Wat betekent 'verwaardiging'?Bourdon16 schreef: ↑23 apr 2025, 12:00 https://www.rd.nl/artikel/1104674-ouder ... alles-vast
Ik word meestal niet zo blij van deze interviews. Ze zijn zo voorspelbaar en er worden nooit interessante vragen gesteld.
Ze hebben het nooit verwacht, ze kunnen niks, en meestal nog een nachtelijke ingeving.
Het zal allemaal waar zijn hoor maar het lijkt wel of het altijd zo moet zijn.
Zijn registerkeuze bij de orgelfoto vond ik dan wel weer verrassend:).
Erdee
Re: Erdee
-
Het probleem zit in wat jij schrijft: “…even in het zonnetje gezet worden…” Dat is nu net niet de bedoeling met betrekking tot ambtsdragers. Die moeten helemaal wegvallen achter de Zon der gerechtigheid. Interviews met ambtsdragers die over henzelf gaan, zijn daarmee in tegenspraak. (En voordat je het vraagt: ik ben er dus inderdaad ook niet voor de predikanten hun ambtsjubileum vieren, of dat ambtsdragers lintjes krijgen vanwege hun ambtswerk.)Job schreef: ↑23 apr 2025, 21:46 Wat ik van ds. Egas zeer waardeerde toen hij als jubilaris in de krant stond, dat zijn voorwaarde was om samen met zijn vrouw op de foto te gaan. Hoe je het ook beoordeelt maar zulke mensen zelf, en daarnaast ook hun vrouwen en eventuele gezinnen, hebben grote offers gebracht voor de voortgang van de dienst des Heeren. Over het nut van een interview kun je twisten, maar als het bij jubilerende predikanten gebeurt, dan mogen andere ambtsdragers (onbetaald!) zeker ook wel even in het zonnetje gezet worden.
Alleen ja, wat krijg je dan voor artikelen? Kerkjournalisten lopen altijd op eieren. Ik zou het niet naar eer en geweten kunnen zijn, veel journalistieke vragen kunnen of mogen niet gesteld worden vanwege het belang van de vrede.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
Eens.Evangelist schreef: ↑24 apr 2025, 08:48Het probleem zit in wat jij schrijft: “…even in het zonnetje gezet worden…” Dat is nu net niet de bedoeling met betrekking tot ambtsdragers. Die moeten helemaal wegvallen achter de Zon der gerechtigheid. Interviews met ambtsdragers die over henzelf gaan, zijn daarmee in tegenspraak. (En voordat je het vraagt: ik ben er dus inderdaad ook niet voor de predikanten hun ambtsjubileum vieren, of dat ambtsdragers lintjes krijgen vanwege hun ambtswerk.)Job schreef: ↑23 apr 2025, 21:46 Wat ik van ds. Egas zeer waardeerde toen hij als jubilaris in de krant stond, dat zijn voorwaarde was om samen met zijn vrouw op de foto te gaan. Hoe je het ook beoordeelt maar zulke mensen zelf, en daarnaast ook hun vrouwen en eventuele gezinnen, hebben grote offers gebracht voor de voortgang van de dienst des Heeren. Over het nut van een interview kun je twisten, maar als het bij jubilerende predikanten gebeurt, dan mogen andere ambtsdragers (onbetaald!) zeker ook wel even in het zonnetje gezet worden.
Alleen ja, wat krijg je dan voor artikelen? Kerkjournalisten lopen altijd op eieren. Ik zou het niet naar eer en geweten kunnen zijn, veel journalistieke vragen kunnen of mogen niet gesteld worden vanwege het belang van de vrede.
Het zijn bovendien altijd erg mensmiddelpuntige interviews met inderdaad een hoog voorspelbaar patroon.
Met jullie beiden eens, maar ik vind het verschil hoe er met dominees <> ouderlingen/diakenen wordt omgegaan soms wel schrijnend. De laatste groep doet het in hun vrije tijd. Laat staan degenen die zelf geen roeping ervaren, maar hun man en vader wel avond na avond afstaan. Maar verder eens, zelfs het meest waterige zonnetje zouden we niet moeten willen.Tiberius schreef: ↑24 apr 2025, 09:40Eens.Evangelist schreef: ↑24 apr 2025, 08:48Het probleem zit in wat jij schrijft: “…even in het zonnetje gezet worden…” Dat is nu net niet de bedoeling met betrekking tot ambtsdragers. Die moeten helemaal wegvallen achter de Zon der gerechtigheid. Interviews met ambtsdragers die over henzelf gaan, zijn daarmee in tegenspraak. (En voordat je het vraagt: ik ben er dus inderdaad ook niet voor de predikanten hun ambtsjubileum vieren, of dat ambtsdragers lintjes krijgen vanwege hun ambtswerk.)Job schreef: ↑23 apr 2025, 21:46 Wat ik van ds. Egas zeer waardeerde toen hij als jubilaris in de krant stond, dat zijn voorwaarde was om samen met zijn vrouw op de foto te gaan. Hoe je het ook beoordeelt maar zulke mensen zelf, en daarnaast ook hun vrouwen en eventuele gezinnen, hebben grote offers gebracht voor de voortgang van de dienst des Heeren. Over het nut van een interview kun je twisten, maar als het bij jubilerende predikanten gebeurt, dan mogen andere ambtsdragers (onbetaald!) zeker ook wel even in het zonnetje gezet worden.
