Inderdaad. Van nature (in de gevallen staat) alleen.
Alleen
Re: Alleen
Ik vind dat niet bijbels. Ook in de gevallen staat geldt het: God is met ons. Alleen, als wij niet met God willen zijn, dan wordt het eenmaal inderdaad: alleen.
In de gevallen staat God met ons? Ik ben bang dat ik dat niet eens ben met je. Helaas, want het maakt de ernst uit van het onbekeerd zijn.
- J.C. Philpot
En dat "als wij niet met God willen zijn" is nu precies de toestand van een ieder mens van nature, een ieder die niet wedergeboren is.
We willen wel naar de hemel op onze manier. Maar er is niemand die God zoekt uit zichzelf, zelfs niet één.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 23 apr 2025, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Nee. God heeft bemoeienissen met alle mensen. Dat is heel duidelijk uit de heilige Schrift. Niemand kan zeggen, dat God hem alleen gelaten heeft. God kan wel met recht zeggen, dat de mensen Hem alleen laten.
De Bijbel zegt zelfs dat God alle mensen achterna wandelt, als ik mij niet vergis.
Maar goed, het is een vrij nutteloze woordenstrijd. Al denk ik wel dat het vrij duidelijk is dat de formulering van ds. Bakker buiten de grenzen van de DL gaat.
De Bijbel zegt zelfs dat God alle mensen achterna wandelt, als ik mij niet vergis.
Maar goed, het is een vrij nutteloze woordenstrijd. Al denk ik wel dat het vrij duidelijk is dat de formulering van ds. Bakker buiten de grenzen van de DL gaat.
Ds. Bakker is wereldwijd zo wat de meest bekende gereformeerde Nederlandse christen van de 20 eeuw, maar beweegt zich nu opeens buiten de DL
Het is weer fraai.
Het is weer fraai.
Ik denk dat hij het onmiddellijk met mij eens zou zijn, maar dat hij iets anders wilde zeggen dan hier door sommigen besproken wordt.
Hij bedoelt naar mijn idee: de mens kan het niet van andere mensen hebben in zijn verhouding tot God. Hij bedoelt niet te zeggen dat God de mensen al verlaten zou hebben.
Hij bedoelt naar mijn idee: de mens kan het niet van andere mensen hebben in zijn verhouding tot God. Hij bedoelt niet te zeggen dat God de mensen al verlaten zou hebben.