Een kabinet van PVV, VVD, NSC en BBB

Robbie

Re: Een kabinet van PVV, VVD, NSC en BBB

Bericht door Robbie »

MGG schreef:
Robbie schreef: 19 apr 2025, 12:13
Ad Anker schreef:Ik denk dat nu de weg open ligt om CDA en NSC samen te voegen.
Zekers. En ik verwacht dat Bontenbal dat ook zeker wil proberen, evenals richting BBB.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wat heeft het CDA hierbij te winnen? De BBB past niet bij het huidige CDA verhaal en NSC heeft weinig potentie. Als Bontebal naar de peilingen kijkt dan ziet hij dat beide partijen waarschijnlijk een korte bloeiperiode gehad hebben.
Dat is waar, maar als hij standpunten afopteert, kan hij wel grote delen van decachterban afopteren. En idd: BBB is misschien minder haalbare kaart.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
parsifal

Bericht door parsifal »

Dat is pas een optie als NSC niet meer in kabinet zit.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
ZWP

Bericht door ZWP »

https://www.volkskrant.nl/politiek/func ... ~b4fed60d/

Rapport vd Algemene Rekenkamer "Functioneren overheid baart Rekenkamer-president zorgen: ‘Plannen worden nooit concreet’":
Toch trekt u in een toelichting bij uw onderzoeken de vergelijking met het VOC-schip Batavia. Dat liep in 1629 op de klippen, omdat de kapitein niet luisterde naar waarschuwingen. Wat gebeurt er als een overheid op de klippen loopt?
‘Dan zie je dat er geen woningen worden gebouwd, lopen de gevangenissen vol, kan de rechtspraak het niet meer aan, worden vormen van zware criminaliteit minder aangepakt, vertrekken er bedrijven uit Nederland of moet er opeens een ruk aan het roer worden gegeven om dat te voorkomen.’

Maar zijn we dan niet al op de klippen gelopen? De zaken die u noemt, gebeuren allemaal al.
‘Aan zo’n uitspraak ga ik me niet wagen. Ik beschrijf alleen maar hoe het eruit ziet als een overheid op de klippen loopt.’
MGG

Bericht door MGG »

ZWP schreef: 24 mei 2025, 09:44 https://www.volkskrant.nl/politiek/func ... ~b4fed60d/

Rapport vd Algemene Rekenkamer "Functioneren overheid baart Rekenkamer-president zorgen: ‘Plannen worden nooit concreet’":
Toch trekt u in een toelichting bij uw onderzoeken de vergelijking met het VOC-schip Batavia. Dat liep in 1629 op de klippen, omdat de kapitein niet luisterde naar waarschuwingen. Wat gebeurt er als een overheid op de klippen loopt?
‘Dan zie je dat er geen woningen worden gebouwd, lopen de gevangenissen vol, kan de rechtspraak het niet meer aan, worden vormen van zware criminaliteit minder aangepakt, vertrekken er bedrijven uit Nederland of moet er opeens een ruk aan het roer worden gegeven om dat te voorkomen.’

Maar zijn we dan niet al op de klippen gelopen? De zaken die u noemt, gebeuren allemaal al.
‘Aan zo’n uitspraak ga ik me niet wagen. Ik beschrijf alleen maar hoe het eruit ziet als een overheid op de klippen loopt.’
-Jaarlijks worden er tienduizenden woningen gebouwd. Meer dan genoeg voor de natuurlijke groei en mogelijk zelfs voor de krimp van het aantal bewoners per huishouden.
- Dat gevangenissen vol lopen is ook vrij logisch. De capaciteit is teruggelopen, de bevolking groeit en de straffen zijn zwaarder geworden. Dit nog los van de bevolkingssamenstelling in de gevangenis. Opvallend genoeg is deze heel anders dan de bevolkingssamenstelling van Nederland.
- Hoe erg is het dat bedrijven vertrekken? Om het overschot aan banen op te vullen werken honderdduizenden arbeidsmigranten in Nederland. Ook dit legt een grote druk op bijvoorbeeld de woningmarkt. Bedrijven vertrekken niet zelden om milieu en arbeidsregels. Moeten we die versoepelen?
ZWP

Bericht door ZWP »

MGG schreef: 24 mei 2025, 09:55
ZWP schreef: 24 mei 2025, 09:44 https://www.volkskrant.nl/politiek/func ... ~b4fed60d/

