DDD schreef: ↑28 mei 2025, 09:32
Het punt is inderdaad dat termen van alles kunnen betekenen. Naar mijn voorlopig inzien is het zo:
jij leest jouw definities in in de teksten van de (nadere) reformatoren en het doopformulier. En je zegt dat anderen, die daar andere definities aan ontlenen, verwarrend zijn. Maar het is mijns inziens andersom.
Ik vind dat een nogal boude uitspraak zonder onderbouwing te geven. Ik heb in mijn bericht één en ander onderbouwd met verwijzing naar de vindplaatsen waar de betreffende schrijvers hun uitspraken zwart op wit hebben geplaatst. Ik heb het beperkt gehouden tot een enkele plaats, er zouden er duizenden aan toegevoegd kunnen worden die hun opvattingen over de aard van het genadeverbond bevestigen zoals door mij weergegeven, dat heb ik niet gedaan, dus wanneer weerlegging mogelijk is zou het je weinig tijd moeten kosten als je de moeite wilt nemen om je erin te verdiepen. Ik wil je ook nog helpen door de letterlijke citaten te plaatsen als je daarmee geholpen bent. Het gaat hier om ondubbelzinnige uitspraken die niet afwijkend, maar volledig consistent zijn met de visie van de (nadere) Reformatie. De aangehaalde uitspraken zijn uiterst duidelijk en niet multi-interpretabel. Dan past zo’n makkelijke uitspraak van jou niet waarmee je een betoog aan de kant schuift zonder de moeite te nemen één weerwoord te geven.
Je kunt het oneens zijn met de aangehaalde (nadere) Reformatoren of je kunt er vragen over hebben, maar geef dat dan op een nette onderbouwde manier aan. Zou je die moeite aub willen nemen? Dan hebben we daar hopelijk een gesprek over.
Met je opmerkingen geef je er zelf blijk van de zaken in te lezen in het doopformulier en de (nadere) Reformatoren door het tegenovergestelde te beweren van hun ondubbelzinnige standpunten en vervolgens voor jezelf met een uitspraak als "Het punt is inderdaad dat termen van alles kunnen betekenen." interpretatieruimte te creëren die zij niet geven.
DDD schreef:
Het doopformulier is wel helder, maar jij legt het niet goed uit. Posthoorn legt daar al de vinger bij.
Het is volstrekt duidelijk dat volgens het doopformulier alle gedoopte kinderen binnen het genadeverbond zijn én opnieuw geboren moeten worden.
Dat ben ik met je oneens. Jij haalt wedergeboorte en het 'in het genadeverbond zijn' uit elkaar. Dat doet het doopformulier nadrukkelijk niet en hebben de (nadere) Reformatoren en Puriteinen ook nooit gedaan. Je kunt je standpunt helemaal niet onderbouwen dat deze zaken los verkrijgbaar zijn. Het doopformulier spreekt er juist over dat de kinderen in het genadeverbond zijn
voor zover ze zijn wedergeboren. En dat is ook de taal van Gods Woord en van de (nadere) Reformatie.
De verzegelende kracht is in de belofte voor alle gedoopten, maar in zijn effect alleen voor hen die gelovig van de belofte gebruik maken. Ik geef toe dat dit laatste een interpretatie is, want het doopformulier gaat daar uit mijn hoofd gedacht niet uitdrukkelijk op in.
Bedenk je dit standpunt zelf, of baseer je je op bepaalde bronnen? Begrijp je dan wel wat er met de verzegeling van de belofte bedoeld wordt. Het gaat dan om de persoonlijke toepassing van de belofte aan het hart van de gelovige. Het 'mijnen' waar Luther over spreekt. De verzegelende kracht ligt helemaal niet in de belofte, die ligt in de Belover en in de werking van de Heilige Geest in het schenken van het ware geloof om tot Christus te vluchten en Hem aan te nemen tot zaligheid en in Hem alle beloften te ontvangen. De beloften zijn niet in zichzelf "ja" en "amen", maar in Christus.
DDD schreef:
Overigens ben ik het met je eens dat de genademiddelen er primair zijn om het geloof van de gelovigen te bevestigen.
Dat ben ik dan weer niet met jou eens. De genademiddelen zijn primair bedoeld om het geloof te werken, om zondaren tot Christus te leiden. Secundair om het gewerkte geloof te versterken. Enkel de Sacramenten zijn enkel gericht op het versterken van het geloof voor zover de Sacramenten los worden gezien van de bediening van het woord.