Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

merel

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door merel »

Tja, denk dat het weinig verschilt met de PKN. Daar is men ook over en weer welkom en beroepbaar.
ZWP

Bericht door ZWP »

Live stream: https://www.youtube.com/watch?v=JUKlE6T2VTE

Prachtige meditatie van ds. Peet aan het begin.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ik kijk niet mee, maar het lijkt me weer een tamelijk verbeten gevecht om de vraag wat het mandaat van de synode precies is. Daarbij valt op dat mensen van progressieve snit koste wat kost het mandaat van de synode willen inperken, maar je vraagt je af waarom?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Herman schreef: 25 mar 2025, 14:14 Ik kijk niet mee, maar het lijkt me weer een tamelijk verbeten gevecht om de vraag wat het mandaat van de synode precies is. Daarbij valt op dat mensen van progressieve snit koste wat kost het mandaat van de synode willen inperken, maar je vraagt je af waarom?
De waarom-vraag lijkt me een retorische. Omdat het convent - in hun ogen - de situatie zoals die nu is wil sanctioneren. Dus willen ze de synode buiten spel zetten en naar het convent toe. Inderdaad onkerkordelijk en gezagsondermijnend.
JanRap

Bericht door JanRap »

Herman schreef: 25 mar 2025, 14:14 Ik kijk niet mee, maar het lijkt me weer een tamelijk verbeten gevecht om de vraag wat het mandaat van de synode precies is. Daarbij valt op dat mensen van progressieve snit koste wat kost het mandaat van de synode willen inperken, maar je vraagt je af waarom?
@ Herman, klopt helemaal. Dit gedrag is al zou oud als de weg van Kralingen. De Remonstranten hebben vanaf het begin van de synode van 1618-1619 tot aan hun wegzending niet anders gedaan dan onophoudelijk de bevoegdheden van de synode in twijfel trekken. Typisch verliezersgedrag. En intussen hadden ze hun mond vol over liefde en verdraagzaamheid en vrede en eenheid.
Job

Bericht door Job »

Wat een mooi gebruik om na de meditatie in groepjes uiteen te gaan om er samen over te spreken, zoals ik las in het verslag. Dat zal toch de basis moeten zijn waarop men elkaar (nog enigszins) kan vinden: het Woord. Doen andere synodes dit ook?
HHR

Bericht door HHR »

JanRap schreef: 25 mar 2025, 16:59
@ Herman, klopt helemaal. Dit gedrag is al zou oud als de weg van Kralingen. De Remonstranten hebben vanaf het begin van de synode van 1618-1619 tot aan hun wegzending niet anders gedaan dan onophoudelijk de bevoegdheden van de synode in twijfel trekken. Typisch verliezersgedrag. En intussen hadden ze hun mond vol over liefde en verdraagzaamheid en vrede en eenheid.
Ik verbaas me vooral bij de meer progressieve sprekers, over allerlei grote woorden, hoe men de crisis duidt etc, zonder ook maar de ongehoorzaamheid aan de GS te benoemen. Daar walst men overheen.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef: 25 mar 2025, 14:14Daarbij valt op dat mensen van progressieve snit koste wat kost het mandaat van de synode willen inperken, maar je vraagt je af waarom?
Om het gecontroleerd ontvlechten te dwarsbomen. Hoe langer men dit kan traineren, hoe groter de kans dat behoudende gemeenten zich zelf gaan onttrekken uit de CGK. En dan kan men alle gewenste progressieve ideeën doorvoeren.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Behoort ouderling Hijmissen ook tot de progressieve vleugel dan?
Refojongere

Tiberius schreef: 25 mar 2025, 20:56 Behoort ouderling Hijmissen ook tot de progressieve vleugel dan?
Samenwerkingsgemeente Lelystad met vrouwen als ambtsdrager. Die stelt dat de synode haar hand overspeelt. Alsof zijn gemeente dat niet eerder deed.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Refojongere schreef: 25 mar 2025, 21:17
Tiberius schreef: 25 mar 2025, 20:56 Behoort ouderling Hijmissen ook tot de progressieve vleugel dan?
Samenwerkingsgemeente Lelystad met vrouwen als ambtsdrager. Die stelt dat de synode haar hand overspeelt. Alsof zijn gemeente dat niet eerder deed.
Ds. Roosendaal deed nadat het vorige voorstel is teruggetrokken allerlei uitspraken die met de gedachten van Hijmissen in lijn liggen. Volgens mij is voor die kerkrechtelijke gedachte die ze naar voren brengen geen grond.
Refojongere

Herman schreef: 26 mar 2025, 08:22
Refojongere schreef: 25 mar 2025, 21:17
Ds. Roosendaal deed nadat het vorige voorstel is teruggetrokken allerlei uitspraken die met de gedachten van Hijmissen in lijn liggen. Volgens mij is voor die kerkrechtelijke gedachte die ze naar voren brengen geen grond.
De mensen die pro vrouw ambt zijn etc zullen koste wat kost het kerkverband zolang mogelijk onveranderd willen laten staan. Daarmee worden synodale uitspraken ontkracht in de praktijk en degenen die deze praktijk niet kunnen dragen impliciet naar de uitgang verwezen. Die zullen dan toch scheuren en krijgen meteen de zwartepiet er achteraan.

Degenen die het kerkverband ongewijzigd in stand willen houden negeren dus de synodebesluiten. Degenen die willen ontvlechten willen synodebesluiten wel gehoorzamen. Wereld op zijn kop. Degenen die de synodebesluiten ontkrachten hebben geen respect voor het kerkverband.
Job

Bericht door Job »

Vandaag heb ik de synode CGK een beetje gevolgd, die trouwens nog bezig is. Voor hen die tot die kerken behoren: hoe luisteren jullie ernaar? Het moet wel erg pijnlijk zijn, dit proces. Tegelijk raakt het ons allemaal; bij kerken waar dit nog niet openlijk speelt is het onze toekomst vrees ik. Kanselsluiting kennen wij binnen de GG ook al.

De bijdragen zijn stevig, gaan diep (ik denk bijvoorbeeld aan de toespraken van ds. Bezemer, ds. Schenau, ds. De Bruin en anderen); tegelijk kan ik de toon wel waarderen. Die is constructief, eerlijk en volwassen, mooi dat dat ondanks de gevoeligheden en verschillen kan. Ik moet eerlijk bekennen dat onze eigen predikanten en ik als gergemmer daarvan kunnen leren.
helma

Bericht door helma »

Ik heb ook grote gedeeltes meegekeken. Groot respect voor diverse sprekers.
Je luistert de ene keer met instemming, de andere keer toch ook wel met verbijstering.
En met verdriet.
Refojongere

Ik denk dat de afsluitende woorden van prof. Kater uitstekend de dag samenvatten en een goed advies geven.
Plaats reactie