Ik had het over vrome joden. Ik ben geen van beide.Job schreef: ↑16 jan 2025, 18:55Paulus bleef koersvast. Maar dat weet jij best.Tiberius schreef: ↑16 jan 2025, 18:29Iets dergelijks zouden de vrome joden destijds ook van Paulus gezegd kunnen hebben:Job schreef: ↑16 jan 2025, 15:46Ik heb mensen gesproken die me in grote ernst zeiden: we worden door Gods leiding naar die en die gemeente geleid. Sowieso slaat het gesprek dan dood, want wat kun je dan nog zeggen? Een paar jaar later werden ze "door de Here" opnieuw naar een andere gemeente geleid en inmiddels zijn ze Evangelisch.Michaels schreef: ↑16 jan 2025, 15:39 Waarom een gevaarlijk graadmeter als je er zeker van bent in je persoonlijk geloofsleven.
Natuurlijk moet dat niet op één nachtje ijs gebaseerd zijn maar mijn ervaring is dat je er diep en diep over nadenkt en het gaat zeker niet in je koude kleren zitten. Mijn beleving is dat als je er met een Ger.Gem persoon over spreekt je bij voorbaat veroordeeld ben, over een graatmeter gesproken.
Ik vind dat dus echt ingewikkeld, sorry.
'Eerst zei hij in grote ernst dat hij door Gods leiding naar Pisidie werd geleid. Een poosje later werd hij 'door de Here' naar Klein-Azie geleid. Tjonge, later zelfs naar Macedonie. En inmiddels zit hij zelfs in dat goddeloze Rome.
Dat vinden wij echt ingewikkeld, sorry.'
Ik heb het over mensen die in een paar jaar tijd volledig van geloof (leer en leven) veranderen, maar daar wel naam des HEEREN op plakken om het te rechtvaardigen.
ex-GerGem topic
Re: ex-GerGem topic
Noem alsje gewoon man en paard, in plaats van deze feedback waar volgens mij (?) ergernis in zit maar waar ik net niks mee kan. Jouw stellingname dat het ervaren van Gods zegen altijd subjectief is, onderschrijf ik. Maar het lijkt voor jou al snel vroom-Jodig te zijn wanneer ik dat concreet uitwerk. Klopt dat? Leg gerust uit.Tiberius schreef: ↑16 jan 2025, 19:01Ik had het over vrome joden. Ik ben geen van beide.Job schreef: ↑16 jan 2025, 18:55Paulus bleef koersvast. Maar dat weet jij best.Tiberius schreef: ↑16 jan 2025, 18:29Iets dergelijks zouden de vrome joden destijds ook van Paulus gezegd kunnen hebben:Job schreef: ↑16 jan 2025, 15:46
Ik heb mensen gesproken die me in grote ernst zeiden: we worden door Gods leiding naar die en die gemeente geleid. Sowieso slaat het gesprek dan dood, want wat kun je dan nog zeggen? Een paar jaar later werden ze "door de Here" opnieuw naar een andere gemeente geleid en inmiddels zijn ze Evangelisch.
Ik vind dat dus echt ingewikkeld, sorry.
'Eerst zei hij in grote ernst dat hij door Gods leiding naar Pisidie werd geleid. Een poosje later werd hij 'door de Here' naar Klein-Azie geleid. Tjonge, later zelfs naar Macedonie. En inmiddels zit hij zelfs in dat goddeloze Rome.
Dat vinden wij echt ingewikkeld, sorry.'
Ik heb het over mensen die in een paar jaar tijd volledig van geloof (leer en leven) veranderen, maar daar wel naam des HEEREN op plakken om het te rechtvaardigen.
Zullen we niet de ander beschuldigen van 'ergernis' of 'frustratie'?
@Job, er zit geen ergernis in hoor, alleen maar de moraal om niet te snel over anderen te oordelen.
- Maanenschijn
Ik lees dat het allemaal erg lastig is. Voorbeelden van mensen die weg gaan en dan vooral erg naar links/licht (dat zal bedoeld zijn met de bewuste verschrijving ‘Here’) opschuiven. Met daarbij, zo lijkt het, een allergie voor alles wat vertrekt.
Ik lees dat het lastig is omdat je belijdenis gedaan hebt, gedoopt bent, getrouwd bent, je kinderen gedoopt hebt in een kerkverband. Dat is een gewetenszaak en daar heb ik veel respect voor.
