Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

J P Zoon
Verbannen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door J P Zoon »

helma schreef: 28 mar 2025, 20:24
Bertiel schreef:was dat hetgeen ds vd Zwan voorlas?
Ik moet er nog 2 op bed zien te krijgen, tussendoor hapsnap kijk ik mee
Ja dat klopt.
Ik vond de bijdrage van ds van der Rhee vanmiddag ook indringend.
De woorden van ds. Van Gent ook. 'We kúnnen zó niet verder.'
Bertiel

Bericht door Bertiel »

helma schreef: 28 mar 2025, 20:26 Ik denk dat het loodzware dagen zijn voor de broeders. Je kijkt met een voortdurend gebed in je hart.
ja klopt, veel mee bezig deze week, en eigenlijk weet ik niet goed wat ik bidden moet.
Kyrie Eleison
Of zoals nu de muziek: abide with me
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
helma

Bericht door helma »

Ik moet nog wat bijdragen inhalen, wil het wel graag allemaal meebeleven. Ik merk dat het het gebed vermenigvuldigt.
Job

Bericht door Job »

helma schreef: 28 mar 2025, 20:26 Ik denk dat het loodzware dagen zijn voor de broeders. Je kijkt met een voortdurend gebed in je hart.
Maar echt Helma. De afsluiting met die muziek en de hun tas inpakkende broeders zorgde net als gisteren voor weemoed. Heb zoveel respect voor ds. Buijs maar je hart breekt als je hem zijn emoties ziet proberen te bedwingen. Zag bij het afscheidnemen dat vrijwel iedereen hem bijzonder hartelijk de hand schudde.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

RD" schreef:....Als aan deze voorwaarden de komende twee maanden niet is voldaan, komt de synode op 3 juni alleen nog bijeen, zo luidt de besluittekst, „om zonder inhoudelijke bespreking de synode te sluiten”.
Dat vind ik wel een beetje onzin.
Daar zou toch gewoon moeten staan:

Als aan deze voorwaarden de komende twee maanden niet wordt voldaan, komt er uiterlijk 3e week mei een mailtje dat er geen vervolg vergadering meer plaats vind en dat de synode definitief is gesloten.

Niks te doen of zo?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Eens, een appje is dan voldoende.
Alleen vraag ik me af: als aan beide voorwaarden is voldaan, of is een voorwaarde ook voldoende?
J P Zoon
Verbannen

Bericht door J P Zoon »

Tiberius schreef: 28 mar 2025, 20:58 Eens, een appje is dan voldoende.
Alleen vraag ik me af: als aan beide voorwaarden is voldaan, of is een voorwaarde ook voldoende?
Beiden. Dat is expliciet benoemd door ds. Van der Rhee.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

J P Zoon schreef: 28 mar 2025, 21:01
Nee, een van beide, lees ik net bij ds. Ruis op LinkedIn.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Tiberius schreef: 28 mar 2025, 21:26
Klopt, ik zag net in de livestream de tekst van ds. van der Rhee en daar staat: "..wanneer aan beide of een van de volgende condities is voldaan:"
DDD

Bericht door DDD »

Herman schreef: 28 mar 2025, 18:56
DDD schreef: 28 mar 2025, 18:25 Daar ben ik het helemaal mee eens, maar het ging hier nu over één opmerking, die wel of niet begrijpelijk is.
Nee hoor: "Ik blijf erbij dat uit de toespraken (meervoud) in de vorige synodezitting niet bleek dat de rechterflankmensen (meervoud) de bezwaarde CGK-ers ter linkerzijde begrepen."
Aha. Dat vind ik ook nog steeds. Er bleek niet uit dat men het begreep. Misschien was dat desondanks zo. Dat weet ik niet. Ik vermoed eerlijk gezegd van niet. Of wellicht wil men het niet begrijpen. Dat kan ook.

Het is ook ingewikkeld. Eerst is er steeds een synode die de samenwerking met de GKV stimuleert. En dan na 40 jaar is er een synode die daar enorme problemen mee heeft. Dat is voor plaatselijke gemeenten best complex.

Ik sta er geheel achter dat in een kerkverband de christelijke houding is om je dan aan de bij formele meerderheid vastgestelde afspraken te houden. Maar ik kan mij wel goed voorstellen dat er andere mensen zijn die vinden dat de synode te ver gaat in zijn heerszucht als deze stevige besluiten neemt die maar beperkt draagvlak hebben in het kerkverband en die de vrede in de plaatselijke gemeente schaden.
J P Zoon
Verbannen

Bericht door J P Zoon »

Simon0612 schreef: 28 mar 2025, 21:32
Tiberius schreef: 28 mar 2025, 21:26
Klopt, ik zag net in de livestream de tekst van ds. van der Rhee en daar staat: "..wanneer aan beide of een van de volgende condities is voldaan:"
Dan formuleert het RD het onjuist in de blog.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Inderdaad. Maar ze hebben heel goed werk gedaan de afgelopen dagen en eerdere synodeweken.
Mijn complimenten voor hun secure en actuele liveblog.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Nou. Vooral het tweede punt van deze voorwaarden komt op mij over als het definitieve punt waarop de synode en daarmee de CGK implodeert. Maar goed, het is al laat. Misschien weet men het beter te duiden dan ik.
HHR

Bericht door HHR »

Ds Ruis heeft het op LinkedIn ook netjes even op een rijtje gezet:
ds Ruis schreef:Wat is er 28-3 gebeurd op de Generale Synode van de CGK?

Ik geef hieronder op dit moment geen duiding. Het gaat me nu slechts om een feitelijke weergave van wat er gebeurd is.

De synode heeft vanavond besloten "onder voorwaarden" te sluiten.

Eerder had het moderamen bij monde van ds. Fokkema al uitgesproken welke wegen het moderamen niet meer begaanbaar acht:

* WELKE 4 WEGEN NIET MEER BEGAANBAAR ZIJN
1. Niet meer begaanbaar is de weg van een gang terug naar de kerken (om mandaat te vragen aan de kerken, om de kerken te raadplegen enz.);
2. Niet meer begaanbaar is de weg om een nieuw toekomstplan te ontwerpen voor de CGK, dat op voldoende draagvlak kan rekenen;
3. Niet meer begaanbaar is de weg om nu (opnieuw) op allerlei manieren het gesprek te (her)openen over de uitleg van de Schrift, de leer van de kerk enz.
4. Niet meer begaanbaar is de weg om de synode gewoon voort te zetten.

* WELK BESLUIT WEL GENOMEN IS
Vervolgens is een aantal voorstellen in stemming gebracht. De synode heeft in meerderheid ingestemd met het voorstel van ds. Van der Rhee. Dat voorstel luidt (taalkundig enigszins aangepast) als volgt:

1) De synode van Rijnsburg-Nunspeet 2024-2025 wordt onder voorwaarden gesloten;
2) Het moderamen krijgt de opdracht en bevoegdheid (mandaat) om de synode opnieuw bijeen te roepen in juni 2025, wanneer aan één van de twee of beide volgende voorwaarden is voldaan:
- 1e voorwaarde: Als blijkt – na overleg met adviseurs – dat er dossiers zijn waarop besluiten onontkoombaar nodig zijn;
- 2e voorwaarde: Als kerken in groten getale aangeven terug te zullen keren binnen de bedding van de genomen synodale besluiten, die vast en bondig zijn, wanneer zij eerst daarvan zijn afgeweken (we moeten daarbij o.a. denken aan gemeenten die besloten hebben vrouwen in het ambt te bevestigen / te laten dienen);
3) Als aan deze voorwaarden niet wordt voldaan, wordt de synode bijeengeroepen op 3 juni 2025. Dan zal de synode zonder inhoudelijke bespreking worden gesloten.
DDD

Bericht door DDD »

Ik heb het idee dat het in het RD iets anders stond, vanmorgen. Maar goed. Het is een droevige toestand.

Gelukkig is er alle ruimte om te bepalen dat besluiten toch onontkoombaar nodig zijn.
Plaats reactie