In Buitenhof maakte [Beatrice] De Graaf indruk met een pleidooi voor deugdenethiek, tegenover het wereldbeeld vol „strijd” van Trump en Vance. De kardinale deugden – tot en met geloof, hoop en liefde – verdienen herwaardering. Dat past in een intellectuele trend want die ethiek is al jaren bezig aan een terugkeer, ook in de filosofie. We moeten, aldus De Graaf, „jonge mensen niet alleen maar opleiden om heel slim te zijn”, maar ook om „te handelen volgens een hoger doel” – aan de hand van die persoonlijke deugden.
[...]
Uit mijn eigen denominatie zou ik er graag een ander geloofsartikel tegenover willen plaatsen. Dat van de mens die geneigd is tot alle kwaad en – zonder Zijn genade – onbekwaam tot enig goed. De waarheid die daarin schuilt is dat je ook op deugden nooit helemaal kunt vertrouwen. Vandaar het belang van instituties, regels en procedures.
Gelezen, gedacht, gehoord (overig)
Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)
NRC vanmorgen: een columnist belijdt openlijk zijn geloof.
Een mooi artikel.
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/04/29/de ... r-a4891451
Overigens denk ik dat Beatrice het er ook best mee eens zal zijn.
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/04/29/de ... r-a4891451
Overigens denk ik dat Beatrice het er ook best mee eens zal zijn.
https://www.rd.nl/artikel/1106493-colet ... -samengaan
Een leuk artikel. Vooral dat ze mijn opvatting dat kerkenraden op de Veluwe relatief erg autistisch opereren een beetje herkent, al houdt zij het meer algemeen.
Een leuk artikel. Vooral dat ze mijn opvatting dat kerkenraden op de Veluwe relatief erg autistisch opereren een beetje herkent, al houdt zij het meer algemeen.
- J.C. Philpot
Volgens mij leg je deze mevrouw hier iets in de mond, wat ze niet zegt. Je gaat aan de haal met haar opmerking dat ze vermoed dat "in kerken op de Veluwe komt autisme relatief vaak voor" komt.
Haar boek corrigeert de "gangbare beeldvorming" ("Wat De Bruin betreft is het spijtig dat er in onze maatschappij op het punt van autisme nog allerlei stereotypen en vooroordelen leven."). Wat jij hier doet is juist stereotypen onderstrepen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Ik wist niet dat dit een stereotype was.
Het is míjn observatie inderdaad. En ik zeg daarover dat deze observatie gedeeltelijk steun vindt in wat zij in dit artikel zegt.
Wat ik daarmee verkeerd zeg, is mij ook na een goede nachtrust niet duidelijk. Ik beweer niet dat zij spreekt over kerkenraden.
Maar als je je bezighoudt met conflicten en dingen waar mensen tegenaan lopen, ligt het voor de hand dat er wel een verband is. En bovendien komen ambtsdragers afgezien van de predikant uit de eigen gemeente.
Wat ik daarmee verkeerd zeg, is mij ook na een goede nachtrust niet duidelijk. Ik beweer niet dat zij spreekt over kerkenraden.
Maar als je je bezighoudt met conflicten en dingen waar mensen tegenaan lopen, ligt het voor de hand dat er wel een verband is. En bovendien komen ambtsdragers afgezien van de predikant uit de eigen gemeente.
Als je nu begint om artikelen in vervolg beter te lezen dan hoef je daarna je misvattingen niet goed te praten. Is namelijk best vermoeiend voor jou en ons. Zeg gewoon: Oeps ik heb het verkeerd gelezen.DDD schreef: ↑09 mei 2025, 10:26 Het is míjn observatie inderdaad. En ik zeg daarover dat deze observatie gedeeltelijk steun vindt in wat zij in dit artikel zegt.

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Kun je gewoon iets inhoudelijks melden?
-
Ik doe er helemaal niet geheimzinnig over dat ik wel wat autistische trekjes bij mijzelf aantref. Maar op dit punt is dit echt een onterecht verwijt. Ik heb heel goed gemotiveerd waarom ik haar betoog zie als een ondersteuning van mijn eigen hypothese en niemand heeft daar nog inhoudelijk op gereageerd.
Maar goed, huisman is een mooi voorbeeld van hetgeen ik betoog.
Maar goed, huisman is een mooi voorbeeld van hetgeen ik betoog.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- FlyingEagle
De foto die de TUA verspreidde met de tekst:
Primeur! De eerste bijeenkomst van de nieuwe onderzoeksgroep Kerkrecht! Vandaag op de TUA bijeen om mooie plannen te maken.
Intrigeert mij zeer.
Mooie diverse groep
Primeur! De eerste bijeenkomst van de nieuwe onderzoeksgroep Kerkrecht! Vandaag op de TUA bijeen om mooie plannen te maken.
Intrigeert mij zeer.
Mooie diverse groep
https://www.rd.nl/artikel/1107372-rotte ... -en-geloof
bestaat er geen mogelijkheid om heel de poppenkast op het gemeentehuis over te slaan?
bestaat er geen mogelijkheid om heel de poppenkast op het gemeentehuis over te slaan?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Je kan de ceremonie overslaan. Is nog goedkoper ook. Dan is het alleen een officiële handeling van jawoord geven en handtekeningen zetten.Bertiel schreef:https://www.rd.nl/artikel/1107372-rotte ... -en-geloof