-Jaarlijks worden er tienduizenden woningen gebouwd. Meer dan genoeg voor de natuurlijke groei en mogelijk zelfs voor de krimp van het aantal bewoners per huishouden.
- Dat gevangenissen vol lopen is ook vrij logisch. De capaciteit is teruggelopen, de bevolking groeit en de straffen zijn zwaarder geworden. Dit nog los van de bevolkingssamenstelling in de gevangenis. Opvallend genoeg is deze heel anders dan de bevolkingssamenstelling van Nederland.
- Hoe erg is het dat bedrijven vertrekken? Om het overschot aan banen op te vullen werken honderdduizenden arbeidsmigranten in Nederland. Ook dit legt een grote druk op bijvoorbeeld de woningmarkt. Bedrijven vertrekken niet zelden om milieu en arbeidsregels. Moeten we die versoepelen?
Moeten we hier serieus op ingaan?
In alle punten wijs je indirect naar 'de buitenlanders'. Dat klinkt niet bepaald als een goed begin van een discussie over het rapport van de Rekenkamer eerlijk gezegd.

Zie voor een verdere discussie hier een video waarin Pieter Duisenberg van de Rekenkamer uitleg geeft in de Tweede Kamer: https://www.rekenkamer.nl/publicaties/v ... eede-kamer
MGG

Bericht door MGG »

ZWP schreef: 24 mei 2025, 14:03
MGG schreef: 24 mei 2025, 09:55

Moeten we hier serieus op ingaan?
In alle punten wijs je indirect naar 'de buitenlanders'. Dat klinkt niet bepaald als een goed begin van een discussie over het rapport van de Rekenkamer eerlijk gezegd.

Zie voor een verdere discussie hier een video waarin Pieter Duisenberg van de Rekenkamer uitleg geeft in de Tweede Kamer: https://www.rekenkamer.nl/publicaties/v ... eede-kamer
Je moet niks. Ik ga er vanuit dat je de feiten die ik noem niet ontken. Hooguit vind je het wat ongemakkelijk dat het benoemd wordt.

In een geglobaliseerde wereld draait het om de vraag wat doet een land ten opzichte van andere landen. Persoonlijk vind ik het niet erg dat laagwaardige industrie en sommige sectoren naar het buitenland verdwijnen. Ik ben zelfs blij dat onze regels zo zijn dat de laagwaardige maakindustrie bijna volledig vertrokken is.
Job

Bericht door Job »

Wat denken jullie: sorteert Wilders voor op een kabinetsval en op nieuwe verkiezingen?
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Job schreef: 26 mei 2025, 16:14 Wat denken jullie: sorteert Wilders voor op een kabinetsval en op nieuwe verkiezingen?
Ik denk het. En het is, denk ik, een slim moment nu. Voor PvdA/GL komt het te vroeg, daar komt een machtsstrijd. De VVD kan zich- denk ik - matig verweren tegen de aantijgingen van Wilders. NSC is gone. BBB ook bijna. CDA zal kleur moet bekennen i.p.v. enkel vaagtaal en moralistisch gedoe. En Wilders zal - terecht- aangeven dat resultaat tot nu toe uitblijft door obstructie van de rest.

Kijken we naar het song festival en de publiekstem voor Israel is de pro pallie houding van veel partijen ook geen stemmentrekker.

Voordeel is dat we ook van mw. Bikker afkomen, die zal ms. 1 zetel halen en dus - al dan niet gedwongen - vertrekken.
huisman

Bericht door huisman »

Wim Anker schreef: 26 mei 2025, 17:07
Job schreef: 26 mei 2025, 16:14 Wat denken jullie: sorteert Wilders voor op een kabinetsval en op nieuwe verkiezingen?
Ik denk het. En het is, denk ik, een slim moment nu. Voor PvdA/GL komt het te vroeg, daar komt een machtsstrijd. De VVD kan zich- denk ik - matig verweren tegen de aantijgingen van Wilders. NSC is gone. BBB ook bijna. CDA zal kleur moet bekennen i.p.v. enkel vaagtaal en moralistisch gedoe. En Wilders zal - terecht- aangeven dat resultaat tot nu toe uitblijft door obstructie van de rest.

Kijken we naar het song festival en de publiekstem voor Israel is de pro pallie houding van veel partijen ook geen stemmentrekker.

Voordeel is dat we ook van mw. Bikker afkomen, die zal ms. 1 zetel halen en dus - al dan niet gedwongen - vertrekken.

