vriend-en-metgezel schreef: ↑14 mar 2025, 15:45
Hendrikus schreef: ↑

Dat zijn puristen, ijveraars misschien, maar geen maniakken.
Idd, van een andere orde dan die pyromaan uit Werkendam.
Het filmpje uit Werkendam is van een ontstellend laag kaliber. Hier en daar draagt het zelfs een opruiend karakter. Ik heb nog nooit zoveel theologische lariekoek langs horen komen. De man presteert het zelfs om Augustinus en Calvijn te belasteren. Om nog maar niet te spreken over de Dordtse Synode.
Wat hij over de uitverkiezing zegt is bijna blasfemistisch. Je zou je afvragen: moet je deze dwaas nu eigenlijk officiëel antwoorden? Toch kunnen deze gemeen-domme, valse profeten een gemeente behoorlijk beschadigen met de onrust die ze stoken. Je kunt dit op geen enkele manier vergelijken met de vragen die wijlen van der Zwaag en dr. vd Brink stelden aan de GG. Zij waren academici en wisten waar ze het over hadden. Zij hebben ook de reformatie begrepen, maar de man van het filmpe zou niet los rond mogen lopen. Overigens.... in het heetst van de strijd vorig jaar heeft de predikant van de GG in Werkendam ook best wel heel expliciete uitspraken gedaan over bepaalde predikanten. Ik heb het hem niet eens echt kwalijk genomen. Al vond ik de uitspraken voor een academicus niet fair. Je kunt je zo maar voorstellen dat men in de GG meer dan doodmoe wordt van de blijvende stroom kritiek. Mensen die kritiek hebben op de leer van de GG zouden moeten beseffen dat kritiek op de leer, evenals in de Roomse kerk, not done is. Echt alles is bepreekbaar, maar niet de leer. Kortom ik wens de GG in Werkendam sterkte. Onlangs sprak ik een aantal mensen uit die gemeente, en ze spraken zonder uitzondering met respect over predikant en kerkenraad. Mooi! Geen wonder dat de duivel daar graag in roert.