Ik lees over ontvangen (subjectief beoordeelde) zegen, wat ook al ingewikkeld is.
Ik ben twee maal van kerkverband/ kerkgenootschap veranderd. Gewoon heel praktische redenen. Het waren ook geen heel grote stappen. Opgevoed in een gezin waar kerkmuren laag waren, kerkisme niet bestond, maar een persoonlijke band met de plaatselijke gemeente groot was, heb ik dat ook niet mee gekregen.
Heeft de Heere al die veranderingen gezegend? Ik weet het niet. Ik zou willen zeggen: Hij heeft het ten goede gekeerd. Hij heeft mij/ons gebracht in een gemeente waar ik mij inmiddels hartelijk mee verbonden voel. Waar Hij zegen geeft in de prediking, waar Hij mij aan Zijn tafel heeft gebracht. Ik voel mij hartelijk verbonden met deze gemeente en het zou me zwaar vallen er weg te moeten gaan.
Ik stelde de vraag over het verschil tussen een baan veranderen of zelfs land veranderen niet voor niets. Eén maal ben ik van baan veranderd, ik meende onder de goedkeuring van de Heere, maar het is anders gegaan. Eén maal stond ons gezin op het punt van emigreren (we hadden alles hier al verkocht) in de overtuiging dat de Heere mee ging, maar het liep anders. Beide ervaringen hebben geleerd om te doen wat mijn hand vind om te doen, onder biddend opzicht. Nuchter, met overwegingen, beseffend dat de Heere er boven staat. Еn ook soms terug ‘slaat’.
Ik meen dat dat ook mag gelden voor het veranderen van naam van het kerkverband.
Ik lees dat het lastig is omdat je belijdenis gedaan hebt, gedoopt bent, getrouwd bent, je kinderen gedoopt hebt in een kerkverband. Dat is een gewetenszaak en daar heb ik veel respect voor.
Ik lees over ontvangen (subjectief beoordeelde) zegen, wat ook al ingewikkeld is.
Ik ben twee maal van kerkverband/ kerkgenootschap veranderd. Gewoon heel praktische redenen. Het waren ook geen heel grote stappen. Opgevoed in een gezin waar kerkmuren laag waren, kerkisme niet bestond, maar een persoonlijke band met de plaatselijke gemeente groot was, heb ik dat ook niet mee gekregen.
Heeft de Heere al die veranderingen gezegend? Ik weet het niet. Ik zou willen zeggen: Hij heeft het ten goede gekeerd. Hij heeft mij/ons gebracht in een gemeente waar ik mij inmiddels hartelijk mee verbonden voel. Waar Hij zegen geeft in de prediking, waar Hij mij aan Zijn tafel heeft gebracht. Ik voel mij hartelijk verbonden met deze gemeente en het zou me zwaar vallen er weg te moeten gaan.
Ik stelde de vraag over het verschil tussen een baan veranderen of zelfs land veranderen niet voor niets. Eén maal ben ik van baan veranderd, ik meende onder de goedkeuring van de Heere, maar het is anders gegaan. Eén maal stond ons gezin op het punt van emigreren (we hadden alles hier al verkocht) in de overtuiging dat de Heere mee ging, maar het liep anders. Beide ervaringen hebben geleerd om te doen wat mijn hand vind om te doen, onder biddend opzicht. Nuchter, met overwegingen, beseffend dat de Heere er boven staat. Еn ook soms terug ‘slaat’.
Ik meen dat dat ook mag gelden voor het veranderen van naam van het kerkverband.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Veel herkenning bij wat Helma hier geschreven heeft.
Al zullen velen dat hier misschien niet denken, bij mij is de GG eigenlijk nog altijd de "eerste liefde"
Het is een rouwproces die je ervaart als je meent te moeten vertrekken.
En de pijn daarvan ervaar ik nog (bijna) dagelijks.
De kritiek die ook nog blijft is ten diepste het uiten van zorg over het kerkverband waar je ondanks alles nog aan verbonden voelt.
Voor ieder die denkt dat een overstap makkelijk gemaakt wordt. Ga eens in gesprek met een vertrekker.
Open en eerlijk. Zonder vooroordelen vooraf.
