Alles is afhankelijk van interpretatie, al mag je dat van dr. Prosman niet beweren.
Erdee
Re: Erdee
https://www.rd.nl/artikel/1104674-ouder ... alles-vast
Ik word meestal niet zo blij van deze interviews. Ze zijn zo voorspelbaar en er worden nooit interessante vragen gesteld.
Ze hebben het nooit verwacht, ze kunnen niks, en meestal nog een nachtelijke ingeving.
Het zal allemaal waar zijn hoor maar het lijkt wel of het altijd zo moet zijn.
Zijn registerkeuze bij de orgelfoto vond ik dan wel weer verrassend:).
Ik word meestal niet zo blij van deze interviews. Ze zijn zo voorspelbaar en er worden nooit interessante vragen gesteld.
Ze hebben het nooit verwacht, ze kunnen niks, en meestal nog een nachtelijke ingeving.
Nee. Dit was nu werkelijk zonde van ieders tijd. Maar goed. Zo iemand veroorzaakt hopelijk ook geen onnodige problemen. Hij gaat gewoon naar een andere kerk, als het bij hemzelf niet bevalt.Bourdon16 schreef: ↑23 apr 2025, 12:00 https://www.rd.nl/artikel/1104674-ouder ... alles-vast
'veroorzaakt geen onnodige problemen' => dat is op zichzelf al nieuws, tegenwoordig.DDD schreef: ↑23 apr 2025, 12:07Nee. Dit was nu werkelijk zonde van ieders tijd. Maar goed. Zo iemand veroorzaakt hopelijk ook geen onnodige problemen. Hij gaat gewoon naar een andere kerk, als het bij hemzelf niet bevalt.Bourdon16 schreef: ↑23 apr 2025, 12:00 https://www.rd.nl/artikel/1104674-ouder ... alles-vast
Maar wat die registerkeuze betreft, die begrijp ik niet. Wat is daar verrassend aan? Of bedoel je dat hij waarschijnlijk net zo goed kan orgelspelen als ik?
Tja. Ik begrijp het wel. Al heb ik wel een zwak voor deze ouderling. Hij heeft ook mijn ganse jeugd recht voor mijn neus in de ouderlingenbank gezeten en was echt wel heel aardig. En hij kon prima orgelspelen, en timmeren. Op catechisatie had hij een zwarte multomap, zo'n A5 formaat en onder het catechiseren door ds. v.d. Berg stond hij te turven of je er was. Dat werd haarfijn bijgehouden. Af en toe gaf hij ook catechisatie als de dominee echt niet kon. Dat was ook wel aardig voor de afwisseling. Hij kon ook heel goed preeklezen. Bij begrafenissen ging (en gaat?) hij ook voor, hij maakte dan een eigen preekje, dat was ook wel netjes. Hij heeft zowel mijn moeder als mijn oma begraven. Uit respectievelijk Jesaja 61 en Mattheüs 5. Ik kan me de beide diensten v.w.b. inhoud nog best goed herinneren. Al is dat al 19 en 17 jaar geleden.Bourdon16 schreef: ↑23 apr 2025, 12:00 https://www.rd.nl/artikel/1104674-ouder ... alles-vast
Maar het nut van zo'n interview weet ik ook niet. Je kunt het afslaan, dat zal genoeg gebeuren. Hij heeft er mee ingestemd en heeft wel bedacht dat hij niet in het middelpunt moet staan maar de Heere. Al mislukt dat vrijwel altijd. Kijk maar naar mij. Ik ga het over hem hebben.

-
Tis natuurlijk ook de context dat het verwacht wordt dat je dit zegt. Het heeft wel iets vermoeiends inderdaad.. maar ik zie dit ook maar als een manier van uitdrukken. Bij allerlei soorten Christenen zie je altijd weer verschillende uitdrukkingen die verwacht worden..Bourdon16 schreef: ↑23 apr 2025, 12:00 https://www.rd.nl/artikel/1104674-ouder ... alles-vast
- Delftenaar
Is het 50 jaar in het ambt staan ook een ding?
De betreffende ouderling is ongetwijfeld ter goeder trouw.
Maar na 50 jaar bouw je toch een bepaalde positie op waarvan je kunt afvragen of het nog gezond i ds,
Maar na 50 jaar bouw je toch een bepaalde positie op waarvan je kunt afvragen of het nog gezond i ds,
Lees wel dat hij in 3 verschillende gemeenten ouderling is geweest.Delftenaar schreef: ↑23 apr 2025, 20:31 Is het 50 jaar in het ambt staan ook een ding?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wat ik van ds. Egas zeer waardeerde toen hij als jubilaris in de krant stond, dat zijn voorwaarde was om samen met zijn vrouw op de foto te gaan. Hoe je het ook beoordeelt maar zulke mensen zelf, en daarnaast ook hun vrouwen en eventuele gezinnen, hebben grote offers gebracht voor de voortgang van de dienst des Heeren. Over het nut van een interview kun je twisten, maar als het bij jubilerende predikanten gebeurt, dan mogen andere ambtsdragers (onbetaald!) zeker ook wel even in het zonnetje gezet worden.
Alleen ja, wat krijg je dan voor artikelen? Kerkjournalisten lopen altijd op eieren. Ik zou het niet naar eer en geweten kunnen zijn, veel journalistieke vragen kunnen of mogen niet gesteld worden vanwege het belang van de vrede.
Alleen ja, wat krijg je dan voor artikelen? Kerkjournalisten lopen altijd op eieren. Ik zou het niet naar eer en geweten kunnen zijn, veel journalistieke vragen kunnen of mogen niet gesteld worden vanwege het belang van de vrede.