Presidentsverkiezingen USA 2024

DDD

Re: Presidentsverkiezingen USA 2024

Bericht door DDD »

Het verjagen en vervolgen van mensen is in dit geval wel heel schrijnend. Ik begrijp dat het verwijzen naar Hitler gevoelig ligt, maar hij begon ook op deze manier.

Gelukkig zijn er inmiddels ook enkele Republikeinse senatoren die vinden dat Trump te ver gaat. Ik ben benieuwd wanneer het Congres gaat protesteren en of daar doden bij gaan vallen. Zodra Trump congresleden laat vermoorden, mag ik hopen dat het leger ingrijpt.
TSD

Bericht door TSD »

DDD schreef: 21 apr 2025, 22:26 Het verjagen en vervolgen van mensen is in dit geval wel heel schrijnend. Ik begrijp dat het verwijzen naar Hitler gevoelig ligt, maar hij begon ook op deze manier.

Gelukkig zijn er inmiddels ook enkele Republikeinse senatoren die vinden dat Trump te ver gaat. Ik ben benieuwd wanneer het Congres gaat protesteren en of daar doden bij gaan vallen. Zodra Trump congresleden laat vermoorden, mag ik hopen dat het leger ingrijpt.
Het minder tolerant worden van landen en regimes, en hoe dat in zijn werk gaat, daar zijn talloze voorbeelden van. Een Hitlerverwijzing is gewoon totaal onnodig. Je weet het mooi te verpakken, maar ondertussen vergelijk je weer wel. Gewoon. Niet. Doen.

En trouwens, er was in Duitsland al veel meer geweld/extremiteiten rondom de NSDAP met Hitler, zelfs al toen Hitler de macht nog niet had gegrepen in het land, ook dat ging allemaal een stuk sneller, radicaler en extremer, dus zelfs die vlieger gaat niet op.

Wat je 2e zin betreft: Dat soort feitenvrije insinuaties zijn voor jouw rekening. Ik hoop dat je je het voor jezelf vind passen in het de goede naam van je naaste waar mogelijk te bevorderen.
---------------------------------

Wie wel een beetje nog objectief naar dit soort nieuwsberichten kijkt zie gewoon een regering die wel érg ver gaat in het indammen van migratie en het uitzetten van migranten. Volgens mij moet je al die acties gewoon in dat licht zien: Beleid uitvoeren, er moet waargemaakt worden wat beloofd is: linksom of rechtsom zoveel mogelijk migranten/asielzoekers het land uit en het maakt niet zoveel uit hoe en wie.

Daar sta ik natuurlijk niet achter, integendeel, en ik zou het ook 'meedogenloos' willen noemen, maar dat is wel iets anders dan het verjagen/vervolgen van mensen. Ik snap dat dit in sommige opzichten op hetzelfde neer komt, maar dat vind ik toch wel iets anders dan wanneer dat gebeurt om wille van bijvoorbeeld hun ras/huidskleur/religie enz.
DDD

Bericht door DDD »

We zullen zien.

Tot op heden (als ik terugkijk in dit draadje) waren mijn voorspellingen nog helemaal niet zo gek. Ik heb niet alle bijdragen bekeken, maar er is mij vaak toegevoegd dat ik overdreef. Dat deed ik achteraf bezien nog helemaal niet zo.

Ik hoop natuurlijk dat er geen doden gaan vallen, maar ik verwacht van wel. We zullen als de Heere wil en wij leven na de verkiezingen voor het congres zien wie er gelijk had. En ik hoop oprecht dat ik geen gelijk had.

En verder: jij mag wel vinden dat een vergelijking met de opkomst van Hitler ongepast is. Ik vind dat niet. Idioten met macht zijn idioten met macht. De ene idioot gaat dan met beurskoersen spelen, de andere speelt met mensenlevens en Trump doet feitelijk allebei al, in zekere zin. Natuurlijk is wat er nu gebeurt niet te vergelijken met de holocaust. Maar er zijn ook veel overeenkomsten met de dertiger jaren: bijvoorbeeld een heel volk (in grote meerderheid althans) dat denkt dat het hen zelf niet zal raken en dat ze wel zien waar het schip strandt.
gallio

Bericht door gallio »

TSD schreef: 21 apr 2025, 22:58
Wie wel een beetje nog objectief naar dit soort nieuwsberichten kijkt zie gewoon een regering die wel érg ver gaat in het indammen van migratie en het uitzetten van migranten. Volgens mij moet je al die acties gewoon in dat licht zien: Beleid uitvoeren, er moet waargemaakt worden wat beloofd is: linksom of rechtsom zoveel mogelijk migranten/asielzoekers het land uit en het maakt niet zoveel uit hoe en wie.

