GBS

MGG

Re: GBS

Bericht door MGG »

De Rijssenaar schreef: 08 mei 2025, 21:21 Misschien is het een idee om HSV en stukje te verbeteren en dat dan als vertaling accepteren in GerGem. Eventueel met de kanttekeningen van SV er bij (ook hertaald) en je hebt iedereen tevreden. Behalve de fanatieke GBS aanhangers, maar dat zou in zo’n situatie wel een kleine minderheid zijn hoop ik
Je zou kunnen vragen of je vader of een ander belijdend lid wil proberen het via de ledenvergadering op de agenda te krijgen. Stel dat hier over gestemd wordt, dan denk ik dat de meerderheid van de ledenvergadering tegen stemt.
DDD

Bericht door DDD »

Hoe dat zo? Ik verwacht dat in bijna alle GG de meerderheid de invoering van de HSV prima vindt.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Kheb het artikeltje er ff bijgekocht. Maar prima artikel. Ik denk op wel eens. Vaak hoor je de waarschuwing voor een “eigenwillige godsdienst” (alles wat anders is dan rechts GG en wat daar rechts van is), maar eigenlijk zou de focus op alleen SV ook een “eigenwillige godsdienst” kunnen noemen. Zo kun je het ook zien ;)

@mgg. Ik denk dat dit voorstel direct in prullenbak beland. En m’n vader of iemand anders zou ook nog stevige imagoschade oplopen.. geen goed plan dus —> prullenbak
Laatst gewijzigd door newton op 09 mei 2025, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote gefixt
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

De Rijssenaar schreef: 08 mei 2025, 23:55 @mgg. Ik denk dat dit voorstel direct in prullenbak beland. En m’n vader of iemand anders zou ook nog stevige imagoschade oplopen.. geen goed plan dus —> prullenbak
Juist. Imagoschade. Ik denk dat dit heel erg meespeelt in de rechterflank van onze gezindte. Ik zeg maar niks, want anders vinden ze wat van me.
HHR

Bericht door HHR »

Ad Anker schreef: Gisteren, 07:25
De Rijssenaar schreef: 08 mei 2025, 23:55 @mgg. Ik denk dat dit voorstel direct in prullenbak beland. En m’n vader of iemand anders zou ook nog stevige imagoschade oplopen.. geen goed plan dus —> prullenbak
Juist. Imagoschade. Ik denk dat dit heel erg meespeelt in de rechterflank van onze gezindte. Ik zeg maar niks, want anders vinden ze wat van me.
Je schrijft "Gereformeerde Gemeenten" verkeerd. ;)
Ik denk dat het vooral daar speelt.
Denken als de meerderheid, zo niet: een kruis achter je naam.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ja, is dat typisch GG?
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Ik las gisteren nog een interview met Ds. C.P. Boer in de Gezinsgids van 15 april. Die zei ook: we ons laten ketenen door angst.

Maar volgens mij speelt het in heel de gezindte.

Ik hoorde gisteren nog over een gesprek wat iemand met een ouderling uit de rechterflank gehad had. Beste ouderling had gezegd dat het eigenlijk niet gebruikelijk was om predikanten aan te spreken op wat ze verkondigen…

Ik kom nooit in kerkeraadskamers dan alleen om er schoon te maken. Maar ik mag toch hopen dat het onzin is. Maar ik ben bang dat het waar is. Dat er gewoon geen gesprek meer is over wat er geleerd word.

Terwijl iedereen roemt op de oude schrijvers, we durven niet terug naar hun taal.

Waarom niet?! Zijn we het niet verplicht tegenover de HEERE, onze medemens en onszelf..?!

