Nou, dan moet Maarten nog maar eens goed kijken.
En natuurlijk vindt hij dat deze besluitvorming niet deugt. Dat is zijn hele punt. Maar dat is niet hetzelfde als het slachtoffer uithangen.
Herman schreef: ↑31 jan 2025, 18:05
DDD schreef: ↑31 jan 2025, 17:36
Waarom zou de meerderheid over de minderheid moeten heersen? Daar lees ik niets van in de Bijbel.
Het punt is natuurlijk dat de meerderheid geen ruimte ziet voor de opvattingen van de minderheid, maar dat heeft met meerderheid/minderheid als het goed is niets te maken.
Ja, als er een besluit is genomen, dan formuleert met altijd 'de synode Nunspeet/Dordrecht 2019-2023 heeft gesloten' en dan volgt het besluit.
Als een besluit eenmaal is genomen, dan geldt in heel veel gevallen de onderliggende manier waarop een meerderheid is behaald niet. Het zou in de samenleving een tamelijk slordige boel worden, als een gedeelte van de bevolking zegt zich niet meer aan meerderheidsbesluiten te willen houden.
Daar ben ik het mee eens. Dat deugt evenmin. Heerszucht is zondig, maar ongehoorzaamheid is het ook. De enigen die zich mijns inziens volgens de normen van Gods woord opstellen, zijn dus de mensen die zich zelf aan de regels houden maar die anderen alle bijbelse ruimte gunnen.
Het probleem is vooral, dat over dat laatste de meningen verschillen. Dan toch bijbels handelen, vraagt ontzettend veel zelfverloochening. Ik begrijp wel dat er veel mensen zijn die dat niet kunnen opbrengen.