Daar sta ik natuurlijk niet achter, integendeel, en ik zou het ook 'meedogenloos' willen noemen, maar dat is wel iets anders dan het verjagen/vervolgen van mensen. Ik snap dat dit in sommige opzichten op hetzelfde neer komt, maar dat vind ik toch wel iets anders dan wanneer dat gebeurt om wille van bijvoorbeeld hun ras/huidskleur/religie enz.
Het uitzetten van legale migranten zoals Afghaanse vluchtelingen en Kilmar Garcia heeft niets met indammen van migratie. Die mensen hebben gewoon het recht om in de VS te zijn. Dat recht wordt door de regering Trump met voeten getreden. Het gaat natuurlijk over mensen met een donkere huidskleur en de onderliggende reden voor hun deportatie is gewoon racisme.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 21 apr 2025, 23:50, 3 keer totaal gewijzigd.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 21 apr 2025, 23:15 We zullen zien.

Tot op heden (als ik terugkijk in dit draadje) waren mijn voorspellingen nog helemaal niet zo gek. Ik heb niet alle bijdragen bekeken, maar er is mij vaak toegevoegd dat ik overdreef. Dat deed ik achteraf bezien nog helemaal niet zo.

Ik hoop natuurlijk dat er geen doden gaan vallen, maar ik verwacht van wel. We zullen als de Heere wil en wij leven na de verkiezingen voor het congres zien wie er gelijk had. En ik hoop oprecht dat ik geen gelijk had.

En verder: jij mag wel vinden dat een vergelijking met de opkomst van Hitler ongepast is. Ik vind dat niet. Idioten met macht zijn idioten met macht. De ene idioot gaat dan met beurskoersen spelen, de andere speelt met mensenlevens en Trump doet feitelijk allebei al, in zekere zin. Natuurlijk is wat er nu gebeurt niet te vergelijken met de holocaust. Maar er zijn ook veel overeenkomsten met de dertiger jaren: bijvoorbeeld een heel volk (in grote meerderheid althans) dat denkt dat het hen zelf niet zal raken en dat ze wel zien waar het schip strandt.
Het huidige VS en Trump vergelijken met de Weimar Republiek en Hitler is onzinnig. Trump is een rare en onvoorspelbare president en in zekere zin ook gevaarlijk. Maar jouw overdrijving is bizar.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
KDD

Bericht door KDD »

We zullen nooit weten hoeveel levens hiermee gered kunnen worden, maar het deporteren van gangsters en het sluiten van de grenzen voor illegalen zorgt wel voor een veiligere samenleving. Een voorbeeld dat Nederland zou moeten navolgen.
parsifal

Bericht door parsifal »

KDD schreef: 22 apr 2025, 00:12 We zullen nooit weten hoeveel levens hiermee gered kunnen worden, maar het deporteren van gangsters en het sluiten van de grenzen voor illegalen zorgt wel voor een veiligere samenleving. Een voorbeeld dat Nederland zou moeten navolgen.
Ik mag hopen dat in Nederland de rechter ook eerst mag zeggen of iemand gangster is. En dat jaren zonder veroordeling rondlopen iets waard is.

En grenzen dicht had grote gevolgen gehad voor mijn gezin, want als voorberld Trump werd nagevolgd had het feit dat ik Nederlander ben, geen reden geweesr om mijn vrouw (uit een land met grote moslimmeerderheid) binnen te laten. Natuurlijk hadden we dan niet naar Nederland verhuisd, maar dat zijn ook grote gevolgen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 21 apr 2025, 23:15 We zullen zien.

Wat ben jij toch goed in voorspellen. Het is dat ik een drukke dag heb, maar anders ging ik lezen wat jij tijdens Trump 1 voorspelde.

