Welke muziek beluister je nu?

Terri

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Terri »

Henk J schreef: 22 feb 2025, 13:47 Het tempo in de Joriskerk ken ik niet maar recent speelde Donkersloot bij een zangavond van in lijn met Calvijn en daar kwam dit tempo uit: https://youtu.be/JJfjgrNasoQ?si=KzfxCt4TNCoNJNr6
Dat is naar mijn idee een tempo waar de Psalmen het beste mee tot hun recht komen. In een kerk met meer galm zou je wat langzamer kunnen zingen maar je merkt dat de Renaissance melodieën van de Psalmen het beste tot hun recht komen in een goed tempo.
Ik zou willen dat wij zo zingen....alleen 's middags bij kleinere bezetting wil het wel eens 'goed' gaan.
Henk J

Bericht door Henk J »

Bach (BWV 546) in de Bovenkerk, het hoofdorgel is zo geschikt voor de muziek van Bach.
https://www.youtube.com/watch?v=NXrccpNCOQQ
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Geweldige uitvoering van 'Ick wil mij gaan vertroosten' van Jacob Bijster door Luuk Schuurman in Amsterdam.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Henk J schreef: 03 mar 2025, 09:32 Bach (BWV 546) in de Bovenkerk, het hoofdorgel is zo geschikt voor de muziek van Bach.
In het orgel in de Bovenkerk is nog veel moois aanwezig,
maar ik prefereer toch vele malen eerder deze uitvoering en dit orgel: Alkmaar: Van Hagerbeer (1646) - F.C. Schnitger (1725) : Leo van Doeselaar

https://www.youtube.com/watch?v=SopaCsjEKPM
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Johann Gottfried Walther schreef: 05 mar 2025, 15:38
Henk J schreef: 03 mar 2025, 09:32 Bach (BWV 546) in de Bovenkerk, het hoofdorgel is zo geschikt voor de muziek van Bach.
In het orgel in de Bovenkerk is nog veel moois aanwezig,
maar ik prefereer toch vele malen eerder deze uitvoering en dit orgel: Alkmaar: Van Hagerbeer (1646) - F.C. Schnitger (1725) : Leo van Doeselaar

Dat ben ik wel met je eens. Gewoon spelen wat er staat is al meer dan genoeg, daar hoef je niet nog allerlei zelfverzonnen frutseltjes aan toe te voegen.
~~Soli Deo Gloria~~
Henk J

Bericht door Henk J »

Johann Gottfried Walther schreef: 05 mar 2025, 15:38 In het orgel in de Bovenkerk is nog veel moois aanwezig,

Voor dit werk is Alkmaar nog wel mooier als Kampen denk ik ja.
Maar qua uitvoering ben ik het niet helemaal met je eens. Vind de uitvoering van Van Doeselaar ook wel mooi maar het is jammer dat hij eigenlijk op romantische wijze Bach uitvoert. Naar mijn idee komt het stuk meer tot zijn recht als je ook met een barokke articulatie speelt. En ja, dan mag je je zeker bepaalde vrijheden veroorloven.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Henk J schreef: 05 mar 2025, 16:21
Johann Gottfried Walther schreef: 05 mar 2025, 15:38 In het orgel in de Bovenkerk is nog veel moois aanwezig,

Voor dit werk is Alkmaar nog wel mooier als Kampen denk ik ja.
Maar qua uitvoering ben ik het niet helemaal met je eens. Vind de uitvoering van Van Doeselaar ook wel mooi maar het is jammer dat hij eigenlijk op romantische wijze Bach uitvoert. Naar mijn idee komt het stuk meer tot zijn recht als je ook met een barokke articulatie speelt. En ja, dan mag je je zeker bepaalde vrijheden veroorloven.
Romantische uitvoering? Vrijheden? Omdat Bachs werk niet goed genoeg is??
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Henk J

Bericht door Henk J »

