Jij bent blijkbaar niet te corrigeren. Aan de ene kant zeg je dat het westen gigantisch moet opschalen en aan de andere kant zeg je dat Oekraïne stand kan houden met (bescheiden)Westerse hulp tegen een volgens jou zeer groot en gevaarlijk Russisch leger.Ambtenaar schreef: ↑03 mei 2025, 11:39De Oekraïners hebben bereikt wat ze bereikt hebben door Westerse steun en dan met name ook inlichtingen van de Amerikanen.Als je 10000 granaten per dag verschiet, wat nog beperkt in aantal is, kun je precies 110 dagen met artillerie vuren. Dan heb je dus 255 dagen over.Eens dat onze voorraden zeer tekort schieten maar daar wordt met de verhoging naar 2% al veel aan gedaan. Lees hoe bv een bedrijf als Rheinmetall zijn productie enorm aan het verhogen is. (Van 70.000 naar 1,1 miljoen stukken munitie per jaar) https://nos.nl/l/2559227
Als we alle Amerikaanse middelen moeten vervangen, denk aan commandovoering, inlichtingen, etc, dan is 800 miljard niet zoveel.
Om een nucleaire oorlog te vermijden moet je een grote conventionele macht hebben. 3% is het minimum.Als wij naar max 3% in de EU gaan is de afschrikking voldoende naar mijn bescheiden mening.
Denk eens even wat wij hebben gegeven. Een handvol oude afgedankte tanks en gevechtsvliegtuigen. Munitie en wat luchtverdediging. Geen enkele soldaat. Dat kan de Russische beer blijkbaar al niet aan.
De cijfers van de munitie gaat over één fabriek. Er kan en zal door Europa veel meer geproduceerd worden. Verder is de kwaliteit van onze wapens vele malen beter.
Ik ben natuurlijk altijd voor een sterke defensie geweest. Was mijn werk. Toen wij 20 jaar lang op defensie fors hebben bezuinigd hoorde ik de ambtenaren niet. Ze voerden de drastische bezuinigingen keurig uit. Nu jammeren dezelfde ambtenaren dat we naar 5% moeten.
Wat ik zei blijft dus staat: Te laat en dan over de top. Crisisbeheersing past blijkbaar niet bij ons politiek en ambtelijk systeem.