Situatie Midden-Oosten
Re: Situatie Midden-Oosten
Inderdaad is kritiek op hoe Israel de situatie aanpakt niet antisemitisme. Ook het toekennen van menselijkheid aan Palestijnen is geen antisemitisme. Dat Hamas minder geeft om Palestijnse levens dan het Israelische leger maakt ook niet alles wat dit leger doet goed. Ook in de strijd met het grootste kwaad is niet alles toegestaan.
En dan is mogelijk wat in Barneveld gebeurd is antisemitisme (al is kritiek op de staat Israel echt niet perse antisemitisme) en is er zeker bij een (groot) deel van de demonstranten daar sprake van antisemitisme, maar dat gebruiken om alle kritiek op IDF weg te wuiven is gewoon goedkoop.
En dan is mogelijk wat in Barneveld gebeurd is antisemitisme (al is kritiek op de staat Israel echt niet perse antisemitisme) en is er zeker bij een (groot) deel van de demonstranten daar sprake van antisemitisme, maar dat gebruiken om alle kritiek op IDF weg te wuiven is gewoon goedkoop.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ik ben het wel met je eens hoor.parsifal schreef: ↑03 jun 2025, 12:03 Inderdaad is kritiek op hoe Israel de situatie aanpakt niet antisemitisme. Ook het toekennen van menselijkheid aan Palestijnen is geen antisemitisme. Dat Hamas minder geeft om Palestijnse levens dan het Israelische leger maakt ook niet alles wat dit leger doet goed. Ook in de strijd met het grootste kwaad is niet alles toegestaan.
Maar het is wel duidelijk dat de sluimerende Jodenhaat gewoon nu een stok heeft om te slaan en dat die van harte, zonder schroom en met behulp van een boel desinformatie wordt gebruikt.
-
Heb je het tegen mij? Ik heb namelijk jou niet aangesproken dus weet niet goed wat/wie je bedoelt.J de Groot schreef: ↑03 jun 2025, 11:57 Jammer dat zo een opmerking ook weer totaal niet- inhoudelijk is
Misschien zou je een inhoudelijk commentaar kunnen geven op mijn laatste 2 posts in deze topic ?
Of de laatste van Wim Anker zijn bericht.
-
Hartgrondig eens. Ik heb me voorgenomen iedereen die mij of iemand anders een antisemiet noemt, te cancellen en niet meer inhoudelijk te reageren.parsifal schreef: ↑03 jun 2025, 12:03 Inderdaad is kritiek op hoe Israel de situatie aanpakt niet antisemitisme. Ook het toekennen van menselijkheid aan Palestijnen is geen antisemitisme. Dat Hamas minder geeft om Palestijnse levens dan het Israelische leger maakt ook niet alles wat dit leger doet goed. Ook in de strijd met het grootste kwaad is niet alles toegestaan.
Het is wel antisemitimse als het overduidelijk is dat gelijksoortige situaties niet dezelfde kritiek krijgen te verduren.parsifal schreef: ↑03 jun 2025, 12:03 Inderdaad is kritiek op hoe Israel de situatie aanpakt niet antisemitisme. Ook het toekennen van menselijkheid aan Palestijnen is geen antisemitisme. Dat Hamas minder geeft om Palestijnse levens dan het Israelische leger maakt ook niet alles wat dit leger doet goed. Ook in de strijd met het grootste kwaad is niet alles toegestaan.
Er zijn weinig gelijksoortige situaties. En zeker op refoforum zijn er weinig andere situaties waar geweld tegen burgers verdedigd wordt.Wim Anker schreef: ↑03 jun 2025, 12:48Het is wel antisemitimse als het overduidelijk is dat gelijksoortige situaties niet dezelfde kritiek krijgen te verduren.parsifal schreef: ↑03 jun 2025, 12:03 Inderdaad is kritiek op hoe Israel de situatie aanpakt niet antisemitisme. Ook het toekennen van menselijkheid aan Palestijnen is geen antisemitisme. Dat Hamas minder geeft om Palestijnse levens dan het Israelische leger maakt ook niet alles wat dit leger doet goed. Ook in de strijd met het grootste kwaad is niet alles toegestaan.
