Oorlog in Oekraine

merel

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door merel »

https://www.telegraaf.nl/nieuws/7128242 ... n-hersenen

Voor degene die denken dat een regime van Poetin te verkiezen is boven een rechtsstaat.
parsifal

Bericht door parsifal »

merel schreef: 30 apr 2025, 11:06 https://www.telegraaf.nl/nieuws/7128242 ... n-hersenen

Voor degene die denken dat een regime van Poetin te verkiezen is boven een rechtsstaat.
Dat is vrede volgens sommigen. Oekraine heeft ervaring met leiders in Moskou en er is een goede reden dat het grootste deel van de bevolking daar niet weer op zit te wachten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
refo

Bericht door refo »

parsifal schreef: 30 apr 2025, 11:32
merel schreef: 30 apr 2025, 11:06 https://www.telegraaf.nl/nieuws/7128242 ... n-hersenen

Dat is vrede volgens sommigen. Oekraine heeft ervaring met leiders in Moskou en er is een goede reden dat het grootste deel van de bevolking daar niet weer op zit te wachten.
In feite wil het grootste deel van de Oekraïense bevolking dat deze oorlog stopt. 1 miljoen Oekraïners zijn al omgekomen en 8 miljoen zijn er vertrokken.
parsifal

Bericht door parsifal »

refo schreef: 30 apr 2025, 11:58

In feite wil het grootste deel van de Oekraïense bevolking dat deze oorlog stopt. 1 miljoen Oekraïners zijn al omgekomen en 8 miljoen zijn er vertrokken.
Ja, maar willen ze daarna onder Moskou verder? In 1940/1941 wilden de Engelsen ook dat de oorlog stopte en het was makkelijk genoeg om dat voor elkaar te krijgen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Afijn, tot grote blijdschap van velen regelt Trump geen vrede. De kaarten van Poetin liggen nu op tafel. Het is nu aan de Europa om Poetin te leren dat het beter is "zijn doelen" bij te stellen.
Ik ga ervan uit dat velen Trump nu een goede president vinden. (zoals ik altijd al vond).
merel

Bericht door merel »

Trump een goede president? Grapjas. Vanmorgen in NRC een overzicht van zijn 'goede' daden. Hij stort het land in misère.
ZWP

Bericht door ZWP »

Wim Anker schreef: 30 apr 2025, 12:49 Afijn, tot grote blijdschap van velen regelt Trump geen vrede. De kaarten van Poetin liggen nu op tafel. Het is nu aan de Europa om Poetin te leren dat het beter is "zijn doelen" bij te stellen.
Ik ga ervan uit dat velen Trump nu een goede president vinden. (zoals ik altijd al vond).
Ik snap je redenatie niet helemaal?

1. Jij wilt 'vrede'.
2. Trump regelt het niet.
3. Jij vindt Trump alsnog een goede president?

Wat een goede president is verschillen we van mening over. Behalve wat spiegeltjes en kraaltjes voor zijn christelijke achterban lijkt het nergens op. Goed bestuur en Trump passen niet zo goed bij elkaar. Daar zit ie ook helemaal niet voor.

Nu wat Hesgeth weer in het nieuws. Vol bombarie kondigde hij aan dat er weer een wet van Biden was opgeruimd. (dat is van belang, dat het van Biden is; inhoudelijk maakt het verder niet uit). Maar nu blijkt dat Trump die wet in zijn eerste periode heeft gemaakt. Foutje (hoeveelste?) van Hesgeth. En zo gaan we door. De volgelingen van Trump maakt het niet uit: Trump heeft altijd gelijk, al heeft ie ongelijk. Een grote leider!
DDD

Bericht door DDD »

Natuurlijk wil iedereen dat die oorlog stopt. De discussie is hooguit onder welke voorwaarden. Ik vermoed dat ik zelf liever in een loopgraaf zou sterven dan onder Poetin moeten leven. Maar arglistig is het hart, wie zal het kennen?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: 30 apr 2025, 17:14 Natuurlijk wil iedereen dat die oorlog stopt. De discussie is hooguit onder welke voorwaarden. Ik vermoed dat ik zelf liever in een loopgraaf zou sterven dan onder Poetin moeten leven. Maar arglistig is het hart, wie zal het kennen?
Nou, om het leven komen in een loopgraaf lijkt mij geen pretje. Ik moet opeens denken aan generaal Patton: "The object of war is not to die for your country but to make the other bastard die for his."
DDD

Bericht door DDD »

Daarom ben ik ook voorzichtig. Toen de oorlog net begon, stond ik er enthousiaster in, emotioneel gezien. Maar rationeel gezien ben ik alleen maar sterker voorstander, want sinds ik mij wat meer in Poetin heb verdiept, is het volkomen duidelijk waarom zoveel mensen Rusland ontvluchten. Hij is een boosdoener eerste klas, een personificatie van het kwaad met al zijn moorden en systematische vervolging van andersdenkenden.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef: 30 apr 2025, 20:45 Daarom ben ik ook voorzichtig. Toen de oorlog net begon, stond ik er enthousiaster in, emotioneel gezien. Maar rationeel gezien ben ik alleen maar sterker voorstander, want sinds ik mij wat meer in Poetin heb verdiept, is het volkomen duidelijk waarom zoveel mensen Rusland ontvluchten. Hij is een boosdoener eerste klas, een personificatie van het kwaad met al zijn moorden en systematische vervolging van andersdenkenden.
Niet de woorden maar de daden doen ertoe @DDD. Poetin gaat echt niet weg door dit soort geschrijf.
MGG

Bericht door MGG »

Heb je een bron bij het dodental van 1 miljoen?
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Wim Anker schreef: 30 apr 2025, 21:01
DDD schreef: 30 apr 2025, 20:45 Daarom ben ik ook voorzichtig. Toen de oorlog net begon, stond ik er enthousiaster in, emotioneel gezien. Maar rationeel gezien ben ik alleen maar sterker voorstander, want sinds ik mij wat meer in Poetin heb verdiept, is het volkomen duidelijk waarom zoveel mensen Rusland ontvluchten. Hij is een boosdoener eerste klas, een personificatie van het kwaad met al zijn moorden en systematische vervolging van andersdenkenden.
Niet de woorden maar de daden doen ertoe @DDD. Poetin gaat echt niet weg door dit soort geschrijf.
Jij snapt het niet. Adequaat handelen komt voort uit een juist wereldbeeld. DDD’s schrijfsels dragen daar aan bij! Voordat er gevochten wordt moeten de messen geslepen worden. Het moreel moet omhoog! Dan is Europa bereid om toe te slaan als dat nodig is. Een reële dreiging voor Poetin. Hij moet bang zijn en het moet niet in zijn hoofd op kunnen komen dat hij maar iets durft uit de richten.
DDD

Bericht door DDD »

Aanvullend: daden komen voort uit het hart. Daar zit het probleem. De daden zijn slechts het gevolg. Nog los daarvan: ik zou niet weten hoe ik Poetin kan doden, maar ik zou het graag doen. Dat is verder geen reden om hier mijn mening niet te mogen geven, wat mij betreft. En ik begrijp ook zelf dat woorden alleen weinig direct effect hebben.
huisman

Bericht door huisman »

De Rijssenaar schreef: 30 apr 2025, 21:16
Wim Anker schreef: 30 apr 2025, 21:01
Jij snapt het niet. Adequaat handelen komt voort uit een juist wereldbeeld. DDD’s schrijfsels dragen daar aan bij! Voordat er gevochten wordt moeten de messen geslepen worden. Het moreel moet omhoog! Dan is Europa bereid om toe te slaan als dat nodig is. Een reële dreiging voor Poetin. Hij moet bang zijn en het moet niet in zijn hoofd op kunnen komen dat hij maar iets durft uit de richten.
Militair (conventioneel) gezien is Rusland geen bedreiging voor Europa/NAVO. Maar waar ligt de rode lijn?Niet bij de annexatie van de Krim (2014) Niet bij de inval van Oekraïne (2022) en ik denk ook niet bij de inval van de Baltische staten (2028?).
De nucleaire positie van Rusland gepaard met een leiderschap die bereidt is om dit wapen in te zetten maakt Europa/NAVO heel voorzichtig.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie