Presidentsverkiezingen USA 2024

huisman

Re: Presidentsverkiezingen USA 2024

Bericht door huisman »

elbert schreef: 14 mar 2025, 15:17
Herman schreef: 14 mar 2025, 09:19 Rutte is een oliemannetje. Politieke tegenstanders noemen dat draaien, maar het is wel heel effectief in de diplomatie.
Rutte vertelde eerst dat Oekraïne in de NAVO thuishoort, maar nu Trump in het Witte Huis zit zegt hij doodleuk dat dat van tafel is en sterker nog: dat we na moeten denken over normalisatie van de betrekkingen met Rusland, ook als dat land in de toekomst delen van Oekraïne bezet blijft houden na een eventueel akkoord.
Zo de wind waait, waait zijn jasje en ik zie aan de weinig lovende commentaren van nogal wat Europeanen dat ze nu ook kennis maken met zijn flexibiliteit als het om standpunten aankomt.
Wees dankbaar dat er iemand zit die niet vastgeroest zit in zijn standpunten. Sinds Trump zijn aantreden zijn er extreem veel zaken aan het veranderen op internationaal gebied. Dan heb je flexibiliteit nodig anders zijn de poppen echt aan het dansen.
In crisis situaties op internationaal terrein heb je niets aan hoogstaand morele standpunten. Deëscalerende taal en pragmatisch handelen is nu wat nodig is.

Jij wil een NATO chef die ruzie had gemaakt met Trump en had gezegd dat Oekraïne z.s.m. moet toetreden? Dan hadden wij vandaag een NATO gehad met Oekraïne en zonder de VS. Denk niet dat de wereld er dan beter en veiliger had uitgezien.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
gallio

Bericht door gallio »

huisman schreef: 14 mar 2025, 15:40 ... Sinds Trump zijn aantreden zijn er extreem veel zaken aan het veranderen op internationaal gebied. Dan heb je flexibiliteit nodig anders zijn de poppen echt aan het dansen.
In crisis situaties op internationaal terrein heb je niets aan hoogstaand morele standpunten. Deëscalerende taal en pragmatisch handelen is nu wat nodig is.
...
En wat Trump nodig heeft is dat er intelligente mensen hem durven te vertellen dat sommige dingen gewoon niet kunnen. Dat is nodig voor de verhouding met Rusland, voor internationale handel, voor Groenland en voor Panama. Ik lees net dat hij invasieplannen voor Panama aan het voorbereiden is. Wat bezielt die man ?
Terri

Bericht door Terri »

huisman schreef: 14 mar 2025, 15:40
elbert schreef: 14 mar 2025, 15:17
Herman schreef: 14 mar 2025, 09:19 Rutte is een oliemannetje. Politieke tegenstanders noemen dat draaien, maar het is wel heel effectief in de diplomatie.
Rutte vertelde eerst dat Oekraïne in de NAVO thuishoort, maar nu Trump in het Witte Huis zit zegt hij doodleuk dat dat van tafel is en sterker nog: dat we na moeten denken over normalisatie van de betrekkingen met Rusland, ook als dat land in de toekomst delen van Oekraïne bezet blijft houden na een eventueel akkoord.
Zo de wind waait, waait zijn jasje en ik zie aan de weinig lovende commentaren van nogal wat Europeanen dat ze nu ook kennis maken met zijn flexibiliteit als het om standpunten aankomt.
Wees dankbaar dat er iemand zit die niet vastgeroest zit in zijn standpunten. Sinds Trump zijn aantreden zijn er extreem veel zaken aan het veranderen op internationaal gebied. Dan heb je flexibiliteit nodig anders zijn de poppen echt aan het dansen.

Jij wil een NATO chef die ruzie had gemaakt met Trump en had gezegd dat Oekraïne z.s.m. moet toetreden? Dan hadden wij vandaag een NATO gehad met Oekraïne en zonder de VS. Denk niet dat de wereld er dan beter en veiliger had uitgezien.
Eens, verstandige taal.
Vrede maken is een overeenkomst tussen twee vijanden, dus het zal sowieso schuren. Want 2 partijen die in oorlog zijn, en dan in volle tevredenheid elkaar de hand schudden is volgens mij een utopie.
Maar de wens om te stoppen met mensenlevens op te offeren mag toch wat kosten?
parsifal

Bericht door parsifal »

gallio schreef: 14 mar 2025, 17:11
huisman schreef: 14 mar 2025, 15:40 ... Sinds Trump zijn aantreden zijn er extreem veel zaken aan het veranderen op internationaal gebied. Dan heb je flexibiliteit nodig anders zijn de poppen echt aan het dansen.
...
En wat Trump nodig heeft is dat er intelligente mensen hem durven te vertellen dat sommige dingen gewoon niet kunnen. Dat is nodig voor de verhouding met Rusland, voor internationale handel, voor Groenland en voor Panama. Ik lees net dat hij invasieplannen voor Panama aan het voorbereiden is. Wat bezielt die man ?
Hij wil ja-knikkers. Dat zag je al bij zijn benoemingen, vorige keer zaten er nog wel wat mensen met een goede staat van dienst. Nu lijkt trouw aan Trump het belangrijkste en daardoor zitten er ook wat FOX commentatoren etc.

Ik had trouwens gevreesd dat militaire acties die uitgelokt of begonnen worden door Trump zouden wachten tot net voor midterms of volgende verkiezingen als deze verkeerd lijken te vallen. Als het nog eerder komt is het erger dan ik vreesde.

Voor NAVO is het wel belangrijk dat VS er bij blijft en dan is Trump prijzen voor de camera wel de beste methode. Achter gesloten deuren kun je wat voorzichtige kritiek uiten en proberen uit te leggen dat militair dreigen naar Canada en Denemarken geen goed idee is, omdat het nu eenmaal bondgenoten zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
TSD

Bericht door TSD »

gallio schreef: 14 mar 2025, 17:11
...
Rutte zit niet op zijn post voor het belang van Trump maar van de NAVO.

En in dat belang heeft Rutte wat mij betreft uitstekend gehandeld.

Nu in het openbaar Trump afvallen betekent brokken maken.
MGG

Bericht door MGG »

De NOS, NU.nl en andere nieuwsbronnen spreken elkaar 16 uur na plaatsing van het bericht dat de shutdown is afgewend nog steeds tegen. De onnauwkeurige berichtgeving die waarschijnlijk blindelings gekopieerd is, draagt niet echt bij aan het vertrouwen in de media. Stel als Trump fout geciteerd wordt, wordt het dan wel aangepast? Of vinden zij het dan ook niet de moeite waard om fouten recht te zetten?
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

huisman schreef: 14 mar 2025, 15:40Wees dankbaar dat er iemand zit die niet vastgeroest zit in zijn standpunten. Sinds Trump zijn aantreden zijn er extreem veel zaken aan het veranderen op internationaal gebied. Dan heb je flexibiliteit nodig anders zijn de poppen echt aan het dansen.

Pragmatisch en realistisch zijn is 1 ding, principeloos zijn en voorstellen dat we een normalisatie van betrekkingen met Rusland moeten overwegen, is het andere uiterste. Ik denk dat het pragmatisch en realistisch is om te veronderstellen dat een NAVO lidmaatschap er niet in zit voor Oekraïne. Maar een normalisatie van betrekkingen met Rusland overwegen zolang Poetin of een vergelijkbare dictator aan de macht is in Rusland en dat land illegaal delen van Oekraïne bezet houdt, dat is geen realisme, maar onnodige capitulatie jegens de Russen. Dat zou een onvergeeflijke geostrategische fout zijn van sowieso de Europeanen. En ook vanuit Amerikaans oogpunt is dat nauwelijks te verdedigen.

Los van dit alles moeten we ervan uit gaan dat zolang Trump aan de macht is, de waarde van de VS voor de NAVO drastisch verminderd zal zijn, als die waarde er uberhaupt nog is. Want hoe zeker is het dat de Amerikanen bereid zouden zijn om voor bijvoorbeeld de Baltische staten te vechten, mochten de Russen daar binnenvallen? Het feit dat die vraag nu gesteld moet worden, is al een teken dat de toegevoegde waarde van de VS voor de veiligheid van Europese landen sterk aan het afnemen is.
Terri schreef:Vrede maken is een overeenkomst tussen twee vijanden, dus het zal sowieso schuren. (...)
Maar de wens om te stoppen met mensenlevens op te offeren mag toch wat kosten?
Er komt geen vrede en er is geen realistische kans dat dat er in zit zolang het de wens van de Russen is om Oekraïne net zo te controleren als het dat bij Wit-Rusland doet, zeker omdat de Oekraïeners niet door de Russen gecontroleerd willen worden. Het meest optimistische scenario nu is dat van een bevroren conflict zoals we dat tussen Noord- en Zuid-Korea kennen, waarbij op elk gegeven moment de vlam weer in de pan kan slaan. Op meer hoeven we niet te rekenen.
Laatst gewijzigd door elbert op 17 mar 2025, 08:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

elbert schreef:. Het meest optimistische scenario nu is dat van een bevroren conflict zoals we dat tussen Noord- en Zuid-Korea kennen, waarbij op elk gegeven moment de vlam weer in de pan kan slaan. Op meer hoeven we niet te rekenen.
Als dat het maximale is wat het lijkt te kunnen dan moeten we dat gewoon doen. Het scheelt iig 1000+ doden per dag.
En tijden veranderen en panelen kunnen erg snel schuiven.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Wim Anker schreef: 17 mar 2025, 08:34Als dat het maximale is wat het lijkt te kunnen dan moeten we dat gewoon doen. Het scheelt iig 1000+ doden per dag.
Ik acht het waarschijnlijker dat de Russen een eventuele wapenstilstand met voeten zullen gaan treden en Oekraïne er de schuld van gaan geven. Dat is namelijk wat er in het verleden al tientallen malen is gebeurd.
Dus "dat gewoon doen" is hetzelfde doen als tussen 2014 en 2022 in de hoop dat we nu opeens andere resultaten gaan krijgen. Daar ga ik in elk geval niet vanuit.

Dus even aangenomen dat er een wapenstilstand komt, dan is het helemaal niet zeker dat die blijvend zal zijn. Beide landen zullen het niet eens zijn over de onderliggende oorzaken van het conflict, dus een blijvende vrede komt er vrijwel zeker niet. Daarom is het vanuit westers en Oekraïens perspectief het meest verstandig om het land tot een soort Israel of Zuid-Korea te maken: niet in de NAVO, maar wel tot de tanden bewapend om nieuwe Russische agressie af te schrikken.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

elbert schreef: 17 mar 2025, 08:36
Wim Anker schreef: 17 mar 2025, 08:34Als dat het maximale is wat het lijkt te kunnen dan moeten we dat gewoon doen. Het scheelt iig 1000+ doden per dag.
Ik acht het waarschijnlijker dat de Russen een eventuele wapenstilstand met voeten zullen gaan treden en Oekraïne er de schuld van gaan geven. Dat is namelijk wat er in het verleden al tientallen malen is gebeurd.
Dus "dat gewoon doen" is hetzelfde doen als tussen 2014 en 2022 in de hoop dat we nu opeens andere resultaten gaan krijgen. Daar ga ik in elk geval niet vanuit.

Dus even aangenomen dat er een wapenstilstand komt, dan is het helemaal niet zeker dat die blijvend zal zijn. Beide landen zullen het niet eens zijn over de onderliggende oorzaken van het conflict, dus een blijvende vrede komt er vrijwel zeker niet. Daarom is het vanuit westers en Oekraïens perspectief het meest verstandig om het land tot een soort Israel of Zuid-Korea te maken: niet in de NAVO, maar wel tot de tanden bewapend om nieuwe Russische agressie af te schrikken.
Prima hoor.
Al proef ik het verdriet dat de oorlog niet gewoon doorgaat, ongeacht de doden. Ik weet niet goed of ik hier empathie voor moet hebben.
De Russische militair heeft dit ook niet veroorzaakt en heeft een ziel en ook een vader en moeder.
TSD

Bericht door TSD »

elbert schreef: 17 mar 2025, 08:36 Daarom is het vanuit westers en Oekraïens perspectief het meest verstandig om het land tot een soort Israel of Zuid-Korea te maken: niet in de NAVO, maar wel tot de tanden bewapend om nieuwe Russische agressie af te schrikken.
Hier ben ik het wel mee eens. Oekraïne moet gewoon geen makkelijke prooi worden.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Wim Anker schreef: 17 mar 2025, 09:18Prima hoor.
Al proef ik het verdriet dat de oorlog niet gewoon doorgaat, ongeacht de doden. Ik weet niet goed of ik hier empathie voor moet hebben.
De Russische militair heeft dit ook niet veroorzaakt en heeft een ziel en ook een vader en moeder.
Gezien de vele gedocumenteerde oorlogsmisdaden die Russische militairen hebben gepleegd, kan ik je stelling dat de Russische militair "dit ook niet heeft veroorzaakt", niet volgen.
En ja, je kunt verdriet hebben over het feit dat de oorlog doorgaat, maar dat hadden Nederlanders in 1942 misschien ook, met ook de realisatie dat er weinig anders opzat dan te hopen dat ze ooit bevrijd zouden worden door de geallieerden. Want stel je voor wat er gebeurd zou zijn als die toen een deal met Hitler hadden gesloten?
parsifal

Bericht door parsifal »

De manier waarop nu ook mensen met een geldige verblijfsvergunning worden uitgezet is ook wel zorgelijk. Uitzetting lijkt te kunnen zonder vorm van proces. Het kan gaan om mensen die een gezin hebben in de VS. Het kan natuurlijk helemaal terecht zijn dat een verblijfsvergunning wordt ingetrokken, maar als een gezin uit elkaar wordt getrokken lijkt me een goed proces toch een minste vereiste.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Een microfoon in het gezicht van pesident Donald J. Trump leid tot opgetrokken wenkbrauwen bij hem.

https://cdn.jwplayer.com/previews/jDUlhlNZ
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
ZWP

Bericht door ZWP »

parsifal schreef: 17 mar 2025, 11:43 De manier waarop nu ook mensen met een geldige verblijfsvergunning worden uitgezet is ook wel zorgelijk. Uitzetting lijkt te kunnen zonder vorm van proces. Het kan gaan om mensen die een gezin hebben in de VS. Het kan natuurlijk helemaal terecht zijn dat een verblijfsvergunning wordt ingetrokken, maar als een gezin uit elkaar wordt getrokken lijkt me een goed proces toch een minste vereiste.
https://nos.nl/artikel/2560265-opperrec ... en-rechter
In een bericht op zijn eigen platform Truth Social schreef Trump gisteren dat een rechter die de uitzetting van een groep Venezolanen opschortte, afgezet zou moeten worden.

Trumps bericht leidde een paar uur later tot een reactie van opperrechter John Roberts, die zich zelden mengt in het publieke debat op een dergelijke manier. "Het is al ruim twee eeuwen de gewoonte dat afzetting niet een gepaste reactie is bij onenigheid over een rechterlijke beslissing. Daarvoor bestaat het normale proces van hoger beroep", schreef Roberts, die het daarmee opnam voor rechter James Boasberg.
Plaats reactie