Ik denk dat je bekent bent met de Wet van Godwin. De Hitlerkaart is naast een makkelijk manier om tegenstanders te demoniseren ook vaak een onbewuste afzwakking.
wikipedia schreef: Godwin ergerde zich aan de gewoonte om in discussies op Usenet vergelijkingen met nazi's, Hitler en de Holocaust te maken en meende dat deze, vaak absurde, vergelijkingen afbreuk deden aan de ernst van de Holocaust.
parsifal

Bericht door parsifal »

Het is ook weer niet zo dat Hitlervergelijkingen per definitie niet opgaan. Maar vergelijkingen met Italie van Mussolini en Spanje van Franco liggen misschien wel voor hand. Ik schat in dat Trump schadelijker is dan Salazar in Portugal in ieder geval. Verder lijkt Trump economisch inzicht van het niveau van Mao te hebben. Ik hoop dat het minder grote gevolgen heeft.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
TSD

Bericht door TSD »

parsifal schreef: 22 apr 2025, 06:14
KDD schreef: 22 apr 2025, 00:12 We zullen nooit weten hoeveel levens hiermee gered kunnen worden, maar het deporteren van gangsters en het sluiten van de grenzen voor illegalen zorgt wel voor een veiligere samenleving. Een voorbeeld dat Nederland zou moeten navolgen.
Ik mag hopen dat in Nederland de rechter ook eerst mag zeggen of iemand gangster is. En dat jaren zonder veroordeling rondlopen iets waard is.

En grenzen dicht had grote gevolgen gehad voor mijn gezin, want als voorberld Trump werd nagevolgd had het feit dat ik Nederlander ben, geen reden geweesr om mijn vrouw (uit een land met grote moslimmeerderheid) binnen te laten. Natuurlijk hadden we dan niet naar Nederland verhuisd, maar dat zijn ook grote gevolgen.
KDD benoemt het doel, jij benoemt de negatieve kant van de huidige uitwerking. Dat sluit elkaar niet uit, integendeel.

Het gaat de regering Trump om zo snel als mogelijk, zoveel mogelijk immigranten die onrust veroorzaken in de samenleving weg te krijgen. Dat gaat met de botte bijl. Zorgvuldigheid kost namelijk een hoop tijd en remt af dus dat is niet gewenst. Dus worden op dat gebied de grenzen opgezocht (en ook overschreden). Zoals bij meer dingen lijkt bij de regering Trump het doel de middelen te heiligen. Rechters die daar een stokje voor steken, zijn vooral lastig.

En dan krijg je dus ook immigranten die onterecht worden uitgezet. Ja, dan krijg je ook schrijnende situaties zoals jij bedoelt, Parsifal. Maar dat is de 'collateral damage' van dit beleid. Dat weet de regering wel, maar nemen ze voor lief.

En nee, ik verdedig het niet, maar wie het alleen heeft over de negatieve punten van dit beleid, zonder even de relatie met het doel te leggen, wordt verontwaardigd en emotioneel, trekt de racisme-kaart, maar weigert te begrijpen waar deze regering mee bezig is, of je het daar nu mee eens bent of niet.

Ik denk dat dit beleid mega-effectief is. Want niet alleen gaan er op deze manier grote groepen mensen het land verlaten, veel illegalen en ook wel legale immigranten die een link met bendes hebben (en helaas ook onschuldige burgers die ook nog eens legaal in de VS zijn); Maar dit gaat ook opleveren dat elke potentiële immigrant, die een beetje meekrijgt hoe het nu in de VS gaat, zich wel 3x achter het oor krapt voordat hij/zij op reis gaat. Dus de instroom gaat op deze manier vanzelf ook drastisch dalen.

Of het uiteindelijk de samenleving veiliger maakt, dat zal de tijd moeten leren. Er worden óók veel criminelen uitgezet en mensen zonder een normale baan (want illegaal) dus de theorie is dat dit zou moeten helpen.
parsifal

Bericht door parsifal »

TSD schreef: 22 apr 2025, 13:08
parsifal schreef: 22 apr 2025, 06:14

KDD benoemt het doel, jij benoemt de negatieve kant van de huidige uitwerking. Dat sluit elkaar niet uit, integendeel.

Het gaat de regering Trump om zo snel als mogelijk, zoveel mogelijk immigranten die onrust veroorzaken in de samenleving weg te krijgen. Dat gaat met de botte bijl. Zorgvuldigheid kost namelijk een hoop tijd en remt af dus dat is niet gewenst. Dus worden op dat gebied de grenzen opgezocht (en ook overschreden). Zoals bij meer dingen lijkt bij de regering Trump het doel de middelen te heiligen. Rechters die daar een stokje voor steken, zijn vooral lastig.

En dan krijg je dus ook immigranten die onterecht worden uitgezet. Ja, dan krijg je ook schrijnende situaties zoals jij bedoelt, Parsifal. Maar dat is de 'collateral damage' van dit beleid. Dat weet de regering wel, maar nemen ze voor lief.

En nee, ik verdedig het niet, maar wie het alleen heeft over de negatieve punten van dit beleid, zonder even de relatie met het doel te leggen, wordt verontwaardigd en emotioneel, trekt de racisme-kaart, maar weigert te begrijpen waar deze regering mee bezig is, of je het daar nu mee eens bent of niet.

Ik denk dat dit beleid mega-effectief is. Want niet alleen gaan er op deze manier grote groepen mensen het land verlaten, veel illegalen en ook wel legale immigranten die een link met bendes hebben (en helaas ook onschuldige burgers die ook nog eens legaal in de VS zijn); Maar dit gaat ook opleveren dat elke potentiële immigrant, die een beetje meekrijgt hoe het nu in de VS gaat, zich wel 3x achter het oor krapt voordat hij/zij op reis gaat. Dus de instroom gaat op deze manier vanzelf ook drastisch dalen.

Of het uiteindelijk de samenleving veiliger maakt, dat zal de tijd moeten leren. Er worden óók veel criminelen uitgezet en mensen zonder een normale baan (want illegaal) dus de theorie is dat dit zou moeten helpen.
Het is echt wel gevaarlijker dan "collateral damage" Het is soms goed om even in de afvoerput van X te kijken. Waar bij een voor MAGA onwelgevallige uitspraak, sommige rechters voor verraders, die moeten worden opgeknoopt, worden uitgemaakt. En omdat ze door Trump zijn voorgedragen ooit, onvoorwaardelijke trouw wordt verwacht. Dit is zeker niet representatief voor een meerderheid van MAGA, maar wel voor een noemenswaardig deel (iemand als Majorie Taylor Greene is zelfs als congreslid gekozen). Als een regering echt uitspraken van het hooggerechtshof naast zich neerlegt en de onafhankelijkheid van het instituut openlijk wil tegengaan dan kom je echt binnen het terrein van fascisme (nee, nog niet nazisme).

En ja de grenzen beter bewaken is best een idee. Ook illegale migratie aanpakken (maar niet zonder het aanpakken van de werkgevers, want als illegale migrant kun je in de VS gewoon werken, belasting betalen, je mist alleen de -gebrekkige- sociale voorzieningen en bent goedkoper.)
ZWP

Bericht door ZWP »

TSD schreef: 22 apr 2025, 13:08 KDD benoemt het doel, jij benoemt de negatieve kant van de huidige uitwerking. Dat sluit elkaar niet uit, integendeel.

Ik las ergens een quote: "De staat oefent zijn macht uit ten koste van individuele rechten en vrijheden". Slaat de balans niet te veel door naar de macht van de staat. En moeten we dat niet als een uiterst gevaarlijke ontwikkeling zien? Wat mij betreft wel. En dan is dit illustratief.
Is de staat een beschermende kracht of een beperkende macht?
ZWP

Bericht door ZWP »

https://nos.nl/artikel/2564632-trump-ni ... e-ontslaan
De Amerikaanse president Trump heeft gezegd dat hij niet van plan is om Jerome Powell, de voorzitter van de Amerikaanse centrale bank te ontslaan. Eerder had Trump gezegd te onderzoeken of ontslag mogelijk is omdat hij ontevreden is over het optreden van Powell. Nu lijkt hij de situatie dus te de-escaleren.

Ook over de importheffingen tegen China sloeg Trump een andere toon aan. "Die blijven niet 145 procent zoals het nu is. Het zal substantieel lager zijn dan dat, maar geen nul."
"We zullen goed zijn voor China, ze zullen blij zijn en we zullen tevreden samenleven." Eerder op de dag zei de Amerikaanse minister van Financiën te verwachten dat de importheffingen zullen dalen. Wel moet er eerst onderhandeld worden met China over een deal.
Wat een onderhandelaar! Art of the deal!

Maar niet heus: alles wordt weer ingetrokken. Uiteindelijk veel geschreeuw en weinig wol. Hij wordt vierkant uitgelachen door de Chinezen op deze manier.

Dit past allemaal in het proces van het normaliseren van abnormale zaken. We raken er aan gewend.
Ondertussen is de schade ontstaan, is een deel van de rechtstaat afgebroken. En zo gaat het stapje voor stapje verder richting een autocratie.
DDD

Bericht door DDD »

Ik las in het ND dat er ook veel leden van de top van het leger zijn vervangen. Wat natuurlijk een effectieve manier is om te voorkomen dat het leger in opstand komt.
Plaats reactie