Opwekking (Pinksterconferentie)
hai ik ben phebe ik ben evangelisch en heb een vriend die in een hervormde gemeente komte en oorspronkelijk uit de gergem ik merk idd dat het geloof dat we samen delen totaal niet verschilt we hebben Hem allebei even hard nodig en hebben dezelfde vragen alleen de manier van beleven verschilt
maar in het hart leeft hetzelfde
we houden van dezelfde God en ik denk dat de manier van doen of laten (zolang bijbels) niks meer of minder waard is voor God
maar in het hart leeft hetzelfde
we houden van dezelfde God en ik denk dat de manier van doen of laten (zolang bijbels) niks meer of minder waard is voor God
Dag RefoBaptist,Oorspronkelijk gepost door RefoBaptist
Hallo,
Gaan er van jullie nog dit jaar naar Opwekking??
Je naam lijkt aardig overeen te komen met de inhoud van de pinksterconferenties.
Al vele jaren volg ik deze bijeenkomsten (eerst in Vierhouten, later bij Walibi/Flevo) en het valt me op, dat met het groeiend aantal bezoekers er ook een verschuiving te zien is van onvervalst Pinksteren (met tongentaal, genezing enz.) naar een iets gematigder evangelisch geluid. Dat komt door de inbreng van evangelische gemeenten, maar ook door de toename van kerkelijke gelovigen. Er is een herkenning ontstaan in de nadruk op de Heilige Geest, bijbelgetrouwheid, ethische principes enz.
Ik heb er een aantal malen ook gecampeerd en er veel gesprekken met deze kerkelijke mensen gehad. Het viel me op, dat er een grote aantrekkingskracht van uitgaat op jongeren uit de wat traditionelere kerkelijke gemeenten (die aan het veranderen zijn). Dat aantal neemt toe, vermoed ik.
Toch vraag ik me af of dit onderwerp op dit forum aanslaat. Velen weten toch niet zo goed waar ze het over hebben (onderscheid tussen Pinksteren, evangelisch enz. is in het algemeen wel bekend, maar men kent de eigenheid niet van binnenuit). Ook de andere elementen: luidruchtige vormen van instemming, zang, dans, zeer vrij gebed, dienst der genezing en de massaliteit zijn geen traditionele waarden.
Maar misschien is de opkomst van de evangelische beweging met haar theologie toch wel zo sterk, dat er ook hier over gesproken kan worden. Ik ben benieuwd.
Een struikelblok is ongetwijfeld de zichzelf zondermeer als wesliaans / arminiaans presenterende groepen. Heiligingskerken als de Kerk van de Nazarener laten bewust niet in het midden, wat hun achtergrond is.
Ik kan daar zelf wel mee omgaan, maar voor veel OSW-ers is het denk ik toch een brug te ver.
gravo
[Aangepast op 29/4/05 door gravo]
Re: Opwekking (Pinksterconferentie)
----knip---zie pb
zo, een heel oud topic, maar de titel trok mijn aandacht, omdat ik er dit jaar voor het eerst naar toe ben geweest. Met de nodige scepsis en vooroordelen, dat dan weer wel. Maar ik ben in veel opzichten aangenaam verrast.
Zo werd er gesproken over de noodzaak van bekering.
Hier geïllustreerd n.a.v. de brieven aan de gemeenten die in Openbaring beschreven staan.. Van de zeven gemeenten krijgen er vier de oproep tot bekering. Efeze is een actieve gemeente, maar is de eerste liefde verloren. Pergamum is immoreel, zoals de mensen om hen heen. Sardes lijkt levend maar is dood. Laodicea is lauw.
Dus er is bekering nodig van: liefdeloosheid, zonde, schijnheiligheid en lauwheid. God wil bekering van al deze dingen.
Bij een volgende preek werd er verteld dat we tegenwoordig in onze kerken altaren voor afgodsbeelden neer hebben gezet. Als voorbeelden werden genoemd: De aanbidding: om wie draait het nu eigenlijk. Willen we onszelf een goed gevoel geven of gaat het echt om onze Heer in eerbied te aanbidden. tolerantie van zonden en het vertellen van halve waarheden. Die behoren afgebroken te worden. Weer een oproep tot bekering van de weg waarop je bent.
