Wij zijn jarenlang naar een grote bieb gegaan. Ze kregen boeken met sinterklaas, verjaardag en als we met vakantie gingen. Wij zochten via https://www.archeon.nl/nl/archeon-thea- ... prijs.html naar leuke historische boeken. De meester van onze jongste vroeg zelfs aan hem of hij nog leuke boeken wist voor zijn kinderen. Let wel dus niet voor de klas, alleen voor zijn eigen kinderen. We hadden story tell met luisterboeken voor in de auto. We hebben standaard 1 of 2 kranten liggen. Resultaat: geen van de kinderen leest voor zijn of haar plezier. Ze vinden er niets aan.Johann Gottfried Walther schreef: ↑17 mar 2025, 10:32 Er bestaan ook bibliotheken, laatste tijd met de ontwikkeling, van een (in bepaalde gevallen) gratis lidmaatschap.
Er zijn tegenwoordig bizar veel (nieuwe) boeken, en ja er zijn "slechte boeken" in meerdere opzichten.
En ja lezen mag zeker prettig zijn, en dat werkt stimulerend. Maar ook ouders en omgeving kunnen stimulerend werken.
Boeken bespreken, als jongeren of met meerdere leeftijden/generaties.
Dat op een andere manier kennis vergaren valt erg tegen, veel dingen weten ze gewoon weg niet.
En het idee dat alles wel op internet staat is echt niet waar. Ook op school leren veel kinderen oefenen met zoeken via een zoekmachine in plaats van in boeken.
Ik zou zelf mijn brede blik niet hebben als ik niet redelijk veel boeken gelezen had.
Waaraan het ligt, geen flauw idee
Die brede blijk kan je overigens ook krijgen zonder te lezen. Door het kijken naar documentaires en actualiteitenprogramma's en veel verschillende podcast te luisteren bereik je hetzelfde.