Presidentsverkiezingen USA 2024

parsifal

Re: Presidentsverkiezingen USA 2024

Bericht door parsifal »

huisman schreef: 13 feb 2025, 00:08
Profesto schreef: 12 feb 2025, 21:13 In een ding heeft Trump inderdaad gelijk en dat is dat Europa de eigen verdediging op orde moet hebben. Het is helaas nodig.
Ik heb alleen verstand van luchtmachten. Als ik de huidige bestellingen zie van Duitsland,Italië,Polen, de UK, België en Nederland op dit gebied stemt mij dat hoopvol. Dit is in dertig jaar niet gebeurd. Onder Reagan heeft Amerika ons zeer verwent met vele USAFE squadrons extra in Europa. Ik genoot daarvan in die tijd als militair luchtverkeersleider. Europa werd toen helaas de spelbreker. Zeker Duitsland en het VK.
Als ik me niet vergis, hebben de Finnen en in mindere mate de Zweden hun verdediging ook op orde. Misschien weet jij of ik me hier vergis.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef: 13 feb 2025, 09:49
Als ik me niet vergis, hebben de Finnen en in mindere mate de Zweden hun verdediging ook op orde. Misschien weet jij of ik me hier vergis.
Zonder de VS kan Europa niets. Luister naar generaal De Kruif gisteren in Nieuwsuur.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

parsifal schreef: 13 feb 2025, 09:49Als ik me niet vergis, hebben de Finnen en in mindere mate de Zweden hun verdediging ook op orde. Misschien weet jij of ik me hier vergis.
Er is een reden waarom Poetin deze beide landen met rust liet. Deze landen zijn in tegenstelling tot veel west-Europese landen wel militair voorbereid op een Russische invasie. En de Russen weten maar al te goed dat de 2 invallen die ze de vorige eeuw in Finland hebben gedaan tot ontstellend hoge verliezen heeft geleid. Finland is ook het enige land dat zich met succes aan de Russische imperialistische ambities heeft weten te ontworstelen: het werd in 1917 onafhankelijk na de Russische revolutie en heeft die onafhankelijkheid weten te handhaven, in tegenstelling tot Oekraine dat na het uitroepen van de onafhankelijkheid in 1917 in 1921 weer werd opgeslokt door de Sovjet-Russen.
Laatst gewijzigd door elbert op 13 feb 2025, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
parsifal

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef: 13 feb 2025, 10:04
parsifal schreef: 13 feb 2025, 09:49
Zonder de VS kan Europa niets. Luister naar generaal De Kruif gisteren in Nieuwsuur.
Ik lees over het algemeen dat zeker Finland, ondanks kleine bevolking er beter voor staat dan Oekraine er drie jaar geleden voor stond. Natuurlijk verliest het als het er alleen voor staat een uitputtingsslag van Rusland, maar het zal er niet snel alleen voor staan.

Zweden heeft ook maar enkele jaren in de afgelopen jaren geen actieve dienstplicht gehad en een serieuze wapenindustrie. Noorwegen weet ik minder van, maar die zullen met al hun rijkdom ook wel "een goed slot op de deur hebben" buiten eigen gebied stellen legers vast niet verl voor, maar de kosten van aanval door Rusland zouden ook immens en tijdrovend zijn. Zelfs als de hulp alleen van EU komt.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Blijkens de laatste nieuwsberichten heeft het leiderschap van Trump effect, de geplande vrijlating van gijzelaars a.s. zaterdag gaat door conform plan. Fijn dat de oorlog niet op volle kracht hervat hoeft te worden!
parsifal

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef: 13 feb 2025, 14:12 Blijkens de laatste nieuwsberichten heeft het leiderschap van Trump effect, de geplande vrijlating van gijzelaars a.s. zaterdag gaat door conform plan. Fijn dat de oorlog niet op volle kracht hervat hoeft te worden!
O ja, en de branded in Californië zijn ook een stuk minder sinds zijn aantreden. Palestijnen en Israelis hebben zelf niet het vermogen besluiten te nemen, het kan alleen als Trump dingen aanstuurt.

Verder wel fijn dat oorlog niet vol hervat wordt. Dat wel.
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

parsifal schreef: 13 feb 2025, 15:09
Wim Anker schreef: 13 feb 2025, 14:12 Blijkens de laatste nieuwsberichten heeft het leiderschap van Trump effect, de geplande vrijlating van gijzelaars a.s. zaterdag gaat door conform plan. Fijn dat de oorlog niet op volle kracht hervat hoeft te worden!
O ja, en de branded in Californië zijn ook een stuk minder sinds zijn aantreden. Palestijnen en Israelis hebben zelf niet het vermogen besluiten te nemen, het kan alleen als Trump dingen aanstuurt.
:D :super
MGG

Bericht door MGG »

Om bij het topic te blijven wederom meer resultaat dan Biden.
parsifal

Bericht door parsifal »

MGG schreef: 13 feb 2025, 16:28

Nee. Het begin van het verdrag was onder Biden. Maar het is verder geen verplaswedstrijd.

Ik ga hier Biden niet verheerlijken. Mocht het misgaan met vogelgriep dan ligt de basis daarvoor ook bij Biden (en Trump maakt het niet beter).
MGG

Bericht door MGG »

parsifal schreef: 13 feb 2025, 16:53
MGG schreef: 13 feb 2025, 16:28

Nee. Het begin van het verdrag was onder Biden. Maar het is verder geen verplaswedstrijd.

Ik ga hier Biden niet verheerlijken. Mocht het misgaan met vogelgriep dan ligt de basis daarvoor ook bij Biden (en Trump maakt het niet beter).
Tijdens zijn periode inderdaad, maar zoals eerder al aangegeven onder invloed/druk van Trump. Ik vind niet dat Biden het slecht gedaan heeft, maar qua buitenlandbeleid wel. De investeringen in bijvoorbeeld infrastructuur heeft hij goed geregeld.
huisman

Bericht door huisman »

Toch hebben de soms schijnbaar bizarre uitspraken van Trump het gewenste resultaat.

Zijn uitspraken om van Gaza een soort vakantieresort te maken en de bevolking (tijdelijk?) te verplaatsen heeft zoveel ophef veroorzaakt dat o.a. Saudi-Arabië met een plan komt en ongetwijfeld een dikke portemonnee gaat trekken voor de wederopbouw.
Dat is precies het effect wat Trump voor ogen stond.

https://nos.nl/l/2555247#UPDATE-container-84044252

Verwacht ook zoiets in de Oekraïne. Door de uitspraken van Trump en zijn regering is Europa wakker geschrokken. Let maar op. Europa gaat na de wapenstilstand opdraaien voor de veiligheidsgaranties die Oekraïne terecht gaat eisen. Dat gaat met Europees geld en met Europese troepen op Oekraïens grondgebied. Precies wat Trump wil.

Het is anders en vaak op het eerste gehoor bizar maar het werkt wel.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Dat klinkt logisch inderdaad.

We wachten het af. Eerlijk gezegd vind ik het -met wijsheid achteraf, maar dit is ook niet mijn eigen werk- ook wel wat onnozel dat Europa zoiets niet heeft voorzien.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 14 feb 2025, 13:18 Dat klinkt logisch inderdaad.

We wachten het af. Eerlijk gezegd vind ik het -met wijsheid achteraf, maar dit is ook niet mijn eigen werk- ook wel wat onnozel dat Europa zoiets niet heeft voorzien.
Ik denk dat dat komt omdat Europa niet bestaat in politieke zin. Het zijn 27 landen met wat gemeenschappelijke belangen maar ook met heel veel eigen belangen die soms tegengesteld zijn aan het ‘Europese’ belang.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

huisman schreef: 14 feb 2025, 14:51
DDD schreef: 14 feb 2025, 13:18 Dat klinkt logisch inderdaad.

Ik denk dat dat komt omdat Europa niet bestaat in politieke zin. Het zijn 27 landen met wat gemeenschappelijke belangen maar ook met heel veel eigen belangen die soms tegengesteld zijn aan het ‘Europese’ belang.
Ik weet het niet. Overal doet iedereen hetzelfde ("vrij om te gaan" maar wij bepalen wel de regels als je wil blijven") op de Trump manier (schoolbesturen, bedrijven, modereren op RF) maar we snappen niet dat anderen het bij ons doen. Dan wordt er enkel gejammerd over de toon. Of geklaagd dat het niet volgens onze regels gaat.

De schaker die pocht dat hij wel wint van de kickbokser totdat hij ontdekt dat het best handig is om de denken vanuit het spel van de tegenstander en niet vanuit zijn eigen spel.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

huisman schreef: 14 feb 2025, 14:51Ik denk dat dat komt omdat Europa niet bestaat in politieke zin. Het zijn 27 landen met wat gemeenschappelijke belangen maar ook met heel veel eigen belangen die soms tegengesteld zijn aan het ‘Europese’ belang.
Dat komt doordat die 27 landen, .los van enkele niet-gebonden landen, jarenlang in twee verschillende kampen hebben geleefd. Dat smeed je economisch misschien wel op relatief korte termijn aaneen.
Ideologisch gezien blijven de verschillen nog duidelijk zichtbaar. Alleen al als je in Duitsland ziet welke partij in welke deelstaat de grootste is.
Plaats reactie