Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

helma

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door helma »

Over het percentage is eerst gestemd. En zo'n ingrijpende beslissing is een hoog percentage nodig denk ik.
Job

Bericht door Job »

Bertiel schreef: 27 mar 2025, 18:27 Aha de vlechtjes
Een té makkelijke reactie. Deze vrouwen (en mannen) droegen het sieraad van de godsvreze van binnen, en consequentie was dat dat van buiten eenvoud opleverde.
MGG

Bericht door MGG »

helma schreef: 27 mar 2025, 18:34 Over het percentage is eerst gestemd. En zo'n ingrijpende beslissing is een hoog percentage nodig denk ik.
Het is eigenlijk nodig, maar tegelijkertijd weet je dat het een heel groot risico is. Dat de 80% niet gehaald werd, verbaasde denk ik weinig mensen. Het verbaasde mij wel dat 9 synodeleden niet in staat waren of een afweging te maken dan wel tot de conclusie kwamen dat de voor en tegenargumenten precies in evenwicht zijn.
MGG

Bericht door MGG »

Of vandaag de kleur pakken ;). Natuurlijk zit het niet in uiterlijke zaken, maar je oog valt soms wel op patronen.
J P Zoon
Verbannen

Bericht door J P Zoon »

helma schreef: 27 mar 2025, 16:22
Job schreef:
helma schreef: 27 mar 2025, 16:13 Aangrijpend. Ook het muziek wat door de livestream na afloop gespeeld werd: Nader mijn God tot U.
Ja, en een op het oog verslagen ds. Schenau op de rug in beeld; hij bleef zitten en raapte traag zijn spullen bij elkaar. Wat heeft die man, ongeacht hoe je zijn standpunten ziet, waardig geprobeerd alles eruit te halen wat er (naar zijn mening) in zat. Ik heb altijd een zwak voor die man.
Ik ook! Precies wat ik dacht. Hij lijdt echt aan de kerk.

Tegenstelling met een onkiese uitspraak die ik al op Twitter voorbij zag komen. Echt zo verdrietig.
Welke uitspraak?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Job schreef: 27 mar 2025, 18:35
Een té makkelijke reactie. Deze vrouwen (en mannen) droegen het sieraad van de godsvreze van binnen, en consequentie was dat dat van buiten eenvoud opleverde.
Jouwe ook. De CGK-ers die ik ken zijn stukken eenvoudiger dan de GGers die ik ken.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Job

Bericht door Job »

Bertiel schreef: 27 mar 2025, 19:03
Job schreef: 27 mar 2025, 18:35
Jouwe ook. De CGK-ers die ik ken zijn stukken eenvoudiger dan de GGers die ik ken.
Met een jijbak komen we nergens. Jammer.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Wat wordt constateerd bij sommige BHP gemeenten, lijkt me plausibel. Hetzelfde speelt namelijk ook o.a. in de GG en de HHK. Dezelfde patronen van verwereldlijking vind je in heel de Gereformeerde gezindte terug.

Het lijkt me dus constructiever om er geen wedstrijd tussen denominaties van de te maken. Daar word het gesprek over het algemeen niet waardiger van.

En we dienen heel te schrift eerbiedig te aanvaarden als Woord van God, en niet als een mensenwoord. Ook 1 Petrus 3.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
helma

Bericht door helma »

MGG schreef:
helma schreef: 27 mar 2025, 18:34 Over het percentage is eerst gestemd. En zo'n ingrijpende beslissing is een hoog percentage nodig denk ik.
Het is eigenlijk nodig, maar tegelijkertijd weet je dat het een heel groot risico is. Dat de 80% niet gehaald werd, verbaasde denk ik weinig mensen. Het verbaasde mij wel dat 9 synodeleden niet in staat waren of een afweging te maken dan wel tot de conclusie kwamen dat de voor en tegenargumenten precies in evenwicht zijn.
Dat komt omdat je het waarschijnlijk niet gevolgd hebt deze dagen. Het was echt voor sommigen (bijv ds Schenau) onmogelijk om voor of tegen te stemmen. Hij heeft dat heel integer uitgelegd.
helma

Bericht door helma »

De eenvoudigheid in bijvoorbeeld onze gemeente is iets wat me vanaf het begin al heeft aangetrokken. Het merendeel is eenvoudig gekleed, gekapt en 'bedekt'.
Weldadig vind ik dat.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Kan iemand mij nog uitleggen - ik ben het even kwijt - wat nu precies het issue is als de behoudende geneenten net doen of niemand symodebesluiten negeert?

Gaat dat alleen om het feit dat ze vinden dan medeverantwoordelijk te zijn voor het negeren en dat dat tegen hun geweten ingaat?
J P Zoon
Verbannen

Bericht door J P Zoon »

helma schreef: 27 mar 2025, 19:36 De eenvoudigheid in bijvoorbeeld onze gemeente is iets wat me vanaf het begin al heeft aangetrokken. Het merendeel is eenvoudig gekleed, gekapt en 'bedekt'.
Weldadig vind ik dat.
Hoe ben je gekleed als je 'eenvoudig' gekleed bent?
HHR

Bericht door HHR »

Job schreef: 27 mar 2025, 16:16 Maar hoe verenigd zijn de BhP- en daaraan verwantte gemeenten nog? De enkele BhP-gemeenten die ik vanuit mijn omgeving Randstad een beetje gade sla, hebben ook allang niet meer het karakter zoals hoe die gemeenten voorheen bekend stonden. Met name zo onder twintigers, dertigers, veertigers en de leeftijden daaronder, daarbij zie ik best zorgelijke (vind ik) ontwikkelingen op het gebied van levensstijl i.c.m. een zeker verbondsautomatisme.
Ik denk dat de secularisatie overal doorgaat.
Je hebt het over de randstad. Als je daar GG's ziet, gaat het ook razendsnel wat betreft levenstijl. En ook OGG's maken deze ontwikkeling door.
Als je ontwikkelingen ziet in de CGK kun je er als GG'er vanuit gaan dat die ontwikkelingen 10 later ook jou raken.
Als je ontwikkelingen ziet in de GG kun je er als OGG'er vanuit gaan dat die ontwikkelingen 10 later ook jou raken.

Verbondsautomatisme weet ik niet, al zijn er ongetwijfeld invloeden van buitenaf.
Al moet je ook uitkijken om zekerheid van het geloof, ook bij jongeren, die leven in een heel andere, seculiere tijd en daardoor steeds vroeger bewuste keuzes maken, te verwarren met verbondsautomatisme.
Je ziet steeds vaker: Of jongeren haken af, of ze zijn echt innerlijk betrokken.
DDD

Bericht door DDD »

Wat is er precies met levensstijl? Het valt mij niet op. Wel dat er vroeger misschien meer mensen op zondag de kinderen niet buiten lieten spelen. Verder zou ik het niet zo goed weten.

Een groot deel gaat twee keer naar de kerk, gaat niet naar het strand op zondag, niet naar de winkel op zondag. Dat laatste is in de GB wat minder vanzelfsprekend, maar de openstelling van winkels is ook een relatief nieuw fenomeen en ik hoor dat niet in de GG.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Zo langzamerhand kun je de synode ook niet meer serieus nemen. Ze zijn niet in staat tot een oplossing te komen.

De vraag is dan ook gerechtvaardigd waarom predikanten tevens de kerk besturen.
Plaats reactie