En de laatste preek ging over Jezus volgen en wat zei de predikant als eerst punt: Erkennen dat je het zelf niet kan. Je hebt verbrokenheid nodig, om je aan God over te geven. En het worden als Jezus? Ga de bijbel maar na. Ga de weg van liefde: wees bereid uit liefde je leven te geven, zoals Jezus dat ook deed. Wees nederig: Jezus legde Zijn gelijkheid aan God af voor ons. Wees ontfermend en vergeef. Dien elkaar: zoals Jezus de voeten van Zijn discipelen waste. Draag je kruis: verloochen jezelf, verlies je leven om het te behouden. Verdraag onrecht. en heb een heilige toorn tegen zonde en onrecht. Verspreid het evangelie en bewaar de eenheid.
Al met al een leerzaam en opbouwend weekend. Niet reformatorisch, maar wel heel herkenbaar bijbels. Ja, er werd veel opwekking gezongen maar ook Johannes de Heer kwam met regelmaat voorbij. En telkens werd er gewaarschuwd om ernst te maken van je leven met de Heer. Je te bekeren en te leven naar je geloof.
Zo werd er gesproken over de noodzaak van bekering.
Hier geïllustreerd n.a.v. de brieven aan de gemeenten die in Openbaring beschreven staan.. Van de zeven gemeenten krijgen er vier de oproep tot bekering. Efeze is een actieve gemeente, maar is de eerste liefde verloren. Pergamum is immoreel, zoals de mensen om hen heen. Sardes lijkt levend maar is dood. Laodicea is lauw.
Dus er is bekering nodig van: liefdeloosheid, zonde, schijnheiligheid en lauwheid. God wil bekering van al deze dingen.
Bij een volgende preek werd er verteld dat we tegenwoordig in onze kerken altaren voor afgodsbeelden neer hebben gezet. Als voorbeelden werden genoemd: De aanbidding: om wie draait het nu eigenlijk. Willen we onszelf een goed gevoel geven of gaat het echt om onze Heer in eerbied te aanbidden. tolerantie van zonden en het vertellen van halve waarheden. Die behoren afgebroken te worden. Weer een oproep tot bekering van de weg waarop je bent.
En de laatste preek ging over Jezus volgen en wat zei de predikant als eerst punt: Erkennen dat je het zelf niet kan. Je hebt verbrokenheid nodig, om je aan God over te geven. En het worden als Jezus? Ga de bijbel maar na. Ga de weg van liefde: wees bereid uit liefde je leven te geven, zoals Jezus dat ook deed. Wees nederig: Jezus legde Zijn gelijkheid aan God af voor ons. Wees ontfermend en vergeef. Dien elkaar: zoals Jezus de voeten van Zijn discipelen waste. Draag je kruis: verloochen jezelf, verlies je leven om het te behouden. Verdraag onrecht. en heb een heilige toorn tegen zonde en onrecht. Verspreid het evangelie en bewaar de eenheid.
Al met al een leerzaam en opbouwend weekend. Niet reformatorisch, maar wel heel herkenbaar bijbels. Ja, er werd veel opwekking gezongen maar ook Johannes de Heer kwam met regelmaat voorbij. En telkens werd er gewaarschuwd om ernst te maken van je leven met de Heer. Je te bekeren en te leven naar je geloof.
let sin never hold true, that Love never broke through.
Ooit had Stichting Opwekking voor een van de acties die zij naast de jaarlijkse pinksterconferentie organiseerde, als thema gekozen: ”Gij zult de meerderheid in het kwade niet volgen” (Exodus 23:2). Op een opvallende rode poster stonden acht figuurtjes, waarvan zeven zwart en één wit. De richting waarin het witte figuurtje liep, was tegengesteld aan de richting waarin de zwarte figuurtjes liepen. Of Opwekking voor een pinksterconferentie in deze tijd een dergelijk thema (nog) zou durven kiezen?