Verder mee eens dat SA in Jemen, en strijdende groepen in Soedan ook veel meer aandacht en kritiek verdienen. Maar daar gaat dit topic niet over.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
Daar gaat het wel over. Het heeft te maken met de "splinter en de balk". En bij Israël de splinter niet aflatend en voortdurend onder hevige kritiek stellen en de balk elders onaangeroerd laten is gewoon antisemitisme.parsifal schreef: ↑03 jun 2025, 12:54Er zijn weinig gelijksoortige situaties. En zeker op refoforum zijn er weinig andere situaties waar geweld tegen burgers verdedigd wordt.Wim Anker schreef: ↑03 jun 2025, 12:48Het is wel antisemitimse als het overduidelijk is dat gelijksoortige situaties niet dezelfde kritiek krijgen te verduren.parsifal schreef: ↑03 jun 2025, 12:03 Inderdaad is kritiek op hoe Israel de situatie aanpakt niet antisemitisme. Ook het toekennen van menselijkheid aan Palestijnen is geen antisemitisme. Dat Hamas minder geeft om Palestijnse levens dan het Israelische leger maakt ook niet alles wat dit leger doet goed. Ook in de strijd met het grootste kwaad is niet alles toegestaan.
Verder mee eens dat SA in Jemen, en strijdende groepen in Soedan ook veel meer aandacht en kritiek verdienen. Maar daar gaat dit topic niet over.
Je leest niet goed. Bijvoorbeeld mijn bericht over die geweigerde dominee.J de Groot schreef: ↑03 jun 2025, 09:14Het probleem is dat de bronnen die forummer Profesto aandraagt, van NOS-achtig niveau, meermaals fakenews bleken en soms aantoonbaar onjuist zijn.ZWP schreef: ↑03 jun 2025, 08:38 Deze discussie is (ook hier) zo gepolariseerd dat als je ook meer een nuance richting de ene zijde maakt, je direct wordt uitgemaakt voor antisemiet. En als je een nuance de andere kant op maakt ben je meteen een voorstander van genocide.
Laten we hier proberen om de juiste nuance te vinden en inderdaad in gesprek te blijven. Dan moeten de directe kwalificaties (wat vaak versimpelingen zijn) wel achterwege blijven. Zien we de mensen achter de berichten nog? Zien we de mensen op het slachtveld nog? De wereld is niet zo zwart-wit als we zouden willen helaas.
De mainstraim-media is niet meer betrouwbaar. Als je de NOS een mail stuurt, geven ze letterlijk aan dat ze je bronnen niet willen gebruiken. Je hoort daar ook niet dat men in Barneveld bijv over bebloede Israëlvlaggen moest lopen of over het interview met de burgemeester in het RD. Ze willen ook niet ingaan op de vraag waarom pro -Palestinabetogers wel recht hebben op demonstratie ,maar waaksters bij abortusklinieken worden gearresteerd.
Iemand zoals Timmermans is er heilig van overtuigd dat Israël liegt en moedwillig burgers doodt, zie een uitzending van Thijs van den Brink. Zo'n gedachte alleen al is ronduit ongeloofwaardig. Als Israël werkelijk alles uit de kast had getrokken, was de Gazastrook volledig kaal en platgebombardeerd en was er niet één persoon meer in leven. Denk aan de oorlogen in Afrika op dit moment. Daar komen veel meer burgers om, maar daar hoor je niet over vermeende genocide of dat men vindt dat die landen ook voor het tribunaal moeten komen. Alsof daar géén honger en armoede zou zijn. Dat is toch meten met twee maten?!?!
