Ik moet voorzichtig zijn, want ik heb de laatste ontwikkelingen nog niet beluisterd. Maar dat hoeft wat mij betreft niet. Als mensen uit recalcitrantie tegen stemden, maar op zich de CGK graag zoveel mogelijk heel willen houden, dan kan er in een andere context wel degelijk een federatief kerkmodel een meerderheid van 80 procent krijgen.Herman schreef: ↑31 mar 2025, 18:29Ook al roep je een synode bijeen met een andere afspiegeling, dan nog gaat er een soort van breuk komen. Of dat nu binnen een federatief model plaatvind, via het huidige stelsel, of gewoon dat achter de schermen tween nieuwe kerken ontstaan. Het punt is dat een deel van de huidige gemeenten geen verantwoordelijkheid wil dragen voor het andere deel. Daardoor zijn diverse classissen functioneel al vastgelopen en nu ook de synode.DDD schreef: ↑31 mar 2025, 12:00 Het is natuurlijk wel waar dat de linkerflankbroeders door tegen het splitsingsvoorstel te stemmen, een kerkscheuring dichterbij brachten.
De vraag is dan hoeveel mensen de zware broeders meekunnen krijgen. Of dat er een nieuwe synode wordt samengeroepen en dat die wel een goede afspiegeling is van de kerken.
Het enige verschil bij een andere samenstelling is dat het voor links net wat makkelijker wordt om met een zwartepiet kaart te wapperen richting de overzijde. Hoe nutteloos dat verder ook is.
Het punt is natuurlijk, dat de rechterflank liever niet heeft dat een nieuwe synode wordt samengesteld, want dan worden de verhoudingen op de synode ook weer anders, en dat werkt door op andere onderwerpen ook.