Terug naar de oude paden..
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

De bordjes bij kerkdeuren verwijderen en kerkverbanden gewoon opheffen. Dan is er al heel veel rommel opgeruimd 🙃..
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
HHR

Bericht door HHR »

Ad Anker schreef: Gisteren, 07:45 Ja, is dat typisch GG?
Ik denk dat er in andere kerkverbanden wat meer ontspannen mee omgegaan wordt. GGiN kan ik niet zo beoordelen.
Maar zover ik kan inschatten wordt er binnen OGG , HHK en CGK toch wel wat meer ontspannen omgegaan met wat verschillende inzichten.
En ben je niet gelijk veroordeelt bij een wat afwijkende mening.
HHR

Bericht door HHR »

Vrouwke schreef: Gisteren, 07:46

Ik hoorde gisteren nog over een gesprek wat iemand met een ouderling uit de rechterflank gehad had. Beste ouderling had gezegd dat het eigenlijk niet gebruikelijk was om predikanten aan te spreken op wat ze verkondigen…

Ik kom nooit in kerkeraadskamers dan alleen om er schoon te maken. Maar ik mag toch hopen dat het onzin is. Maar ik ben bang dat het waar is. Dat er gewoon geen gesprek meer is over wat er geleerd word.

Terwijl iedereen roemt op de oude schrijvers, we durven niet terug naar hun taal.

Waarom niet?! Zijn we het niet verplicht tegenover de HEERE, onze medemens en onszelf..?!

Terug naar de oude paden..
Er zijn zelf predikanten die een gesprek over prediking niet aangaan met eigen kerkenraad weet ik van heel nabij.
Het krijgt dan Roomse trekjes. En is geheel in tegenspraak met het bevestigingsformulier voor ouderlingen waar men ja op heeft gezegd.
CvD

Bericht door CvD »

Mensen die wel wat zeggen worden vaak mond dood gemaakt. Bijvoorbeeld tijdens een ledenvergadering of via de preekstoel even tussen neus een lippen door. Er zijn gelukkig ook ambtsdragers die er open voor staan. Maar de ervaring leert de meesten niet. Omdat ze al zoveel jaar in het bankje zitten een zij de strijders voor de zuiver waarheid zijn. Althans dat denken zij.
CvD

Bericht door CvD »

HHR schreef: Gisteren, 07:55
Ik denk dat er in andere kerkverbanden wat meer ontspannen mee omgegaan wordt. GGiN kan ik niet zo beoordelen.
Maar zover ik kan inschatten wordt er binnen OGG , HHK en CGK toch wel wat meer ontspannen omgegaan met wat verschillende inzichten.
Nou bij de GGiN is het bij het overgrote deel niet anders leert de ondervinding.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

We hebben meer Rippertjiep’s nodig.

En muizen die touwen doorknagen..
‭‭
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

HHR schreef:
Interssant, dit is precies het gesprek wat ik deze week (live) met @Herman had. Vanuit zijn ervaring en inzichten had hij hier een theorie over die ik wel kan volgen vanuit de redeneertrant van een predikant. Als ik het goed verwoordt: Predikanten staan in dienst van hun Zender. Hun boodschap is daarmee dan ook niet of minder ter discussie. En vanuit het grondvlak, de luisteraars, vind er vrijwel geen correctie plaats. De enige correctie die er is komt vanuit de kerkenraadskamers. Maar dat is vaak meer in trant van: “Hier is te veel over gezegd, dat heb ik gemist”.

In de grotere diversiteit van de predikanten binnen HHK, CGK, maar ook de wisseling van de kerkenraden door zittingstermijnen geeft dat er meer ‘ontspannen’ met verschillen omgegaan kan en moet worden, of juist daardoor ontstaat.

Maar mogelijk heeft Herman zin om hier op in te gaan :)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
MGG

Bericht door MGG »

De Rijssenaar schreef: 08 mei 2025, 23:55 [ ;)
Kheb het artikeltje er ff bijgekocht. Maar prima artikel. Ik denk op wel eens. Vaak hoor je de waarschuwing voor een “eigenwillige godsdienst” (alles wat anders is dan rechts GG en wat daar rechts van is), maar eigenlijk zou de focus op alleen SV ook een “eigenwillige godsdienst” kunnen noemen. Zo kun je het ook zien ;)

@mgg. Ik denk dat dit voorstel direct in prullenbak beland. En m’n vader of iemand anders zou ook nog stevige imagoschade oplopen.. geen goed plan dus —> prullenbak
Watjes worden niet geboren maar gemaakt.
Laatst gewijzigd door newton op 09 mei 2025, 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote gefixt
Plaats reactie