Tegelijkertijd ben ik inmiddels van mening, dat we het overstappen van kerkverband veel te geestelijk en veel te groot maken.
Ik denk toch dat we er wat nuchterder in mogen staan. Een overstap is soms voor beiden partijen beter. In de lijn van was ds Kersten zei: niet elke gemeente past bij elke ds, en niet elke ds past bij elke gemeente. Zo geldt dat ook voor leden, zeker als een gemeente (of lid) qua inhoud en koers veranderd.
Al zullen velen dat hier misschien niet denken, bij mij is de GG eigenlijk nog altijd de "eerste liefde"
De kritiek die ook nog blijft is ten diepste het uiten van zorg over het kerkverband waar je ondanks alles nog aan verbonden voelt.
Voor ieder die denkt dat een overstap makkelijk gemaakt wordt. Ga eens in gesprek met een vertrekker.
Tegelijkertijd ben ik inmiddels van mening, dat we het overstappen van kerkverband veel te geestelijk en veel te groot maken.
Ik denk toch dat we er wat nuchterder in mogen staan. Een overstap is soms voor beiden partijen beter. In de lijn van was ds Kersten zei: niet elke gemeente past bij elke ds, en niet elke ds past bij elke gemeente. Zo geldt dat ook voor leden, zeker als een gemeente (of lid) qua inhoud en koers veranderd.
Mooie reactie, net als die van Helma overigens. Verder een beetje een verdrietig topic oftewel de geest erachter.HHR schreef: ↑16 jan 2025, 19:46 Veel herkenning bij wat Helma hier geschreven heeft.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ik zou eerder gaan thuislezen dan van kerk wisselen denk ik.
Kijk dat vind ik nu ook. Reactie van @Helma en @HHR zijn mooi in een verder behoorlijk vreemd topic. De GG is voluit een kerkverband van de achterban van het RF. Dan is het best apart om ruimte te geven voor argumentatie dat het zo goed is om dit kerkverband te verlaten Ik hoop dat ik nooit een ex-CGK topic hoef te openen.pierre27 schreef: ↑16 jan 2025, 20:51Mooie reactie, net als die van Helma overigens. Verder een beetje een verdrietig topic oftewel de geest erachter.HHR schreef: ↑16 jan 2025, 19:46 Veel herkenning bij wat Helma hier geschreven heeft.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ik vind het een vreemd onderwerp. Vrij vaag ook.huisman schreef: ↑16 jan 2025, 21:20Kijk dat vind ik nu ook. Reactie van @Helma en @HHR zijn mooi in een verder behoorlijk vreemd topic. De GG is voluit een kerkverband van de achterban van het RF. Dan is het best apart om ruimte te geven voor argumentatie dat het zo goed is om dit kerkverband te verlaten Ik hoop dat ik nooit een ex-CGK topic hoef te openen.pierre27 schreef: ↑16 jan 2025, 20:51Mooie reactie, net als die van Helma overigens. Verder een beetje een verdrietig topic oftewel de geest erachter.HHR schreef: ↑16 jan 2025, 19:46 Veel herkenning bij wat Helma hier geschreven heeft.
Wat mij betreft snel een slotje er op. Uiteindelijk leent een dergelijk onderwerp zich vooral om zich negatief uit te laten over dit kerkverband. Ik vind dat vrij triest.
Geldt dat ook als God iemand in de Rooms Katholieke Kerk zou hebben geplaatst en diegene besluit zich aan te sluiten bij de Gereformeerde Gemeenten (ik noem een willekeurig voorbeeld) ?Ad Anker schreef: ↑15 jan 2025, 17:56 Het blijft natuurlijk ingewikkeld als je door God door geboorte ergens geplaatst wordt, je daar het teken en zegel ontvangt van Zijn verbond, Hij jou vervolgens met al Zijn liefde naloopt door je te onderwijzen door prediking en catechese en dat je dan vervolgens zegt: Dank U wel, maar ik zoek toch maar een ander plekje op.
Persoonlijk geloof ik niet zo dat God je in een bepaald kerkgenootschap zou plaatsen waar je dan nooit meer weg zou mogen. Uiteindelijk zijn al die kerkgenootschappen maar bedenksels van mensen en gevolgen van onze zonden dat we niet met elkaar door een deur kunnen.