Er zijn voldoende bronnen uit de baroktijd (Couperin, Lebégue, C.P.E. Bach) waaruit we weten dat men in die tijd allerlei versieringen toevoegde. Dus dat heeft niets te maken met dat de muziek niet goed genoeg zou zijn. De meeste organisten benaderen Bach meer vanuit romantische wijze, een pianotechniek in plaats van een klavecimbeltechniek. De muziek is zo geniaal dat het makkelijk overeind blijft maar toch hoor ik liever een historisch geïnformeerde uitvoering.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Henk J schreef: 05 mar 2025, 22:19 Er zijn voldoende bronnen uit de baroktijd (Couperin, Lebégue, C.P.E. Bach) waaruit we weten dat men in die tijd allerlei versieringen toevoegde. Dus dat heeft niets te maken met dat de muziek niet goed genoeg zou zijn. De meeste organisten benaderen Bach meer vanuit romantische wijze, een pianotechniek in plaats van een klavecimbeltechniek. De muziek is zo geniaal dat het makkelijk overeind blijft maar toch hoor ik liever een historisch geïnformeerde uitvoering.
Je kunt de uitvoeringsprincipes van de Fransen (Lebègue is overigens met een accent grave) niet klakkeloos op alle muziek loslaten. En Carl Philipp dacht heel anders over muziek dan z'n pa, die hij een "alte Perücke" noemde. Het is dus verre van historisch geïnformeerd om Bach te spelen vanuit interpretatieprincipes die weinig met Bach van doen hebben.

En het is volkomen ten onrechte om de uitvoering van Van Doeselaar romantisch te noemen. Het is al een oude opname, en hij speelt daar wat meer legato dan hij tegenwoordig doet, maar Leo was ook in die tijd al heel goed historisch geïnformeerd. Alleen liet hij geen Franse principes los op een Duitse barokcomponist.
~~Soli Deo Gloria~~
Henk J

Bericht door Henk J »

Bach heeft in diverse barokstijlen (Frans, Noord-Duits, Italiaans) muziek geschreven, daar moet je natuurlijk rekening mee houden. Overigens maakte Johann Christoph Bach kopieën van de trillertabellen van Lebègue en ook Dieupart. Bach moet die kennis ook tot zich hebben genomen. Verder lijkt het mij redelijk relevant om kennis te nemen van wat de zoon over zijn vader schrijft. Kijk, je haalt met het bestuderen van de oude bronnen geen interpretatie die je als een wet overal op kunt leggen. Juist niet. Maar zeggen, speel alleen maar de noten kan een visie zijn (wie zal je dat verbieden?) maar is geen visie die strookt met hoe men in die tijd speelde.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Henk J schreef: 05 mar 2025, 22:50 Bach heeft in diverse barokstijlen (Frans, Noord-Duits, Italiaans) muziek geschreven, daar moet je natuurlijk rekening mee houden. Overigens maakte Johann Christoph Bach kopieën van de trillertabellen van Lebègue en ook Dieupart. Bach moet die kennis ook tot zich hebben genomen. Verder lijkt het mij redelijk relevant om kennis te nemen van wat de zoon over zijn vader schrijft. Kijk, je haalt met het bestuderen van de oude bronnen geen interpretatie die je als een wet overal op kunt leggen. Juist niet. Maar zeggen, speel alleen maar de noten kan een visie zijn (wie zal je dat verbieden?) maar is geen visie die strookt met hoe men in die tijd speelde.
Ah, je bent erbij geweest, je hebt Bach horen spelen, begrijp ik.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD

Bericht door DDD »

Domme opmerking. Niet onderbouwd. Waarom?
Inwoner

Bericht door Inwoner »

Hendrikus schreef: 05 mar 2025, 22:53
Henk J schreef: 05 mar 2025, 22:50 Bach heeft in diverse barokstijlen (Frans, Noord-Duits, Italiaans) muziek geschreven, daar moet je natuurlijk rekening mee houden. Overigens maakte Johann Christoph Bach kopieën van de trillertabellen van Lebègue en ook Dieupart. Bach moet die kennis ook tot zich hebben genomen. Verder lijkt het mij redelijk relevant om kennis te nemen van wat de zoon over zijn vader schrijft. Kijk, je haalt met het bestuderen van de oude bronnen geen interpretatie die je als een wet overal op kunt leggen. Juist niet. Maar zeggen, speel alleen maar de noten kan een visie zijn (wie zal je dat verbieden?) maar is geen visie die strookt met hoe men in die tijd speelde.
Ah, je bent erbij geweest, je hebt Bach horen spelen, begrijp ik.
Is het niet zinvoller, als je hier anders over denkt, dit beargumenteerd te weerleggen? Dit soort algemene loze kreten zijn niet zo van toegevoegde waarde, vind ik. Dus benieuwd naar je tegenargumenten...
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Bach heeft zich verdiept in allerlei stijlen, schreef het Livre d' Orgue van De Grigny over, bewerkte orkestmuziek uit Italië voor toetsinstrumenten - om daarmee zijn voordeel te doen, z'n blikveld te verruimen, te kijken of hij in die buitenlandse stijlen dingen kon ontdekken die hij zou kunnen integreren in z'n eigen werk. Niet om stijlkopieën te maken. Het feit dat hij die buitenlandse stijlen bestudeerde en met de verworvenheden daarvan experimenteerde, geeft m.i. nog geen vrijbrief -laat staan een sterke reden- om de uitvoeringsprincipes van die buitenlandse componisten dan ook maar op Bach los te laten.
Ook het overschrijven van versieringstabellen is niet meer geweest dan kennis nemen van, en zeker geen bewijs dat je de versieringen bij Bach ook zo moet uitvoeren.

