Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Dat is natuurlijk prima. Vaak is het helaas wel wat je wílt horen.
Beste remedie is om in een keer de pleister eraf te trekken. Verder laten pruttelen dient geen enkel doel en zorgt enkel voor meer wederzijdse teleurstelling. Men is te veel verdeeld om nog tot elkaar te komen.
Ergo, opheffen van de Christelijke Gereformeerde Kerken.
Wat een heftige dag...dat moet toch wel ingrijpend zijn om deel van uit te maken.
-
Je spreekt als een ambtenaar die een nota afdoet.Ambtenaar schreef: ↑31 jan 2025, 18:47 Beste remedie is om in een keer de pleister eraf te trekken. Verder laten pruttelen dient geen enkel doel en zorgt enkel voor meer wederzijdse teleurstelling. Men is te veel verdeeld om nog tot elkaar te komen.
Hij heeft gelijk. Het hele gebeuren is een grote schijnvertoning. De CGK bestaat alleen nog in naam. Verder is het los zand
En toch, dit kan toch voor niemand een verrassing zijn?
Natuurlijk wordt er pijn ervaren. Maar zouden er echt mensen zijn die geloofden dat het met een schijn oplossing als die van tijdelijke interim-classes opgelost zou zijn?
De voorstellen vanuit BhP om de kerken maar op te heffen, zijn net zo min een ideale oplossing. Oftewel. Het is altijd wat.
Gelukkig denkt de Heere niet in menselijke organisaties. Eenheid zit hem in geestelijke eenheid. Ik geloof niet dat de Heere een scheuring van een menselijke, verzonnen entiteit ziet als zonde. Een scheuring of hopelijk een georganiseerde splitsing lijkt mij zeer wenselijk.
Het past wel naast het begin van het slotbetoog van de rapporteur ds Van der Rhee die spreekt over een vastgelopen kerkverbandelijk leven.Refojongere schreef: ↑31 jan 2025, 19:05Je spreekt als een ambtenaar die een nota afdoet.Ambtenaar schreef: ↑31 jan 2025, 18:47 Beste remedie is om in een keer de pleister eraf te trekken. Verder laten pruttelen dient geen enkel doel en zorgt enkel voor meer wederzijdse teleurstelling. Men is te veel verdeeld om nog tot elkaar te komen.
Dan zou je even de passage van ds. Schenau moeten nakijken die spreekt over tegengestelde groepsvorming die al decennialang aan de gang is en die wordt getaxeerd als een zonde tegen de liefde. Dus ja, een kerkverband opzeggen lijkt me nog het mist erge van de zonde, maar nee, het onderliggende gebrek eenheid kan je natuurlijk niet zomaar terzijde schuiven.Erskinees schreef: ↑31 jan 2025, 19:19 Gelukkig denkt de Heere niet in menselijke organisaties. Eenheid zit hem in geestelijke eenheid. Ik geloof niet dat de Heere een scheuring van een menselijke, verzonnen entiteit ziet als zonde. Een scheuring of hopelijk een georganiseerde splitsing lijkt mij zeer wenselijk.
Het is echt heel aangrijpend.
Wie zou niet wenen...
Maar hoe kán er eenheid blijven terwijl er zó verschillend gedacht wordt over wat Gods Woord zegt.
Wie zou niet wenen...
Maar hoe kán er eenheid blijven terwijl er zó verschillend gedacht wordt over wat Gods Woord zegt.
Klopt, mijns inziens kan je dan beter stoppen dan trekken aan een door paard.
Ik ben het er niet mee eens. Ik vind het echt niet kerkscheidend, en zeker niet omdat het zomaar kan zijn dat hier ook in andere kerken nieuwe inzichten over komen. Maar goed. Er is nog het voorstel van ds. Klaver. Dat zou alsnog een meerderheid kunnen krijgen, hoop ik. Ik ga de komende dagen bij het koken en fietsen het geheel nog eens goed beluisteren.
Hoezo kerkscheidend? De CGK is afkomstig uit een afscheiding. Zo het niet beter zijn om een kerkverband minder te hebben en de kerken op te splitsen?
Nog even over het machtsspel.
Ds. R.G. den Hertog was lid van de commissie toekomst kerkverband. Van deze commissie waren vier leden die niets in het rapport meer zagen na de bespreking en tussenliggende opinievorming. Ds. Schenau zag wel wat in het rapport.
Het is dan raar om te veronderstellen dat deze dominee de rest beticht van het spelen van een machtsspel, terwijl hij zelf in een centrale rol zat. Hij zou op zijn minst hebben kunnen vasthouden aan dit model, omdat dit model hem de gelegenheid zou hebben gegeven te doen wat hij wil.