Vraag over (theologische) opleiding

Ambtenaar

Re: Vraag over (theologische) opleiding

Bericht door Ambtenaar »

pierre27 schreef: 20 feb 2024, 09:17 CHE is voor mij een school die wel breed qua studentenachtergrond is maar waar ik dan weer de voor mij fijn voelende diepgang mis die ik op de CGO heb ervaren. Ik heb van 2007-2011 op de CGO gezeten en vond het soms rommelig qua opleidingeisen maar wel een goede sfeer. Overigens was ik geen GG-er toen ik eraan begon. Juist het niet zomaar vanzelfsprekende was voor mij een reden aan de CGO te beginnen.
Hoe kun je beoordelen wat de diepgang is van een opleiding die je niet gevolgd hebt?
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ambtenaar schreef: 20 feb 2024, 09:41
pierre27 schreef: 20 feb 2024, 09:17 CHE is voor mij een school die wel breed qua studentenachtergrond is maar waar ik dan weer de voor mij fijn voelende diepgang mis die ik op de CGO heb ervaren. Ik heb van 2007-2011 op de CGO gezeten en vond het soms rommelig qua opleidingeisen maar wel een goede sfeer. Overigens was ik geen GG-er toen ik eraan begon. Juist het niet zomaar vanzelfsprekende was voor mij een reden aan de CGO te beginnen.
Hoe kun je beoordelen wat de diepgang is van een opleiding die je niet gevolgd hebt?
Vanuit de gesprekken die ik met 2 vrienden heb over deze opleiding. Dus beoordelen op basis van deze gesprekken. En die beoordeling is subjectief.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Laten we hier verder gaan met de opleidingen theologie. Ik doe nu 1e jaars HBO in Ede, met ontzettend veel plezier. Al oriënteer ik me nog steeds op de unie. Bijv. HH seminarie aan de VU. Is het haalbaar om daar in 3 jaar een bachelor te halen naast een deeltijdbaan? Weet iemand dat?
DDD

Bericht door DDD »

Ik hoop dat dat slechts voor weinigen is weggelegd, want drie jaar is de normale tijd voor een bachelor, dus dat zou 40 uur in de week moeten kosten om goede cijfers te halen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef: 20 mei 2025, 08:46 Laten we hier verder gaan met de opleidingen theologie. Ik doe nu 1e jaars HBO in Ede, met ontzettend veel plezier. Al oriënteer ik me nog steeds op de unie. Bijv. HH seminarie aan de VU. Is het haalbaar om daar in 3 jaar een bachelor te halen naast een deeltijdbaan? Weet iemand dat?
In Leuven zin er een aantal gasten die de bachelor deeltijd doen in 4 jaar in plaats van 6 jaar en ook nog eens een deeltijdbaan hebben van 32 uur (ongeveer). Die redden het door zeer effectief te studeren, wat min of meer betekent dat ze veel onderdelen die niet geëxamineerd worden overslaan.
Ik sprak ook geen gemeentelid die na de vakantie naar de VU gaat. Die had het over twee volle dagen les en dan de studeren in de avond.
Vanuit de commissie opleiding en vorming weet ik dat ze daar eigenlijk alleen de voltijdsstudenten echt voortvarend zien studeren. Deeltijd komt uiteindelijk toch altijd uit op schipperen, uitstellen en aanpassen van het schema.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

