Erdee

huisman

Re: Erdee

Bericht door huisman »

Herman schreef: 17 mar 2025, 20:40 Het is natuurlijk al een jarenlange kolder waar defensie mee adverteert: wij zorgen voor jullie veiligheid... en dan zo'n fijn plaatje met een gezinnetje ergens in een woestijnachtige omgeving.
Dat je kogels móet afschieten om die veiligheid te garanderen, dat hebben we sinds Screbrenica waarschijnlijk nog steeds niet door.
Ik weetniet precies wat je hier zegt maar het lijkt mij niet respectvol naar de militairen die in Uruzgan zijn gesneuveld.
https://nl.wikisage.org/wiki/Lijst_van_ ... fghanistan

De militairen bij defensie weten al decennia lang dat uitzendingen fataal kunnen verlopen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

huisman schreef: 17 mar 2025, 21:08 De militairen bij defensie weten al decennia lang dat uitzendingen fataal kunnen verlopen.
Moffel dat niet weg in je advertenties, bedoel ik.

Dit is een voorbeeld van wat ik bedoel. Een tekst van 149 woorden en ergens in het midden staat dan zeer eufemistisch:
Als Officier Vlieger is je hoofdtaak natuurlijk vliegen, maar je voert in teamverband ook veel grondtaken uit binnen je squadron, zoals vluchtvoorbereiding en oefeningen plannen. Het doel van je vluchten is afhankelijk van de machine waarmee je vliegt. Als Apache-vlieger bied je gevechtsondersteuning vanuit de lucht, de grondtroepen rekenen op je. Als Cougar, NH-90, Chinook of Luchttransport-vlieger ben je verantwoordelijk voor het transport van materieel en mensen. Je lading is divers en je werkterrein de wereld. Als MQ9 Reaper-vlieger verzamel je vanaf een grondstation inlichtingen met onbemande vliegtuigen. Als F-35-vlieger verdedig je het Nederlands luchtruim en dat van onze NAVO-bondgenoten én ondersteun je de grondtroepen. Op welk type je ook vliegt, het is altijd belangrijk dat je je kennis op peil houdt. Je oefent daarom veel en bespreekt na elke vlucht verbeterpunten met andere vliegers. Als je van vliegen houdt, zit je in deze functie helemaal op je plek.
Maar goed. Wat zou deze Apachevlieger nu echt moeten doen? Schieten op vijandelijke doelen toch? Het is geen Chinook, het is een aanvalshelikopter. Je schiet op vijandelijke doelen, je schakelt vijandelijke grondtroepen uit, met je hellfireraketten val je tanks aan, dankzij je krachtige kanon en je raketten kun je ook vijandelijke helikopters uit de lucht schieten. En ja, doordat je diep in vijandelijk gebied opereert, is de kans groot dat je onder vijandelijk vuur komt te liggen. Het is een bijzonder gevaarlijke en uitdagende job.
huisman

Bericht door huisman »

Herman schreef: 17 mar 2025, 21:24
huisman schreef: 17 mar 2025, 21:08 De militairen bij defensie weten al decennia lang dat uitzendingen fataal kunnen verlopen.
Moffel dat niet weg in je advertenties, bedoel ik.

Dit is een voorbeeld van wat ik bedoel. Een tekst van 149 woorden en ergens in het midden staat dan zeer eufemistisch:
Als Officier Vlieger is je hoofdtaak natuurlijk vliegen, maar je voert in teamverband ook veel grondtaken uit binnen je squadron, zoals vluchtvoorbereiding en oefeningen plannen. Het doel van je vluchten is afhankelijk van de machine waarmee je vliegt. Als Apache-vlieger bied je gevechtsondersteuning vanuit de lucht, de grondtroepen rekenen op je. Als Cougar, NH-90, Chinook of Luchttransport-vlieger ben je verantwoordelijk voor het transport van materieel en mensen. Je lading is divers en je werkterrein de wereld. Als MQ9 Reaper-vlieger verzamel je vanaf een grondstation inlichtingen met onbemande vliegtuigen. Als F-35-vlieger verdedig je het Nederlands luchtruim en dat van onze NAVO-bondgenoten én ondersteun je de grondtroepen. Op welk type je ook vliegt, het is altijd belangrijk dat je je kennis op peil houdt. Je oefent daarom veel en bespreekt na elke vlucht verbeterpunten met andere vliegers. Als je van vliegen houdt, zit je in deze functie helemaal op je plek.
Maar goed. Wat zou deze Apachevlieger nu echt moeten doen? Schieten op vijandelijke doelen toch? Het is geen Chinook, het is een aanvalshelikopter. Je schiet op vijandelijke doelen, je schakelt vijandelijke grondtroepen uit, met je hellfireraketten val je tanks aan, dankzij je krachtige kanon en je raketten kun je ook vijandelijke helikopters uit de lucht schieten. En ja, doordat je diep in vijandelijk gebied opereert, is de kans groot dat je onder vijandelijk vuur komt te liggen. Het is een bijzonder gevaarlijke en uitdagende job.
Wervingscampagnes zijn om te enthousiasmeren niet om af te schrikken. Jonge mensen die via de KMA defensie instromen zijn zich terdege bewust van de gevaarlijke kanten van hun keuze. Geldt trouwens ook voor de onderofficieren en de lagere rangen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
newton

