DDD schreef: ↑19 mar 2025, 12:04
Zeker. Ik vind ook absoluut dat je een atheïst mag feliciteren. Inderdaad vanwege Gods algemene zorg en omdat je het fijn vindt dat hij of zij bestaat.
Ik zeg alleen dat zo'n grens altijd iets van een arbitraire keuze in zich heeft. Uiteindelijk is de keuze om God niet te dienen veel belangwekkender dan alle andere vragen over crematie en huwelijk.
Maar ik vind ook niet dat je als gelovige perse naar bijeenkomsten moet gaan als je daartegen gewetensbezwaren hebt. De vraag is meer, of die gewetensbezwaren wel terecht zijn. Of dat je daarmee verantwoordelijkheden op je neemt, die niet op jouw schouders rusten.
En dat is áltijd een dilemma. Er zijn ook ouders die een belijdenisdienst in de GGiN of juist in de PKN niet bij willen wonen, omdat ze er niet achter staan. Ik vind dat je dan de verkeerde afwegingen maakt.
Ook aan @Merel
Eigenlijk raak je niet het punt waar het bij mij om gaat. Activiteit dat zondig is.
Een huwelijksbevestiging of relatie met hetzelfde geslacht, een huwelijksbevestiging na echtscheiding, een ambtsbevestiging wat ten diepste tegen Gods Scheppingsorde in gaat een m.i. ook een crematie zijn feiten die zondig zijn. Ze worden daar concreet gemaakt. En door er te zijn leef ik mee met het feit dat op deze wijze gezondigt wordt. Ik heb het over feiten die zondig zijn, niet over zondaren. Daarom ontneemt het me ook niet van de verantwoordelijkheid om naastenliefde te betonen in verdriet. Of door iemand te helpen, ook al leeft hij of zij in een zondige relatie.
Ik heb het niet over het feit of je naar een verjaardag gaat. Een verjaardag vieren , als feit, is niet zondig. Wordt er gezondigd door de verjaardag met een activiteit te vieren dat zondig is blijf ik weg.
God dienen heeft ook bij zich niet meer thuis voelen onder de zonde, het niet meer willen zondigen. Niet straks pas in de hemel, maar nu.
Ook nu haal je er weer allerlei zaken bij. Een belijdenis of doop (feiten) die Bijbels zijn, en in een kerkdienst die Bijbels is of het nu Cgk, PKN of Gergem is maakt niet uit. Dat heb ik ook nergens gezegd.
Maar een overdoop, een bevestiging van vrouwen in ambt daar zal je mij niet snel vinden. Ik hoop dat je het "verschil" vat.
Heeft ook niets te maken of je onterecht verantwoordelijkheden op je neemt. M.i.
Ondertussen is de vraag of het bijwonen van een zondige activiteit wel zo neutraal is. Of zonde überhaupt neutraal is niet beantwoord.
Verder moet ik eerlijk bekennen dat echte vriendschap voor mij alleen bestaat in een gezamenlijke verbondenheid in een leven in een vanuit Christus. En het leven dat daar onlosmakelijk aan verbonden is.
Mijn ervaring is, als je bij de bekende onderwerpen iets zonde blijft noemen, de boot wordt afgehouden of op zijn best de relatie oppervlakkig is.