Paus treedt terug

Geytenbeekje

Re: Paus treedt terug

Bericht door Geytenbeekje »

merel schreef: 20 feb 2025, 08:34 Hij wordt tegenwoordig anders genoemd. Dan lijkt het mij logisch om ook zijn pauselijke naam te gebruiken. Een predikant wordt op dit forum ook altijd met ds weergegeven.
heeft met gestaalde principes te maken ;)
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Zijn officiële titel is: Zijne Heiligheid Paus. Die ga ik echter niet gebruiken, want ik sta niet achter die term en functie. Verder: een ieder voele zich vrij om hem Franciscus te noemen. Laten we elkaar wederzijds wat vrijheid gunnen. Ik stop nu graag met de metacommunicatie.
Geytenbeekje schreef: 20 feb 2025, 08:41heeft met gestaalde principes te maken ;)
Jij snapt het :)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef: 20 feb 2025, 08:46 Zijn officiële titel is: Zijne Heiligheid Paus.
Heeft heeft zeven officiële titels en één informele: https://nl.frwiki.wiki/wiki/Titre_ponti ... e_vignette
Pontifex Maximus vind ik dan wel weer een hele aardige.
refo

Bericht door refo »

J.C. Philpot schreef: 20 feb 2025, 08:46 Zijn officiële titel is: Zijne Heiligheid Paus. Die ga ik echter niet gebruiken, want ik sta niet achter die term en functie. Verder: een ieder voele zich vrij om hem Franciscus te noemen. Laten we elkaar wederzijds wat vrijheid gunnen. Ik stop nu graag met de metacommunicatie.
Geytenbeekje schreef: 20 feb 2025, 08:41heeft met gestaalde principes te maken ;)
Jij snapt het :)
Maak dan een nieuwe discussie aan: Jorge Mario is ziek.
Nu is het bericht onduidelijk en ook nog off-topic.
J.C. Philpot

refo schreef: 20 feb 2025, 10:05Maak dan een nieuwe discussie aan: Jorge Mario is ziek.
Nu is het bericht onduidelijk en ook nog off-topic.
Ik zal altijd minstens de achternaam van iemand gebruiken. Daarnaast kan deze ziekte zijn terugtreden tot gevolg hebben.

De metacommunicatie die door anderen geïnitieerd is, is mijns inziens meer off-topic dan mijn initiële bericht.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Dodo

Bericht door Dodo »

J.C. Philpot schreef: 20 feb 2025, 07:39 Jorge Mario Bergoglio is opgenomen met een longontsteking. Hij is overigens al wel aardig op leeftijd (88 jaar). Dan kan een longontsteking grote gevolgen hebben.

https://www.nytimes.com/2025/02/19/worl ... ealth.html
Als je zo'n moeite hebt met de positie van deze man, waarom begin je er dan over? Er is eigenlijk niet eens nieuws. Hij was ziek en knapt weer op.
J.C. Philpot

Dodo schreef: 20 feb 2025, 12:03Als je zo'n moeite hebt met de positie van deze man, waarom begin je er dan over? Er is eigenlijk niet eens nieuws. Hij was ziek en knapt weer op.
Omdat het een invloedrijk en bekend man betreft, en ik niets tegen de persoon zelf heb. Ik wens hem alle goeds, een goede gezondheid, en bovenal het ene nodige toe.

George Whitefield
J.C. Philpot

Het valt me wel op dat iedereen reageert op hoe ik mijn bericht heb verwoord, waarom ik dit bericht plaats, enzovoorts. En dat niemand reageert op de inhoud, namelijk de gezondheid van de persoon in kwestie.

Ik ben eerlijk gezegd zelfs verbaasd. Ben ik dan de enige die met de gezondheid van deze man meeleef?

George Whitefield
DDD

Bericht door DDD »

J.C. Philpot schreef: 20 feb 2025, 12:11 Het valt me wel op dat iedereen reageert op hoe ik mijn bericht heb verwoord, waarom ik dit bericht plaats, enzovoorts. En dat niemand reageert op de inhoud, namelijk de gezondheid van de persoon in kwestie.

