Gereformeerde Gemeenten

Herman
Moderator

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Michaels schreef: 14 mar 2025, 09:51
J.C. Philpot schreef: 13 mar 2025, 21:40 Bizarre uitspraken van religieuze zeloten op internet.
Je noemt hem Zeloot.
Je wist het waarschijnlijk wel dat ook Simon Petrus ‘Simon de Zeloot’ genoemd wordt of wel Simon de Kanaïet. De bijnaam Zeloot (= ijveraar) verwijst naar zijn instelling, ijveraar te zijn voor Jezus of voor de Wet.
Het woord zeloot heeft ook een redelijk algemene betekenis. Je kunt kiezen, wat mij betreft geeft omschrijving 13 een goed beeld van wat je hier kunt zien gebeuren.
1) Blind ijveraar voor zekere religie 2) Drijver 3) Dweepziek ijveraar 4) Dweper 5) Fanaat 6) Fanaticus 7) Fanatiekeling 8) Geestdrijver 9) Godsdienstfanaat 10) Godsdienstijveraar 11) IJveraar 12) Maniak 13) Onverdraagzaam ijveraar 14) Scherpslijper
Michaels

Bericht door Michaels »

Herman schreef: 14 mar 2025, 09:54 Het woord zeloot heeft ook een redelijk algemene betekenis. Je kunt kiezen, wat mij betreft geeft omschrijving 13 een goed beeld van wat je hier kunt zien gebeuren.
1) Blind ijveraar voor zekere religie 2) Drijver 3) Dweepziek ijveraar 4) Dweper 5) Fanaat 6) Fanaticus 7) Fanatiekeling 8) Geestdrijver 9) Godsdienstfanaat 10) Godsdienstijveraar 11) IJveraar 12) Maniak 13) Onverdraagzaam ijveraar 14) Scherpslijper
Ja prima, maar wat mij wel opvalt is dat er regelmatig van deze maniakken (jou on-Bijbelse definitie) op staan tegen de Ger. Gem. Het waren ook niet de eerste de beste maniakken maar zelfs een Rector magnificus en een schrijver en kerk- en religiejournalist van het Reformatorisch Dagblad om maar enkelen te noemen. Soms vind het ook een ‘teken aan de want’.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Michaels schreef: 14 mar 2025, 10:43
Herman schreef: 14 mar 2025, 09:54 Het woord zeloot heeft ook een redelijk algemene betekenis. Je kunt kiezen, wat mij betreft geeft omschrijving 13 een goed beeld van wat je hier kunt zien gebeuren.
Ja prima, maar wat mij wel opvalt is dat er regelmatig van deze maniakken (jou on-Bijbelse definitie) op staan tegen de Ger. Gem. Het waren ook niet de eerste de beste maniakken maar zelfs een Rector magnificus en een schrijver en kerk- en religiejournalist van het Reformatorisch Dagblad om maar enkelen te noemen. Soms vind het ook een ‘teken aan de want’.
Kom op zeg, je kunt wijlen Van der Zwaag en Blaauwendraad zomaar geen maniakken noemen! :fouet
En jouw is met een w, wand is met een d en opstaan is één woord.
~~Soli Deo Gloria~~
Inwoner

Bericht door Inwoner »

Hendrikus schreef: 14 mar 2025, 11:07
Kom op zeg, je kunt wijlen Van der Zwaag en Blaauwendraad zomaar geen maniakken noemen! :fouet
Het woord 'maniak' wordt vaak als negatief geduid, maar kan prima de betekenis hebben van iemand die op een intensieve manier ergens mee bezig is, zonder daaraan een waardeoordeel te hechten.
Zo zijn er bijvoorbeeld ook taalmaniakken die graag elke spellingsfout van een ander benoemen. Ook daaraan hoeft geen waardeoordeel te hangen...
Martijn

Bericht door Martijn »

Michaels schreef: 14 mar 2025, 09:51
J.C. Philpot schreef: 13 mar 2025, 21:40 Bizarre uitspraken van religieuze zeloten op internet.
Je noemt hem Zeloot.
Je wist het waarschijnlijk wel dat ook Simon Petrus ‘Simon de Zeloot’ genoemd wordt of wel Simon de Kanaïet. De bijnaam Zeloot (= ijveraar) verwijst naar zijn instelling, ijveraar te zijn voor Jezus of voor de Wet.
Simon Petrus en Simon de Zeloot zijn verschillende personen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Inwoner schreef: 14 mar 2025, 11:53
Hendrikus schreef: 14 mar 2025, 11:07
Het woord 'maniak' wordt vaak als negatief geduid, maar kan prima de betekenis hebben van iemand die op een intensieve manier ergens mee bezig is, zonder daaraan een waardeoordeel te hechten.
Zo zijn er bijvoorbeeld ook taalmaniakken die graag elke spellingsfout van een ander benoemen. Ook daaraan hoeft geen waardeoordeel te hangen...
;) Dat zijn puristen, ijveraars misschien, maar geen maniakken.
~~Soli Deo Gloria~~
vriend-en-metgezel

Bericht door vriend-en-metgezel »

Hendrikus schreef: ;) Dat zijn puristen, ijveraars misschien, maar geen maniakken.
Idd, van een andere orde dan die pyromaan uit Werkendam.
JanRap

Bericht door JanRap »

vriend-en-metgezel schreef: 14 mar 2025, 15:45
Hendrikus schreef: ;) Dat zijn puristen, ijveraars misschien, maar geen maniakken.
Idd, van een andere orde dan die pyromaan uit Werkendam.
Het filmpje uit Werkendam is van een ontstellend laag kaliber. Hier en daar draagt het zelfs een opruiend karakter. Ik heb nog nooit zoveel theologische lariekoek langs horen komen. De man presteert het zelfs om Augustinus en Calvijn te belasteren. Om nog maar niet te spreken over de Dordtse Synode.
Wat hij over de uitverkiezing zegt is bijna blasfemistisch. Je zou je afvragen: moet je deze dwaas nu eigenlijk officiëel antwoorden? Toch kunnen deze gemeen-domme, valse profeten een gemeente behoorlijk beschadigen met de onrust die ze stoken. Je kunt dit op geen enkele manier vergelijken met de vragen die wijlen van der Zwaag en dr. vd Brink stelden aan de GG. Zij waren academici en wisten waar ze het over hadden. Zij hebben ook de reformatie begrepen, maar de man van het filmpe zou niet los rond mogen lopen. Overigens.... in het heetst van de strijd vorig jaar heeft de predikant van de GG in Werkendam ook best wel heel expliciete uitspraken gedaan over bepaalde predikanten. Ik heb het hem niet eens echt kwalijk genomen. Al vond ik de uitspraken voor een academicus niet fair. Je kunt je zo maar voorstellen dat men in de GG meer dan doodmoe wordt van de blijvende stroom kritiek. Mensen die kritiek hebben op de leer van de GG zouden moeten beseffen dat kritiek op de leer, evenals in de Roomse kerk, not done is. Echt alles is bepreekbaar, maar niet de leer. Kortom ik wens de GG in Werkendam sterkte. Onlangs sprak ik een aantal mensen uit die gemeente, en ze spraken zonder uitzondering met respect over predikant en kerkenraad. Mooi! Geen wonder dat de duivel daar graag in roert.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

MGG schreef: 13 mar 2025, 22:21
J.C. Philpot schreef: 13 mar 2025, 21:40 „Jeugd, alsjeblieft, zorg dat jullie kerk instort, dat jullie dominee niet meer betaald kan worden in de toekomst en dat ze het gebouw moeten verkopen of misschien zelfs in brand kunnen steken.”

Aldus een evangelische voorganger op Youtube richting de Gereformeerde Gemeente jeugd.

Bron: https://www.rd.nl/artikel/1099429-chris ... k-instort-

Bizarre uitspraken van religieuze zeloten op internet.
Gister was er in de preek veel aandacht voor de tekenen van de tijd. De dominee was zichtbaar bewogen met de situatie in de CGK. 'En hetzij dat een lid lijdt, zo lijden alle leden mede.' Hij waarschuwde sterk tegen mensen die Gods Woord loslaten en een remonstrantse leer aanhangen. Het was een zeer duidelijke en aangrijpende preek met het uitzicht en verlangen naar de hemel.

Ik vind het in deze context lastig om mezelf te verhouden tot het artikel in het RD. Enerzijds horen we te bidden voor onze naasten, zolang zij niet de zonden tegen de Heilige Geest gedaan hebben. Aan de andere kant moeten wij ons krachtig verzetten tegen onbijbelse leringen. Ik snap in theorie dat dit samen kan gaan, maar in de praktijk vind ik dit lastig. Herkennen mensen dit? Hetzelfde telt voor bidden voor de bekering van mensen zoals Poetin.
De biddagpreek was hier ook ernstig, wijzend op de tekenen der tijden. We moeten echt wel blind zijn als we die niet opmerken. Waar is nog vrede? En waar het nog is wordt het heel snel verwoest. De biddagpreek over Openbaring 8 is, denk ik, nog na te luisteren. Het gaat over 'een half uur stilte in de hemel'. Als we de waarschuwingen toch eens ter harte mochten nemen, we zouden immers vrezen om dingen te zeggen die sommigen nu zo makkelijk zeggen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
MichelT

Bericht door MichelT »

Indringende preek idd
2 jaar geleden ging het bij ons daar ook over
Charles

Bericht door Charles »

N.a.v. artikel in RD eens op YouTube dat 'Werkendam' kanaal opgezocht. Ik had binnen 5 minuten gegeten en gedronken. Niveau kruik.
Henk J

Bericht door Henk J »

Had al eerder eens wat van ze gezien maar het zijn vooral veel boze woorden en weinig inhoud. Daarnaast begrijpen ze de DL niet echt of willen ze die niet begrijpen.
Wat natuurlijk met hun achtergrond te maken heeft en ze ageren tegen volle kerken waar maar weinig mensen zekerheid hebben. Dat begrijp ik dan wel weer en als gezindte moeten we eerlijk in die spiegel blijven kijken.
HHR

Bericht door HHR »

Het debat dat ze voerden is wel heel respectvol: https://youtu.be/iIvSmQDPnt4?si=UL_QrsRNDOBXbn02
Al is Chris Verhagen wel een heel stuk sterker in het debat dan Bert Put.

Wel heel veel respect voor Chris Verhagen dat hij het op deze wijze kan en doet.
Job

Bericht door Job »

Bobber schreef: 13 mar 2025, 16:39
Erskinees schreef: 13 mar 2025, 14:12 Iets te snel getrokken conclusie voor een publiek forum. Geldermalsen is sowieso altijd wat onrustig, meen ik. Dat hoeft niet gelijk aan de predikant te liggen.
Geldermalsen is qua leden een constante stijger. Op grond daarvan kun je niet zeggen dat het onrustig is.
Ik moest tien pagina's terug om te zoeken naar het lijstje met de laatste cijfers, maar daaruit bleek dat T-G afgelopen jaar meer dan 40 leden verloor. Dat is wel is waar nog niet terug te zien in de cijfers op GGinfo, maar de stijging vlakt af. Constant kun je het al met al niet noemen. Toch vraag ik me nog af of het terecht was dat Erskinees hier beweert dat deze gemeente altijd wat onrustig is. Ik hoef en wil geen bewijs daarvan (te) zien, maar ik vind het nogal wat om zoiets over een gemeente te roepen.; het blijft hier altijd vindbaar. Wel wordt deze stellingname openlijk betwijfeld ook door kenners.

Hoe het zij, we hopen dat er deze week / periode goede en constructieve gesprekken gevoerd mogen worden aldaar en dat er van harte Avondmaal mag worden gevierd binnen afzienbare tijd. Daar zou een getuigenis van uitgaan.
Bobber

Bericht door Bobber »

Job schreef: 17 mar 2025, 15:46
Bobber schreef: 13 mar 2025, 16:39
Erskinees schreef: 13 mar 2025, 14:12 Iets te snel getrokken conclusie voor een publiek forum. Geldermalsen is sowieso altijd wat onrustig, meen ik. Dat hoeft niet gelijk aan de predikant te liggen.
Geldermalsen is qua leden een constante stijger. Op grond daarvan kun je niet zeggen dat het onrustig is.
Ik moest tien pagina's terug om te zoeken naar het lijstje met de laatste cijfers, maar daaruit bleek dat T-G afgelopen jaar meer dan 40 leden verloor. Dat is wel is waar nog niet terug te zien in de cijfers op GGinfo, maar de stijging vlakt af. Constant kun je het al met al niet noemen. Toch vraag ik me nog af of het terecht was dat Erskinees hier beweert dat deze gemeente altijd wat onrustig is. Ik hoef en wil geen bewijs daarvan (te) zien, maar ik vind het nogal wat om zoiets over een gemeente te roepen.; het blijft hier altijd vindbaar. Wel wordt deze stellingname openlijk betwijfeld ook door kenners.

Hoe het zij, we hopen dat er deze week / periode goede en constructieve gesprekken gevoerd mogen worden aldaar en dat er van harte Avondmaal mag worden gevierd binnen afzienbare tijd. Daar zou een getuigenis van uitgaan.
Tot afgelopen jaar was Geldermalsen een constante stijger. Dus op grond daarvan kun je niet zeggen dat het onrustig was daar.
Plaats reactie