Het zijn bovendien altijd erg mensmiddelpuntige interviews met inderdaad een hoog voorspelbaar patroon.
-
Ook in deze post zitten enkele elementen die me triggeren.Job schreef: ↑24 apr 2025, 10:03Met jullie beiden eens, maar ik vind het verschil hoe er met dominees <> ouderlingen/diakenen wordt omgegaan soms wel schrijnend. De laatste groep doet het in hun vrije tijd. Laat staan degenen die zelf geen roeping ervaren, maar hun man en vader wel avond na avond afstaan. Maar verder eens, zelfs het meest waterige zonnetje zouden we niet moeten willen.
1. Kennelijk wordt er naar jouw beleving met dominees op een bepaalde manier omgegaan, en verschilt dat enorm met de omgang die ouderlingen en diakenen te beurt vallen. Kun je nader toelichten wat je bedoelt? Eventueel concreet waar je dit wel en waar je dit niet opmerkt.
2. Je hebt het over ‘avond na avond’. Is dat niet de keuze van een ambtsdrager zelf? Ik ken er inmiddels genoeg die zeggen: ‘Eén avond in de week is de standaard; daarboven moet het om een uitzondering gaan.’ Veelal wordt er dan gewezen op de eerste en tweede roeping, namelijk huwelijk en gezin. Wat vind jij daarvan?
3. Ik hoor je niet over de wenselijkheid van een maximum (aantal) ambtstermijn(en) dat een heel aantal genoemde bezwaren zou wegnemen.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
Hey.Evangelist schreef: ↑24 apr 2025, 11:59Ook in deze post zitten enkele elementen die me triggeren.Job schreef: ↑24 apr 2025, 10:03Met jullie beiden eens, maar ik vind het verschil hoe er met dominees <> ouderlingen/diakenen wordt omgegaan soms wel schrijnend. De laatste groep doet het in hun vrije tijd. Laat staan degenen die zelf geen roeping ervaren, maar hun man en vader wel avond na avond afstaan. Maar verder eens, zelfs het meest waterige zonnetje zouden we niet moeten willen.
1. Kennelijk wordt er naar jouw beleving met dominees op een bepaalde manier omgegaan, en verschilt dat enorm met de omgang die ouderlingen en diakenen te beurt vallen. Kun je nader toelichten wat je bedoelt? Eventueel concreet waar je dit wel en waar je dit niet opmerkt.
2. Je hebt het over ‘avond na avond’. Is dat niet de keuze van een ambtsdrager zelf? Ik ken er inmiddels genoeg die zeggen: ‘Eén avond in de week is de standaard; daarboven moet het om een uitzondering gaan.’ Veelal wordt er dan gewezen op de eerste en tweede roeping, namelijk huwelijk en gezin. Wat vind jij daarvan?
3. Ik hoor je niet over de wenselijkheid van een maximum (aantal) ambtstermijn(en) dat een heel aantal genoemde bezwaren zou wegnemen.
1 De aandacht die er voor predikanten is versus de aandacht die er voor ouderlingen en diakenen is. Zoals interviews in de krant bij 25-, 40- en 50-jarige jubilea. Ik kan me althans niet heel veel interviews met ouderlingen, laat staan diakenen herinneren in het RD. Maar ook bijvoorbeeld verjaardagsrecepties voor predikanten vs. geen enkele aandacht voor verjarende broeders uit de kerkenraad. Het gaat me er nu even niet over wat ik van fenomenen als verjaardagsrecepties of interviews vind hé, maar ik benoem het verschil.
2 Op zichzelf heb je daar gelijk in, al vraag ik me in veel gevallen af of men ervaart echt een keuze te hebben. En ik ben het met je eens dat de hoge vergaderdruk echt vaak niet te verantwoorden is. Maar huisbezoeken, pastorale bezoeken en catechisaties moeten vaak toch echt in de avonduren gedaan worden, gezien werk overdag. Ik vind het knap als het een ambtsdrager lukt zijn grenzen aan te geven. Maar dat kan dan zomaar ten koste gaan van de agenda van een medebroeder.