Maar als je deze argumenten aanbrengt, richting mensen zoals @Profesto, dan wil men daar inhoudelijk niet op ingaan. Zo'n opmerking over dominee Glashouwer wordt door mensen met dit standpunt ook volledig genegeerd
En als we weten welke plek het Joodse volk, als de beminden om der vaderen wil, in Gods oog en Woord hebben, mogen we wel heel voorzichtig zijn om zo negatief over hen te praten. Ik vind dat echt gevaarlijk dicht in de buurt komen van Zacharia 2 vers 8
En daarom ben ik het helemaal eens met forummer Wim Anker
Verder maakt de NOS natuurlijk een eigen afweging in welke bronnen zij gebruiken en welke niet, en dat J de Groot uit Reformsterdam toevallig iets aandraagt betekent natuurlijk niet meteen dat dat een kwalitatieve bron is die de NOS per definitie moet gebruiken.
Verder heeft de NOS voor zover ik nu kan zien in het geheel niet bericht over Barneveld, en dus is het logisch dat ze niet vermelden dat daar over besmeurde vlaggen gelopen moest worden.
Kortom, je doet een aantal aannames en maakt onafhankelijke journalistiek verdacht op basis van lucht. Dat is kwalijk.
-
Niet berichten is ook een journalistieke keuze.Profesto schreef: ↑03 jun 2025, 12:58Je leest niet goed. Bijvoorbeeld mijn bericht over die geweigerde dominee.J de Groot schreef: ↑03 jun 2025, 09:14Het probleem is dat de bronnen die forummer Profesto aandraagt, van NOS-achtig niveau, meermaals fakenews bleken en soms aantoonbaar onjuist zijn.ZWP schreef: ↑03 jun 2025, 08:38 Deze discussie is (ook hier) zo gepolariseerd dat als je ook meer een nuance richting de ene zijde maakt, je direct wordt uitgemaakt voor antisemiet. En als je een nuance de andere kant op maakt ben je meteen een voorstander van genocide.
Laten we hier proberen om de juiste nuance te vinden en inderdaad in gesprek te blijven. Dan moeten de directe kwalificaties (wat vaak versimpelingen zijn) wel achterwege blijven. Zien we de mensen achter de berichten nog? Zien we de mensen op het slachtveld nog? De wereld is niet zo zwart-wit als we zouden willen helaas.
De mainstraim-media is niet meer betrouwbaar. Als je de NOS een mail stuurt, geven ze letterlijk aan dat ze je bronnen niet willen gebruiken. Je hoort daar ook niet dat men in Barneveld bijv over bebloede Israëlvlaggen moest lopen of over het interview met de burgemeester in het RD. Ze willen ook niet ingaan op de vraag waarom pro -Palestinabetogers wel recht hebben op demonstratie ,maar waaksters bij abortusklinieken worden gearresteerd.
Iemand zoals Timmermans is er heilig van overtuigd dat Israël liegt en moedwillig burgers doodt, zie een uitzending van Thijs van den Brink. Zo'n gedachte alleen al is ronduit ongeloofwaardig. Als Israël werkelijk alles uit de kast had getrokken, was de Gazastrook volledig kaal en platgebombardeerd en was er niet één persoon meer in leven. Denk aan de oorlogen in Afrika op dit moment. Daar komen veel meer burgers om, maar daar hoor je niet over vermeende genocide of dat men vindt dat die landen ook voor het tribunaal moeten komen. Alsof daar géén honger en armoede zou zijn. Dat is toch meten met twee maten?!?!
Maar als je deze argumenten aanbrengt, richting mensen zoals @Profesto, dan wil men daar inhoudelijk niet op ingaan. Zo'n opmerking over dominee Glashouwer wordt door mensen met dit standpunt ook volledig genegeerd
En als we weten welke plek het Joodse volk, als de beminden om der vaderen wil, in Gods oog en Woord hebben, mogen we wel heel voorzichtig zijn om zo negatief over hen te praten. Ik vind dat echt gevaarlijk dicht in de buurt komen van Zacharia 2 vers 8
Verder maakt de NOS natuurlijk een eigen afweging in welke bronnen zij gebruiken en welke niet, en dat J de Groot uit Reformsterdam toevallig iets aandraagt betekent natuurlijk niet meteen dat dat een kwalitatieve bron is die de NOS per definitie moet gebruiken.
Verder heeft de NOS voor zover ik nu kan zien in het geheel niet bericht over Barneveld, en dus is het logisch dat ze niet vermelden dat daar over besmeurde vlaggen gelopen moest worden.
Kortom, je doet een aantal aannames en maakt onafhankelijke journalistiek verdacht op basis van lucht. Dat is kwalijk.
Precies. En wel berichten met een subtiele woordkeus, welke constant een bepaalde richting heen wijst, is ook geen objectief/neutraal nieuws.MGG schreef: ↑03 jun 2025, 13:09Niet berichten is ook een journalistieke keuze.Profesto schreef: ↑03 jun 2025, 12:58Je leest niet goed. Bijvoorbeeld mijn bericht over die geweigerde dominee.J de Groot schreef: ↑03 jun 2025, 09:14Het probleem is dat de bronnen die forummer Profesto aandraagt, van NOS-achtig niveau, meermaals fakenews bleken en soms aantoonbaar onjuist zijn.ZWP schreef: ↑03 jun 2025, 08:38 Deze discussie is (ook hier) zo gepolariseerd dat als je ook meer een nuance richting de ene zijde maakt, je direct wordt uitgemaakt voor antisemiet. En als je een nuance de andere kant op maakt ben je meteen een voorstander van genocide.
-
Ze hebben wel bericht in het liveblog.
Maar alleen pro-Palestina
Maar opnieuw geen inhoudelijke reactie, ook niet over Hamas versus IS.
Dat zegt genoeg en dus andermaal eens met de woorden van forummer Wim Anker.
En allerlei aannames doen ze vooral zelf.
Zie bijvoorbeeld dat onderzoek van Hofman en ND naar Christenen voor Israël
Allemaal leugens, door de Telegraaf uitgezocht
Maar alleen pro-Palestina
Maar opnieuw geen inhoudelijke reactie, ook niet over Hamas versus IS.
Dat zegt genoeg en dus andermaal eens met de woorden van forummer Wim Anker.
En allerlei aannames doen ze vooral zelf.
Zie bijvoorbeeld dat onderzoek van Hofman en ND naar Christenen voor Israël
Allemaal leugens, door de Telegraaf uitgezocht
-
Ja hoor.
Dat praat je ook goed
Je praat alles goed
Maar als er hier in Nederland een terroristische groepering aan de macht zou komen, dan zouden we vast toch niet zo in het gelid lopen als de bevolking onder Hamas.
Dat vind ik ook totaal onbegrijpelijk. Dat die mensen niet gewoon eens zeggen: wij willen geen Hamas!
Maar nee, ze kiezen liever voor een dictatoriale macht met constante oorlog dan voor het protesteren tegen Hamas.
Heeft iemand daar wel eens over nagedacht wat daarvan de oorzaak zou kunnen zijn? Want ik begrijp er niks van.
Nou, volgens mij ligt dit wat genuanceerder. De bevolking zit klem. Als er overal 'spionnen' zijn, is er naar buiten toe geen enkele andere keus. En er zijn wel protesten tegen Hamas, niet zo lang geleden nog. Maar de bewoners worden (ook) min of meer gegijzeld.J de Groot schreef: ↑03 jun 2025, 13:39Ja hoor.
Dat praat je ook goed
Je praat alles goed
Maar als er hier in Nederland een terroristische groepering aan de macht zou komen, dan zouden we vast toch niet zo in het gelid lopen als de bevolking onder Hamas.
Dat vind ik ook totaal onbegrijpelijk. Dat die mensen niet gewoon eens zeggen: wij willen geen Hamas!
Maar nee, ze kiezen liever voor een dictatoriale macht met constante oorlog dan voor het protesteren tegen Hamas.
Heeft iemand daar wel eens over nagedacht wat daarvan de oorzaak zou kunnen zijn? Want ik begrijp er niks van.
Heb je je wel eens verdiept in de houding van Nederlanders in WO2?J de Groot schreef: ↑03 jun 2025, 13:39Ja hoor.
Dat praat je ook goed
Je praat alles goed
Verder is het lastig praten, ik heb niet zo veel zin om te reageren op allerlei losse flodders en verdachtmakingen.
-