Presidentsverkiezingen USA 2024

Wim Anker

Re: Presidentsverkiezingen USA 2024

Bericht door Wim Anker »

parsifal schreef: 30 jan 2025, 11:28
Wim Anker schreef: 30 jan 2025, 11:07
Herman schreef: 30 jan 2025, 10:56
Wim Anker schreef: 30 jan 2025, 10:52

De vergelijking met de langzaam kokende kikker kennen we allemaal. Nu gebeurd er het omgekeerde, het water koelt af en de kikker wordt weer steeds bewuster van de werkelijkheid. (Edat er maar 2 geslachten b.v.). Dat prikkelt maar is noodzakelijk voor herstel.
Leuk geprobeerd. Ik had het meer over het besluit 30.000 immigranten te willen gaan opsluiten of Groenland kwaadschiks over te nemen en duizenden USAid medewerkers per direct op non actief te stellen en ze aan hun lot over te laten.
Dat is precies wat ik bedoel.

1. Prima idee. (Illegaal = crimineel toch)?
2. De veiligheid ook Europa maakt het het overwegen waard. Trump heeft gewoon een punt. En dat Trump het kwaadschiks zal doen (met militaire middelen) is vooral framing. Ik denk dat dit gewoon uitonderhandeld wordt.
3. Vooralsnog stoppen met ontwikkelingshulp (vanuit de overheid!) totdat e.e.a is uitgezocht is prima plan. Zouden ze hier ook moeten doen.

Even afkoelen en de ratio wordt weer meer gewaardeerd.
1) Dat ligt er aan. In Nederland zul je een wildplasser geen crimineel noemen, maar het is illegaal. Het is een overtreding, geen misdaad. In VS is illegaal in het land verblijven op zich geen "felony".

2) Trump heeft zelf "kwaadschiks" niet uitgesloten. En hij zou een punt hebben als NAVO niet zou functioneren (en daar is hij wel naar toe aan het werken). Het lijkt voor nationale veiligheid van VS heel wat beter om gewoon te regelen dat er bases kunnen zijn op Groenland (zoals in Europa).

3) Het is altijd goed om dingen goed aan te kondigen en pas stop te zetten als je weet hoe verder te gaan. Anders krijg je van die Schiphol situaties. Eerst een hoop personnel ontslaan tijdens crisis en dan daarnain problemen komen vanwege gebrek aan personeel. Of in dit geval meer een maand stroom van ziekenhuis uitschakelen om te zien wat echt de stroom nodig heeft.
Prima om het daar verder over te hebben. En die discussie kan gewoon gevoerd worden.

1. Woorden. Als illegalen het land uit moeten en ze doen het niet is het gelegitimeerd (normaal...) om ze op te pakken en het voor ze te regelen.

2. Uiteraard sluit Trump niets uit. Degene die ernaar vroeg zou overigens gecanceld moeten worden. En de NAVO functioneert voor geen meter...Alleen de VS functioneert......

3. Het is te veel terrorisme support. Dat moet stoppen. En dit is lang van te voren aangekondigd, zo ongeveer de hele verkiezingscampagne al......
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 30 jan 2025, 11:54, 2 keer totaal gewijzigd.
ZWP

Bericht door ZWP »

We willen allemaal beter (goed) bestuur en een betrouwbare overheid.
Daar zijn zo ongeveer alle acties van Trump geen goed voorbeeld van.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

ZWP schreef: 30 jan 2025, 11:41 We willen allemaal beter (goed) bestuur en een betrouwbare overheid.
Daar denk ik anders over. En - gelukkig - met mij de meerderheid in de VS. En ook in Europa gaat het de goede kant op. Zie bijvoorbeeld Duitsland.

Het goede nieuws is dat de media, europa etc. niet het gezonde verstand eronder kan houden. Dat geeft de burger moed!
gallio

Bericht door gallio »

Wim Anker schreef: 30 jan 2025, 11:48
ZWP schreef: 30 jan 2025, 11:41 We willen allemaal beter (goed) bestuur en een betrouwbare overheid.
Daar denk ik anders over. En - gelukkig - met mij de meerderheid in de VS. En ook in Europa gaat het de goede kant op. Zie bijvoorbeeld Duitsland.

Het goede nieuws is dat de media, europa etc. niet het gezonde verstand eronder kan houden. Dat geeft de burger moed!
Trump's approval rate is 45%. Niet precies een meerderheid.
gallio

Bericht door gallio »

Wim Anker schreef: 30 jan 2025, 11:39
1) Dat ligt er aan. In Nederland zul je een wildplasser geen crimineel noemen, maar het is illegaal. Het is een overtreding, geen misdaad. In VS is illegaal in het land verblijven op zich geen "felony".
1. Woorden. Als illegalen het land uit moeten en ze doen het niet is het gelegitimeerd (normaal...) om ze op te pakken en het voor ze te regelen.
Woorden... Trump is zelf een crimineel. Moet hij ook gedeporteerd worden ?
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

gallio schreef: 30 jan 2025, 12:02

Approval = hoe goed doe je het t.o.v. de belofte.
Verkiezingen = zijn we het eens met je plannen.

De meerderheid is het eens met de plannen. Ws vind een deel dat het nog niet voortvarend genoeg gaat.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

gallio schreef: 30 jan 2025, 12:05
Nee. Want hij is niet illegaal.

En jahoor, het domme schelden is weer begonnen. Nog wat Hitler vergelijkingen erbij en het farizeersgebed heeft weer tekst genoeg voor vandaag.
gallio

Bericht door gallio »

Wim Anker schreef: 30 jan 2025, 12:06

Approval = hoe goed doe je het t.o.v. de belofte.
Verkiezingen = zijn we het eens met je plannen.

De meerderheid is het eens met de plannen. Ws vind een deel dat het nog niet voortvarend genoeg gaat.
Verkiezingen: 49.8% van de bevolking stemde op Trump.
Approval rating: 45% zegt het nu met de plannen van Trump eens te zijn.

Dat een deel van de bevolking het niet ver genoeg ziet gaan is pure inlegkunde van jou.
gallio

Bericht door gallio »

Wim Anker schreef: 30 jan 2025, 12:08

En jahoor, het domme schelden is weer begonnen. Nog wat Hitler vergelijkingen erbij en het farizeersgebed heeft weer tekst genoeg voor vandaag.
Dus als ik je goed begrijp mag je een vluchteling, die niet een complete stapel documenten kan overhandigen waaruit blijkt dat zijn leven in gevaar is, een crimineel noemen, maar iemand die door de rechtbank schuldig bevonden is (maar geld en macht aan zijn kant heeft) mag je niet een crimineel noemen.
parsifal

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef: 30 jan 2025, 12:08
gallio schreef: 30 jan 2025, 12:05

En jahoor, het domme schelden is weer begonnen...Nog wat Hitler vergelijkingen erbij en en het farizeersgebed heeft weer tekst genoeg.
Maar Trump is een veroordeeld "felon". In tegenstelling tot veel van degenen die illegaal in het land zijn. Dat Trump Guantanamo ook voor deze emigranten zonder papieren wil gebruiken is echt vergaand. Het zou trouwens (net als in Europa) helpen als degenen die mensen zonder papieren in dienst hebben ook worden aangepakt.

En over Navo. Mag VS ook in Europa gaan etteren als EU landen en VK het met je eens worden over NAVO en geen Amerikanen meer toelaten op Rammstein of in Baltische Staten en hun wapenafhankelijkheid toch meer in Zweden en Frankrijk gaan zoeken?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
MGG

Bericht door MGG »

Hoe betrouwbaar waren eerdere peilingen?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

MGG schreef: 30 jan 2025, 12:19 Hoe betrouwbaar waren eerdere peilingen?
Als beide peiling identiek aan elkaar zijn uitgevoerd, dan is de daling van 49% naar 45% logisch en hoef je niet op de betrouwbaarheid te bevragen. Anders voer je gewoon twee peilingen uit onder een ander publiek en dan kan je de uitkomsten laten beweren dat je wilt. Dus ja, dit is gewoon een indicatie, niet meer dan dat, want het verschil is ook weer niet zo groot.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Wim Anker schreef: 30 jan 2025, 11:07 Dat is precies wat ik bedoel.
1. Prima idee. (Illegaal = crimineel toch)?
2. De veiligheid ook Europa maakt het het overwegen waard. Trump heeft gewoon een punt. En dat Trump het kwaadschiks zal doen (met militaire middelen) is vooral framing. Ik denk dat dit gewoon uitonderhandeld wordt.
3. Vooralsnog stoppen met ontwikkelingshulp (vanuit de overheid!) totdat e.e.a is uitgezocht is prima plan. Zouden ze hier ook moeten doen.
Het punt is dat de associatie die opgeroepen worden een heel andere connotatie hebben dan jij hier allemaal beweerd. Als ik het comprimeer en probeer te bevatten, dan zou het voor mij zo kunnen uitpakken: Trump neemt de regering van Nederland over, controleert vervolgens het bedrijf waar ik werk en dwingt mij ontslag te nemen en formuleert vervolgens een wet waarna hij het recht heeft mij en mijn gezin in een concentratiekamp te Vught op te sluiten.
Ik denk dus vanuit het inlevingsvermogen op het niveau van een gewoon burger en niet op strategisch niveau in het licht van wereldwijde geopolitieke ontwikkelingen, waar ik toch geen verstand van heb. Alhoewel ik geneigd ben om te denken dat de wapenkracht van de VS zo groot is dat het strategisch versterken van Groenland helemaal geen effectieve versterking is, dus dat je daar andere redenen voor moet bedenken. Zoals zelfverrijking.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

parsifal schreef: 29 jan 2025, 21:51

Deels mee eens hoor. Al kun je besluitvaardigheid ook verwachten van politici die zich door idealen laten driven en niet door de eerstkomende verkiezingen. Zeg de Jan Pronks die zeggen "hier staan we voor, ben je het er mee eens stem op ons, ben je het er niet mee eens, dan zijn er andere partijen".

Ik heb ook het idee dat de huidige problemen met bijv stikstof, overvol elektriciteitsnet enz vooral het gevolg zijn van jarenlang beleid met een horizon tot de volgende verkiezingen. Ik weet niet of dat bij ondernemers beter zou zijn.
In politiek systeem niet inderdaad. We hebben politici nodig die, ongeacht of ze wel of niet weer worden gekozen, de juiste (langetermijn) besluiten nemen ipv hun oren te laten hangen naar steeds wijzigende meningen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Maanenschijn schreef: 30 jan 2025, 06:48
Zeeuw schreef:
parsifal schreef: 29 jan 2025, 14:20
Zeeuw schreef: 29 jan 2025, 14:11 Kregen we in Nederland ook maar eens ondernemers aan het roer.
Van het soort Musk of Trump? Of meer Jimmy Carter-achtig?
Het gaat niet om de soort. Maar zoals we momenteel als Nederland bv gevangen zitten in een stikstofcrisis, waarin geen enkele partij fatsoenlijk verantwoordelijkheid neemt uit angst voor de achterban, dat zou m.i. beter kunnen wanneer er meer knopen werden doorgehakt. En daarin vind ik de meeste ondernemers sterker dan de meeste politici. En ja, daar zijn allerhande nuances in te maken.

Maar vooral in de lokale politiek kom ik vrijwel geen ondernemers tegen en dat heeft z'n redenen.
Ik ken ondernemers die volstrekt niet ondernemen, ik kom mensen in loondienst tegen die voluit ondernemer zijn.

Wat is jouw definitie van ondernemer?
Iemand die voor eigen rekening en risico een onderneming drijft. Noem eens een voorbeeld van beide?
Plaats reactie