Gelezen, gedacht, gehoord (overig)
Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)
Ik denk dat het ook niet de bedoeling is dat wij/jij er raad mee weten. Als je je niet herkent, dat zij zo. Gelukkig ziet en proeft God haar hart.
En ik verbaas me er wel over hoeveel dingen je dwaling en buiten het Woord vindt.
Ja, ik vind dit (ook) een behoorlijke heftige meetlat.
Voor mij is de tekst; met welke mate we een ander meten, daarmee zal je zelf ook gemeten worden. En dat maakt dat ik altijd heel voorzichtig ben.
In een ander topic ging het over 'iets goeds' daar was ook verschil van mening over. Maar het kleinste wat uit God is ( iets goeds) zal straks thuis komen bij God.
En ik verbaas me er wel over hoeveel dingen je dwaling en buiten het Woord vindt.
Ja, ik vind dit (ook) een behoorlijke heftige meetlat.
Voor mij is de tekst; met welke mate we een ander meten, daarmee zal je zelf ook gemeten worden. En dat maakt dat ik altijd heel voorzichtig ben.
In een ander topic ging het over 'iets goeds' daar was ook verschil van mening over. Maar het kleinste wat uit God is ( iets goeds) zal straks thuis komen bij God.
- Lilian1975
Nou ja help me dan op zijn minst re laten zien dat ook Gods Woord leert dat de mens God tot Zijn of haar zaligheid leert kennen, buiten het Woord om!
Waar ik dwaal...vanuit de Schrift!
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 24 apr 2025, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben soms bang dat wij in onze kringen dit soort onbevangenheid zijn kwijt geraakt:
Guthrie schreef:Velen zijn onkundig aangaande de onderscheiden wegen en trappen van Gods werk met Zijn volk. Dit verduistert ten zeerste hun kennis en hun uitgaande daden vanwege hun deel aan Hem.
Deze onkunde bestaat hoofdzakelijk uit drie zaken:
1. Zij zijn onkundig van de onderscheiden trappen en wegen van het werk der wet, waardoor God gewoonlijk handelt met mensen. Ze zijn eveneens onkundig van de onderscheiden wegen waarin de Heere mensen voor het eerst tot Christus brengt. Zij overwegen niet dat de stokbewaarder nog geen uur in gebondenheid werd gehouden. (Hand. 16) Paulus werd drie dagen in onzekerheid gelaten(Hand.9) en Zacheüs nog geen ogenblik (Luk. 19).
2. Zij zijn er onkundig van , of zien het uiteindelijk niet hoe onderscheiden de trappen van heiligmaking in de gelovigen zijn; de oprechte verschijning daarvan voor sommige mensen en de droevige staat in dezen bij anderen. Sommigen zijn heel onberispelijk en in een grotere mate vrij van grove, uitbrekende zonden. Zij versieren hun belijdenis zeer, zoals Job en Zacharias. Van hen wordt gezegd dat zij oprecht en vroom zijn, godvrezende en wijkende van het kwaad (Job 1:8); rechtvaardig voor God, wandelende in al de geboden en rechten des Heeren, onberispelijk (Luk. 1:6). Anderen vervielen tot zeer grove en droevige zonden, zoals Salomo, Asa, enzovoort.
3. Zij zijn onwetend van de onderscheiden mededelingen van Gods aangezicht en de uitingen van Zijn tegenwoordigheid. Sommigen wandelen veel in het licht van Gods aangezicht en verkeren veel in gevoelige gemeenschap met Hem , zoals David. Anderen worden al hun dagen in dienstbaarheid gehouden door de vreze des doods (Hebr. 2:15)
Het is vast en zeker dat de onkunde aan de onderscheiden wegen van Gods werken en handelen met Zijn volk des te meer de kennis van hun deel aan Hem verduistert, omdat zij het werk van de Heere gewoonlijk beperken tot één manier.
Zo doet Hij echter niet, zoals wij in voorgaande voorbeelden reeds hebben laten zien.
(William Guthrie , Des christens groot interest)
Boston schreef:Ik betwijfel of ik wedergeboren ben, omdat ik niet de precieze tijd van mijn bekering weet, en omdat ik ook niet de afzonderlijke stappen kan bespeuren in de wijze waarop ze teweeggebracht werd.
Antwoord. Hoewel het zeer wenselijk is dat men verslag kan doen van het begin en de trapsgewijze vorderingen van het werk des Heeren aan onze ziel, zoals sommige heiligen dat helder kunnen doen - al is de wijze waarop de Geest werkt steeds een verborgenheid - toch is dit niet noodzakelijk om de waarheid van de genade te bewijzen. Gelukkig is hij die in dit geval met de blinde uit het Evangelie mag zeggen: "Eén ding weet ik, dat ik blind was, en nu zie."
Het is zoals wanneer wij een vlam zien: wij weten dat er een vuur is, hoewel wij niet weten hoe het begon en waar het begon. Zo kan de waarheid van de genade in ons waargenomen worden, hoewel wij niet weten hoe of wanneer deze in ons hart uitgestort werd. Als u de gelukkige verandering kunt bemerken die in uw ziel gewrocht is; als u ontdekt dat uw verstand verlicht is en uw wil genegen om te voldoen aan Gods wil in alle dingen, vooral om u te verenigen met het Goddelijke heilsplan door een gekruisigde Verlosser, dan verontrust u zich tevergeefs. Dan weigert u tevergeefs getroost te worden, omdat u niet weet, hoe en op welke wijze deze verandering teweeggebracht is.
(Th Boston, Viervoudige staat)
- J.C. Philpot
Een ware bekering leid altijd tot het woord. Net zoals moslims die een visioen van de Heere Jezus krijgen. Als het van de Heere is wordt iemand bij het woord gebracht. En dat is in dit geval ook gebeurt. Dus ik zie het probleem niet.Lilian1975 schreef: ↑24 apr 2025, 09:46 Nou ja help me dan op zijn minst re laten zien dat ook Gods Woord leert dat de mens God tot Zijn of haar zaligheid leert kennen, buiten het Woord om!
Of het dan voor die die tijd voorbereidend werk is? Dat zou kunnen. Velen vergissen zich in het exacte moment van hun wedergeboorte. Maar deze vrouw wordt bij het Woord gebracht, en leeft uit dat Woord.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
-
Ik had geen oog voor mijn zonde.
Omdat ik steeds dieper wegzakte, kwam ik uiteindelijk tot de conclusie dat ik wél een Redder van buitenaf nodig had. Die verandering heb ik niet zelf bewerkstelligd, het was Gods Geest Die in en aan mij aan het werk was. Hij deed me beseffen dat de duisternis ook in mezelf zit en dat ik die niet kon oplossen.
Op een avond in de zomer van 2022 heb ik voor het eerst tot Hem gebeden. Of Hij zich aan mij wilde openbaren. En tot Jezus. „Ik heb van U gehoord, dat ik bij U mag komen. Ik heb niets te bieden, maar ik wil heel graag weten of U de waarheid bent. Ik snak naar rust en verlang naar verlossing.”
Op dat moment brak mijn ego in stukken. Volkomen kwetsbaar stond ik voor God. Hij ontving me met open armen en stortte Zijn Geest van liefde in me uit, al kon ik dat toen nog niet zo benoemen. Ik wist alleen heel zeker: nu heb ik de rust gevonden. Ik ben eindelijk thuis en hoef niet meer te zoeken. Dít is de waarheid.
onwelwillend lezen is ook een gaveGod gaat met elk Zijn eigen weg. Ik mocht Hem op deze manier leren kennen, nog voordat ik een Bijbel had. Die ging ik daarna pas lezen. Toen werd me duidelijk waaróm ik de Heere Jezus nodig had en wat de boodschap van het Evangelie inhoudt
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
- Lilian1975
Maar noemt het moment dat ze de liefde voelde haar bekering. Drie maanden later gedoopt! De liefde voelen wat buiten het Woord was. Niet weten wat die liefde is! Nog niet weet van noodzaak verzoening! En daar zit denk ik voor mij het pijnpunt.J.C. Philpot schreef: ↑24 apr 2025, 10:26Een ware bekering leid altijd tot het woord. Net zoals moslims die een visioen van de Heere Jezus krijgen. Als het van de Heere is wordt iemand bij het woord gebracht. En dat is in dit geval ook gebeurt. Dus ik zie het probleem niet.Lilian1975 schreef: ↑24 apr 2025, 09:46 Nou ja help me dan op zijn minst re laten zien dat ook Gods Woord leert dat de mens God tot Zijn of haar zaligheid leert kennen, buiten het Woord om!
Of het dan voor die die tijd voorbereidend werk is? Dat zou kunnen. Velen vergissen zich in het exacte moment van hun wedergeboorte. Maar deze vrouw wordt bij het Woord gebracht, en leeft uit dat Woord.
Hc vr en antwoord 21.
En ja ik geloof en weet! dat mensen via wonderlijke wegen bij het Woord en God gebracht worden. En dat de Heere via Wonderlijke wegen werkt. Maar dan ben je nog niet wedergeboren. Dat gaat in en vanuit het Woord , gewerkt door de Geest.
Dat gaat nooit buiten het gestorven aan de Wet om. Overigens ook iets wat ik mis bij de Hart Cry beweging.
En ja ik geloof dat Gods Geest krachtig werkt. Nog steeds. Laat dat duidelijk zijn.
@ Bertiel het heeft niet met onwil te maken. Ik vind dat een niet faire beschuldiging. Ik begon echt nieuwsgierigen dat artikel. Zeker na de juichende reacties. Maar bleef met een onbestemd gevoel achter. En probeer daar antwoord op te vinden.
En ja je haalt paar citaten aan waar bij mij juist de vragen zitten. Zie mijn vorige post! Miss hien komt het door de algemene begrippen
Zoals duisternis in mijzelf itt bew age waar je op zoek gaat naar het licht in jezelf. Maar wat is die duisternis dan? Dat leer je echt pas kennen niet via indrukken maar via het Woord. Ze verlangt naar rust. Maar welke rust? Onrustig is ons hart, tot het rust vindt in U o God.... ( en Augustinus ontdekte dat via het Woord)
Ze zegt letterlijk. Ik mocht God leren kennen voor ik een Bijbel had. En dat is haar bekering. Dan laat ze zich dopen. Dus niet via het Woord.
Is dat heel gek dat ik daar wat vragen bij hebt?
Denk je dat de moordenaar aan het kruis, de kamerling, de gevangenbewaarder etc. een doorwrocht antwoord op deze vragen konden geven? Denk dat jij het vele malen ingewikkelder maakt dan de bijbel het laat zien.Lilian1975 schreef: ↑24 apr 2025, 11:01Maar noemt het moment dat ze de liefde voelde haar bekering. Drie maanden later gedoopt! De liefde voelen wat buiten het Woord was. Niet weten wat die liefde is! Nog niet weet van noodzaak verzoening! En daar zit denk ik voor mij het pijnpunt.J.C. Philpot schreef: ↑24 apr 2025, 10:26Een ware bekering leid altijd tot het woord. Net zoals moslims die een visioen van de Heere Jezus krijgen. Als het van de Heere is wordt iemand bij het woord gebracht. En dat is in dit geval ook gebeurt. Dus ik zie het probleem niet.Lilian1975 schreef: ↑24 apr 2025, 09:46 Nou ja help me dan op zijn minst re laten zien dat ook Gods Woord leert dat de mens God tot Zijn of haar zaligheid leert kennen, buiten het Woord om!
-
ik denk dat dit ook wel het grote probleem in de reformatorische wereld laat zien. We geven meer waarde aan de weg er naar toe dan aan de zaak zelf.
- J.C. Philpot
Dat iemand de juiste termen niet exact hetzelfde als ik benoem, wil niet zeggen dat de zaken er niet zijn. Ik probeer altijd te zoeken naar de zaak achter de termen.
Het kan namelijk zijn dat iemand de termen goed weet te verwoorden, maar dat het alleen maar aangeleerd is. Of dat iemand de geijkte termen niet kent, maar wel de zaken kent.
Ik ben blij dat ik hoor van een radicale levensverandering, waarbij iemand als verloren zondaar Christus nodig kreeg, en dat het Woord alles is geworden in het leven.
Gisteren was ik te veroordelend toen anderen dachten dat er "iets goeds" in de paus was, en nu ben ik weer te ruim. Ik word er niet al te vrolijk van, dus ik sluit hiermee mijn bijdragen over dit specifieke onderwerp af.
Het kan namelijk zijn dat iemand de termen goed weet te verwoorden, maar dat het alleen maar aangeleerd is. Of dat iemand de geijkte termen niet kent, maar wel de zaken kent.
Ik ben blij dat ik hoor van een radicale levensverandering, waarbij iemand als verloren zondaar Christus nodig kreeg, en dat het Woord alles is geworden in het leven.
Gisteren was ik te veroordelend toen anderen dachten dat er "iets goeds" in de paus was, en nu ben ik weer te ruim. Ik word er niet al te vrolijk van, dus ik sluit hiermee mijn bijdragen over dit specifieke onderwerp af.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
- Lilian1975
De moordenaar wist van zijn totale verdorvenheid! Was niet een onrustig gevoel..... en kreeg aanschouwelijk onderwijs van het Levend geworden Woord Zelf!merel schreef: ↑24 apr 2025, 11:12Denk je dat de moordenaar aan het kruis, de kamerling, de gevangenbewaarder etc. een doorwrocht antwoord op deze vragen konden geven? Denk dat jij het vele malen ingewikkelder maakt dan de bijbel het laat zien.Lilian1975 schreef: ↑24 apr 2025, 11:01Maar noemt het moment dat ze de liefde voelde haar bekering. Drie maanden later gedoopt! De liefde voelen wat buiten het Woord was. Niet weten wat die liefde is! Nog niet weet van noodzaak verzoening! En daar zit denk ik voor mij het pijnpunt.J.C. Philpot schreef: ↑24 apr 2025, 10:26Een ware bekering leid altijd tot het woord. Net zoals moslims die een visioen van de Heere Jezus krijgen. Als het van de Heere is wordt iemand bij het woord gebracht. En dat is in dit geval ook gebeurt. Dus ik zie het probleem niet.Lilian1975 schreef: ↑24 apr 2025, 09:46 Nou ja help me dan op zijn minst re laten zien dat ook Gods Woord leert dat de mens God tot Zijn of haar zaligheid leert kennen, buiten het Woord om!
