Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

huisman

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door huisman »

DDD schreef: 29 mei 2025, 15:29 Toch vrees ik, dat hier ook een verschil in kerkvisie aan de orde is. BhP lijkt de kerk te zien als een club of vereniging, waar je van kiest lid te zijn, met de daaraan verbonden voor- of nadelen. De meer verbondsmatig denkende CGK's kijken daar heel anders naar, en verbinden dan ook heel andere consequenties aan het niet volledig naleven van gezamenlijke huishoudelijke afspraken.
De situatie in onze kerken heeft totaal niets met BhP te maken. Nogmaals BhP is ooit opgericht om te voorkomen dat een deel uit de CGK zou gaan.

Als jij het inzegenen van een homohuwelijk benoemd als het niet volledig naleven van gezamenlijke huishoudelijke afspraken dan heb jij er niets van begrepen. Nu weet ik zeker dat jij het wel begrijpt en dat maakt jouw post erg pijnlijk.

@Wim Anker dat risico is inderdaad aanwezig.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Het is natuurlijk niet pijnlijk omdat ik het zeg, maar omdat die verschillen van inzicht pijn doen.

En verder ben ik het met de laatste bijdrage van Philpot eens. Men vindt de afspraken bijzaken, maar de kwestie zelf een principekwestie. Dat had ik even niet scherp in de formulering.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Bügel had dus een kort geding aangespannen, maar dat is nu van de baan omdat zijn revisieverzoek toch ter synode wordt behandeld.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Het belooft niet veel goeds voor komende week. Ik wens allen veel wijsheid van boven toe.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
HHR

Bericht door HHR »

Herman schreef: 30 mei 2025, 19:25 Bügel had dus een kort geding aangespannen, maar dat is nu van de baan omdat zijn revisieverzoek toch ter synode wordt behandeld.
Dus door dreigen met een rechtszaak krijgt hij gelijk?
Wordt wel erg drammerig zo.
DDD

Bericht door DDD »

Hij had al gelijk op dit punt, neem ik aan.
merel

Bericht door merel »

Wellicht wel. Toch denk ik dat ook hij te emotioneel betrokken is bij het onderwerp om verstandige keuzes te maken..
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

DDD schreef: 31 mei 2025, 05:18 Hij had al gelijk op dit punt, neem ik aan.
Het is een achterhoede gevecht. Nu gaat de synode zich weer met een revisieverzoek bemoeien, die dan weer volledig wordt weggestemd en dan heb je hetzelfde resultaat, of je gaat daar dan weer een revisieverzoek tegen indienen. Zo kan je jezelf nog wel een halve eeuw bezig houden. Juridisch gezien heb je gelijk, moreel vraag ik me af of je dit allemaal zou moeten willen.
DDD

Bericht door DDD »

Nou dat staat nog maar te bezien. Ik denk dat het middendeel van de kerken nu wat beter door heeft waar het moderamen op aanstuurt.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

DDD schreef: 02 jun 2025, 08:28 Nou dat staat nog maar te bezien. Ik denk dat het middendeel van de kerken nu wat beter door heeft waar het moderamen op aanstuurt.
Het is een besluit van de synode waar nu een revisie tegen wordt ingediend, niet een besluit van het moderamen. Het moderamen bepaald alleen de overlegroute naar een zo snel mogelijke sluiting.

Maar goed, mijn conclusie hierboven was al dat het kerkverband bij besluit is opgehouden te bestaan, dat mensen dat niet door hebben, is vooral het gevolg van het feit dat ze al helemaal niet denken in termen van kerkverbanden enz.
HHR

Bericht door HHR »

Herman schreef: 02 jun 2025, 08:37
DDD schreef: 02 jun 2025, 08:28 Nou dat staat nog maar te bezien. Ik denk dat het middendeel van de kerken nu wat beter door heeft waar het moderamen op aanstuurt.
Het is een besluit van de synode waar nu een revisie tegen wordt ingediend, niet een besluit van het moderamen. Het moderamen bepaald alleen de overlegroute naar een zo snel mogelijke sluiting.

Maar goed, mijn conclusie hierboven was al dat het kerkverband bij besluit is opgehouden te bestaan, dat mensen dat niet door hebben, is vooral het gevolg van het feit dat ze al helemaal niet denken in termen van kerkverbanden enz.
Precies, het is de GS die de beslissingen maken niet het moderamen.
De kerk is al gescheurd. Er is nl niet aan de voorwaarden voldaan die de GS laatste zittingsdag gesteld heeft.
Als je denkt dat je door gedreig, zoals Bügel doet, een scheuring kunt voorkomen, heb je mi niet echt een antenne voor wat dit doet in menselijk omgang.
Ook midden - links ergert zich aan dit gedrag.

Maar goed, je hebt altijd mensen die hun ego niet aan de kant kunnen zetten en op dit soort pijnlijke kruispunten nog even hun punt willen maken om zo hun naam in de geschiedenisboeken te krijgen.
huisman

Bericht door huisman »

Toch gooi jij waarschijnlijk uit onkunde frames op dit forum die niet stroken met de feiten en met de stemverhoudingen.

Deze trieste situatie gaat niet over links, midden, rechts maar tussen gehoorzaamheid en ongehoorzaamheid aan Schrift, belijdenis, kerkorde en synodale besluiten. De twee heikele punten (homoseksualiteit en vrouw en ambt) hebben in hun besluitvorming minimaal 2/3 van de stemmen gekregen. Het rapport homoseksualiteit in 2013 is zelfs unaniem aangenomen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel

Bericht door merel »

Betrof die unanimiteit de deelnemers van de synode of alle CGK gemeenten?
huisman

Bericht door huisman »

merel schreef: 02 jun 2025, 10:26 Betrof die unanimiteit de deelnemers van de synode of alle CGK gemeenten?
GS 2013
Middenrefo

Bericht door Middenrefo »

huisman schreef: 02 jun 2025, 09:52
Toch gooi jij waarschijnlijk uit onkunde frames op dit forum die niet stroken met de feiten en met de stemverhoudingen.

Deze trieste situatie gaat niet over links, midden, rechts maar tussen gehoorzaamheid en ongehoorzaamheid aan Schrift, belijdenis, kerkorde en synodale besluiten. De twee heikele punten (homoseksualiteit en vrouw en ambt) hebben in hun besluitvorming minimaal 2/3 van de stemmen gekregen. Het rapport homoseksualiteit in 2013 is zelfs unaniem aangenomen.
Ook hier zit wel een frame in. De synode heeft namelijk nooit uitgesproken dat vrouwelijke ambtsdragers in strijd zijn met Schrift en belijdenis. De meerderheidsrapporten zijn aangenomen, maar de minderheidsrapporten zijn niet afgewezen op grond van Schrift en Belijdenis. Dat is zelfs expliciet uitgesproken.

Op dit punt is de meerderheid van de synode dus het enige punt waar het om gaat en daar zit de angel. Omdat die meerderheid niet representatief is.

Ik denk dat we snel richting de 40% gaan van gemeenten met vrouwelijke ambtsdragers. Tel daar bij op de middengemeenten die het zelf niet willen maar het geen breuk waard vinden en je komt dan op een ruime meerderheid. Zoals we zagen op het convent.
Plaats reactie