Bericht door newton »

Ik zie het hier van heel dichtbij gebeuren. De jongens die instromen kiezen heel bewust voor defensie met volledig bewustzijn van de veiligheidssituatie. Des te meer reden voor die jongens om hun training uiterst serieus te nemen.
Er zit weinig romantiek bij. Elke vrijdag komen ze hondsmoe thuis, rusten de zaterdag nog wat uit en zondagavond weer naar de kazerne. Buiten slapen onder een poncho, dagenlang wolpakketten eten, leuk voor 2 dagen, daarna is het stevig afzien. Maar ze gaan door omdat ze een doel voor ogen hebben, samen met hun kameraden dat steentje bijdragen aan veiligheid.
merel

Bericht door merel »

Er zijn jongens/ mannen die ook na 4 maanden daar nog steeds de lol van inzien.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

https://www.rd.nl/a/1100652-eerlijk-gez ... um=bluesky

Emy de Bruijn op haar teentjes getrapt :haha
Niet omdat die schrijvers ‘echte mannen’ waren (die echte mannelijkheid leidt maar af van waarom het gaat). Wel omdat ze alleen durfden te staan en dingen durfden te schrijven waar de meeste anderen voor terugschrokken.
En nog steeds niet begrepen wat echte mannen zijn.....
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Wim Anker schreef: 24 mar 2025, 18:36 https://www.rd.nl/a/1100652-eerlijk-gez ... um=bluesky

Ze heet Enny, geen Emy. En ik lees er niet in wat jij erin leest.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Posthoorn schreef: 24 mar 2025, 18:52
Wim Anker schreef: 24 mar 2025, 18:36 https://www.rd.nl/a/1100652-eerlijk-gez ... um=bluesky

Ze heet Enny, geen Emy. En ik lees er niet in wat jij erin leest.
Dat zal wel niet nee.
merel

Bericht door merel »

Niet omdat die schrijvers ‘echte mannen’ waren (die echte mannelijkheid leidt maar af van waarom het gaat). Wel omdat ze alleen durfden te staan en dingen durfden te schrijven waar de meeste anderen voor terugschrokken.
En nog steeds niet begrepen wat echte mannen zijn.....
Waar gaat het stuk over? De kop vind ik eerlijk gezegd van het niveau Telegraaf of AD.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Mooi Opinie artikel vandaag in de krant geschreven door Ds. Anne van der Sloot:
https://www.rd.nl/artikel/1100824-schri ... ij-ervaren
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Henk J

Bericht door Henk J »

Mooi interview met dr. Paul over zijn nieuwe boek. De laatste zin trof me, nadat het over Schriftkritiek ging: de veronderstelling dat de Bijbel waar is blijft een kwestie van vertrouwen maar er is alle reden om dit Boek te vertrouwen.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

https://www.rd.nl/artikel/1101809-nadru ... n?sfnsn=mo

Ik las dit zojuist. Mooi initiatief, ben ook benieuwd hoe het gaat lopen.

Lijkt me ook mooi om met een plaatselijke Evangelisatie Commissie daar toegerust te worden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

https://www.rd.nl/artikel/1102126-o ... iftgezag

Ik las dit. En dacht zinvol om te lezen om de discussie schriftgezag helder re houden?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Het artikel over de leespreken laat de “vereigening” van kerkverbanden wel weer zien.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
J P Zoon
Verbannen

Bericht door J P Zoon »

Bertiel schreef: 05 apr 2025, 08:53 Het artikel over de leespreken laat de “vereigening” van kerkverbanden wel weer zien.
De Oud Gereformeerden hebben daar anders minder last van.
Plaats reactie