Natuurlijk was er wel een hoop gedoe in 1998. Ik kan me dat nog heel levendig herinneren.Refojongere schreef: ↑06 feb 2025, 23:09Simon, waarom was er dan geen gedoe in 1998 en wel in 2022?Simon O schreef: ↑06 feb 2025, 22:11Volgens mij is het niet kunnen voldoen aan synode-uitspraken juist een zaak van het geweten. De kerk heeft meer vastgelegd dan men als lokale kerk kan dragen en heeft ook niet gecontroleerd of de minderheid deze synodebesluiten kan dragen. Daar gaat het volgens mij mis. Kerkrecht is vrederecht en zou alleen die zaken algemeen bindend moeten verklaren die door (bijna) allen gedragen kunnen worden. Versteeg en Brienen hebben er indertijd al op gewezen dat onze ambtsstructuur niet rechtstreeks uit de Bijbel af te leiden is. Hier zouden kerken elkaar volgens mij niet dwingend moeten binden, maar lokaal afspraken maken.Refojongere schreef: ↑06 feb 2025, 22:03Hoe polariserend is het om je aan de synodebesluiten te houden en is het je niet houden aan de synode niet gewoon tweedracht zaaien?
En wat als een classis een bisschop had aangesteld, dan hadden ze het ook moeten accepteren omdat de ambtsstructuur een vrije kwestie is?
Wat te denken van de kinderdoop/volwassenendoop, ook een vrije kwestie? Ik dacht dat de gereformeerde belijdenis en uitlegtraditie bindend was en niet individuele gewetens.
Een bisschop aanstellen in een gereformeerd kerkverband met een kleine meerderheid, is natuurlijk óók polariserend.
Op zich vind ik er iets voor te zeggen om de kinderdoop een vrije kwestie te maken, in ieder geval voor leden. Het lijkt me in ieder geval geen voldoende reden om mensen de kerk voor uit te zetten. Het zou heel gek zijn om te beweren dat Bunyan in de hemel is maar ondertussen het koninkrijk der hemelen te sluiten voor mensen die het met hem eens zijn.