Ontwikkelingen HHK

huisman

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door huisman »

Refojongere schreef: 08 mar 2025, 07:31
DDD schreef: 08 mar 2025, 00:05 Precies. En het scheuren van kerken is dat niet, mijns inziens.
In hoeverre mag een groep gemeenteleden zich dan beroepen op de acte van afscheiding of wederkeer on deze stap te rechtvaardigen? Of de invulling nu HHK of PKN is laat ik even in het midden?
In dit geval vind ik het nogal ongeloofwaardig. Heeft bij mij met twee zaken te maken:
1. Je eerst afscheiden van je eigen gemeente lijkt mij geen wederkeer maar afscheiden. Als de hele gemeente en kerkenraad zo’n besluit zou nemen zou het beroep op deze akte iets geloofwaardiger zijn.
2. Ik zie de HHK niet als de kerk waar deze acte van afscheiding en wederkeer over spreekt.

Ik zeg dus niets over de wel of niet terechte motivatie om de GG in Lisse te verlaten. Ik weet namelijk erg weinig van de huidige situatie. Wil dat graag zo houden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

De ex-gergemmers uit Lisse hebben een mooie oude gereformeerde gedachte van stal gehaald

De Gereformeerde Gemeente in Lisse scheurt op dit moment in tweeën. Een paar straten verderop wordt een hersteld-hervormde ‘evangelisatie’ gevormd. De vertrekkende kerkleden melden dat het GerGem-verband voor hen is gaan knellen, en dat de prediking er ‘te eenzijdig’ is.

Maar er is meer. De nieuwe hersteld-hervormde gemeente-in-oprichting in het Zuid-Hollandse dorp wordt door de initiatiefnemers ook beleefd als een terugkeer naar de oerkerk van het Nederlandse gereformeerde protestantisme, de ‘Nederlandse Hervormde Kerk’. Hoe zit dat?
https://www.nd.nl/geloof/geloof/1260290 ... reformeerd
JanRap

Bericht door JanRap »

Tiberius schreef: 08 mar 2025, 10:00
De ex-gergemmers uit Lisse hebben een mooie oude gereformeerde gedachte van stal gehaald

De Gereformeerde Gemeente in Lisse scheurt op dit moment in tweeën. Een paar straten verderop wordt een hersteld-hervormde ‘evangelisatie’ gevormd. De vertrekkende kerkleden melden dat het GerGem-verband voor hen is gaan knellen, en dat de prediking er ‘te eenzijdig’ is.

Maar er is meer. De nieuwe hersteld-hervormde gemeente-in-oprichting in het Zuid-Hollandse dorp wordt door de initiatiefnemers ook beleefd als een terugkeer naar de oerkerk van het Nederlandse gereformeerde protestantisme, de ‘Nederlandse Hervormde Kerk’. Hoe zit dat?
Allemaal zoete romantiek. Helaas, helaas bestaat de Nederlandse Hervormde kerk niet meer. Zij is opgegaan in de Protestantse Kerk in Nederland. En je kunt dromen wat je wil en redeneren wat je wil. Je bedriegt jezelf als je volhoudt dat de HHK de Nederlandse Hervormde Kerk voortzet. En men zegt er dan aandoenlijk bij: op de verwoeste fundamenten. Mensen wees toch eerlijk. Heel velen hebben bij de vorming van de HHk de kans aangegrepen om de prediking naar hun hand te zetten en het kerkelijk leven in te richten en te restaureren naar eigen inzicht. En wel heeft men het nota bene gepresteerd de oude Hervormde kerkorde tot op de komma te verbouwen en aan te passen. Dat neemt niet weg dat ik in menig opzicht jaloers op hen ben. Hun synode spreekt de taal van de leden. En wenst de Schrift onverkort te handhaven. Dat kunnen we van de synode van de PKN niet zeggen.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

