Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

DDD

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door DDD »

Ik heb dit weekeinde de podcast beluisterd en het ND heeft er ook een artikel over.

Ik heb niets onrechtzinnigs in de podcast gehoord. Ik vind integendeel dat hij goed op de hoogte is, ook van gevoeligheden en accentverschillen. Wel heeft hij een wat eenzijdig beeld van de Gereformeerde Gemeenten.

Ik verbaas me naar aanleiding van het beluisteren nog meer over wat hierboven geschreven is. Het zou mijns inziens geweldig zijn als hij zijn voorbeeldfunctie inzet om meer mensen voor Jezus te interesseren. Wellicht is hij in zijn eentje wel een middel voor honderden jongeren die tot geloof komen. Dat zou misschien niet gebeuren als hij met zijn werk stopt.

https://www.nd.nl/lees/1262051
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ik hoop dat hij veel jongeren uit de wereld bereikt met de bijbelse boodschap, en geen christelijke jongeren met zijn boodschap over Defqon. Dat laatste resultaat is echter helaas gemakkelijker bereikt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bobber

Bericht door Bobber »

Is de overleden dominee W. Roos (HHK) nog familie van de in 2021 overleden dominee P. Roos uit de CGK?
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Bobber schreef: 09 apr 2025, 15:11 Is de overleden dominee W. Roos (HHK) nog familie van de in 2021 overleden dominee P. Roos uit de CGK?
Het waren broers. Hun vader was ds. M.S. Roos.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

..geloven in een leugen, is verraad plegen aan jezelf. En hetzelfde geldt, wanneer je uit gemakzucht voorbijgaat aan een waarheid omdat het pad van de leugen al geëffend is..

Saul Barnard -in- Kringen in een bos -van- Dalene Matthee (een heerlijk boek om mee te relaxen ;))
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
merel

Bericht door merel »

https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... che-kring-

In een ander topic gaat het over seksueel misbruik binnen reformatorische kringen, maar blijkbaar is er ook heel veel geweld.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: 18 apr 2025, 09:22 https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... che-kring-

In een ander topic gaat het over seksueel misbruik binnen reformatorische kringen, maar blijkbaar is er ook heel veel geweld.
Het zijn net mensen he.
merel

Bericht door merel »

Zeeuw schreef: 18 apr 2025, 09:41
merel schreef: 18 apr 2025, 09:22 https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... che-kring-

Het zijn net mensen he.
Is dat niet te makkelijk gezegd? Zouden niet juist christenen andere keuzes moeten maken? Je komt niet zomaar tot misbruik en geweld. Daar gaan vele stadia aan vooraf
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: 18 apr 2025, 09:54
Zeeuw schreef: 18 apr 2025, 09:41

Het zijn net mensen he.
Is dat niet te makkelijk gezegd? Zouden niet juist christenen andere keuzes moeten maken? Je komt niet zomaar tot misbruik en geweld. Daar gaan vele stadia aan vooraf
Ieder mens zou andere keuzes moeten maken Merel.
merel

Bericht door merel »

Ik denk dat de tekst 'in zonde geboren en ontvangen en geneigd tot alle kwaad' ook vaak gebruikt wordt om te vergoeilijken.
Laatst gewijzigd door merel op 18 apr 2025, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: 18 apr 2025, 10:22 Ik denk dat de tekst 'in zonde geboren en ontvangen en geneigd tot alle kwaad' ook vaak gebruikt wordt om te vergoeilijkt.
Ik hoop het niet, maar het kan wel inderdaad. Maar ook dat geldt voor iedereen.
Sallander

Bericht door Sallander »

Goedemorgen allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum. Lees al een poosje mee.
Een hele actieve deelnemer zal ik niet worden, maar zo nu en dan eens meedoen lijkt me fijn.

Ik begin maar gelijk met een vraag. In het RD van vandaag staat iets over onkerkelijken die bij de kerk komen.
Pas las ik ook het boek van Jonah Valcke over de Biblebelt.
Wat mij intrigeert is dat je wel eens ziet dat mensen met een seculiere achtergrond het nogal eens vinden in de orthohodoxe hoek van de kerk.
Denk aan de sympathie van Jonah Valcke voor ds. Kort. Die kwam er gunstiger vanaf in zijn beoordeling dan de twee HHK-predikanten die hij geproken had.
In de krant van vandaag een positieve duiding van de preek van Ds. GWS Mulder. Fris, intellectueel bevredigend enz....
Ik denk ook aan Ds. Al Chalabi, Stud. D. de Jong die vanuit niets in de rechterflank van de Gereformeerde gezindte belanden. Denk aan de waarderende woorden van ds. van der Net over wat hij in de Ger. Gem. gevonden had. Ds. C. Harinck ook.

Ik vind het wel frappant. Je ziet mensen die geboren en getogen zijn in de Orthodoxe hoek van de kerk juist nog wel eens opschuiven naar 'links'. En mensen vanuit niets juist aanhaken op 'rechts'.
Misschien hebben jullie hele andere voorbeelden. Maar het valt mij op en geeft me te denken. Ik ben benieuwd naar de visie van de denkers op het forum ;)
refo

Bericht door refo »

Wat mij daarbij opvalt is dat het er maar een paar zijn, maar wel allemaal bewierookt worden.
DDD

Bericht door DDD »

Het wisselt erg. In Trouw onlangs ook enkele jeugdige toetreders, maar die komen lang niet allemaal in de zeer orthodoxe hoek terecht. En pas weer iemand uit een evangelische gemeente in het ND die in Vlaardingen GG was geworden vanwege de grondige prediking. Wat ik mij trouwens in dat geval goed kan voorstellen, maar wat helemaal niet zo standaard is in de GG.

Het is maar net hoe God mensen leidt. En ik denk dat iemands karakter ook meespeelt.
Terri

Bericht door Terri »

refo schreef: 19 apr 2025, 09:39 Wat mij daarbij opvalt is dat het er maar een paar zijn, maar wel allemaal bewierookt worden.
:tilt

Je krijgt vaak een bijzondere positie, juist omdat je een 'uitzondering' bent en uit de wereld komt.
Dat doet wat met je, hoe oprecht de bekering overigens ook is.
Plaats reactie