Seksueel misbruik
Re: Seksueel misbruik
Die documentaire wil ik zeker zien. Het blijft verbazend hun knullig sommige kerkenraden opereren. Wat een verdriet.
- FlyingEagle
Toen ik het las dacht ik: ongekend…
- Delftenaar
Hoeveel verborgen pijn zall er nog meer zijn?
-
Uit: Ontwikkelingen HHK
Ik bedoelde niet letterlijk die artikelen, maar die artikelen laten zien dat er misbruik voorkomt. In de documentaire "Ik was een kind" zie je vanaf minuut 32 dat het niet bestraft is.MGG schreef: ↑03 apr 2025, 23:10Jij zei ' Er zullen altijd kerken zijn waar de zondaars niet altijd bestraft worden, zelfs in gereformeerde gemeenten. Zie de artikelen over seksueel misbruik in het RD.'Refojongere schreef: ↑02 apr 2025, 23:54Zie voor de vergelijking van Gods Gemeente en de tempel Efeze 2:21 en 2 Kor. 6:16.MGG schreef: ↑02 apr 2025, 00:27Gods betrokkenheid bij het voornemen om de 1e tempel te bouwen en bij de inwijding maken de tempel uniek. Ik zou dat niet willen vergelijken met de tienduizenden kerkgebouwen.Refojongere schreef: ↑01 apr 2025, 23:57
Als iets heel iets anders is, dan zeg je dat je het dus niet goed kan en mag vergelijken toch?
Het citaat raakt ook Judas 1:23. Moet je niet uit een kerk gaan waar de dwaling welig tiert? Nee, zolang je niet gedwongen wordt aan onbijbelse praktijken mee te doen. Maar je zult altijd met hypocrieten in de kerk zitten. Er zullen altijd kerken zijn waar de zondaars niet altijd bestraft worden, zelfs in gereformeerde gemeenten. Zie de artikelen over seksueel misbruik in het RD.
Het is geen sterke vergelijking. In 1 Korinthe 3 worden degene die in Christus Gods tempel genoemd. Dat vergelijken wij toch ooit niet met een kerk? De fysieke tempel is lastig te vergelijken met de fysieke kerk. Naar de aard en gebruik zijn kerken te vergelijken met synagogen.
Dat lokaal soms de tucht niet goed functioneert is heel wat anders dan dat de kerk dwalingen tolereert. Zeker als dit op keer op keer en op veel gebieden zo is.
Ik heb de artikelen gelezen en ben benieuwd bij welke casus je vind dat de zondaar bestraft had moeten worden maar dit niet gebeurd is.
Zoals je van de tempeldienst niet mocht afscheiden mag je van Gods Gemeente ook niet afscheiden.
Dat er in de tempel dwalingen werden getolereerd moge duidelijk zijn uit Eli, Hofni en Pinehas. Toch was daar het ambt, het gebed en de zegen over Hanna.
Dat in de kerk van het NT dwalingen werden getolereerd moge ook duidelijk zijn uit de brieven aan Pergamus en Thyatire.
Je opmerking over de zondaren bestraffen en welke artikelen je bedoelt vat ik even niet.
Daarop reageerde ik 'Ik heb de artikelen gelezen en ben benieuwd bij welke casus je vind dat de zondaar bestraft had moeten worden maar dit niet gebeurd is.'
-
Re: Ontwikkelingen HHK
Helaas komt misbruik voor. Het is extra schrijnend dat het helaas niet om een incident gaat. Ik heb de documentaire nog niet gezien. Gaat het om een veroordeelde dader die geen schuldbelijdenis heeft moeten doen? Zo ja, dan hoort naar mijn idee de classis zo'n kerkenraad te vermanen. Ik heb geen kaas gegeten van hoe dit kerkrechtelijk werkt.Refojongere schreef: ↑03 apr 2025, 23:26Ik bedoelde niet letterlijk die artikelen, maar die artikelen laten zien dat er misbruik voorkomt. In de documentaire "Ik was een kind" zie je vanaf minuut 32 dat het niet bestraft is.MGG schreef: ↑03 apr 2025, 23:10Jij zei ' Er zullen altijd kerken zijn waar de zondaars niet altijd bestraft worden, zelfs in gereformeerde gemeenten. Zie de artikelen over seksueel misbruik in het RD.'Refojongere schreef: ↑02 apr 2025, 23:54Zie voor de vergelijking van Gods Gemeente en de tempel Efeze 2:21 en 2 Kor. 6:16.MGG schreef: ↑02 apr 2025, 00:27
Gods betrokkenheid bij het voornemen om de 1e tempel te bouwen en bij de inwijding maken de tempel uniek. Ik zou dat niet willen vergelijken met de tienduizenden kerkgebouwen.
Het is geen sterke vergelijking. In 1 Korinthe 3 worden degene die in Christus Gods tempel genoemd. Dat vergelijken wij toch ooit niet met een kerk? De fysieke tempel is lastig te vergelijken met de fysieke kerk. Naar de aard en gebruik zijn kerken te vergelijken met synagogen.
Dat lokaal soms de tucht niet goed functioneert is heel wat anders dan dat de kerk dwalingen tolereert. Zeker als dit op keer op keer en op veel gebieden zo is.
Ik heb de artikelen gelezen en ben benieuwd bij welke casus je vind dat de zondaar bestraft had moeten worden maar dit niet gebeurd is.
Zoals je van de tempeldienst niet mocht afscheiden mag je van Gods Gemeente ook niet afscheiden.
Dat er in de tempel dwalingen werden getolereerd moge duidelijk zijn uit Eli, Hofni en Pinehas. Toch was daar het ambt, het gebed en de zegen over Hanna.
Dat in de kerk van het NT dwalingen werden getolereerd moge ook duidelijk zijn uit de brieven aan Pergamus en Thyatire.
Je opmerking over de zondaren bestraffen en welke artikelen je bedoelt vat ik even niet.
Daarop reageerde ik 'Ik heb de artikelen gelezen en ben benieuwd bij welke casus je vind dat de zondaar bestraft had moeten worden maar dit niet gebeurd is.'
-
Kijk maar dat fragment een paar minuten door. Je wil het niet weten. Hoe dan ook maakt dit het hele kerkverband niet vals en zelfs die plaatselijke gemeente niet. Toch kan ik me voorstellen dat als tucht niet plaatsvindt, de Heere Zich terugtrekt, zoals in Korinthe Paulus hiervoor waarschuwt.MGG schreef: ↑03 apr 2025, 23:51Helaas komt misbruik voor. Het is extra schrijnend dat het helaas niet om een incident gaat. Ik heb de documentaire nog niet gezien. Gaat het om een veroordeelde dader die geen schuldbelijdenis heeft moeten doen? Zo ja, dan hoort naar mijn idee de classis zo'n kerkenraad te vermanen. Ik heb geen kaas gegeten van hoe dit kerkrechtelijk werkt.Refojongere schreef: ↑03 apr 2025, 23:26Ik bedoelde niet letterlijk die artikelen, maar die artikelen laten zien dat er misbruik voorkomt. In de documentaire "Ik was een kind" zie je vanaf minuut 32 dat het niet bestraft is.MGG schreef: ↑03 apr 2025, 23:10Jij zei ' Er zullen altijd kerken zijn waar de zondaars niet altijd bestraft worden, zelfs in gereformeerde gemeenten. Zie de artikelen over seksueel misbruik in het RD.'Refojongere schreef: ↑02 apr 2025, 23:54
Zie voor de vergelijking van Gods Gemeente en de tempel Efeze 2:21 en 2 Kor. 6:16.
-
Helaas is misbruik lastig te bewijzen en is iemand juridisch onschuldig tot het tegendeel bewezen is. In dit geval wel een verklaring maar een die onrechtmatig verkregen is. Komt in de docu naar voren waarom de verklaring als onrechtmatig verkregen beoordeeld is?Refojongere schreef: ↑04 apr 2025, 00:12Kijk maar dat fragment een paar minuten door. Je wil het niet weten. Hoe dan ook maakt dit het hele kerkverband niet vals en zelfs die plaatselijke gemeente niet. Toch kan ik me voorstellen dat als tucht niet plaatsvindt, de Heere Zich terugtrekt, zoals in Korinthe Paulus hiervoor waarschuwt.MGG schreef: ↑03 apr 2025, 23:51Helaas komt misbruik voor. Het is extra schrijnend dat het helaas niet om een incident gaat. Ik heb de documentaire nog niet gezien. Gaat het om een veroordeelde dader die geen schuldbelijdenis heeft moeten doen? Zo ja, dan hoort naar mijn idee de classis zo'n kerkenraad te vermanen. Ik heb geen kaas gegeten van hoe dit kerkrechtelijk werkt.Refojongere schreef: ↑03 apr 2025, 23:26Ik bedoelde niet letterlijk die artikelen, maar die artikelen laten zien dat er misbruik voorkomt. In de documentaire "Ik was een kind" zie je vanaf minuut 32 dat het niet bestraft is.MGG schreef: ↑03 apr 2025, 23:10
Jij zei ' Er zullen altijd kerken zijn waar de zondaars niet altijd bestraft worden, zelfs in gereformeerde gemeenten. Zie de artikelen over seksueel misbruik in het RD.'
Omdat het zo lastig is doen kerkenraden er goed aan om zoiets aan professionals en de wereldlijke rechter over te laten. Op basis van het stukje wat je aanraden te kijken lijkt het erop of de kerkenraad zelf wat aangerommeld. Mogelijk met de beste bedoeling, maar zonder oog voor het waarschijnlijk slachtoffer.
-
Bij seksuele delicten ligt de bewijslast toch andersom
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Zojuist las ik ook dit verhaal van dezelfde persoon.
https://dit.eo.nl/artikel/anneloes-besc ... 10-geboden
Ik ben er kapot van.
Ik ben er kapot van.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Heel erg.Mistig schreef: ↑07 apr 2025, 07:44 Zojuist las ik ook dit verhaal van dezelfde persoon.
Ik ben er kapot van.
Bij nader inzicht gedeelte weggehaald.
Wat is er omtrent dit onderwerp ontzettend veel misgegaan en ik vrees dat het nog steeds mis gaat...
Laatst gewijzigd door J P Zoon op 07 apr 2025, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Mij valt vooral de kloof op tussen moreel handelen en juridische consequenties. Dat was ook in het geding in een Belgische uitspraak vorige week waar een jonge talentvolle arts veroordeelt werd maar zonder straf. In essentie was dat het dezelfde redenering. Het was een fijne vent, dus vrijspraak (vgl: het was een vrome man, dus vrijspraak).
Ja, maar dat zijn toch wel twee heel verschillende situaties.Herman schreef: ↑07 apr 2025, 09:33 Mij valt vooral de kloof op tussen moreel handelen en juridische consequenties. Dat was ook in het geding in een Belgische uitspraak vorige week waar een jonge talentvolle arts veroordeelt werd maar zonder straf. In essentie was dat het dezelfde redenering. Het was een fijne vent, dus vrijspraak (vgl: het was een vrome man, dus vrijspraak).
In de Belgische casus ging het om twee dronken studenten, die seks met elkaar hadden, maar hij had geen toestemming gevraagd. Daar zit dus wel een andere kant aan.
In de Anneloes-casus was er sprake van incest door de vader. Maar van hem kon niemand het geloven, omdat het zo'n vrome broeder was, dus werd het in de doofpot gestopt. Tegenwoordig denk ik dat het risico daarop wat kleiner is, gezien het meldpunt seksueel misbruik, dat daar veel expertise in heeft.
Dit ligt inderdaad veel genuanceerder. De veroordeling is in mijn ogen ook moreel onjuist.Herman schreef: ↑07 apr 2025, 09:33 Mij valt vooral de kloof op tussen moreel handelen en juridische consequenties. Dat was ook in het geding in een Belgische uitspraak vorige week waar een jonge talentvolle arts veroordeelt werd maar zonder straf. In essentie was dat het dezelfde redenering. Het was een fijne vent, dus vrijspraak (vgl: het was een vrome man, dus vrijspraak).
En "het is een fijne vent dus geen veroordeling" is de media interpretatie en niet correct.
De verschillen zijn zonder meer helder. Maar het is toch tamelijk helder dat in beide gevallen de morele grenzen van toelating en afkeur achteraf heel anders liggen dan hoe de zaak juridisch afgehandeld wordt. Hoe het huidige meldpunt daar mee omgaat, weet ik niet. Volgens mij is het nog steeds een kerkelijke hoofdregel dat het juridische oordeel gevolgd wordt. (Overigens zijn dit géén doofpotten in strikte zin, omdat er zelfs een rechterlijke uitspraak ligt).Tiberius schreef: ↑07 apr 2025, 09:48 Ja, maar dat zijn toch wel twee heel verschillende situaties.
In de Belgische casus ging het om twee dronken studenten, die seks met elkaar hadden, maar hij had geen toestemming gevraagd. Daar zit dus wel een andere kant aan.
In de Anneloes-casus was er sprake van incest door de vader. Maar van hem kon niemand het geloven, omdat het zo'n vrome broeder was, dus werd het in de doofpot gestopt. Tegenwoordig denk ik dat het risico daarop wat kleiner is, gezien het meldpunt seksueel misbruik, dat daar veel expertise in heeft.