Wim Anker schreef: ↑26 mei 2025, 17:07
Job schreef: ↑26 mei 2025, 16:14
Wat denken jullie: sorteert Wilders voor op een kabinetsval en op nieuwe verkiezingen?
Ik denk het. En het is, denk ik, een slim moment nu. Voor PvdA/GL komt het te vroeg, daar komt een machtsstrijd. De VVD kan zich- denk ik - matig verweren tegen de aantijgingen van Wilders. NSC is gone. BBB ook bijna. CDA zal kleur moet bekennen i.p.v. enkel vaagtaal en moralistisch gedoe. En Wilders zal - terecht- aangeven dat resultaat tot nu toe uitblijft door obstructie van de rest.
Kijken we naar het song festival en de publiekstem voor Israel is de pro pallie houding van veel partijen ook geen stemmentrekker.
Voordeel is dat we ook van mw. Bikker afkomen, die zal ms. 1 zetel halen en dus - al dan niet gedwongen - vertrekken.
Denk dat PVV ook fors gaat verliezen. JA21 zal PVV stemmers afpakken en veel PVV stemmers zullen thuisblijven PVV, VVD, PvdA/GL zullen vrij gelijk opgaan wordt dat een echte strijd heb je kans dat PvdA/GL de linkerkant leegeet (Volt, PvvD, SP, D66) CDA wordt door veel gezien als redelijk alternatief en teleurgestelde NSC/BBB stemmers keren terug. Electoraal is het juist verstandig van CDA om vaag te blijven.
Mijn verwachting voor de ‘grote’ partijen:
PVV, VVD, PvdA/GL alle 3 tussen de 25 en 30 zetels met daarachter het CDA met 20 tot 25 zetels. Ik wens de informateur alvast veel succes

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.