Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

HHR

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door HHR »

Om de boel niet verder op scherp te zetten hebben ze in Alkmaar, De Open Hof, een samenwerkingsgemeente, maar een vrouw beroepen als predikant.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Open Hof, dat is een naam voor meer vooruitstrevende gemeenten.

Besloten hof komt wel in de Bijbel voor als symbool voor de Kerk (Hooglied 4:12 en Jesaja 5:2). Het is een slecht teken als de muur is neergehaald en allerlei dwaling in de poorten komt.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ik zou als synode afgevaardigden van gemeenten die zich onttrekken aan de synodale besluiten niet meer toelaten tot de meerdere vergaderingen.

Het zal kerkordelijk niet mogen, maar dat is wel een logische reactie op gemeenten die zich in een situatie begeven waar de Kerkorde ook geen rekening mee houdt.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 03 feb 2025, 15:41 We zullen zien.

Ik zei al eerder: bij zulke dingen moet je niet alleen kijken naar wie de meest spectaculaire uitspraken doen. Maar naar de grote meerderheid in het midden.

131 gemeenten hebben geen revisie tegen besluit vrouw en ambt ingediend. Dat zijn grotendeels midden en links van het midden gemeenten. Die zijn gewoon klassiek gereformeerd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mistig

Bericht door Mistig »

Refojongere schreef: 03 feb 2025, 22:26 Open Hof, dat is een naam voor meer vooruitstrevende gemeenten.

Besloten hof komt wel in de Bijbel voor als symbool voor de Kerk (Hooglied 4:12 en Jesaja 5:2). Het is een slecht teken als de muur is neergehaald en allerlei dwaling in de poorten komt.
Doe eens niet zo raar.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Mistig schreef: 04 feb 2025, 08:16
Refojongere schreef: 03 feb 2025, 22:26 Open Hof, dat is een naam voor meer vooruitstrevende gemeenten.

Doe eens niet zo raar.
Zou je onderbouwd aan kunnen geven waar je moeite zit met de posting van Refojongere, in plaats van een zin als "doe niet zo raar" te posten?

De opmerking van Refojongere komt namelijk helemaal overeen met mijn waarneming. De naam "open hof" is populair in meer progressieve gemeenten. Wat overigens niet wil zeggen dat dat altijd zo is (do not judge a book by its cover).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mistig

Bericht door Mistig »

J.C. Philpot schreef: 04 feb 2025, 08:23
Mistig schreef: 04 feb 2025, 08:16

Doe eens niet zo raar.
Zou je onderbouwd aan kunnen geven waar je moeite zit met de posting van Refojongere, in plaats van een zin als "doe niet zo raar" te posten?

De opmerking van Refojongere komt namelijk helemaal overeen met mijn waarneming. De naam "open hof" is populair in meer progressieve gemeenten. Wat overigens niet wil zeggen dat dat altijd zo is (do not judge a book by its cover).
Een tijdje geleden gaf ik aan dat ik naar de Ichtuskerk in Boskoop ging. Toen zei iemand tegen mij: 'Wat moet jij in een evangelische kerk?'. Daar doet me dit een beetje aan denken. Ik vind het een dwaze opmerking om op basis van een naam iets weg te zetten.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

De hof van Eden werd ook een besloten (sterker nog: afgesloten) hof (Genesis 3). Dat is dan weer niet bepaald een symbool voor de Kerk.
A_Huijgen

Bericht door A_Huijgen »

De naam 'Open hof' voor kerken is (meestal) afgeleid van de berijming uit het Liedboek van Psalm 87:1, 'Op Sions berg sticht God zijn heilge stede. Zij heeft zijn hart, Hij houdt er open hof.' Het is dus een verwijzing naar de berg Sion, waarnaar volgens Jes. 2:1-5 en Mic. 4:1-5 alle volken zich zullen begeven. Daarmee is die naam 'Open hof' ook een verwijzing naar Pinksteren. Gezien de afhankelijkheid van de berijming zullen kerkgebouwen die 'Open hof' heten, niet ouder zijn dan de jaren zeventig.
HHR

Bericht door HHR »

Een bijzondere actie weer. Het neigt zelfs naar opruiing.
GS roept op tot kalmte en gebed, maar men gaat vol in de actie.
De ondertekening van Den Hertog is helemaal opvallend, eerst weglopen en dan dit.

Geachte kerkenraad,
Vorige week heeft onze generale synode haar tweede zittingsweek gehad. Hierbij werden onder meer de revisieverzoeken afgewezen en is het interim-model door een deel van de commissie ingetrokken. Als gevolg hiervan klinken er nu geluiden dat de synode weinig anders zou resten dan toe te werken naar een 'gecontroleerde breuk'. Wij, ondergetekenden, zijn ervan overtuigd dat dit een zeer onjuiste gedachte is die ingaat tegen de roeping van onze Heere.
Daarom leggen wij u bij dezen een brief voor, met een oproep aan het moderamen om déze weg niet in te slaan. Hoe het dan wel verder moet, is een andere vraag. De brief is bewust neutraal gehouden wat betreft de waardering van de revisieverzoeken en het interim-model. Wij denken dat iedere kerkenraad die gelooft dat we als CGK niet uit elkaar mogen gaan deze brief kan ondertekenen.
Daarom willen wij u vragen om deze brief als kerkenraad te bespreken en ons vóór [...] via [...] te kennen te geven of u deze wilt steunen. Ook ondertekening als (emeritus-)predikant of evangelist is mogelijk, in combinatie met of in plaats van ondertekening door een kerkenraad. Zo hopen we een zo sterk mogelijk signaal aan de synode af te geven dat de synode niet zelfstandig stappen mag ondernemen om het kerkverband van de christelijke gereformeerde kerken actief te
'ontvlechten'.
Ondergetekenden vertegenwoordigen geen vastomlijnde groep, maar hebben elkaar min of meer spontaan in dit initiatief gevonden. Tot een verdere toelichting zijn we uiteraard van harte bereid.
In Christus verbonden,
Ds. Kees Brouwer, Oud-Beijerland
Ds. Niels den Hertog, Nijmegen
Ds. Rein den Hertog, Amsterdam
Prof. Arnold Huijgen, Kampen
Ds. Jan van Langevelde, Veenendaal
Laatst gewijzigd door HHR op 04 feb 2025, 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Het probleem met dit soort referendum-achtige brieven is, volgens mij, dat men dan wel een bepaalde weg blokkeert, maar geen alternatief aangeeft.
Dat maakt het voor een bestuursorgaan lastig om dit soort petities in behandeling te nemen.
Bovendien zou je dan ook de mogelijkheid moeten maken om aan te geven dat je de brief bewust NIET ondertekent; dus wel eens bent met weg die de synode voorstelt.

Ik denk dat niemand voorstander van splitsing is, ik niet in ieder geval, maar er moet toch een knoop doorgehakt worden.
HHR

Bericht door HHR »

Tiberius schreef: 04 feb 2025, 09:19 Het probleem met dit soort referendum-achtige brieven is, volgens mij, dat men dan wel een bepaalde weg blokkeert, maar geen alternatief aangeeft.
Dat maakt het voor een bestuursorgaan lastig om dit soort petities in behandeling te nemen.
Bovendien zou je dan ook de mogelijkheid moeten maken om aan te geven dat je de brief bewust NIET ondertekent; dus wel eens bent met weg die de synode voorstelt.

Ik denk dat niemand voorstander van splitsing is, ik niet in ieder geval, maar er moet toch een knoop doorgehakt worden.
Eens.
Ten diepste een totaal nietszeggende brief.
Verder dan "we willen dit niet , teken het" komt het niet.
Snap ook niet dat Prof Huijgen hieraan meewerkt.
helma

Bericht door helma »

We willen dit niet. Maar we willen ook niet gehoorzaam zijn aan bepaalde synodebesluiten...
Ik begrijp niet hoe dit werkt.
DDD

Bericht door DDD »

HHR schreef: 04 feb 2025, 09:06 Een bijzondere actie weer. Het neigt zelfs naar opruiing.
GS roept op tot kalmte en gebed, maar men gaat vol in de actie.
De ondertekening van Den Hertog is helemaal opvallend, eerst weglopen en dan dit.

Geachte kerkenraad,
Vorige week heeft onze generale synode haar tweede zittingsweek gehad. Hierbij werden onder meer de revisieverzoeken afgewezen en is het interim-model door een deel van de commissie ingetrokken. Als gevolg hiervan klinken er nu geluiden dat de synode weinig anders zou resten dan toe te werken naar een 'gecontroleerde breuk'. Wij, ondergetekenden, zijn ervan overtuigd dat dit een zeer onjuiste gedachte is die ingaat tegen de roeping van onze Heere.
Daarom leggen wij u bij dezen een brief voor, met een oproep aan het moderamen om déze weg niet in te slaan. Hoe het dan wel verder moet, is een andere vraag. De brief is bewust neutraal gehouden wat betreft de waardering van de revisieverzoeken en het interim-model. Wij denken dat iedere kerkenraad die gelooft dat we als CGK niet uit elkaar mogen gaan deze brief kan ondertekenen.
Daarom willen wij u vragen om deze brief als kerkenraad te bespreken en ons vóór [...] via [...] te kennen te geven of u deze wilt steunen. Ook ondertekening als (emeritus-)predikant of evangelist is mogelijk, in combinatie met of in plaats van ondertekening door een kerkenraad. Zo hopen we een zo sterk mogelijk signaal aan de synode af te geven dat de synode niet zelfstandig stappen mag ondernemen om het kerkverband van de christelijke gereformeerde kerken actief te
'ontvlechten'.
Ondergetekenden vertegenwoordigen geen vastomlijnde groep, maar hebben elkaar min of meer spontaan in dit initiatief gevonden. Tot een verdere toelichting zijn we uiteraard van harte bereid.
In Christus verbonden,
Ds. Kees Brouwer, Oud-Beijerland
Ds. Niels den Hertog, Nijmegen
Ds. Rein den Hertog, Amsterdam
Prof. Arnold Huijgen, Kampen
Ds. Jan van Langevelde, Veenendaal
Waarom is dat nu weer opruiing? Het lijkt mij een heel fatsoenlijke hartenkreet en terechte oproep.
DDD

Bericht door DDD »

huisman schreef: 04 feb 2025, 00:18
DDD schreef: 03 feb 2025, 15:41 We zullen zien.

Ik zei al eerder: bij zulke dingen moet je niet alleen kijken naar wie de meest spectaculaire uitspraken doen. Maar naar de grote meerderheid in het midden.

131 gemeenten hebben geen revisie tegen besluit vrouw en ambt ingediend. Dat zijn grotendeels midden en links van het midden gemeenten. Die zijn gewoon klassiek gereformeerd.
Helemaal eens. Maar die moeten zich geen splitsing laten aanpraten, bedoel ik te zeggen.
Plaats reactie