Ambtenaar schreef: ↑04 feb 2025, 10:49
huisman schreef: ↑04 feb 2025, 00:18
131 gemeenten hebben geen revisie tegen besluit vrouw en ambt ingediend. Dat zijn grotendeels midden en links van het midden gemeenten. Die zijn gewoon klassiek gereformeerd.
Je moet niet de vergissing maken dat dit betekent dat mensen enkel voor mannen in het ambt zijn. Ik heb persoonlijk geen bezwaren tegen vrouwen in het ambt, ik vind de Bijbelse onderbouwing van dat standpunt nogal zwak, maar het is voor mij geen reden om te breken met de gemeente omdat enkel mannen toegelaten worden tot het ambt. Zo zullen ook veel anderen in dit dossier staan.
Een aardig feitje vind ik wel dat in de Syrisch Orthodoxe kerk vrouwen al sinds de 4e eeuw diaken kunnen worden. Dus met de moderniteit van het standpunt valt het ook nog wel mee.
En syrisch orthodoxe kerk kent vrouwen in regeerambt? En is een kerk die geen dwalingen kent?
Ik heb me wel eens afgevraagd. Jezus stelt meerdere vrouwen ten voorbeeld tot ons. Ook tot voorbeeld van de mannen. Hun geloof, hun gehoorzaamheid hun..... maar geen van allen heeft Hij geroepen tot apostel, om uit te gaan tot.... ., om te prediken. En Jezus ging echt wel dwars tegen veel in wat gewoon was geworden die tijd. Niet omdat de wil van de Vader was veranderd. Maar omdat de mensen de wil van de Vader hadden veranderd. Dus als het geen punt was dan had Hij dat gewoon kunnen doen toch? Ze waren voorbeelden. Hadden misschien in onze moderne ogen perfecte attitudes om te regeren.... Toch deed Hij dat niet. Zelfs geen aanwijzing dat als er geen mannen zijn dat het dan wel mag...Hij was in de ogen van sommigen zelfs revolutionair. Maar Hij ging nooit tegen de wil van Zijn Vader in. Gewoon een gedachte. En stiekem denk ik wel eens. De moderne eigentijdse theoloog die weet het kennelijk beter dan Gods Zoon?
En wat zou Hij gezegd hebben tegen allen die het beter menen te weten dan de Vader? De Vader zelfs voor hun karretje willen spannen om eigen wegen te gaan? Daar over blijven door blijven "drammen". Zonder werkelijke nieuwe inzichten toe te voegen. De ander beschuldigen van scheurmakerij terwijl zij zelf een andere koers zijn gaan varen?
Wat zou Hij gezegd hebben tegen de menigte die niet weten wie ze dienen moeten? Ik besef zomaar wat willekeurige simpele gedachten.