Kamerling leerde via het Woord het Evangelie in Jesaja, Christus het Lam kennen. En snapte er niets van totdat Filippus het uitlegde! En toen had hij genoeg aan het Lam . Stokbewaarder waa niet bekeerd op het moment als hij radeloos neervalt. Maar ook via het Woord en onderwijs daaruit toen hij bij het waar Rhode was kwam. Van de apostelen.
@Bertiel de weg is altijd via het Woord! Enneehet gaat me niet om een bekeringsweg dat is weer een onterechte beschuldiging. En als je mij postings beetje volgt kan je dat heel goed weten m.i!
Maar gewoon met voorbeelden uuit de Schrift ( niet van oudvaders zonder achriftverwijzingen!) waar een mens wedergeboren is op latere leeftijd buiten het Woord, zonder de kennis van Verzoening en het totaal afgestorven zijn aan de Wet.
-
nee hoor, Gods weg is voor hen die onder het Woord verkeren, via het Woord. maar voor hen die niet onder het Woord verkeren heeft God mogelijkheden te over.
Het gaat om de vrucht, niet om de weg er naar toe.
De mensen in de bijbel hadden ook geen bijbel, er was enkel een boekrol in de synagoge, en dat was het
De mensen in de bijbel hadden ook geen bijbel, er was enkel een boekrol in de synagoge, en dat was het
- Lilian1975
Nou ja, ik sta wat je mening betreft over de paus er precies hetzelfde in.J.C. Philpot schreef: ↑24 apr 2025, 11:26 Dat iemand de juiste termen niet exact hetzelfde als ik benoem, wil niet zeggen dat de zaken er niet zijn. Ik probeer altijd te zoeken naar de zaak achter de termen.
Een radicalelevensverandering zonder de kennis aan Christus Zelf en de noodzaak van verzoening en een gestorven zijn aan de Wet is geen waarachtige bekering, waar geloof. En ja de zaken zelf worden steeds dieper en voller geleerd en gekend. Daar hebben we een eeuwigheid voor nodig. Maar de zaak op zich is er wel. En dat lees ik niet direct in het artikel terug.
- Lilian1975
De mensen hadden de Profetieën en de ooferdienst waarin de Christus Zich openbaarde. Ook de heidense stokbewaarder bracht God eerst onder het Woord.Bertiel schreef: ↑24 apr 2025, 11:31 nee hoor, Gods weg is voor hen die onder het Woord verkeren, via het Woord. maar voor hen die niet onder het Woord verkeren heeft God mogelijkheden te over.
Lees dat van gisteren asjeblieft nog eens goed terug…J.C. Philpot schreef: ↑24 apr 2025, 11:26 Dat iemand de juiste termen niet exact hetzelfde als ik benoem, wil niet zeggen dat de zaken er niet zijn. Ik probeer altijd te zoeken naar de zaak achter de termen.
Ik schreef dat ik hem niet wilde veroordelen. Maar dat ik dingen erg vervreemdend vond. En dat de barmhartigheid van de HEERE zich misschien wel verder uitstrekte, dan wij ons voor kunnen stellen. En dat Hij er misschien toch “iets goeds” in zou zien. Waar ik op dezelfde manier schreef als hoe in 1 Koningen 14 vers 13 geschreven is. Dat heeft niets te maken met goede werken, geen dwalingen hebben enzovoorts. Maar zoals je lees in kanttekening 27.
Ik laat het oordeel over anderen graag aan de HEERE over.
Ps.
Vandaag ben ik het verder goed met je eens

De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
- Maanenschijn
Ik denk dat we in onze reformatorische prediking en traditie erg gewend zijn aan structuren en stappen en alles wat daarbij niet past, ons mogelijk in verwarring of twijfel brengt.
Kennis en ontmoetingen in de wereldwijde kerk geeft een beeld dat de Heere op diverse manieren werkt, buiten de door ons bekende en gepreekte kaders.
Kennis en ontmoetingen in de wereldwijde kerk geeft een beeld dat de Heere op diverse manieren werkt, buiten de door ons bekende en gepreekte kaders.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.