Denk dat PVV ook fors gaat verliezen. JA21 zal PVV stemmers afpakken en veel PVV stemmers zullen thuisblijven PVV, VVD, PvdA/GL zullen vrij gelijk opgaan wordt dat een echte strijd heb je kans dat PvdA/GL de linkerkant leegeet (Volt, PvvD, SP, D66) CDA wordt door veel gezien als redelijk alternatief en teleurgestelde NSC/BBB stemmers keren terug. Electoraal is het juist verstandig van CDA om vaag te blijven.

Mijn verwachting voor de ‘grote’ partijen:

PVV, VVD, PvdA/GL alle 3 tussen de 25 en 30 zetels met daarachter het CDA met 20 tot 25 zetels. Ik wens de informateur alvast veel succes :)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Job

Bericht door Job »

Het kabinet ten val brengen, net als vorige maal enkel uit electorale berekening, is door en door onverantwoordelijk gedrag. Iemand zich weleens verdiept in de kosten, nog los van de maandenloze stuurloosheid? Maar okay, stuurloos is dit kabinet ook, in die zin verandert er weinig.

https://www.tweedekamer.nl/downloads/do ... 2025D20686

Ik ga ruimschoots aan de lage kant zitten:

13.000.000 kiesgerechtigden
Kosten € 7,50 per kiesgerechtigde.
Doe maar weer even 97.500.000 over de balk gooien.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Job schreef: 26 mei 2025, 17:27 Het kabinet ten val brengen, net als vorige maal enkel uit electorale berekening, is door en door onverantwoordelijk gedrag. Iemand zich weleens verdiept in de kosten, nog los van de maandenloze stuurloosheid? Maar okay, stuurloos is dit kabinet ook, in die zin verandert er weinig.
Dit kabinet maakt inderdaad weinig klaar, dus zoveel maakt het ook weer niet uit.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef: 26 mei 2025, 17:31
Job schreef: 26 mei 2025, 17:27 Het kabinet ten val brengen, net als vorige maal enkel uit electorale berekening, is door en door onverantwoordelijk gedrag. Iemand zich weleens verdiept in de kosten, nog los van de maandenloze stuurloosheid? Maar okay, stuurloos is dit kabinet ook, in die zin verandert er weinig.
Dit kabinet maakt inderdaad weinig klaar, dus zoveel maakt het ook weer niet uit.
Wellicht dat een nieuw kabinet ervoor zorgt dat er wel maatregelen worden genomen, zodat er meer huizen kunnen worden gebouwd. Of in ieder geval geen flauwekul verzint om het nog meer tegen te werken.
MGG

Bericht door MGG »

huisman schreef: 26 mei 2025, 17:21
Wim Anker schreef: 26 mei 2025, 17:07

Denk dat PVV ook fors gaat verliezen. JA21 zal PVV stemmers afpakken en veel PVV stemmers zullen thuisblijven PVV, VVD, PvdA/GL zullen vrij gelijk opgaan wordt dat een echte strijd heb je kans dat PvdA/GL de linkerkant leegeet (Volt, PvvD, SP, D66) CDA wordt door veel gezien als redelijk alternatief en teleurgestelde NSC/BBB stemmers keren terug. Electoraal is het juist verstandig van CDA om vaag te blijven.

Mijn verwachting voor de ‘grote’ partijen:

PVV, VVD, PvdA/GL alle 3 tussen de 25 en 30 zetels met daarachter het CDA met 20 tot 25 zetels. Ik wens de informateur alvast veel succes :)
Als de PVV weer de stekker eruit trekt, dan heeft de VVD een sterke positie. Hun verhaal wordt dan weer een stem op de PVV is een verloren stem en zij bereiken niks. Het eventuele nieuwe kabinet wordt dan denk ik VVD, PvdA/GL en CDA. Of indien mogelijk VVD, CDA met D66.
Martijn

Bericht door Martijn »

Wilders en zijn mensen schieten nog geen deuk in een pakkie boter. Als je de grootste bent dan kun je de regie pakken. Maar dat heeft hij (bewust) laten gaan. Het is bijna te zielig. Wij zijn de grootste maar worden tegengewerkt.
Nu alleen maar een poging om in the picture te komen voor eventuele peilingen.
Profesto

Bericht door Profesto »

Hoe vinden degenen die dit kabinet steunen eigenlijk dat het gaat? Wat vinden jullie van de nagenoeg lege agenda van de Eerste Kamer doordat er weinig wetten worden voorgelegd?
Plaats reactie