In deeltijd zou ik 6 jaar rekenen, Ad. Jij hebt denk ik wel als voordeel dat je e.e.a. direct in de praktijk kan brengen (en andersom). Maar als je 3 jaar rekent, kom je echt in de stress.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Ad Anker schreef: 20 mei 2025, 08:46 Laten we hier verder gaan met de opleidingen theologie. Ik doe nu 1e jaars HBO in Ede, met ontzettend veel plezier. Al oriënteer ik me nog steeds op de unie. Bijv. HH seminarie aan de VU. Is het haalbaar om daar in 3 jaar een bachelor te halen naast een deeltijdbaan? Weet iemand dat?
Toch vind ik het nog steeds jammer dat je niet meer in de zorg en/of het onderwijs werkt. Daar zijn de mensen hard nodig! ;)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik zit me nog even af te vragen: waarom zou je de CHE niet eerst afmaken?
Mijn ervaring is dat hbo-opgeleide theologen over het algemeen praktischer zijn dan universitair opgeleide. Ze staan wat dichter bij de mensen. Zelfs als ze daarna een predikantsmaster volgen, blijf je dat verschil merken.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Tiberius schreef: 20 mei 2025, 11:57 Ik zit me nog even af te vragen: waarom zou je de CHE niet eerst afmaken?
Mijn ervaring is dat hbo-opgeleide theologen over het algemeen praktischer zijn dan universitair opgeleide. Ze staan wat dichter bij de mensen. Zelfs als ze daarna een predikantsmaster volgen, blijf je dat verschil merken.
Mocht ik daarna nog universiteit willen doen is het dan 1 jaar premaster en dan evt. verder toch!
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Posthoorn schreef: 20 mei 2025, 10:00
Toch vind ik het nog steeds jammer dat je niet meer in de zorg en/of het onderwijs werkt. Daar zijn de mensen hard nodig! ;)
Ik werk in de zorg, Posthoorn! ;)
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Ad Anker schreef: 20 mei 2025, 12:37
Posthoorn schreef: 20 mei 2025, 10:00
Ik werk in de zorg, Posthoorn! ;)
Ja, maar niet als 'handen aan het bed'. :OO3
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ad Anker schreef: 20 mei 2025, 12:36
Tiberius schreef: 20 mei 2025, 11:57 Ik zit me nog even af te vragen: waarom zou je de CHE niet eerst afmaken?
Mocht ik daarna nog universiteit willen doen is het dan 1 jaar premaster en dan evt. verder toch!
Volgens mij kan je na CHE zonder premaster een master doen. Maar dat zou je even na moeten vragen bij een decaan van de CHE.
Het hangt ook af van je ambitie/waar je je toe geroepen voelt.
Als je geestelijk verzorger of pastoraal werker wilt worden/blijven, is dat volgens mij de snelste route. Daarbij zijn hbo-vaardigheden bovendien over het algemeen passender dan academische.
Maar als je gemeentepredikant wilt worden, kan je inderdaad beter zo snel mogelijk naar een theologische universiteit gaan om academische vaardigheden te verwerven. Dat heb je dan echt wel nodig.
Floppy

Bericht door Floppy »

Tiberius schreef: 20 mei 2025, 14:30 Volgens mij kan je na CHE zonder premaster een master doen. Maar dat zou je even na moeten vragen bij een decaan van de CHE.
Het hangt ook af van je ambitie/waar je je toe geroepen voelt.
Als je geestelijk verzorger of pastoraal werker wilt worden/blijven, is dat volgens mij de snelste route. Daarbij zijn hbo-vaardigheden bovendien over het algemeen passender dan academische.
Maar als je gemeentepredikant wilt worden, kan je inderdaad beter zo snel mogelijk naar een theologische universiteit gaan om academische vaardigheden te verwerven. Dat heb je dan echt wel nodig.
Ik weet niet zeker of je vanaf de HBO gelijk een master kan gaan doen, volgens mij heb je altijd met een premaster traject te maken dan. Het is wel mijn ervaring (premaster Radboud) dat die heel goed te doen is in deeltijd, ik werkte 4 dagen in de week en ging 1 dag naar de Universiteit. En ik ben ongeveer even oud als Ad :sweat Het wordt al snel veel lastiger als iets op meerdere dagen gepland is.
Overigens moest ik voor toelating een motivatiebrief schrijven, omdat mijn diploma te oud was. Dus dat zou Ad ook nog kunnen proberen. Gemotiveerd zal hij wel zijn.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

De LOI kan toch ook nog gewoon?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Volgens mij niet meer.
Die had inderdaad eerder een bachelor opleiding theologie in samenwerking met de PThU, toen nog in Kampen.
Plaats reactie