Ontwikkelingen HHK

J.C. Philpot

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door J.C. Philpot »

Dezelfde ontwikkeling zie je ook bij Bewaar het pand in de CGK. Een aantal gemeenten die vroeger BHP in de CGK of GR in de NHK waren, groeit wat meer naar het midden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gerrit35

Bericht door Gerrit35 »

Vanuit de HHG Putten komt de verdrietige mededeling dat ds. P.C. Hoek aan het einde van dit jaar het predikantschap binnen de gemeente vanwege gezondheidsredenen moet neerleggen.
Hij zal zich weer volledig gaan richten op zijn functie als docent aan het HHS.
Bobber

Bericht door Bobber »

Is het niet zo dat iemand die zich laat overdopen de band met zijn 'oude' gemeente doorsnijdt?

https://cvandaag.nl/105090-mogelijk-cen ... -in-de-hhk
DDD

Bericht door DDD »

Waarom?

Het betreft een onderwerp waarover onder bijbelgetrouwe christenen al eeuwen verschil van inzicht bestaat.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

DDD schreef: 19 mar 2025, 12:10 Waarom?

Het betreft een onderwerp waarover onder bijbelgetrouwe christenen al eeuwen verschil van inzicht bestaat.
Ja, maar niet in het belijden van de Gereformeerde Kerken. Die hanteren al meer dan 500 jaren lang een distantie tot de praktijk van de wederdopers. En dat is hier precies het punt.
Ik ben overigens wel benieuwd wat de HHK nu gaat bestuderen, want er is al een studie mét een kerkrechtelijk advies.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Herman schreef: 19 mar 2025, 12:27

Ja, maar niet in het belijden van de Gereformeerde Kerken. Die hanteren al meer dan 500 jaren lang een distantie tot de praktijk van de wederdopers. En dat is hier precies het punt.
Dan wordt het misschien eens tijd om dat te veranderen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

wederdopers is natuurlijk onbijbels, één doop
Volwassendopers zoals de strict baptists is een ander verhaal
Maar mensen die zich bewust laten overdopen zetten zich inderdaad buiten de gereformeerde belijdenis
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
JanRap

Bericht door JanRap »

Bobber schreef: 19 mar 2025, 12:05 Is het niet zo dat iemand die zich laat overdopen de band met zijn 'oude' gemeente doorsnijdt?

@Bobber, een belangrijke vraag. Het zal vanzelfsprekend niet de bedoeling zijn van iemand die zich laat overdopen om de band met de gemeente door te snijden. En toch door je te laten overdopen doe je dat. Het lijkt me belangrijk dat we eraan vasthouden dat het zich laten overdopen ten enenemale onverenigbaar is met de gereformeerde theologie en de gereformeerde belijdenissen en de gereformeerde praxis. En qua gedrag doorbreek je wel degelijk de eenheid. Ga maar eens in gesprek met zo'n overdoper. Je komt erachter dat de visie op het verbond anders is, de visie op de kerk, op de gemeente, op de ambte, op de historie van de kerk. en je ziet helaas ook vaak dat men lak heeft aan de vermaningen van de ambtsdragers. Juist in de visie op de gemeente zie je de overdoper ontsporen. Hij is namelijk een ras-individualist. het gaat over zijn belijdenis, zijn geloof, zijn doop, zijn stap om zich te laten overdopen. Het deed me deugd om te zien dat men in de HHK over dit onderwerp gezonde standpunten innneemt. Identiek aan de standpunten van vele PKN gemeenten die zich wensen te houden aan de belijdenissen. U kut dat trouwens ook nakijken op de div. gepubliceerde beleidsplannen. Er zijn hervormde gemeenten binnen de PKN die hee veel aandacht besteden aan dit onderwerp en er uitvoerige studie naar hebben gedaan.
JanRap

Bericht door JanRap »

JanRap schreef: 19 mar 2025, 15:47
Bobber schreef: 19 mar 2025, 12:05 Is het niet zo dat iemand die zich laat overdopen de band met zijn 'oude' gemeente doorsnijdt?