3 Dat hoor je goed. Ik kom dan ook uit een richting waar ambtstermijnen niet gehanteerd worden, simpelweg omdat men vist in ondiepe vijvers als het om ambtsdragersverkiezingen gaat. Ook hier laat ik even in het midden of de vijvers inderdaad weinig water en vis bevatten, of dat dat ervan wordt gemaakt. Zal ook per gemeente verschillen.
- Heidebloem
https://www.rd.nl/artikel/1104744-in-he ... in-new-age
Vind dit dan wel weer een prachtig artikel. Carmijn zit bij mij op school waardoor ik haar ook persoonlijk ken en het is echt bijzonder hoe God haar weg geleid heeft!
Vind dit dan wel weer een prachtig artikel. Carmijn zit bij mij op school waardoor ik haar ook persoonlijk ken en het is echt bijzonder hoe God haar weg geleid heeft!
Ik lees dat bij de begrafenis van de paus ook Trump komt. Die Italianen regelen het allemaal in een week, al de hotemetoten bij elkaar.
Voor de NAVO top ligt heel Den Haag langdurig plat, en duren de plannen meer dan en jaar en het kost een vermogen.
Hoe komt dit toch?
Voor de NAVO top ligt heel Den Haag langdurig plat, en duren de plannen meer dan en jaar en het kost een vermogen.
Hoe komt dit toch?
Ik vermoed dat er voor pauselijke begrafenissen nogal uitgebreide draaiboeken klaarliggen. En je hebt weinig keus: binnen een dag of tien moet er toch wel begraven worden.Wim Anker schreef: ↑25 apr 2025, 15:23 Ik lees dat bij de begrafenis van de paus ook Trump komt. Die Italianen regelen het allemaal in een week, al de hotemetoten bij elkaar.
Hoe komt dit toch?
En de veiligheidsdiensten zijn niet de enigen die sneller moeten plannen bij een begrafenis.Zita schreef: ↑25 apr 2025, 15:38Ik vermoed dat er voor pauselijke begrafenissen nogal uitgebreide draaiboeken klaarliggen. En je hebt weinig keus: binnen een dag of tien moet er toch wel begraven worden.Wim Anker schreef: ↑25 apr 2025, 15:23 Ik lees dat bij de begrafenis van de paus ook Trump komt. Die Italianen regelen het allemaal in een week, al de hotemetoten bij elkaar.
Hoe komt dit toch?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Dit zal inderdaad waar zijn maar toch zijn effectiviteitsvragen wel te stellen. Ik neem aan dat we VS geen consessies doet aan de veiligheid van Trump.parsifal schreef: ↑25 apr 2025, 15:41En de veiligheidsdiensten zijn niet de enigen die sneller moeten plannen bij een begrafenis.Zita schreef: ↑25 apr 2025, 15:38Ik vermoed dat er voor pauselijke begrafenissen nogal uitgebreide draaiboeken klaarliggen. En je hebt weinig keus: binnen een dag of tien moet er toch wel begraven worden.Wim Anker schreef: ↑25 apr 2025, 15:23 Ik lees dat bij de begrafenis van de paus ook Trump komt. Die Italianen regelen het allemaal in een week, al de hotemetoten bij elkaar.
Hoe komt dit toch?
Het is ook niet de eerste NAVO top, dus een draaiboek zal er ook wel zijn?
Een mooie column van Steef Post.
https://www.rd.nl/artikel/1105231-leven ... de-vrijdag
Ik geloof dat ik wel eens een preek over deze gelijkenis gehoord heb. Maar ik weet het niet zeker. En ik zie dat er zelfs niet één preek over op Prekenweb staat. Dat illustreert maar weer de enorme eenzijdigheid in de Gereformeerde Gemeenten. Sommige woorden van Jezus (hoeveel gelijkenissen zijn er nou helemaal, je zou ze elk jaar allemaal kunnen behandelen) komen in de eigen kraam te pas, de rest slaat men over. En ondertussen zijn er dominees die zich druk maken over de derde naamval in de heilige Schrift. Gelukkig zijn dat er maar een paar.
Jezus zou wat dat betreft vast zeggen; de kameel doorslikken en en mug uitzuiveren.
https://www.rd.nl/artikel/1105231-leven ... de-vrijdag
Ik geloof dat ik wel eens een preek over deze gelijkenis gehoord heb. Maar ik weet het niet zeker. En ik zie dat er zelfs niet één preek over op Prekenweb staat. Dat illustreert maar weer de enorme eenzijdigheid in de Gereformeerde Gemeenten. Sommige woorden van Jezus (hoeveel gelijkenissen zijn er nou helemaal, je zou ze elk jaar allemaal kunnen behandelen) komen in de eigen kraam te pas, de rest slaat men over. En ondertussen zijn er dominees die zich druk maken over de derde naamval in de heilige Schrift. Gelukkig zijn dat er maar een paar.
Jezus zou wat dat betreft vast zeggen; de kameel doorslikken en en mug uitzuiveren.