Hoe kom je daarbij in mindere mate tegen de OGG en GGiN? Wat dan ben je niet echt op de hoogte denk ik.MGG schreef: ↑15 mar 2025, 16:00Deels komt het ook omdat de GG aanzienlijk groter is dan andere kerkverbanden. Dr. Vd Brink en andere die vooral tegen de GG afzetten en niet of in mindere maten tegen de OGG en GGiN komen vaak uit de GG. Ik heb te weinig kennis van psychologie om het juiste naampje erop te plakken, maar het gedrag lijkt mij vrij logisch. Je gaat weg en wil je keus rechtvaardigen. Net als dat na een kerkscheuring de groep die weggegaan is zich vaak afzet tegen de blijvers. Met een beetje pech wordt het afzetten zelfs een onderdeel van je identiteit.diana schreef: ↑15 mar 2025, 15:18 Ik word een beetje zat van vd Brink. Bah! en het getrap tegen de ger gem ook bah!!
Ik vraag me af Waarom wordt er zo tegen de ger gem geageerd???? Waarom komt er zoveel tegen op!?? Ik voel hierdoor toch dat de duivel er in roert!! Er is geen ander kerk verband waar zo'n afweer en vijandschap tegen is. Dat is althans mijn bevinding, zeker hier op refoforum. Plus een vijandschap van degenen die de ger gem verlaten hebben. Waarvan ik ook een medeforummer herken hier uit R. En ik de haat proef en het soms belachelijk maken van onze ger gem. Dat getuigt niet van een christelijke levenswandel. En zie ik duidelijk dat deze verlaters uit nijd en het geen gelijk kunnen krijgen de ger gem verlaten hebben. Zich niet willen onderwerpen. Ik vind het moeilijk om onder woorden te brengen maar dit is een spontaan bericht dat uit mijn hart opkomt, vanwege de liefde voor de Ger Gem. Ik kan het niet hebben dat er zo onheus tegen geageerd wordt!!
Wat is hypercalvinisme?
Re: Wat is hypercalvinisme?
Gezien de vele kerkstrijden en -scheuringen in het verleden al een tijdje dan blijkbaar?Simon0612 schreef: ↑15 mar 2025, 19:36In het laatste der dagen zal de liefde van velen verkouden… en dan zegt de kanttekeningen: naar de naaste en de waarheid des Evangelies. En in die laatste dagen leven wij.diana schreef: ↑15 mar 2025, 17:51 Zeker, bovenstaande reacties begrijp ik ook wel hoor. Maar het is wat ik al zei, een spontane reactie uit de emotie en de liefde voor mijn eigen kerkverband. Plus zelf zie ik in onze plaatselijke gemeente (s) toch niet echt arrogantie naar anderen toe. Maar nogmaals dat is mijn eigen ervaring. En dat de dominees als heilig worden gezien, is onzin! Ik voel het meer als liefde tot Gods knechten.
Mijn ervaring is dat eerlijkheid wel gewaardeerd wordt, maar vragen niet. Men had gewoon geen antwoord op mijn vragen, hoe open, eerlijk en kwetsbaar die ook waren. Terwijl die antwoorden in Gods Woord wél te vinden zijn.
Als je vervolgens de GerGem verlaat omdat (zoals in mijn geval) je in gaat zien dat niet geheel Gods Woord gepredikt wordt, wordt dat óók niet begrepen en ook niet gewaardeerd. (Ergens begrijpelijk, kritiek is nooit leuk) Ik ben ervan overtuigd dat men het echt goed bedoelt, maar niet alles wat goed bedoeld is, ís ook echt goed. Bepaalde subculturen zijn gewoonweg niet in overeenstemming met Gods Woord.
Ik ben mij ervan bewust dat ik nou typisch zo iemand ben die alle vooroordelen die binnen de GG leven over 'vertrekkers' , bevestig.
Nou kan ik heel stoer gaan zeggen dat dit mij niets doet omdat ik weet hoe het tussen God en mijn ziel is enz, maar dat is natuurlijk niet waar. Het doet gewoon pijn.
Hoewel die pijn meestal prima te hanteren is en mijn toekomstverwachting daar ver bovenuit stijgt, steekt soms die kerkpijn de kop op en klinkt die pijn wel eens door in mijn berichten. Zoals bij zovele 'vertrekkers'... Ik zie dat als wezenlijk iets anders dan schoppen of bashen.
Achteraf zie ik dat mijn kerkpijn ook ten goede gebruikt wordt. Met evangeliseren begrijp ik mensen die afknappen op het instituut kerk of de vertegenwoordigers daarvan. Ik zie het ook als grote genade dat ik bij de kerk gebleven ben, en lid mag zijn van dé Kerk.
En straks, als ik God voor eeuwig mag loven en prijzen, zal ik dat doen samen met mijn broeders en zusters die wél bij de GG konden blijven!
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
-
Dit gaat mij een beetje te snel. Psychologie is heel wat anders dan ergens een naam op plakken.MGG schreef: ↑15 mar 2025, 16:00 Deels komt het ook omdat de GG aanzienlijk groter is dan andere kerkverbanden. Dr. Vd Brink en andere die vooral tegen de GG afzetten en niet of in mindere maten tegen de OGG en GGiN komen vaak uit de GG. Ik heb te weinig kennis van psychologie om het juiste naampje erop te plakken, maar het gedrag lijkt mij vrij logisch. Je gaat weg en wil je keus rechtvaardigen. Net als dat na een kerkscheuring de groep die weggegaan is zich vaak afzet tegen de blijvers. Met een beetje pech wordt het afzetten zelfs een onderdeel van je identiteit.
Ook de vooronderstelling dat het zou gaan om rechtvaardiging gaat mij te snel.
Zou het mogelijk kunnen zijn dat het gaat om zelfhandhaving? Van jezelf overtuigd zijn een levend gelovige te zijn, rijk te zijn, vol van de geest te zijn en dan te moeten aanhoren: dit is geen werk van Gods Geest; je hebt niets, helemaal niets. Ik denk dat er velen zijn die een dergelijke eerlijke boodschap onverteerbaar vinden en daaruit vol met rancune vertrekken. Om hun ziel en zaligheid te redden, kunnen dergelijke mensen niet anders dan zich verzetten tegen, hoewel ze dat zelf de naam van getuigen zullen geven. Overweeg of het mogelijk zou kunnen zijn.
En dat is juist ook het terrein van de psychologie, het geven van opties en mogelijkheden.
Nee hoor. Ze zijn vrij stellig over theologische opvattingen, terwijl theologen schaars zijn.
Wát een mooie reactie!Forummer schreef: ↑15 mar 2025, 20:16Mijn ervaring is dat eerlijkheid wel gewaardeerd wordt, maar vragen niet. Men had gewoon geen antwoord op mijn vragen, hoe open, eerlijk en kwetsbaar die ook waren. Terwijl die antwoorden in Gods Woord wél te vinden zijn.
Als je vervolgens de GerGem verlaat omdat (zoals in mijn geval) je in gaat zien dat niet geheel Gods Woord gepredikt wordt, wordt dat óók niet begrepen en ook niet gewaardeerd. (Ergens begrijpelijk, kritiek is nooit leuk) Ik ben ervan overtuigd dat men het echt goed bedoelt, maar niet alles wat goed bedoeld is, ís ook echt goed. Bepaalde subculturen zijn gewoonweg niet in overeenstemming met Gods Woord.
Ik ben mij ervan bewust dat ik nou typisch zo iemand ben die alle vooroordelen die binnen de GG leven over 'vertrekkers' , bevestig.
Nou kan ik heel stoer gaan zeggen dat dit mij niets doet omdat ik weet hoe het tussen God en mijn ziel is enz, maar dat is natuurlijk niet waar. Het doet gewoon pijn.
Hoewel die pijn meestal prima te hanteren is en mijn toekomstverwachting daar ver bovenuit stijgt, steekt soms die kerkpijn de kop op en klinkt die pijn wel eens door in mijn berichten. Zoals bij zovele 'vertrekkers'... Ik zie dat als wezenlijk iets anders dan schoppen of bashen.
Achteraf zie ik dat mijn kerkpijn ook ten goede gebruikt wordt. Met evangeliseren begrijp ik mensen die afknappen op het instituut kerk of de vertegenwoordigers daarvan. Ik zie het ook als grote genade dat ik bij de kerk gebleven ben, en lid mag zijn van dé Kerk.
En straks, als ik God voor eeuwig mag loven en prijzen, zal ik dat doen samen met mijn broeders en zusters die wél bij de GG konden blijven!

~~Soli Deo Gloria~~
Ik mis een beetje het zoeken naar de overeenstemming, hetgeen wat bindt, zeg maar. Als je het hier op aarde zo moet uitvergroten allemaal, is dat wel Bijbels?
Waarom zoekt men niet de overeenstemming, maar zit men constant te zoeken naar al die ellendige leergeschillen? Is dat Gods wil?
Waarom zoekt men niet de overeenstemming, maar zit men constant te zoeken naar al die ellendige leergeschillen? Is dat Gods wil?
-
Zie en luister dr. Vd Brink zijn publicaties en je kan eenvoudig zelf constateren dat hij vaker de GG noemt.Simon0612 schreef: ↑15 mar 2025, 19:38Hoe kom je daarbij in mindere mate tegen de OGG en GGiN? Wat dan ben je niet echt op de hoogte denk ik.MGG schreef: ↑15 mar 2025, 16:00Deels komt het ook omdat de GG aanzienlijk groter is dan andere kerkverbanden. Dr. Vd Brink en andere die vooral tegen de GG afzetten en niet of in mindere maten tegen de OGG en GGiN komen vaak uit de GG. Ik heb te weinig kennis van psychologie om het juiste naampje erop te plakken, maar het gedrag lijkt mij vrij logisch. Je gaat weg en wil je keus rechtvaardigen. Net als dat na een kerkscheuring de groep die weggegaan is zich vaak afzet tegen de blijvers. Met een beetje pech wordt het afzetten zelfs een onderdeel van je identiteit.diana schreef: ↑15 mar 2025, 15:18 Ik word een beetje zat van vd Brink. Bah! en het getrap tegen de ger gem ook bah!!
Ik vraag me af Waarom wordt er zo tegen de ger gem geageerd???? Waarom komt er zoveel tegen op!?? Ik voel hierdoor toch dat de duivel er in roert!! Er is geen ander kerk verband waar zo'n afweer en vijandschap tegen is. Dat is althans mijn bevinding, zeker hier op refoforum. Plus een vijandschap van degenen die de ger gem verlaten hebben. Waarvan ik ook een medeforummer herken hier uit R. En ik de haat proef en het soms belachelijk maken van onze ger gem. Dat getuigt niet van een christelijke levenswandel. En zie ik duidelijk dat deze verlaters uit nijd en het geen gelijk kunnen krijgen de ger gem verlaten hebben. Zich niet willen onderwerpen. Ik vind het moeilijk om onder woorden te brengen maar dit is een spontaan bericht dat uit mijn hart opkomt, vanwege de liefde voor de Ger Gem. Ik kan het niet hebben dat er zo onheus tegen geageerd wordt!!
- Johann Gottfried Walther
Het is toch wel te bewijzen dat Ds. V.d. Brink wel in de kern een punt heeft, er zijn meerdere reacties, waarin duidelijk wordt dat predikanten, die bekritiseerd werden, iets anders zijn gaan preken, of zaken iets anders zijn gaan benoemen, mocht Ds. V.d. Brink totaal geen punt hebben, dan zouden zij dat niet gedaan hebben.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-
Hoe zie jij dat als bewijs? Je heb zoveel variabele. Een van de varaibele is dat het ook goed aan de hoorder kan liggen. Als je een nieuwe auto koopt, dan zie je dat model opeens veel op de weg. Niet omdat het model er opeens vaker rijdt, maar omdat het je nu opvalt.Johann Gottfried Walther schreef: ↑17 mar 2025, 08:45 Het is toch wel te bewijzen dat Ds. V.d. Brink wel in de kern een punt heeft, er zijn meerdere reacties, waarin duidelijk wordt dat predikanten, die bekritiseerd werden, iets anders zijn gaan preken, of zaken iets anders zijn gaan benoemen, mocht Ds. V.d. Brink totaal geen punt hebben, dan zouden zij dat niet gedaan hebben.
Denk je dat de door dr. Vd Brink genoemde knechten van de duivel en verspreiders van terreur hun boodschap aanpassen? Dat kan onmogelijk, gezien de duivel niet toestaat dat zijn knechten hun boodschap in positieve zin aan te passen.
- J.C. Philpot
Dhr. Van de Brink is geen ds. meer.
Maargoed, ik ga zelf soms ook flexibel met die titel om.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Noem hem maar dr.J.C. Philpot schreef: ↑17 mar 2025, 08:56 Dhr. Van de Brink is geen ds. meer.
Klopt, vanaf de tijd van de apostelen wordt de laatste dagen toch gerekend?Zeeuw schreef: ↑15 mar 2025, 19:41Gezien de vele kerkstrijden en -scheuringen in het verleden al een tijdje dan blijkbaar?Simon0612 schreef: ↑15 mar 2025, 19:36In het laatste der dagen zal de liefde van velen verkouden… en dan zegt de kanttekeningen: naar de naaste en de waarheid des Evangelies. En in die laatste dagen leven wij.diana schreef: ↑15 mar 2025, 17:51 Zeker, bovenstaande reacties begrijp ik ook wel hoor. Maar het is wat ik al zei, een spontane reactie uit de emotie en de liefde voor mijn eigen kerkverband. Plus zelf zie ik in onze plaatselijke gemeente (s) toch niet echt arrogantie naar anderen toe. Maar nogmaals dat is mijn eigen ervaring. En dat de dominees als heilig worden gezien, is onzin! Ik voel het meer als liefde tot Gods knechten.

Zeker, gelukkig ging het er in de tijd ervoor een stuk vrediger aan toe op aarde.Simon0612 schreef: ↑20 mar 2025, 13:53Klopt, vanaf de tijd van de apostelen wordt de laatste dagen toch gerekend?Zeeuw schreef: ↑15 mar 2025, 19:41Gezien de vele kerkstrijden en -scheuringen in het verleden al een tijdje dan blijkbaar?Simon0612 schreef: ↑15 mar 2025, 19:36In het laatste der dagen zal de liefde van velen verkouden… en dan zegt de kanttekeningen: naar de naaste en de waarheid des Evangelies. En in die laatste dagen leven wij.diana schreef: ↑15 mar 2025, 17:51 Zeker, bovenstaande reacties begrijp ik ook wel hoor. Maar het is wat ik al zei, een spontane reactie uit de emotie en de liefde voor mijn eigen kerkverband. Plus zelf zie ik in onze plaatselijke gemeente (s) toch niet echt arrogantie naar anderen toe. Maar nogmaals dat is mijn eigen ervaring. En dat de dominees als heilig worden gezien, is onzin! Ik voel het meer als liefde tot Gods knechten.![]()