Het probleem met jouw redenatie is juist dat je een land (Rusland) verdedigt wat met geweld zaken oplegt aan anderen (Oekraïne). En dan draai dat argument om en stel je dat het Westen dat doet!ejvl schreef: ↑17 mar 2025, 13:22Ik zie een vrije, democratische rechtstaat niet perse als iets goeds als zijnde als dit is het en niet anders.ZWP schreef: ↑17 mar 2025, 11:33
Dan heb je dus inderdaad niet door wat het verschil is tussen een vrije, democratische rechtstaat met alle grondrechten van dien, persvrijheid, vrijheid als het gaat om politieke partijen, godsdienstvrijheid en bescherming van minderheden etc. en landen als Rusland en China die dat niet (of in veel mindere mate) hebben.
Dat mag je wat mij betreft wel degelijk scharen onder noemers als goed en slecht.
Ik denk dan aan blanke mannen die bij een inboorlingenstam aan komen en zeggen, wij komen vrijheid, democratie en welvaart brengen maar wel op de manier welke wij willen en welke ons het beste lijkt.
Inclusief (kern)wapens, oorlogen, milieuvervuiling door fabrieken, auto's, 24-uurs economie, abortus, euthenasie, enzovoorts.
Dat willen jullie toch wel, inboorlingenstam? Dat is echt iets goeds.
Wat mij betreft is er zeker wel een goed en slecht, getoetst aan de Bijbel waarin mijns inziens naar voren komt dat wij westerlingen veel verkeerd doen, Rusland en consorten ook maar dat er altijd gekeken moet worden naar wat het land, de mensen hierin, nu eigenlijk zelf willen en niet onze manier van denken, westerse cultuur, normen, waarden, opdringen aan de rest van de wereld want wij zijn niet perse de goede.
In werkelijkheid kiezen mensen vrijwillig (in Oekraïne) voor méér democratie, meer vrijheden, grondrechten etc.
(en ik zeg niet dat een democratie de beste regeringsvorm is, maar misschien wel de minst slechte (vrij naar Churchill))