Ik ben eerlijk gezegd zelfs verbaasd. Ben ik dan de enige die met de gezondheid van deze man meeleef?
Nee, maar het is opvallend dat je mensen nogal eigenzinnig benoemt. Je maakt van priesters dominees, en van pausen gewone mensen, al naar gelang je eigen voorkeuren.

Als je zijn staat had overgenomen, had je over ds. X geschreven.

Dat soort dingen is gewoon opvallend, en ook wel iets bevreemdend, omdat de meeste mensen zulke oordelen niet in hun persoonsaanduidingen weergeven.
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik vroeg me echt af wat de gedachte erachter is? Het is niet zo dat Franciscus een foute naam is.
Veranderende namen zie je al in de Bijbel. Lucas gebruikt Augustus (een naam waar wel foute gedachte achter zit) in plaats van Octavianus.

In dit geval is het ook gewoon verwarrend. Net als je in natuurkunde spreekt over Thompson in plaats van Kelvin of als je in geschiedenis Stalin's echte naam gebruikt. De lezer is er niet mee geholpen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
J.C. Philpot

DDD schreef: 20 feb 2025, 12:32Nee, maar het is opvallend dat je mensen nogal eigenzinnig benoemt. Je maakt van priesters dominees, en van pausen gewone mensen, al naar gelang je eigen voorkeuren.
Dat zal ik niet ontkennen :)
DDD schreef: 20 feb 2025, 12:32Als je zijn staat had overgenomen, had je over ds. X geschreven.
Ik pik deze zin even apart. Of ik iemand ds. noem, heeft niet iets te maken met of ik iemands staat overneem. Als iemands daden met zijn belijdenis overeenstemmen, hebben wij het oordeel der liefde toe te passen.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 20 feb 2025, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.

George Whitefield
Terri

Bericht door Terri »

Hoe dan ook, ik had geen idee over wie je het had :) Ik denk stiekem dat je van raadseltjes houdt. :huhu
Floppy

Bericht door Floppy »

J.C. Philpot schreef: 20 feb 2025, 12:11 Het valt me wel op dat iedereen reageert op hoe ik mijn bericht heb verwoord, waarom ik dit bericht plaats, enzovoorts. En dat niemand reageert op de inhoud, namelijk de gezondheid van de persoon in kwestie.

Nee, ik ook. En ik vond je posting op zich wel een teken van een soort gulden middenweg: het principieel oneens zijn met bepaalde dingen en tegelijk bewust zijn van het bovengemiddelde belang van deze meneer z'n positie :super (en het feit uiteraard dat het een mens is zoals wij)
J.C. Philpot

Floppy schreef: 20 feb 2025, 13:23Nee, ik ook. En ik vond je posting op zich wel een teken van een soort gulden middenweg: het principieel oneens zijn met bepaalde dingen en tegelijk bewust zijn van het bovengemiddelde belang van deze meneer z'n positie :super (en het feit uiteraard dat het een mens is zoals wij)
Gelukkig, iemand die mij begrijpt :D
Terri schreef: 20 feb 2025, 13:17 Hoe dan ook, ik had geen idee over wie je het had :) Ik denk stiekem dat je van raadseltjes houdt. :huhu
Ongetwijfeld ook :)

George Whitefield
J.C. Philpot

Dodo schreef: 20 feb 2025, 12:03 Er is eigenlijk niet eens nieuws. Hij was ziek en knapt weer op.
Paus Franciscus verkeert voor de tweede dag op rij in kritieke toestand, zegt het Vaticaan. Volgens een woordvoerder hebben artsen na bloedonderzoek een beginnend stadium van nierfalen bij de paus geconstateerd.

https://nos.nl/artikel/2557072-vaticaan ... ft-kritiek

George Whitefield
Plaats reactie