De Paus die Maria aanbad
De Paus die Maria aanbad
Justin Peters is een bekende Amerikaanse voorganger die "valse profeten" ontmaskert omdat zij niet het ware evangelie prediken maar mensen een "valse religie" voorschotelen en zelf 'stinkend rijk' zijn.
Nu paus Fransiscus is overleden bepreekt hij samen met een voormalige priester uit de Rooms katholiek kerk, Mike Grendon (die nu protestants is), wie de paus was en dat hij in veel opzichten de Bijbel tegensprak en zijn zaligheid zocht bij Maria. U kunt de video bekijken op https://youtu.be/sTaOXp80YvY?si=Fgao2R-Hq2UD9TxP
Nu paus Fransiscus is overleden bepreekt hij samen met een voormalige priester uit de Rooms katholiek kerk, Mike Grendon (die nu protestants is), wie de paus was en dat hij in veel opzichten de Bijbel tegensprak en zijn zaligheid zocht bij Maria. U kunt de video bekijken op https://youtu.be/sTaOXp80YvY?si=Fgao2R-Hq2UD9TxP
-
Re: De Paus die Maria aanbad
Kheb wel eens gehoord dat ze Maria niet aanbidden, maar vereren. Alleen wat is dan het verschil?
- Johann Gottfried Walther
De Mariaverering, is niet van pas, die is er al langer, in 1894/96 is bijvoorbeeld de encycliek gekomen, van Maria als middelares...
Dus ja om dit specifiek op de laatste Paus te betrekken.
Dus ja om dit specifiek op de laatste Paus te betrekken.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Uit interesse: ik zie dat veel media openlijk foto's en video's van een opgebaarde paus publiceren. Bij eerdere overleden pausen herinner ik me dat ook. Hoort de grote aandacht voor het overleden lichaam bij de symboliek? En waarom doen de media dit? Volgens mij is men in alle andere gevallen altijd erg terughoudend om overledenen in beeld te brengen.
@ Job zou het ermee te maken kunnen hebben dat men in de RKK altijd uit is op dat wat zichtbaar en tastbaar is? De gereformeerde religie richt zich meer op het innerlijk.Job schreef: ↑23 apr 2025, 21:34 Uit interesse: ik zie dat veel media openlijk foto's en video's van een opgebaarde paus publiceren. Bij eerdere overleden pausen herinner ik me dat ook. Hoort de grote aandacht voor het overleden lichaam bij de symboliek? En waarom doen de media dit? Volgens mij is men in alle andere gevallen altijd erg terughoudend om overledenen in beeld te brengen.
@ Job zou het ermee te maken kunnen hebben dat men in de RKK altijd uit is op dat wat zichtbaar en tastbaar is? De gereformeerde religie richt zich meer op het innerlijk. Het uiterlijk is minder belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan de Roomse kerken, de Roomse ambtskleding, de rituelen rond hun sacramenten. Rituelen rond wijdingen van personen en zaken. ( huizen, kerken klokken, orgels enz.enz.)Job schreef: ↑23 apr 2025, 21:34 Uit interesse: ik zie dat veel media openlijk foto's en video's van een opgebaarde paus publiceren. Bij eerdere overleden pausen herinner ik me dat ook. Hoort de grote aandacht voor het overleden lichaam bij de symboliek? En waarom doen de media dit? Volgens mij is men in alle andere gevallen altijd erg terughoudend om overledenen in beeld te brengen.
Ja, dat zou goed kunnen. Ik zag wat beelden van de processie waarbij het lichaam werd overgebracht. Staat bol van de rituelen inderdaad. Ik denk dan: waar in de Bijbel lezen ze dit? Om dan gelijk de oversteek naar mijn eigen gebruiken en kerkelijke denominatie te maken, hoor. Dezelfde vraag mag ik mezelf ook gerust steeds kritisch stellen. De heilige kunst is om dichtbij de Schrift te blijven en niet te vervallen in religie en gods-dienst.JanRap schreef: ↑24 apr 2025, 07:55@ Job zou het ermee te maken kunnen hebben dat men in de RKK altijd uit is op dat wat zichtbaar en tastbaar is? De gereformeerde religie richt zich meer op het innerlijk. Het uiterlijk is minder belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan de Roomse kerken, de Roomse ambtskleding, de rituelen rond hun sacramenten. Rituelen rond wijdingen van personen en zaken. ( huizen, kerken klokken, orgels enz.enz.)Job schreef: ↑23 apr 2025, 21:34 Uit interesse: ik zie dat veel media openlijk foto's en video's van een opgebaarde paus publiceren. Bij eerdere overleden pausen herinner ik me dat ook. Hoort de grote aandacht voor het overleden lichaam bij de symboliek? En waarom doen de media dit? Volgens mij is men in alle andere gevallen altijd erg terughoudend om overledenen in beeld te brengen.
- J.C. Philpot
Onze Gereformeerde voorvaderen beleden omtrent de paus het volgende:
Er is geen ander Hoofd der Kerk dan de Heere Jezus Christus; noch kan de Paus van Rome in enig opzicht het hoofd daarvan zijn; maar hij is die Antichrist, die mens der zonde en zoon des verderfs, die zich verheft in de Kerk tegen Christus en tegen al wat God genaamd wordt.
- Westminster Confession
Als we het echter in de lijn van de Westminster Confession hier een uitspraak over doen, zal zouden we kunnen zeggen dat er binnenkort een nieuwe antichrist verkozen worden.
In de drie formulieren van enigheid wordt dit echter volgens mij niet zo concreet benoemd, als was het in de tijd van de Reformatie wel een hele gangbare visie dat de paus de antichrist is.
Ik vermoed echter dat deze visie heden ten dage onder Reformatorische volksdeel niet volledig onderschreven meer wordt. Desondanks is er nog ruim voldoende reden voor bijbelgetrouwe christenen, om zich van het pausdom te distantiëren.
Er is geen ander Hoofd der Kerk dan de Heere Jezus Christus; noch kan de Paus van Rome in enig opzicht het hoofd daarvan zijn; maar hij is die Antichrist, die mens der zonde en zoon des verderfs, die zich verheft in de Kerk tegen Christus en tegen al wat God genaamd wordt.
- Westminster Confession
Als we het echter in de lijn van de Westminster Confession hier een uitspraak over doen, zal zouden we kunnen zeggen dat er binnenkort een nieuwe antichrist verkozen worden.
In de drie formulieren van enigheid wordt dit echter volgens mij niet zo concreet benoemd, als was het in de tijd van de Reformatie wel een hele gangbare visie dat de paus de antichrist is.
Ik vermoed echter dat deze visie heden ten dage onder Reformatorische volksdeel niet volledig onderschreven meer wordt. Desondanks is er nog ruim voldoende reden voor bijbelgetrouwe christenen, om zich van het pausdom te distantiëren.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Ik geloof zelf niet dat de Paus dé Antichrist is, maar hij is zeker een antichristelijke macht!
Er zijn best heel wat christenen die de dwalingen van de Paus en de RK relativeren, maar er zijn heel wat dingen die duidelijk tegen Gods woord in gaan.
Er zijn best heel wat christenen die de dwalingen van de Paus en de RK relativeren, maar er zijn heel wat dingen die duidelijk tegen Gods woord in gaan.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Er zijn ook heel wat die dwalingen in de reformatorische gezindte relativeren, maar dat is door de nabijheid toch moeilijker om afstand van te nemen.Johann Gottfried Walther schreef: ↑28 apr 2025, 08:39 Ik geloof zelf niet dat de Paus dé Antichrist is, maar hij is zeker een antichristelijke macht!
Bijzonder hoe scherp wij andermans dwalingen altijd zien.
Sja sommige dingen zijn overduidelijk, maar zelfs dan willen sommigen het nog ontkennen...
Neem alleen maar: "Plaatsbekleder van Jezus (Vicarius Christi)"
en over Maria:
In de encycliek Iucunda Semper Expectatione over de rozenkrans van 8 september 1894 schreef Paus Leo XIII dat wij in het gebed onze toevlucht zoeken tot Maria, vloeit voort uit haar nabijheid tot de troon van God, als Middelares van de Goddelijke genade.
Het Tweede Vaticaans Concilie verwees in zijn document Lumen Gentium naar Maria als "Voorspreekster, Ondersteunster, Helpster en Middelares. Dit moet echter zo worden verstaan dat het niets afdoet van en niets toevoegt aan de waardigheid en werkzaamheid van Christus de enige Middelaar”.
Iemands anders dwalingen zien wil niet zeggen je eigen dwalingen niet zien, maar waarschuwen voor iets, zodat anderen ook niet die kant op gaan, in de PKN zie je bijvoorbeeld diensten samen met de Roomse kerk, en zo zijn er veel meer dingen.
en over Maria:
In de encycliek Iucunda Semper Expectatione over de rozenkrans van 8 september 1894 schreef Paus Leo XIII dat wij in het gebed onze toevlucht zoeken tot Maria, vloeit voort uit haar nabijheid tot de troon van God, als Middelares van de Goddelijke genade.
Het Tweede Vaticaans Concilie verwees in zijn document Lumen Gentium naar Maria als "Voorspreekster, Ondersteunster, Helpster en Middelares. Dit moet echter zo worden verstaan dat het niets afdoet van en niets toevoegt aan de waardigheid en werkzaamheid van Christus de enige Middelaar”.
Iemands anders dwalingen zien wil niet zeggen je eigen dwalingen niet zien, maar waarschuwen voor iets, zodat anderen ook niet die kant op gaan, in de PKN zie je bijvoorbeeld diensten samen met de Roomse kerk, en zo zijn er veel meer dingen.
De tempeldienst was natuurlijk ook vol met rituelen, prachtige kleding, schitterende muziek met professionele muzikanten, enzovoorts.Job schreef: ↑24 apr 2025, 09:28
Ja, dat zou goed kunnen. Ik zag wat beelden van de processie waarbij het lichaam werd overgebracht. Staat bol van de rituelen inderdaad. Ik denk dan: waar in de Bijbel lezen ze dit? Om dan gelijk de oversteek naar mijn eigen gebruiken en kerkelijke denominatie te maken, hoor. Dezelfde vraag mag ik mezelf ook gerust steeds kritisch stellen. De heilige kunst is om dichtbij de Schrift te blijven en niet te vervallen in religie en gods-dienst.
Ik denk dat het goed is dat de woordverkondiging centraal is komen te staan maar ik zie op zich geen Bijbels bezwaar tegen rituelen zoals kleding, muziek, invulling, enzovoorts.
Nee hoor, ik zie dwalingen zeker wel. Ik kan er binnen de RKK nog wel een paar opnoemen. Ik beschouw hen alleen wel als medebroeders en medezusters in Christus.Johann Gottfried Walther schreef: ↑28 apr 2025, 10:08 Sja sommige dingen zijn overduidelijk, maar zelfs dan willen sommigen het nog ontkennen...
en over Maria:
Gaat dit topic over de vraag of de Paus Rooms is? Het antwoord is ja.