Gereformeerde Gemeenten
-
Re: Gereformeerde Gemeenten
Luister je wel eens naar bijv een preek uit de Geref Gemeenten ?
Ik denk dat jij niet objectief beoordeeld. Persoonlijk vind ik het grootste gevaar van prediking waar de Bijbelse bevinding gemist wordt dat alle hoorders gerust naar huis gaan en niet weten wat een gebroken geest en een gebroken en verslagen hart is.Bertiel schreef: ↑Gisteren, 14:56Van allen behoorlijk wat gelezen. Geen gebepreekte bevinding zoals hedendaagse rechtse prediking. Zie afwachten of verwachten.
Bevinding in de preek is o.a. om te toetsen of er feiten in je leven zijn gebeurd. Feiten die je kunt terugvinden in het Woord.
Het algemeen 'Jezus' aanbieden is een prediking die je bij de puriteinen en de nadere reformatoren niet tegenkomt. Bij hen gaat het altijd samen met scherp ontdekkende en ontgrondende prediking. Geloof blijft bij hen Gods gave en een werk van Gods Geest.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Zie jij dit dan ook gebeuren in de Geref Gezindte , hetzij bedekt of onbedekt ?huisman schreef: ↑Gisteren, 15:32Ik denk dat jij niet objectief beoordeeld. Persoonlijk vind ik het grootste gevaar van prediking waar de Bijbelse bevinding gemist wordt dat alle hoorders gerust naar huis gaan en niet weten wat een gebroken geest en een gebroken en verslagen hart is.
Bevinding in de preek is o.a. om te toetsen of er feiten in je leven zijn gebeurd. Feiten die je kunt terugvinden in het Woord.
Het algemeen 'Jezus' aanbieden is een prediking die je bij de puriteinen en de nadere reformatoren niet tegenkomt. Bij hen gaat het altijd samen met scherp ontdekkende en ontgrondende prediking. Geloof blijft bij hen Gods gave en een werk van Gods Geest.
Zeker!J de Groot schreef: ↑Gisteren, 15:35Zie jij dit dan ook gebeuren in de Geref Gezindte , hetzij bedekt of onbedekt ?huisman schreef: ↑Gisteren, 15:32Ik denk dat jij niet objectief beoordeeld. Persoonlijk vind ik het grootste gevaar van prediking waar de Bijbelse bevinding gemist wordt dat alle hoorders gerust naar huis gaan en niet weten wat een gebroken geest en een gebroken en verslagen hart is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
De prediking waarover het hier ging was in de HHK. En daar hoor ik nergens een prediking waarin iedereen automatisch er bij wordt gerekend. En wordt er nergens de schuld van de mens verdoezeld.
Ik weiger het om dit soort karikaturen te accepteren.
Ik weiger het om dit soort karikaturen te accepteren.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Dat is je goed recht. Denk dat je een blinde vlek hebt voor 'links' HHK want ik lees bij jou wel karikaturen over 'rechts' HHK.
Ik heb familie zitten in een gemeente aan de linkerkant van de HHK en tijdens een belijdenisdienst ben ik nogal geschrokken.
Dat mag jij een karikatuur noemen ik noem het mijn observatie die is natuurlijk ook niet onfeilbaar.
-
Ik heb jaren in een rechtse HHK gezeten. Ik weet waar ik over praat. Geen karikatuur. Lijdelijkheid is een groot en onderschat gevaar in de gereformeerde gezindte.
En ik hoor regelmatig linkse dominees dus ook daar weet ik waarover ik praat.
Ik ga niet af op een enkele preek.
-
Dan zijn wij het daarover eenshuisman schreef: ↑Gisteren, 15:41Zeker!J de Groot schreef: ↑Gisteren, 15:35Zie jij dit dan ook gebeuren in de Geref Gezindte , hetzij bedekt of onbedekt ?huisman schreef: ↑Gisteren, 15:32Ik denk dat jij niet objectief beoordeeld. Persoonlijk vind ik het grootste gevaar van prediking waar de Bijbelse bevinding gemist wordt dat alle hoorders gerust naar huis gaan en niet weten wat een gebroken geest en een gebroken en verslagen hart is.
Hoe dienen deze zaken eerlijk onder ogen te worden gebracht ?
Want ik zie in deze discussie dat er echt op verschillende golflengtes wordt gesproken .
-
Maar waarom geloof je dan wel de karikaturen die bepaalde dominees uit de Herst Herv Kerk prediken , zie 1 van de vorige reacties ?
Het valt me op dat je je kerkverband liefhebt en hoog houdt, dat is goed. Maar doe dan aub zelf niet bij andere kerkverbanden wat je over je eigen kerkverband ook niet wilt horen of zien, nl. karikaturen schetsen. Met bijv. je verwijt van rasters over elke preek.
Laatst gewijzigd door Job op 24 mei 2025, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Omdat ik die zelf in de HHK ben tegengekomen.
En daarnaast heeft dr van de Brink uitgebreid geciteerd in zijn boeken. Zie oa de reactie van ds JMJ Kievit op die citatennin één van zijn recensies.
En daarnaast heeft dr van de Brink uitgebreid geciteerd in zijn boeken. Zie oa de reactie van ds JMJ Kievit op die citatennin één van zijn recensies.
-
Ik heb deze dag het enkel over de HHK gehad
-
Het ging niet over lijdelijkheid , maar over het gevaar van veronderstelde zaken (verbondsautimatisme , dus niet wedergeboorte!) vanwege bepaalde belangrijke elementen die opkomen vanuit de prediking , als het gaat om de noodzaak van waarachtige wedergeboorte en erkentis van zonde en schuld en berouw over de zonden die te weinig klinken i c m bepaalde aanverwante zaken in de geloofsbeleving van de kerkganger in relatie tot aanverwante zaken in de christelijke traditie en de visies daaropBertiel schreef: ↑Gisteren, 15:58 Ik heb jaren in een rechtse HHK gezeten. Ik weet waar ik over praat. Geen karikatuur. Lijdelijkheid is een groot en onderschat gevaar in de gereformeerde gezindte.
Als dat te weinig klinkt in de prediking , maar er te veel gewezen wordt op de verantwoordelijkheid des mensen om Jezus aan te nemen , dan is dat toch een veel groter gevaar ? Dan krijg je een activistisch geloofsleer waarin het eenzijdig werk van een Drie - Enig God te weinig plaats heeft
Hoe ervaar jij dat ?
Laatst gewijzigd door J de Groot op 24 mei 2025, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ik ervaar geen leer van de veronderstelde wedergeboorte in het geheel van de HHK.
Sinds wanneer is de mens niet meer verantwoordelijk?
Het ondersneeuwen van het bevel van geloof en bekering zoals de Dordtse vaderen leerden is veel groter
Sinds wanneer is de mens niet meer verantwoordelijk?
Het ondersneeuwen van het bevel van geloof en bekering zoals de Dordtse vaderen leerden is veel groter
Maar als dat allemaal wel aan de orde komt in een preek, helpt dat dan ergens voor? Ik geloof nou niet dat het aantal ware gelovigen er echt groter door wordt. Het enige wat dan gebeurt is: de dominee heeft het weer goed gezegd!J de Groot schreef: ↑Gisteren, 16:05Het ging niet over lijdelijkheid , maar over het gevaar van veronderstelde wedergeboorte vanwege bepaalde belangrijke elementen die opkomen vanuit de prediking , als het gaat om de noodzaak van waarachtige wedergeboorte en erkentis van zonde en schuld en berouw over de zondenBertiel schreef: ↑Gisteren, 15:58 Ik heb jaren in een rechtse HHK gezeten. Ik weet waar ik over praat. Geen karikatuur. Lijdelijkheid is een groot en onderschat gevaar in de gereformeerde gezindte.
Als dat te weinig klinkt in de prediking , maar er te veel gewezen wordt op de verantwoordelijkheid des mensen om Jezus aan te nemen , dan is dat toch een veel groter gevaar ? Dan krijg je een activistisch geloofsleer waarin het eenzijdig werk van een Drie - Enig God te weinig plaats heeft
Hoe ervaar jij dat ?
Overigens is de leer van de veronderstelde wedergeboorte niet wat jij bedoelt.