@Bobber, een belangrijke vraag. Het zal vanzelfsprekend niet de bedoeling zijn van iemand die zich laat overdopen om de band met de gemeente door te snijden. En toch door je te laten overdopen doe je dat. Het lijkt me belangrijk dat we eraan vasthouden dat het zich laten overdopen ten enenemale onverenigbaar is met de gereformeerde theologie en de gereformeerde belijdenissen en de gereformeerde praxis. En qua gedrag doorbreek je wel degelijk de eenheid. Ga maar eens in gesprek met zo'n overdoper. Je komt erachter dat de visie op het verbond anders is, de visie op de kerk, op de gemeente, op de ambten, op de historie van de kerk. En je ziet helaas ook vaak dat men lak heeft aan de vermaningen van de ambtsdragers. Juist in de visie op de gemeente zie je de overdoper ontsporen. Hij is namelijk een ras-individualist. Het gaat over zijn belijdenis, zijn geloof, zijn doop, zijn stap om zich te laten overdopen. Het deed me deugd om te zien dat men in de HHK over dit onderwerp gezonde standpunten innneemt. Identiek aan de standpunten van vele PKN gemeenten die zich wensen te houden aan de belijdenissen. U kunt dat trouwens ook nakijken op de div. gepubliceerde beleidsplannen. Er zijn hervormde gemeenten binnen de PKN die heel veel ( ook pastorale) aandacht besteden aan dit onderwerp en er uitvoerige studie naar hebben gedaan.
JanRap

Bericht door JanRap »

JanRap schreef: 19 mar 2025, 16:05
JanRap schreef: 19 mar 2025, 15:47

@Bobber, een belangrijke vraag. Het zal vanzelfsprekend niet de bedoeling zijn van iemand die zich laat overdopen om de band met de gemeente door te snijden. En toch door je te laten overdopen doe je dat. Het lijkt me belangrijk dat we eraan vasthouden dat het zich laten overdopen ten enenemale onverenigbaar is met de gereformeerde theologie en de gereformeerde belijdenissen en de gereformeerde praxis. En qua gedrag doorbreek je wel degelijk de eenheid. Ga maar eens in gesprek met zo'n overdoper. Je komt erachter dat de visie op het verbond anders is, de visie op de kerk, op de gemeente, op de ambten, op de historie van de kerk. En je ziet helaas ook vaak dat men lak heeft aan de vermaningen van de ambtsdragers. Juist in de visie op de gemeente zie je de overdoper ontsporen. Hij is namelijk een ras-individualist. Het gaat over zijn belijdenis, zijn geloof, zijn doop, zijn stap om zich te laten overdopen. Het deed me deugd om te zien dat men in de HHK over dit onderwerp gezonde standpunten innneemt. Identiek aan de standpunten van vele PKN gemeenten die zich wensen te houden aan de belijdenissen. U kunt dat trouwens ook nakijken op de div. gepubliceerde beleidsplannen. Er zijn hervormde gemeenten binnen de PKN die heel veel ( ook pastorale) aandacht besteden aan dit onderwerp en er uitvoerige studie naar hebben gedaan.
Heb overnieuw gepost wegens uiterst storende spellingsfouten.
DDD

Bericht door DDD »

Ik ben overigens wel benieuwd wat de HHK nu gaat bestuderen, want er is al een studie mét een kerkrechtelijk advies.
Inmiddels is het rapport gepubliceerd. De HHK vindt niet dat mensen die zich laten overdopen verloren gaan.

Gelukkig maar. Dat er distantie is tot overdopers, is uitstekend, maar zo'n oordeel zou ook véél te ver gaan.

Al weet ik van gereformeerde gemeenten waar ouderlingen de hemel toesloten voor iemand die ging skiën. Daar is een steekje los, wat mij betreft.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

DDD schreef: 22 mar 2025, 00:09

Inmiddels is het rapport gepubliceerd. De HHK vindt niet dat mensen die zich laten overdopen verloren gaan.

Gelukkig maar. Dat er distantie is tot overdopers, is uitstekend, maar zo'n oordeel zou ook véél te ver gaan.

Al weet ik van gereformeerde gemeenten waar ouderlingen de hemel toesloten voor iemand die ging skiën. Daar is een steekje los, wat mij betreft.
Wat een rare posting weer. Alsof dat gedachtegoed überhaupt bestaat.

En die vergelijking met skiën in een ander kerkverband hoeft er ook niet bijgehaald.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Gaat het rapport ook in op de vraag waarom mensen zich laten overdopen en hoe voorkomen kan worden dat mensen deze stap zetten?
DDD

Bericht door DDD »

Refojongere schreef: 22 mar 2025, 07:13
DDD schreef: 22 mar 2025, 00:09

Wat een rare posting weer. Alsof dat gedachtegoed überhaupt bestaat.

En die vergelijking met skiën in een ander kerkverband hoeft er ook niet bijgehaald.
Zeker bestaat dat gedachtengoed. Bobber voerde hier volgens mij ook een pleidooi voor de tucht in zo'n geval. Hij sprak in ieder geval over 'buiten de gemeente plaatsen'.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Is dit niet een beetje hypothetisch? Iemand die zich laat overdopen gaat toch bij zo’n gemeente weg? Iemand die geen lid is kun je überhaupt niet onder censuur plaatsen?
Plaats reactie