Consuminderen: Wie heeft er bespaartips?

Zita
Moderator

Re: Consuminderen: Wie heeft er bespaartips?

Bericht door Zita »

helma schreef:
Auto schreef: Hahaha, een pan soep is heerlijk en van harte welkom.

(we spreken over een nieuwe voedselketen: van theezakje tot soep)

bewaar een plekkie voor chinese tomatensoep.
Nog lekkerder met een flinke schep bruine suiker, een scheut ketjap en een grote scheut chilisaus erdoor. Het kietelt dan in je keel, volgens zusje. En kipfilet erdoor, al is dat niet zo consuminderig.
helma

Bericht door helma »

oh dank je voor de tips; de kipfilet zat er al wel door; de rest niet :tilt
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Dit vind ik wel een handige site om zo heel af en toe te bekijken, en als de verschillen wat al te erg uit de hand lopen, een rekening om te zetten.
Wie echt wil consuminderen, kiest natuurlijk een bank uit het rooie gebied. Je hebt dan minder te besteden, dus je consumeert minder :yahoo
Auto

Bericht door Auto »

helma schreef:oh dank je voor de tips; de kipfilet zat er al wel door; de rest niet :tilt
Het smaakte HEERLIJK! :super

(zelfs 1 van de anti-soepers heeft zijn kom helemaal leeg gegegeten ... en dat wil wat zeggen)
refo

Bericht door refo »

En als je heet water drinkt in plaats van thee: KOUD water nemen en dat aan de kook brengen.
Water uit de warme kraan is minder gezond om te consuminderen.
Geduld

Bericht door Geduld »

maar als je het nu gewoon eerst kookt?
let sin never hold true, that Love never broke through.
albion

Bericht door albion »

helma schreef:in deze tijd van bezuinigen dit nuttige topic maar weer eens naar boven gehaald :huhu

Ik heb ontdekt dat ik het drinken van gekookt water lekkerder vind als thee.
Dat bespaart me heel wat theezakjes uit.
Ik zou zelf nooit op het idee gekomen zijn om een glas heet water te drinken omdat ik altijd dacht dat het vies zou zijn. Maar ik vind het echt heerlijk.
Ik vind het ook lekkerder dan thee. Ik ben er mee begonnen toen mijn zwager's zus uit Z-A bij ons op visite kwam (regelmatig in de weken dat ze hier was). Die dronk alleen maar gekookt water.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Dodo

Bericht door Dodo »

In een ander topic werd over consuminderen gesproken. Daar blijkt al een topic van te zijn.
In dat andere topic werd gesteld dat mensen niet minderen. Ik vind het wel een lastige stelling, want op het moment dat iemand zegt dat wel te doen, is hij aan het 'deugen'. Wat er mis is met deugen weet ik niet zo goed maar als ik sommige schrijvers lees lijkt het de keus te zijn tussen deugen en schijnheilig zijn.
Misschien kan er hier op een normale manier gesproken worden over consuminderen. Probeer je dat wel, of niet, zie je het in je omgeving?
Ik zie het namelijk zelf wel degelijk in mijn omgeving. Bij sommige verjaardagen van kleinkinderen wordt al uitdrukkelijk aangegeven dat het kadootje niet nieuw mag zijn. En als ik zie hoeveel onze kringloopwinkel omzet, zitten meer mensen op dat spoor. Zelf doe ik ook mijn best om tweedehands te kopen en minder plastic te gebruiken. Champignons en paprika kun je bij de groenteman los kopen, in plaats van in plastic in de supermarkt.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Wij halen ook graag groente op de markt, waar het kan dan los, in plaats van verpakt. Alleen is de marktkoopman fan van zijn papieren zakken, als je niets zegt zit het daar al in voordat je gekeken hebt...
Kopen bij boerderijwinkels, waar bijvoorbeeld appels uit eigen boomgaard worden verkocht, kan helpen in het beperken van transportvervuiling.
Een bosje bloemen is niet heel geweldig uit milieuoogpunt, maar dat halen we in het seizoen graag in de pluktuin bij een van de boerderijwinkels in de buurt.

Mijn vrouw zit in een lokale weggeeft/ruil/verkoopvoorkleinprijsje app-groep
- Niet meer zo actief -
merel

Bericht door merel »

Is consuminderen niet gewoon minder kopen en verbruiken? Dus ook zo min mogelijk tweede hands kopen? Deze discussie hadden wij namelijk afgelopen week aan tafel. Sommigen bij ons zijn dol op kleding kopen via Vinted. Op zich een heel goed initiatief. Alleen stimuleert deze site wel om continue iets nieuws aan te schaffen. Waarom een volgende tweede hands item kopen als de kast vol hangt?
Ik ben het met mannetje eens dat kopen bij boeren in de buurt duurzamer is. Daarnaast is het duurzamer om alleen seizoensgroente en fruit te eten.

Verder proberen wij afgelopen jaren het gebruik van microplastic in toiletartikelen zoveel mogelijk te vermijden. Wij gebruiken geen shampoo, douchegel en crèmespoeling meer uit een fles. Inmiddels alleen nog maar blokken zeep. Daarnaast laten we de auto zoveel mogelijk staan en eten veel minder vlees.
MGG

Bericht door MGG »

merel schreef: 12 feb 2025, 13:16 Is consuminderen niet gewoon minder kopen en verbruiken? Dus ook zo min mogelijk tweede hands kopen? Deze discussie hadden wij namelijk afgelopen week aan tafel. Sommigen bij ons zijn dol op kleding kopen via Vinted. Op zich een heel goed initiatief. Alleen stimuleert deze site wel om continue iets nieuws aan te schaffen. Waarom een volgende tweede hands item kopen als de kast vol hangt?

Ik ben het met mannetje eens dat kopen bij boeren in de buurt duurzamer is. Daarnaast is het duurzamer om alleen seizoensgroente en fruit te eten.

Verder proberen wij afgelopen jaren het gebruik van microplastic in toiletartikelen zoveel mogelijk te vermijden. Wij gebruiken geen shampoo, douchegel en crèmespoeling meer uit een fles. Inmiddels alleen nog maar blokken zeep.
Minder is altijd beter. Tweede hands is enkel beter als je het anders nieuw nodig had. Voor de lol een hoop tweede hamds kleding kopen is natuurlijk niet duurzaam.
merel

Bericht door merel »

Zijn dan 4 tweedehands kledingstukken beter dan 1 nieuw kledingstuk? In theorie natuurlijk wel. Alleen was de discussie thuis dat er in feite maar 1 kledingstuk nodig was. Consuminderen gaat mijns inziens echt om ook minder verbruiken en niet kringloop na kringloop aflopen op koopjes.
MGG

Bericht door MGG »

merel schreef: 12 feb 2025, 13:31 Zijn dan 4 tweedehands kledingstukken beter dan 1 nieuw kledingstuk? In theorie natuurlijk wel. Alleen was de discussie thuis dat er in feite maar 1 kledingstuk nodig was. Consuminderen gaat mijns inziens echt om ook minder verbruiken en niet kringloop na kringloop aflopen op koopjes.
Als je evenveel brengt als haalt en op de fiets gaat, dan is de impact lijkt mij nihil.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

merel schreef: 12 feb 2025, 13:16 Is consuminderen niet gewoon minder kopen en verbruiken? Dus ook zo min mogelijk tweede hands kopen? Deze discussie hadden wij namelijk afgelopen week aan tafel. Sommigen bij ons zijn dol op kleding kopen via Vinted. Op zich een heel goed initiatief. Alleen stimuleert deze site wel om continue iets nieuws aan te schaffen. Waarom een volgende tweede hands item kopen als de kast vol hangt?
Leuk dit topic. Even doorbladerend kwam in nog een posting tegen - uit 2011 - van ene Willem. Die sluit hierop aan. Ik heb de vrijmoedigheid genomen een paar woorden aan te passen.
Willem schreef:Bovendien ligt hieraan nog wel een iets andere vraag onder. Als men "consuminderd" dan houd men geld over of heeft men minder schuld t.o.v. de eerdere situatie waarin er niet werd geconsuminderd. Er even van uitgaande dat het inkomen gelijk blijft. Als we even - voor het gemak - aannemen dat men met het consuminderen dus meer geld overhoudt, hoe gaat dat dan besteed worden? Veelal is, wat consuminderen wordt genoemd, het verschuiven van de prioriteiten waaraan we ons geld uitgeven. Anders heet het namelijk bezuinigen.
merel schreef:Ik ben het met mannetje eens dat kopen bij boeren in de buurt duurzamer is. Daarnaast is het duurzamer om alleen seizoensgroente en fruit te eten.
Eerste niet. (als iedereen naar de boer zou rijden i.p.v. het via distributiecentra en winkels te doen zou het wat slecht voor het milieu zijn).
Laatste wel.
merel

Bericht door merel »

MGG schreef: 12 feb 2025, 13:43
merel schreef: 12 feb 2025, 13:31 Zijn dan 4 tweedehands kledingstukken beter dan 1 nieuw kledingstuk? In theorie natuurlijk wel. Alleen was de discussie thuis dat er in feite maar 1 kledingstuk nodig was. Consuminderen gaat mijns inziens echt om ook minder verbruiken en niet kringloop na kringloop aflopen op koopjes.
Als je evenveel brengt als haalt en op de fiets gaat, dan is de impact lijkt mij nihil.
Dat vraag ik mij dus echt af. De kledingindustrie is enorm vervuilend. Is het dan niet beter om gewoon minder kleding te kopen en die af te dragen?
Plaats reactie