JanRap schreef: 08 mar 2025, 12:51

Allemaal zoete romantiek. Helaas, helaas bestaat de Nederlandse Hervormde kerk niet meer. Zij is opgegaan in de Protestantse Kerk in Nederland. En je kunt dromen wat je wil en redeneren wat je wil. Je bedriegt jezelf als je volhoudt dat de HHK de Nederlandse Hervormde Kerk voortzet. En men zegt er dan aandoenlijk bij: op de verwoeste fundamenten. Mensen wees toch eerlijk. Heel velen hebben bij de vorming van de HHk de kans aangegrepen om de prediking naar hun hand te zetten en het kerkelijk leven in te richten en te restaureren naar eigen inzicht. En wel heeft men het nota bene gepresteerd de oude Hervormde kerkorde tot op de komma te verbouwen en aan te passen. Dat neemt niet weg dat ik in menig opzicht jaloers op hen ben. Hun synode spreekt de taal van de leden. En wenst de Schrift onverkort te handhaven. Dat kunnen we van de synode van de PKN niet zeggen.
JanRap,

Dus iedereen die het niet met je eens is, is oneerlijk? Zijn er véél mensen die de HHK aangegrepen hebben om de prediking naar hun hand te zetten? Zit er echt een groot verschil in prediking t.o.v. voor 2004 binnen gescheurde gemeenten als Katwijk, Montfoort, Waarder, Putten, Lunteren? Of ongescheurde gemeenten als Staphorst, Abbenbroek, Spijk, Opheusden?

In het klein zie je in enkele gevallen zeker verschillen. Neem een Barneveld, Papendrecht, Kockengen, Graafstroom en echt een rechtsere prediking is te horen dan voor 2004. Daar zie je echter dat een kleine minderheid HHK is geworden. In plaatsen waar een kleine minderheid PKN is geworden zie je na 2004 ook enorme verschuivingen in de PKN. Denk aan Garderen, Gameren, Doornspijk, 's Grevelduin Capelle, Stellendam.

Maar je moet dit soort zware beschuldigingen dus onderbouwen. Je kunt niet zeggen dat de HHK wordt aangegrepen om een andere prediking te krijgen.

Daarnaast heeft de PKN de oude Hervormde Kerkorde veel wezenlijker verbouwd met belijdenisgeschriften zoals de zegening homohuwelijk, Barmer Thesen en de Leuenberger Konkordie. Dus als je de suggestie wil wekken dat de HHK niet meer hervormd is vanwege die verbouwing dan moet dat al helemaal van de PKN gezegd worden.

Als je eerlijk bent...

Neemt niet weg dat ik jaloers ben op de Hervormde gemeenten, zij hebben vaak de historische centrale plaatsen van samenkomst, de band met de historie en de samenleving inclusief randleden.
Refojongere

huisman schreef: 08 mar 2025, 09:47
DDD schreef: 08 mar 2025, 00:05 Precies. En het scheuren van kerken is dat niet, mijns inziens.
In hoeverre mag een groep gemeenteleden zich dan beroepen op de acte van afscheiding of wederkeer on deze stap te rechtvaardigen? Of de invulling nu HHK of PKN is laat ik even in het midden?
In dit geval vind ik het nogal ongeloofwaardig. Heeft bij mij met twee zaken te maken:
1. Je eerst afscheiden van je eigen gemeente lijkt mij geen wederkeer maar afscheiden. Als de hele gemeente en kerkenraad zo’n besluit zou nemen zou het beroep op deze akte iets geloofwaardiger zijn.
2. Ik zie de HHK niet als de kerk waar deze acte van afscheiding en wederkeer over spreekt.

Ik zeg dus niets over de wel of niet terechte motivatie om de GG in Lisse te verlaten. Ik weet namelijk erg weinig van de huidige situatie. Wil dat graag zo houden.
1. De afscheiding ging toch ook niet "gemeentegewijs"? Waarom nu die eis wel stellen voor 'wederkeer'?

2. De PKN zie je wel zo?
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

's Grevelduin Capelle valt toch wel mee?
huisman

Bericht door huisman »

Refojongere schreef: 08 mar 2025, 20:49

1. De afscheiding ging toch ook niet "gemeentegewijs"? Waarom nu die eis wel stellen voor 'wederkeer'?

2. De PKN zie je wel zo?
Terechte vragen. Hier mijn antwoorden.

1. Denk dat wederkeer bedoeld is voor een heel kerkverband. Dus ook niet voor ‘losse’ gemeenten laat staan voor ‘losse’ individuen.
2. Nee ook niet. De ‘vaderlandse’ kerk bestaat niet meer maar is zeker niet te vinden in de HHK.

Nu draag ik met trots de naam ‘afgescheidene’. Zal wel komen omdat de wieg van mijn vader in Ulrum stond.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Refojongere

huisman schreef: 08 mar 2025, 22:01
Refojongere schreef: 08 mar 2025, 20:49

2. De PKN zie je wel zo?
Terechte vragen. Hier mijn antwoorden.

1. Denk dat wederkeer bedoeld is voor een heel kerkverband. Dus ook niet voor ‘losse’ gemeenten laat staan voor ‘losse’ individuen.
2. Nee ook niet. De ‘vaderlandse’ kerk bestaat niet meer maar is zeker niet te vinden in de HHK.

Nu draag ik met trots de naam ‘afgescheidene’. Zal wel komen omdat de wieg van mijn vader in Ulrum stond.
1. Maar waarom was het bij de afscheiding dan niet de eis om dat als gemeente te doen? Is dat niet meten met twee maten?

2. Betekent dat de CGK dan tot in lengte van jaren de enige optie blijft voor jou? Als er eenheid moet komen breder dan CGK, hoe dan?
Refojongere

Bourdon16 schreef: 08 mar 2025, 21:42 's Grevelduin Capelle valt toch wel mee?
Klopt je hebt gelijk. Weer een gemeente minder waar het uit het lood is geslagen. Dat is positief!
HHKtE

Bericht door HHKtE »

Inderdaad en Gameren en Doornspijk ook maar Garderen lijkt niets meer op de oude hervormde gemeente van weleer
MePaul

Bericht door MePaul »

HHKtE schreef: 11 mar 2025, 18:59
Inderdaad en Gameren en Doornspijk ook maar Garderen lijkt niets meer op de oude hervormde gemeente van weleer
Ds. M. van Kooten, ds. G. Herwig (regelmatig), ds. J.W. Hooydonk en ds. J.A. Mol staan op het rooster om dit jaar voor te gaan in de hervormde gemeente Garderen. Qua beroepingswerk is de gemeente inderdaad veranderd, maar qua gastvoorgangers gaan is het behoorlijk vergelijkbaar met vroeger.
JanRap

Bericht door JanRap »

Refojongere schreef: 08 mar 2025, 20:43
JanRap schreef: 08 mar 2025, 12:51

JanRap,

Dus iedereen die het niet met je eens is, is oneerlijk? Zijn er véél mensen die de HHK aangegrepen hebben om de prediking naar hun hand te zetten? Zit er echt een groot verschil in prediking t.o.v. voor 2004 binnen gescheurde gemeenten als Katwijk, Montfoort, Waarder, Putten, Lunteren? Of ongescheurde gemeenten als Staphorst, Abbenbroek, Spijk, Opheusden?

In het klein zie je in enkele gevallen zeker verschillen. Neem een Barneveld, Papendrecht, Kockengen, Graafstroom en echt een rechtsere prediking is te horen dan voor 2004. Daar zie je echter dat een kleine minderheid HHK is geworden. In plaatsen waar een kleine minderheid PKN is geworden zie je na 2004 ook enorme verschuivingen in de PKN. Denk aan Garderen, Gameren, Doornspijk, 's Grevelduin Capelle, Stellendam.

Maar je moet dit soort zware beschuldigingen dus onderbouwen. Je kunt niet zeggen dat de HHK wordt aangegrepen om een andere prediking te krijgen.

Daarnaast heeft de PKN de oude Hervormde Kerkorde veel wezenlijker verbouwd met belijdenisgeschriften zoals de zegening homohuwelijk, Barmer Thesen en de Leuenberger Konkordie. Dus als je de suggestie wil wekken dat de HHK niet meer hervormd is vanwege die verbouwing dan moet dat al helemaal van de PKN gezegd worden.

Als je eerlijk bent...

Neemt niet weg dat ik jaloers ben op de Hervormde gemeenten, zij hebben vaak de historische centrale plaatsen van samenkomst, de band met de historie en de samenleving inclusief randleden.
@Refojongere, misschien was mijn posting teveel gericht op de eigen ervaring in een gescheurde gemeente. Ik zou best heel veel kunnen bewijzen, maar wil beslist wat afstand houden op Refoforum. Men zou er zo maar achter kunnen komen om welke gemeente het ging, als ik teveel details zou melden. Over die prediking dan nog in het algemeen: binnen de HHK was een sterke hang naar de prediking van de zog. 'Gekrookte Rietpredikanten'. Dat kunt u toch niet lezen als een zware beschuldiging maar als nuchtere constatering van de feiten. U laatste zinnen: neemt niet weg dat ik jaloers ben vond ik eerlijk en aardig. Die opmerking haalde voor mij ook wat kou uit de lucht. Dankuwel!
Refojongere

JanRap schreef: 12 mar 2025, 11:50 @Refojongere, misschien was mijn posting teveel gericht op de eigen ervaring in een gescheurde gemeente. Ik zou best heel veel kunnen bewijzen, maar wil beslist wat afstand houden op Refoforum. Men zou er zo maar achter kunnen komen om welke gemeente het ging, als ik teveel details zou melden. Over die prediking dan nog in het algemeen: binnen de HHK was een sterke hang naar de prediking van de zog. 'Gekrookte Rietpredikanten'. Dat kunt u toch niet lezen als een zware beschuldiging maar als nuchtere constatering van de feiten. U laatste zinnen: neemt niet weg dat ik jaloers ben vond ik eerlijk en aardig. Die opmerking haalde voor mij ook wat kou uit de lucht. Dankuwel!
Ik snap dat de ervaring gekleurd is. Sommige PKN gemeenten waren inderdaad blij dat ze van de Gekrookte Rietpredikanten af waren en ook andersom. Ds. G.D. Kamphuis had het n 2007 over een zekere bloei van PKN gemeenten na de scheuring:
"Sinds de scheuring in de achterban van de Gereformeerde Bond in 2004 is in sommige gemeenten een opbloeiend geestelijk leven zichtbaar. Door het vertrek van hersteld-hervormden is er een zekere ruimte is gekomen, dat er ruimer geademd kan worden. Geloof dat net ontkiemde, kreeg soms geen kans, het werd gewantrouwd en kon zich niet ontwikkelen."

De scheuring zal.hier en daar aangegrepen zijn om van de interne tegenstellingen af te komen. Maar toch zie ik nauwelijks verschil tussen HHK en PKN in dezelfde plaats behalve in slechts enkele gevallen. Dus hoe kan dat dan??

De eerlijkheid is trouwens ook dat zeker de helft van de HHK gemeenten helemaal niet rond de kring van het Gekrookte Riet vragen. Dan hebben we dus het echt niet alleen over Soest, maar ook Lunteren, Putten, heel Goeree afgezien van Ouddorp, etc.

Intussen zijn we 20 jaar verder en zijn Staphorst en Leerbroek om wat te noemen breder gaan uitnodigen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Als ik zo wat cijfers naast elkaar leg is de groei er in het midden en krimpen veel gekrookte riet gemeentes.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bobber

Bericht door Bobber »

Ouddorp zal wel krimpen gezien wat er gespeeld heeft.

Waar gaan die mensen eigenlijk heen? Houdt de HHK zich ook aan kerkelijke grenzen net als in de GG?
Bijvoorbeeld iemand uit Ouddorp mag geen lid worden in Goedereede.
Plaats reactie