Stichting Wijdekerk zorgt voor verontrustende verschuiving bij Opwekking...
https://www.rd.nl/artikel/1107264
Het viel me ook op, en dit is helemaal in de lijn die ik hier al jarenlang in verschillende topics opmerk, maar wat, en dat is ook verontrustend, ook onder ons, opmerkelijk nuancerende reacties volgen, let er eens op: Een verschuiving ofwel zoals we het eerder noemden: Schuivende panelen (zie topic met deze naam)helma schreef: ↑14 mei 2025, 16:03 Ooit had Stichting Opwekking voor een van de acties die zij naast de jaarlijkse pinksterconferentie organiseerde, als thema gekozen: ”Gij zult de meerderheid in het kwade niet volgen” (Exodus 23:2). Op een opvallende rode poster stonden acht figuurtjes, waarvan zeven zwart en één wit. De richting waarin het witte figuurtje liep, was tegengesteld aan de richting waarin de zwarte figuurtjes liepen. Of Opwekking voor een pinksterconferentie in deze tijd een dergelijk thema (nog) zou durven kiezen?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Een wijze reactie van de directeur van Opwekking.
https://www.rd.nl/artikel/1107543-waaro ... -opwekking
https://www.rd.nl/artikel/1107543-waaro ... -opwekking
- J.C. Philpot
Ik vindt de reactie erg dubbel. Als de Stichting Opwekking een LHBTI veld faciliteert, en propaganda middels regenboogvlaggen toestaat, gaat dit mijns inziens verder als "iedereen is welkom". Dan faciliteer je daadwerkelijk zaken.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Het onderwerp komt in zijn artikel ook niet aan de orde...J.C. Philpot schreef:Ik vindt de reactie erg dubbel. Als de Stichting Opwekking een LHBTI veld faciliteert, en propaganda middels regenboogvlaggen toestaat, gaat dit mijns inziens verder als "iedereen is welkom". Dan faciliteer je daadwerkelijk zaken.
Om te Evangeliseren moet je zoveel als mogelijk op de wereld lijken schijnt de boodschap te zijn.J.C. Philpot schreef: ↑16 mei 2025, 11:42 Ik vindt de reactie erg dubbel. Als de Stichting Opwekking een LHBTI veld faciliteert, en propaganda middels regenboogvlaggen toestaat, gaat dit mijns inziens verder als "iedereen is welkom". Dan faciliteer je daadwerkelijk zaken.
Bij de grote opwekkingen uit het verleden (bv Great Awakening) was het juist de radicale prediking die de HEERE gebruikte. Velen zouden die prediking nu wegzetten als 'hel en verdoemenis' preken. De HEERE gaf een rijke oogst op deze prediking.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- J.C. Philpot
Mee eens. Het gevolg van deze goddeloze compromissen met betrekking tot lhbti, zal zijn dat de kerkmensen die naar deze conferentie gaan, hieraan wennen, en het zicht op de heiligheid van God verliezen (als ze dat uberhaubt hebben gehad). En niet dat er velen tot bekering komen.huisman schreef: ↑16 mei 2025, 13:24Om te Evangeliseren moet je zoveel als mogelijk op de wereld lijken schijnt de boodschap te zijn.
Bij de grote opwekkingen uit het verleden (bv Great Awakening) was het juist de radicale prediking die de HEERE gebruikte. Velen zouden die prediking nu wegzetten als 'hel en verdoemenis' preken. De HEERE gaf een rijke oogst op deze prediking.
Net zoals de EO in dat opzicht ook een aanjagende werking heeft gehad in haar achterban.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Ik ben het deels met @Huisman eens. Evangelisatie mag nooit boodschap aanpassen zijn om het meer acceptabel te maken. Wel moet het gebracht worden aan mensen in andere cultuur en met andere taal dan aan mensen in eerste of 18e eeuw. Paulus spreekt ook anders over oordeel dan Jonathan Edwards deed.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Zijn er nog mensen die (deels) naar Opwekking gaan? Wij staan dit weekend op een camping vlakbij en willen wat diensten bezoeken.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant