Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

DDD

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door DDD »

Herman schreef: 31 mar 2025, 18:29
DDD schreef: 31 mar 2025, 12:00 Het is natuurlijk wel waar dat de linkerflankbroeders door tegen het splitsingsvoorstel te stemmen, een kerkscheuring dichterbij brachten.

De vraag is dan hoeveel mensen de zware broeders meekunnen krijgen. Of dat er een nieuwe synode wordt samengeroepen en dat die wel een goede afspiegeling is van de kerken.
Ook al roep je een synode bijeen met een andere afspiegeling, dan nog gaat er een soort van breuk komen. Of dat nu binnen een federatief model plaatvind, via het huidige stelsel, of gewoon dat achter de schermen tween nieuwe kerken ontstaan. Het punt is dat een deel van de huidige gemeenten geen verantwoordelijkheid wil dragen voor het andere deel. Daardoor zijn diverse classissen functioneel al vastgelopen en nu ook de synode.
Het enige verschil bij een andere samenstelling is dat het voor links net wat makkelijker wordt om met een zwartepiet kaart te wapperen richting de overzijde. Hoe nutteloos dat verder ook is.
Ik moet voorzichtig zijn, want ik heb de laatste ontwikkelingen nog niet beluisterd. Maar dat hoeft wat mij betreft niet. Als mensen uit recalcitrantie tegen stemden, maar op zich de CGK graag zoveel mogelijk heel willen houden, dan kan er in een andere context wel degelijk een federatief kerkmodel een meerderheid van 80 procent krijgen.

Het punt is natuurlijk, dat de rechterflank liever niet heeft dat een nieuwe synode wordt samengesteld, want dan worden de verhoudingen op de synode ook weer anders, en dat werkt door op andere onderwerpen ook.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

DDD schreef: 31 mar 2025, 19:05 Ik moet voorzichtig zijn, want ik heb de laatste ontwikkelingen nog niet beluisterd. Maar dat hoeft wat mij betreft niet. Als mensen uit recalcitrantie tegen stemden, maar op zich de CGK graag zoveel mogelijk heel willen houden, dan kan er in een andere context wel degelijk een federatief kerkmodel een meerderheid van 80 procent krijgen.

Het punt is natuurlijk, dat de rechterflank liever niet heeft dat een nieuwe synode wordt samengesteld, want dan worden de verhoudingen op de synode ook weer anders, en dat werkt door op andere onderwerpen ook.
Die mensen zitten daar om serieuze besluiten te nemen, niet om recalcitrant te zijn. Het federatieve kerkmodel is in twee variaties ter synode weggestemd, dus dan is het onwaarschijnlijk dat op het grondvlak opeens wel een 80% meerderheid voor één van de twee middelen te vinden is. Juist die 80% ter synode was als dekking bedoeld om een zekere meerheidheid over het geheel te krijgen en niet om via een 'niet representatieve' synode met 30% effectieve steun er een besluit door te jassen.
merel

Bericht door merel »

Refojongere schreef: 31 mar 2025, 18:08
merel schreef: 31 mar 2025, 15:28
Herman schreef: 31 mar 2025, 15:19
merel schreef: 31 mar 2025, 14:37 Voor mijn gevoel zijn hier vele vergaderingen en vele bijeenkomsten aan gewijd. Voor corona speelde dit namelijk al.
Vanwege een gevoel kunnen we geen kerken sluiten.
Waarom niet. Al die verschillende kerken lijkt mij ook niet de bedoeling van de wereldwijde Kerk.
Prima, heffen we jouw kerkverband morgen ook op, mag je eigen gemeente even kijken waar ze aansluiten. Het is altijd makkelijk voor een ander te besluiten.
Daar zou ik eerlijk gezegd niet warm of koud van worden. Het is maar een inwisselbare naam op de deur.

N.B. ik ben 40 jaar lid geweest van de CGK en op dit moment lid van de PKN. Bij verhuizing of andere omstandigheden kan dat ook wat anders worden.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 31 mar 2025, 19:05
Herman schreef: 31 mar 2025, 18:29
DDD schreef: 31 mar 2025, 12:00 Het is natuurlijk wel waar dat de linkerflankbroeders door tegen het splitsingsvoorstel te stemmen, een kerkscheuring dichterbij brachten.

De vraag is dan hoeveel mensen de zware broeders meekunnen krijgen. Of dat er een nieuwe synode wordt samengeroepen en dat die wel een goede afspiegeling is van de kerken.
Ook al roep je een synode bijeen met een andere afspiegeling, dan nog gaat er een soort van breuk komen. Of dat nu binnen een federatief model plaatvind, via het huidige stelsel, of gewoon dat achter de schermen tween nieuwe kerken ontstaan. Het punt is dat een deel van de huidige gemeenten geen verantwoordelijkheid wil dragen voor het andere deel. Daardoor zijn diverse classissen functioneel al vastgelopen en nu ook de synode.
Het enige verschil bij een andere samenstelling is dat het voor links net wat makkelijker wordt om met een zwartepiet kaart te wapperen richting de overzijde. Hoe nutteloos dat verder ook is.
Ik moet voorzichtig zijn, want ik heb de laatste ontwikkelingen nog niet beluisterd. Maar dat hoeft wat mij betreft niet. Als mensen uit recalcitrantie tegen stemden, maar op zich de CGK graag zoveel mogelijk heel willen houden, dan kan er in een andere context wel degelijk een federatief kerkmodel een meerderheid van 80 procent krijgen.

Denk dat een nieuwe gekozen synode er niet heel anders uit zal zien. Zeker niet qua ligging. Daarvoor ken ik de classes en PS’en te goed. Verder is dan de problematiek nog steeds hetzelfde. Dus dat zal geen oplossing zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Oprechte vraag Huisman.
In het verleden is er toch iets gezegd over de afkeuring van vrouw in het ambt dat het niet volledig onbijbels was. Ik heb de exacte terminologie nu niet paraat.
Was de synode toen anders?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
HHR

Bericht door HHR »

Herman schreef: 31 mar 2025, 12:02
HHR schreef: 31 mar 2025, 11:52 Interessante tweet van Koert van Bekkum:
https://x.com/koertvb/status/1906003331803222470
https://x.com/koertvb/status/1906004982882820562

Als zal hij het negatief duiden vermoedelijk, feitelijk is het waar dat de schuld ligt waar het begonnen is.
En klopt het dat het laatste voorstel een opening biedt om gemeenten toch onder de tucht te stellen?
1. Het ligt even aan hoe je het begrip schuld definieert. Uiteindelijk kan je natuurlijk wel je tekortkomingen erkennen als je de andere partij niet verder na kunt komen in hun volharding pro vrouw in het ambt. Maar uiteindelijke ligt de 'vrijheid' om een ander besluit te nemen toch echt bij de pro-vrouw beweging en niet andersom. (Als je een voorwerp ergens onbeheerd achterlaat en het wordt gestolen, dan kan je de eigenaar nalatigheid verwijten. Maar de dief is diegene die schuldig is aan de diefstal).
2. Ik zie me dat eigenlijk niet voor me. Want de synode komt niet meer bijeen, dus wie moet dan die tucht instellen? De classis kan wel tucht instellen, maar daar spreekt dit punt helemaal niet over. Tenzij alle kerkelijke besluiten terugvloeien naar de classis, maar dan kom je op de bestaande status quo dat classis 1 tucht uitoefent en classis 2 niet.
Ik zie dat laatste ook niet zo.
Het sluiten geeft eigenlijk een signaal af van: einde kerkverband.
huisman

Bericht door huisman »

Bertiel schreef: 31 mar 2025, 20:37 Oprechte vraag Huisman.
In het verleden is er toch iets gezegd over de afkeuring van vrouw in het ambt dat het niet volledig onbijbels was. Ik heb de exacte terminologie nu niet paraat.
Was de synode toen anders?
Dat is niet zo gezegd. Er is gezegd dat een afwijking over vrouw en ambt het Schriftgezag niet hoeft te raken. Er wordt dan verschil gemaakt tussen Schriftverstaan en Schriftgezag. Maar het kan wel het gezag van de Schrift raken. M.i. is dat ook het geval. Over het thema homoseksualiteit worden wel woorden gebruikt die homoseksueel samenleven zonde noemen.

Boven deze thema’s hangt natuurlijk de vraag of je binnen een kerkverband besluiten die zorgvuldig zijn genomen en op de Schrift zijn gebaseerd zonder consequenties naast je neer mag leggen?

Hier de nieuwste podcast van het RD die m.i. best duidelijk maakt waar de CGK nu staat. https://rd.nl/artikel/1101636
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Dat was idd de uitspraak. Was de synode die dat heeft vastgelegd minder behoudend dan nu dat die zinsnede zo is opgesteld?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
huisman

Bericht door huisman »

Bertiel schreef: 31 mar 2025, 21:19 Dat was idd de uitspraak. Was de synode die dat heeft vastgelegd minder behoudend dan nu dat die zinsnede zo is opgesteld?
Nee hoor. Denk wel dat het een beetje kerkpolitieke uitspraak was om de zaak niet op de spits te drijven in de verwachting dat synodale besluiten opgevolgd zouden worden. In de CGK brengen wij altijd enige nuance aan om elkaar niet kwijt te raken. Dat heeft heel lang goed gewerkt maar is nu helaas uitgewerkt.

Er is trouwens echt veel meeleven uit de PKN/HHK/GG met de CGK. Zeker met het deel wat gehoorzaam wil zijn aan de kerkelijke uitspraken. Ik vind dat hartverwarmend en hoopvol.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

merel schreef: 31 mar 2025, 19:22
Refojongere schreef: 31 mar 2025, 18:08
merel schreef: 31 mar 2025, 15:28
Herman schreef: 31 mar 2025, 15:19
Vanwege een gevoel kunnen we geen kerken sluiten.
Waarom niet. Al die verschillende kerken lijkt mij ook niet de bedoeling van de wereldwijde Kerk.
Prima, heffen we jouw kerkverband morgen ook op, mag je eigen gemeente even kijken waar ze aansluiten. Het is altijd makkelijk voor een ander te besluiten.
Daar zou ik eerlijk gezegd niet warm of koud van worden. Het is maar een inwisselbare naam op de deur.

N.B. ik ben 40 jaar lid geweest van de CGK en op dit moment lid van de PKN. Bij verhuizing of andere omstandigheden kan dat ook wat anders worden.
Tja, dat kan ook. Dat je niet verder kijkt dan je plaatselijke burgerlijke gemeente als het gaat om eenheid. Het zijn de slechtste christenen niet. In Engeland zijn er ook veel congegrationalisten.
MGG

Bericht door MGG »

rd schreef: De „meest verdrietige cijfers” zijn de 728 doopleden en 472 belijdende leden die naar ”geen kerk” gaan of zich in 2024 aan de CGK onttrokken, schrijft Bikker in het jaarboek (uitg. Buijten & Schipperheijn), dat alleen binnen het kerkverband te verkrijgen is. „Dat zijn 1200 leden en dat is meer dan vorige jaren. Het betreft ruim 1,8 procent van alle leden.
Weet iemand hoe de overgang naar een evangelische gemeente geregistreerd wordt? Gezien het grote aantal moet er haast wel een verklaring voor dit getal zijn.
HHR

Bericht door HHR »

Ik blijf dit een prachtig voorstel vinden:
Wellicht is daarom na ruim 130 jaar nu de tijd gekomen om het ”nu nog niet samengaan” met andere kerkverbanden nog eens te heroverwegen.
(..)
Een overgang naar de Protestantse Kerk in Nederland komt dan toch weer in beeld. Het is weliswaar te verwachten dat een aantal samenwerkingsgemeenten aansluiting zal zoeken bij de Nederlandse Gereformeerde Kerken (NGK).
(..)

Voor de zogenoemde middengemeenten die moeite hebben met deze NGK-besluiten kan er herkenning zijn bij met name de gemeenten die zich verwant voelen met de Gereformeerde Bond en die binnen de PKN de vrijheid krijgen om eigen keuzes te maken en daar invulling aan te geven.

Voor de behoudende gemeenten die deze overstap niet kunnen maken, is er de mogelijkheid om zich aan te sluiten bij de Hersteld Hervormde Kerk (HHK).

https://www.rd.nl/artikel/1102234-einde ... erspectief
huisman

Bericht door huisman »

HHR schreef: 03 apr 2025, 21:42 Ik blijf dit een prachtig voorstel vinden:
Wellicht is daarom na ruim 130 jaar nu de tijd gekomen om het ”nu nog niet samengaan” met andere kerkverbanden nog eens te heroverwegen.
(..)
Een overgang naar de Protestantse Kerk in Nederland komt dan toch weer in beeld. Het is weliswaar te verwachten dat een aantal samenwerkingsgemeenten aansluiting zal zoeken bij de Nederlandse Gereformeerde Kerken (NGK).
(..)

Voor de zogenoemde middengemeenten die moeite hebben met deze NGK-besluiten kan er herkenning zijn bij met name de gemeenten die zich verwant voelen met de Gereformeerde Bond en die binnen de PKN de vrijheid krijgen om eigen keuzes te maken en daar invulling aan te geven.

Voor de behoudende gemeenten die deze overstap niet kunnen maken, is er de mogelijkheid om zich aan te sluiten bij de Hersteld Hervormde Kerk (HHK).

Ik vind het een verschrikkelijk voorstel. Misschien heb ik wat meer CGK in mijn DNA…..
HHR

Bericht door HHR »

huisman schreef: 03 apr 2025, 21:45
HHR schreef: 03 apr 2025, 21:42 Ik blijf dit een prachtig voorstel vinden:
(..)
(..)

Ik vind het een verschrikkelijk voorstel. Misschien heb ik wat meer CGK in mijn DNA…..
Ja ik begrijp dat DNA nooit zo goed. Alsof de naam doorslaggevend is.
Er zullen sowieso andere namen gekozen moeten worden. En om ipv twee nieuwe kerkverbanden juist te zoeken naar aansluiting bij bestaande kerkverbanden lijkt me een eenheid bevorderende oplossing.
DDD

Bericht door DDD »

Waarom moeten er andere namen gekozen worden? CGKt en CGKm lijkt me een uitstekende keuze.
Plaats reactie