AI-tools

Heidebloem

Re: AI-tools

Bericht door Heidebloem »

Interessante podcast over AI en het Christelijk geloof.
https://open.spotify.com/episode/7HBjay ... qN5_picLdA
DDD

Bericht door DDD »

Ik blijf heel verbaasd. Ik herken mij er goed in. Het is trouwens niet goed voor mijn bescheidenheid en ik ben toch al niet met veel ootmoedigheid bekleed.

Los daarvan: waarom zou nu juist het standpunt over AI in werkstukken van scholieren zo uitzonderlijk zijn? Dat wekt toch de indruk dat het systeem werkelijk geen idee heeft wat het zegt, al klinkt het allemaal vrij accuraat. Dat moet ik eerlijk zeggen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Hendrien schreef: 29 mei 2025, 13:06 Gebruiken jullie ook al AI-tools? Zo ja, welke? En wat zijn jullie ervaringen? Of gebruik je ze juist niet uit principe?
Vooral CoPilot heel veel. Daar zit ook echt geen principiële kant aan naar mijn mening. Op het werk hebben we een uitgebreide versie, waarin vertrouwelijke zaken mogen worden opgenomen (vind men).
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Beste mensen, het is niet toegestaan hier de output van AI tools over forummers te delen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef: 29 mei 2025, 20:27 Beste mensen, het is niet toegestaan hier de output van AI tools over forummers te delen.
Hmmm, ik zat eigenlijk al een beetje te wachten wat dat stuk mechaniek over mijn wist te zeggen...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Het staat je vrij om dat aan hem te vragen, maar niet om hier te posten.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef: 29 mei 2025, 20:33 Het staat je vrij om dat aan hem te vragen, maar niet om hier te posten.
Ik wil daar liever niet teveel van weten. Wie wetenschap vermeerderd, vermeerderd immers ook smart.
Al blijf ik er ergens wel benieuwd na, maar goed ik gebruik deze techniek toch liever zelf niet.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef: 29 mei 2025, 20:37
Tiberius schreef: 29 mei 2025, 20:33 Het staat je vrij om dat aan hem te vragen, maar niet om hier te posten.
Ik wil daar liever niet teveel van weten. Wie wetenschap vermeerderd, vermeerderd immers ook smart.
Al blijf ik er ergens wel benieuwd na, maar goed ik gebruik deze techniek toch liever zelf niet.
Het zoekt in openbare bronnen, dus de kans dat je iets heel nieuws over jezelf leert is gering.
newton

Bericht door newton »

Wat vinden we van het feit dat dit forum intensief geïndexeerd wordt door handenvol zgn AI-bots? Ik vermoed dat ruim 95% van het verkeer naar dit forum verotwordt door bots.

Oh, en noem het vooral geen Kunstmatige Intelligentie, want de LargeLanguageModellen zoals ChatGPT zijn niet meer dan een plausibele zinnen generator (mooie naam die ik dinsdagavond in Barneveld hoorde op een door het RD georganiseerde avond over AI). Enige vorm van intelligentie heeft het echt niet. Het is alleen maar statistiek en kent echt geen feiten.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

newton schreef: 29 mei 2025, 20:48 Wat vinden we van het feit dat dit forum intensief geïndexeerd wordt door handenvol zgn AI-bots? Ik vermoed dat ruim 95% van het verkeer naar dit forum verotwordt door bots.

Oh, en noem het vooral geen Kunstmatige Intelligentie, want de LargeLanguageModellen zoals ChatGPT zijn niet meer dan een plausibele zinnen generator (mooie naam die ik dinsdagavond in Barneveld hoorde op een door het RD georganiseerde avond over AI). Enige vorm van intelligentie heeft het echt niet. Het is alleen maar statistiek en kent echt geen feiten.
Oprechte interesse en belangstelling:
Wat is het doel/nut/voordeel/nadeel/gevaar/enz. van de ze [Bot]'s?
Bing [Bot] -Forumoverzicht 29 mei 2025 21:13
Ahrefs [Bot] -Leest onderwerp in Overige 29 mei 2025 21:13
Amazon [Bot] -Forumoverzicht 29 mei 2025 21:13
Semrush [Bot] -Forumoverzicht 29 mei 2025 21:13
Google [Bot] -Forumoverzicht 29 mei 2025 21:12
Job

Bericht door Job »

Ik kan het nog moeilijk verkroppen dat allerlei werk wat jarenlang noeste handarbeid was, nu binnen enkele seconden wordt uitgebraakt door AI. Van design tot planning. Gevoelsmatig doe ik de expertise van velen om me heen tekort door veel uit te besteden aan AI. Die emotionele hobbel neem ik nog niet vanzelfsprekend. Maar er zit niets anders op. Het is makkelijk maar echt leuk vind ik het daarom nog niet.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

newton schreef: 29 mei 2025, 20:48 Wat vinden we van het feit dat dit forum intensief geïndexeerd wordt door handenvol zgn AI-bots? Ik vermoed dat ruim 95% van het verkeer naar dit forum verotwordt door bots.

De vraag of machines kunnen denken is ongeveer even relevant als de vraag of onderzeeërs kunnen zwemmen. Dit aforisme van de Nederlandse wiskundige en informaticus Edsger Dijkstra (1930 - 2002) is stokoud, maar wordt nog vaak aangehaald als het gaat over de kwestie of kunstmatige intelligentie (AI) écht kan denken.
En de zinsnede "niet meer dan een plausible zinnen generator" doen de huidige ontwikkelingen in de AI (dat is niet alleen LLM) echt tekort. Dat is net zoiets als roepen dat de ontwikkeling van het gemotoriseerd verkeer niets meer is dan een paard wat wat sneller en groter is geworden. (in 1920 is dat mischien ook wel gezegd). Dat doet - zoals we nu allemaal wel weten - geen recht aan de enorme maatschappelijke consequenties die het gebruik van motoren in het verkeer hebben gehad.
Een LLM is overigens niet enkel statistiek al kan hierover ook een prima shibboleth discussie over worden gevoerd.

Op zo'n avond zou ik verwachten dat besproken wordt dat de problematiek van de huidige AI ontwikkelingen niet liggen in de discussie of AI intelligent is of gaat worden maar dat het overgrote gevaar is dat menselijke intelligentie verdwijnt.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Job schreef: 29 mei 2025, 21:56 Ik kan het nog moeilijk verkroppen dat allerlei werk wat jarenlang noeste handarbeid was, nu binnen enkele seconden wordt uitgebraakt door AI. Van design tot planning. Gevoelsmatig doe ik de expertise van velen om me heen tekort door veel uit te besteden aan AI. Die emotionele hobbel neem ik nog niet vanzelfsprekend. Maar er zit niets anders op. Het is makkelijk maar echt leuk vind ik het daarom nog niet.
Tsja, die wijziging is in veel beroepsgroepen in het verleden al opgetreden. Het is niet leuk inderdaad, maar je went er uiteindelijk wel aan.
refo

Bericht door refo »

Toen ik in 1978 begon te werken, zaten er 5 dames fulltime op de typekamer.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Toen ik in 1999 voor het eerst stage ging lopen, reed er ook nog een dame met een karretje met thermoskannen koffie rond. De koffiedames zijn nu ook vervangen door koffieautomaten.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie