Bezet gebied?
Re: Bezet gebied?
Het is toch allang bekend dat de kolonisten niet koosjer te werk gaan? Dat dit mogelijk gesteund wordt door gelden uit Nederland verbaast mij niets,
Wat een rare verwijten aan het ND. Boos is een tamelijk zorgvuldig journalistiek programma.
En dat CvI ervan uitgaat dat de landbelofte ook voor de bezette gebieden geldt, is ook geen nieuws. Dus het zou mij verbazen als het niet waar is.
En dat CvI ervan uitgaat dat de landbelofte ook voor de bezette gebieden geldt, is ook geen nieuws. Dus het zou mij verbazen als het niet waar is.
Je weet wie het zijn en welke uitspraken zij hebben gedaan?J P Zoon schreef: ↑26 mar 2025, 08:35Waarom is een uitspraak van die personen in jouw ogen geloofwaardiger dan de reactie van Christenen voor Israël? Ik vind hun gedegen en evenwichtige werk veel meer reden om hen te geloven dat deze twee personen die sowieso een andere kijk hebben op het volk Israël.
Te makkelijk.Dat vertrekpunt alleen al zou ons als medechristenen beducht moeten maken voor programma's zoals 'Boos'. Want de presentator daarvan is een onbetwiste Palestina-aanhanger en dus niet iemand die een journalistieke zorgvuldigheid heeft om iets evenwichtig te brengen.
Overigens vond ik dat de woordvoerder van CvI duidelijk antwoord gaf op de vragen. Ik vind de inhoud van haar antwoorden op sommige punten dan weer bezijden de waarheid en daarom niet zo christelijk, maar dat is een verschil van mening.
Verder eens met DDD, alleen was ik dus niet zo op de hoogte van de houding van CvI ten opzichte van de bezette gebieden.
Betwiste gebieden ipv bezette gebieden wat mij betreft.
Nou, wat mij betreft, zijn het duidelijk bezette gebieden.
Inderdaad. Als we de geschiedenis vanaf de door God gegeven plaats aan het toenmalige bondsvolk Israël goed weten, is het niet juist om over bezette gebieden te spreken. Tenzij we de inwoners van Palestina als bezetters zien van het land Israël. En aangezien ik die mening ben toegedaan, meen ik dat de personen Domburg en Rom totaal geen recht van spreken hierover hebben.
Niet Israël is de bezetter, maar juist degene die daar onderdrukt wordt, doordat Palestina daar onterecht grondgebied heeft opgeëist.
Haha, je hebt duidelijk geen idee waar de uitspraken van Domburg en Rom in de uitzending over gaan.J P Zoon schreef: ↑26 mar 2025, 10:27Inderdaad. Als we de geschiedenis vanaf de door God gegeven plaats aan het toenmalige bondsvolk Israël goed weten, is het niet juist om over bezette gebieden te spreken. Tenzij we de inwoners van Palestina als bezetters zien van het land Israël. En aangezien ik die mening ben toegedaan, meen ik dat de personen Domburg en Rom totaal geen recht van spreken hierover hebben.
Niet Israël is de bezetter, maar juist degene die daar onderdrukt wordt, doordat Palestina daar onterecht grondgebied heeft opgeëist.
- J.C. Philpot
Ik heb nooit veel met de stichting Christenen voor Israël gehad, maar ik zou bijna gaan overwegen om donateur te worden, door de manier hoe ze in de documentaire afgeschilderd worden.
Maar goed. Ten diepste sta ik ook niet volledig achter het nederzettingenbeleid van Israel.
Maar goed. Ten diepste sta ik ook niet volledig achter het nederzettingenbeleid van Israel.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
-
Heb gisteren het artikel in De Groene Amsterdammer gelezen. De rol en de inzet van Nati Rom is nogal dubieus, dat is een kolonist die het niet al te nauw neemt met de wetgeving en er blijkbaar ook niet voor terugdeinst met geweld gebieden te koloniseren. Maar al gauw blijkt ook dat CvI helemaal niet zulke nauwe banden heeft met Nati Rom, en daarnaast staan die banden voorlopig op on hold. Wel steunt CvI projecten op de Westbank, dat kun je moreel onjuist vinden maar CvI is daar niet geheimzinnig over ofzo. Zelf zou ik liever geen geld geven aan projecten die daar gebeuren, er wordt naar mijn mening te weinig rekening gehouden met de belangen en rechten van de Palestijnen. Verder ben ik ook niet van mening dat het gegeven dat Israël vroeger tot de Jordaan reikte nu het recht geeft om op eigen initiatief die gebieden maar terug te halen. Boos-filmpje heb ik niet gekeken, krijg altijd de kriebels van Tim Hofman die graag de eenzijdige moraalridder uithangt. Wel kijk ik uit naar het onderzoek naar de UNRWA en hoe daarvandaan geld richting Hamas gaat. Als we de ene kant onderzoeken mag de andere kant ook wel komen.
- Delftenaar
Dat punt in deze ene zin is dus de bron van het conflict.
Al sinds het Bijbelboek Jozua (dat is hier thuis aan de beurt om te lezen) hoor je dat de oorspronkelijke volken in Kanaän niet overwonnen/veroverd werden met alle gevolgen sindsdien tot vandaag.
Bijbels recht is iets anders dan vandaag de dag dichtbevolkte gebieden (Gaza is een van de dichtstbevolktste gebieden op aarde) aan puin te schieten.
Het dilemma blijft..
Al sinds het Bijbelboek Jozua (dat is hier thuis aan de beurt om te lezen) hoor je dat de oorspronkelijke volken in Kanaän niet overwonnen/veroverd werden met alle gevolgen sindsdien tot vandaag.
Bijbels recht is iets anders dan vandaag de dag dichtbevolkte gebieden (Gaza is een van de dichtstbevolktste gebieden op aarde) aan puin te schieten.
Het dilemma blijft..
- J.C. Philpot
De k9, een samenwerkingsverband van negen regionale moskeekoepels, heeft het openbaar ministerie vrijdag verzocht onderzoek te doen naar Christenen voor Israël en Israel Heartland.
https://www.rd.nl/artikel/1101705-moske ... -heartland
Het artikel is al meer dan een jaar oud. Maar ik vond het nog wel relevant om te plaatsen. De mohammedaanse gemeenschap meent zich blijkbaar in deze kwestie te moeten mengen.
Ik ben benieuwd: op welke grond zou het OM eventueel tot vervolging over kunnen gaan? Overtreding van sancties?
https://www.rd.nl/artikel/1101705-moske ... -heartland
Het artikel is al meer dan een jaar oud. Maar ik vond het nog wel relevant om te plaatsen. De mohammedaanse gemeenschap meent zich blijkbaar in deze kwestie te moeten mengen.
Ik ben benieuwd: op welke grond zou het OM eventueel tot vervolging over kunnen gaan? Overtreding van sancties?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield