Wat is je ergste blunder?

Vrouwke

Re: Wat is je ergste blunder?

Bericht door Vrouwke »

DDD schreef: 16 apr 2025, 09:39
Vrouwke schreef: 16 apr 2025, 08:45 Dus je geloof ons gewoon niet op ons woord?

Dat vind ik nou eigenlijk wel weer triest..
Aan de ene kant heb ik veel sympathie voor dit uitgangspunt. Maar aan de andere kant beweerde DIA onlangs van alles over wat hij gehoord had in een GBS-samenkomst. Maar hetgeen hij gehoord had, kwam helaas niet overeen met hetgeen tot hem gesproken was.

Dus er zijn soms wel goede redenen om de uitspraken in hun verband te horen en te beoordelen.
Hmmmm…ja…heb je eigenlijk wel gelijk in.
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Vrouwke schreef: 16 apr 2025, 08:40 Het is ook wat onzinnig dat er door sommige zo gepikeerd gereageerd wordt op enkel het doorgeven van iets wat in het openbaar gezegd is.

Zeker omdat het iets was wat over dit forum ging, is het helemaal niet vreemd om het hier te delen volgens mij.

Ik vind het persoonlijk geen uitspraak om de predikant over aan te spreken. (...)
Dat hangt er in mijn ogen vanaf.

Voor de goede orde: de betreffende preek is niet gedeeld, daarom kunnen we geen scherpe hoor en wederhoor toepassen. Daarom schrijf ik uitdrukkelijk 'als we er van uit gaan'.

Als we er van uit gaan dat Refoforum werkelijk werd genoemd (en niet Refoweb), en als we er van uit gaan dat Refoforum werkelijk een 'afvoerputje' werd genoemd en dat alles zonder onderbouwing, dan zou ik daar wel degelijk iets van zeggen.
Het is namelijk een hard oordeel over een online ontmoetingsplaats van medebroeders en -zusters. We zijn immers allemaal christenen, nietwaar? We komen hier om constructief te debatteren en te discussieren. Ik bemerk naastenliefde, begrip, geduld en mededogen. Soms lukt dat echter niet altijd: soms zijn de gesprekken messcherp, soms zelfs buitengewoon lomp; zoals Herman zeer terecht opmerkt, we leven ook hier niet in het paradijs.
Dat een herder daar zijn kudde voor wil behoeden, is zijn goed recht; als leraar zou hij echter wel goed moeten beargumenten waarom. Het gebrek daaraan (nogmaals: daar ga ik in deze post vanuit) vind ik jammer en ook niet heel intelligent. Opbouwende kritiek, gebracht in liefde, is in zo'n geval in mijn ogen juist waardevol.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Ik begrijp je. Maar als ik overal waar ik iets van vind over in gesprek zou gaan, dan is er geen afkomen aan. Dus ik kies de onderwerpen heel zorgvuldig uit.
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Maar meestal krijg je geen reactie..
‭‭
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Ik wil best wel meer context geven, maar dan wordt ook duidelijk over wie het gaat. Maar vraag me af of we aan zulke uitspraken wel aandacht moeten… Het kan ook ontaarden in onvruchtbare gesprekken..
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Inderdaad. Laat meer context gerust achterwege.

Volgens mij zijn hier minimaal 4 mensen die de uitspraak herkennen. Degene die het dan nog niet geloven, zijn gewoon behoorlijk ongelovig 🤨
‭‭
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef: 16 apr 2025, 09:41
DDD schreef: 16 apr 2025, 09:39
Vrouwke schreef: 16 apr 2025, 08:45 Dus je geloof ons gewoon niet op ons woord?

Dat vind ik nou eigenlijk wel weer triest..
Aan de ene kant heb ik veel sympathie voor dit uitgangspunt. Maar aan de andere kant beweerde DIA onlangs van alles over wat hij gehoord had in een GBS-samenkomst. Maar hetgeen hij gehoord had, kwam helaas niet overeen met hetgeen tot hem gesproken was.

Dus er zijn soms wel goede redenen om de uitspraken in hun verband te horen en te beoordelen.
Jawel, maar nu zijn er twee getuigen. Bovendien merkte Herman op, dat hier al eerder over gesproken was.
Citaatje: Dan zullen we wel weten wat het is, bespot en veracht zijn en met de nek aangekeken, want dat krijg je dan hoor.
Immers deze waarheid is nog nooit geliefd geweest onder de mensen.
Zie maar wat hij hiervan zegt in onderstaande preek. Je mag veel zeggen, maar niet dat dit zomaar kan. Ik geloof oprecht niet dat je dan kunt schipperen.
https://www.prekenweb.nl/preek/16889
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef: 16 apr 2025, 09:40
-DIA- schreef: 16 apr 2025, 09:31
Tiberius schreef: 16 apr 2025, 07:54
-DIA- schreef: 15 apr 2025, 23:12 Ik ben ook wel heel erg nieuwsgierig wat er nu weer in R. rondgaat. Ik hoop vanzelf dat het alles niet zo serieus is... Ook geen idee welke kerk het om gaat...
In ieder geval geen gelijkgestemde van wijlen ds. J. Veenendaal, want hij was altijd zeer positief over Refoforum.
Ds. Veenendaal positief? Kunt u dat nader toelichten? Wat vond hij dan positief? Graag ook met citaat.
De discussies vond hij positief, omdat het ook een goede spiegel is voor predikanten. Volgens hem krijgen zij weinig serieuze feedback; alleen maar in de vorm van: 'Mooie preek, dominee. Fijne dag verder.'
Maar ik moet zeggen dat hij ook altijd open stond voor feedback.

Je kan zijn intrededienst in Zwijndrecht naluisteren; niet de preek, want hij was geen prediker om zulke dingen in een preek te zeggen, maar in de toespraken daarna.
Dat is wat anders, en dit is ook waarom ik hier nog ben. Je leert zien wat er speelt op het kerkelijk erf. Maar dat is meestal niet bepaald positief te noemen.

PS Staat die preek op prekenweb?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

-DIA- schreef: 16 apr 2025, 10:16
Tiberius schreef: 16 apr 2025, 07:54
In ieder geval geen gelijkgestemde van wijlen ds. J. Veenendaal, want hij was altijd zeer positief over Refoforum.
Ds. Veenendaal positief? Kunt u dat nader toelichten? Wat vond hij dan positief? Graag ook met citaat.
De discussies vond hij positief, omdat het ook een goede spiegel is voor predikanten. Volgens hem krijgen zij weinig serieuze feedback; alleen maar in de vorm van: 'Mooie preek, dominee. Fijne dag verder.'

Je kan zijn intrededienst in Zwijndrecht naluisteren; niet de preek, want hij was geen prediker om zulke dingen in een preek te zeggen, maar in de toespraken daarna.
Dat is wat anders, en dit is ook waarom ik hier nog ben. Je leert zien wat er speelt op het kerkelijk erf. Maar dat is meestal niet bepaald positief te noemen.

Dat zou kunnen, moet je even zoeken.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef: 16 apr 2025, 10:21

Blijkbaar heb ik die ooit wel gehoord, getuige dit:
viewtopic.php?t=5437&start=105

Maar.... hoe ik ook zoek, deze preek is zover ik kan zoeken niet meer te vinden.
PS Toch wel, maar staat niet bij dat het de intredepreek is: 1 Timotheus 1:15
vriend-en-metgezel

Bericht door vriend-en-metgezel »

-DIA- schreef: 16 apr 2025, 10:23
Tiberius schreef: 16 apr 2025, 10:21

Blijkbaar heb ik die ooit wel gehoord, getuige dit:
viewtopic.php?t=5437&start=105

Maar.... hoe ik ook zoek, deze preek is zover ik kan zoeken niet meer te vinden.
PS Toch wel, maar staat niet bij dat het de intredepreek is: 1 Timotheus 1:15
Die is niet zo moeilijk terug te vinden. Zie: https://www.prekenweb.nl/preek/14422
Job

Bericht door Job »

Voor mij persoonlijk zit 't probleem niet in of het gezegd is, waarom en in welke context. Mocht het om de meestbeluisterde predikant van Rijssen gaan, dan was al genoegzaam bekend dat hij dit vindt. In het boek 'Preken is een liefdedienst' van Adr. van Belzen zegt hij ook iets afkeurends over Refoforum. Dat hij het laf vindt van mensen om daar iets over hem of andere predikanten te schrijven; bel hem dan zelf op. Woorden in die richting kiest hij. En hij mag er gerust een hekel aan hebben hè, dat staat iedereen vrij. Het is nog wel begrijpelijk ook als je hier geregeld gefileerd wordt.

Waar ik wel kriebelig van wordt is het stoken en babbelen binnen een gemeente op straat in Rijssen en nu zelfs op het forum over wat men wel/niet vindt van wat de dominee zegt. Volgens mij is daar geen rechtvaardigheidsgrond voor en je zet daarmee de vrede binnen je gemeente op het spel.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Kunnen we inmiddels niet gewoon man en paard noemen?
refo

Bericht door refo »

Job schreef: 16 apr 2025, 11:08 Voor mij persoonlijk zit 't probleem niet in of het gezegd is, waarom en in welke context. Mocht het om de meestbeluisterde predikant van Rijssen gaan, dan was al genoegzaam bekend dat hij dit vindt. In het boek 'Preken is een liefdedienst' van Adr. van Belzen zegt hij ook iets afkeurends over Refoforum. Dat hij het laf vindt van mensen om daar iets over hem of andere predikanten te schrijven; bel hem dan zelf op. Woorden in die richting kiest hij. En hij mag er gerust een hekel aan hebben hè, dat staat iedereen vrij. Het is nog wel begrijpelijk ook als je hier geregeld gefileerd wordt.

Waar ik wel kriebelig van wordt is het stoken en babbelen binnen een gemeente op straat in Rijssen en nu zelfs op het forum over wat men wel/niet vindt van wat de dominee zegt. Volgens mij is daar geen rechtvaardigheidsgrond voor en je zet daarmee de vrede binnen je gemeente op het spel.
Ik word altijd kriebelig van dit soort reacties.
Dominees zijn openbaar optredende lieden. Als die onzin verkopen mag je daar op reageren. En de genoemde vrede is dan een valse vrede.
Ik vermoed dat veel kerkmensen in Rijssen graag horen waar de ketters en andere ongelovigen zitten. Dan worden ze zelf niet aangesproken. Predikanten spelen daar blijkbaar graag op in.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik weet niet wie de meestbeluisterde predikant is. Ik ken evenmin dat boek van Van Belzen.
Het enige wat ik weet is dat hij onzin uitkraamt en de kansel misbruikt; daarvoor adviseerde ik de topicstarter (of herstarter) om de kerkelijke weg te bewandelen.
En als het zo'n dictator blijkt, dat er niet eens over gepraat kan worden: dan zo rap mogelijk wegwezen.
Zo moeilijk is dat toch niet?
Plaats reactie