Het lijkt je redelijk relevant om kennis te nemen van wat de zoon over zijn vader schrijft. Dat is precies wat ik zei: Carl Philipp noemde z'n vader een ouwe pruik, daarmee duidelijk makend dat hij over muziek heel anders dacht dan z'n ouwe heer. Waarmee duidelijk is dat Carl Philipp geen betrouwbare bron kan zijn voor de uitvoering van de muziek van pa Bach.

Je moet het me maar niet kwalijk nemen, maar ik struikelde een beetje over je laatste woorden "die strookt met hoe men in die tijd speelde". We weten daar maar bitter weinig van, we hebben geen opnames van Bach, we zijn er niet bij geweest. En wat erover geschreven is, zelfs door Forkel, is hooguit als secundaire bron te zien, informatie die gekleurd is door de kennis van de biograaf c.q. door de veranderde muzieksmaak van de zoon.
~~Soli Deo Gloria~~
Henk J

Bericht door Henk J »

Hendrikus schreef: 06 mar 2025, 14:14 Bach heeft zich verdiept in allerlei stijlen, schreef het Livre d' Orgue van De Grigny over, bewerkte orkestmuziek uit Italië voor toetsinstrumenten - om daarmee zijn voordeel te doen, z'n blikveld te verruimen, te kijken of hij in die buitenlandse stijlen dingen kon ontdekken die hij zou kunnen integreren in z'n eigen werk. Niet om stijlkopieën te maken. Het feit dat hij die buitenlandse stijlen bestudeerde en met de verworvenheden daarvan experimenteerde, geeft m.i. nog geen vrijbrief -laat staan een sterke reden- om de uitvoeringsprincipes van die buitenlandse componisten dan ook maar op Bach los te laten.
Ook het overschrijven van versieringstabellen is niet meer geweest dan kennis nemen van, en zeker geen bewijs dat je de versieringen bij Bach ook zo moet uitvoeren.

Het lijkt je redelijk relevant om kennis te nemen van wat de zoon over zijn vader schrijft. Dat is precies wat ik zei: Carl Philipp noemde z'n vader een ouwe pruik, daarmee duidelijk makend dat hij over muziek heel anders dacht dan z'n ouwe heer. Waarmee duidelijk is dat Carl Philipp geen betrouwbare bron kan zijn voor de uitvoering van de muziek van pa Bach.

Je moet het me maar niet kwalijk nemen, maar ik struikelde een beetje over je laatste woorden "die strookt met hoe men in die tijd speelde". We weten daar maar bitter weinig van, we hebben geen opnames van Bach, we zijn er niet bij geweest. En wat erover geschreven is, zelfs door Forkel, is hooguit als secundaire bron te zien, informatie die gekleurd is door de kennis van de biograaf c.q. door de veranderde muzieksmaak van de zoon.
Als we zo door gaan wordt dit een wedstrijdje bronnen noemen om ze daarna weer weer af te serveren. Ik heb ook te weinig kennis om daar lang mee door te gaan. Toch vind ik het tekenend dat genoeg bronnen wel benoemen dat er gerust allerlei versieringen toegepast werden, ondanks dat die lang niet altijd genoteerd werden. Daarom vind ik alleen spelen wat er staat tekort doen aan de muziek, ook muzieknotatie door middel van noten heeft zijn grenzen, er is altijd ruimte om accenten te leggen, zeker in een uitbundige stijl als de barok. De laatste jaren ben ik door een goede vriend meegetrokken in de historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk en dan gaan er echt deuren open. Dat afdoen als interresantdoenerij vind ik veel te kort door de bocht. Kijk ook eens als je een barokke kerk inloopt, barokke interieurs zijn zeer uitbundig net als barokke orgelkassen. Zo uitte men zich in die tijd, waar men in de 19e eeuw weer ingetogener werd.
Plaats reactie