Welke muziek beluister je nu?

Konijntje

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Konijntje »

Herman schreef: 14 jan 2025, 08:03
DDD schreef: 13 jan 2025, 23:15 Ik speel orgel in een kerk waar men een meditatief orgelspel heeft na de preek. Maar er zijn geen voorschriften voor de ingetogenheid. En wat mij betreft, ook terecht. Ik zal daar toch eens navraag naar doen.

Wat mij betreft, kan de meditatie van het heil ook uitstekend bij een Van Vulpen-orgel.
Ik kan me voorstellen dat ze daar bedoelen dat je een passende psalm bij de preek ten gehore brengt, die inhoudelijk de lijn van de preek wat doorzet, zodat de mensen een moment van reflectie kunnen nemen. Maar dat zegt dan niets over de stijl, en daar begon het gesprek wel mee.

Natuurlijk kan je op een Van Vulpen orgel meditatief spelen. Een barokke adagio kan heel meditatief zijn en een cantilena kan je er ook best op spelen.

Het is alleen de vraag als je een Psalm opent met het volle werk en in Preludium stijl van Bach, of dat nog onder de toelaatbare (meditatieve) muziek valt. Een gedeelte zal dat soort muziek identificeren met het begrip herrie.
Ik denk dat maar weinig organisten binnen de Gereformeerde gezindte een Preludium in stijl van Bach kunnen improviseren....

Overigens een interessante vraag: in hoeverre houd je rekening met de gemeente?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Konijntje schreef: 14 jan 2025, 19:17 Ik denk dat maar weinig organisten binnen de Gereformeerde gezindte een Preludium in stijl van Bach kunnen improviseren....

Er is genoeg bladmuziek dat daar bij aansluit.

En een gemeente kan je gewoon aan een stijl laten wennen.
Wachter
Verbannen

Bericht door Wachter »

Herman schreef: 14 jan 2025, 19:29
Konijntje schreef: 14 jan 2025, 19:17 Ik denk dat maar weinig organisten binnen de Gereformeerde gezindte een Preludium in stijl van Bach kunnen improviseren....

Interessant, dat laatste.

Ik zou organisten ook wel willen beroepen dan naar bepaalde gemeenten. :D
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Bach is beïnvloedt door meerdere stijlen, Zuid-Duits, Italiaans, Noord-Duits, en de Franse stijl.

In ene werk komt meer de ene stijl en in andere, de andere stijl(en) naar voren.
Dus hoe definieer je Bach-stijl?

Er zijn best wat orgelwerken die werden gezien als zeker van J.S. Bach,
maar die bleken van W.F. Bach (BWV 534),
Christian Friedrich Witt(e): een Passacaglia in d-Moll
Johann Bernhard Bach: Ciaconna,
Johann Caspar Vogler: Jesu Leiden Pein und Tod (BWV Anh. 57)
Johann Peter Kellner:
Johann Ludwig Krebs: Herr Jesu Christ, dich zu uns wend en Wir glauben all an einen Gott (BWV 740)
Gottfried August Homilius:
Johann Christoph Bach: Prealudium und Fuge in Es
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Johann Gottfried Walther schreef: 14 jan 2025, 19:36
Er zijn best wat orgelwerken die werden gezien als zeker van J.S. Bach,
maar die bleken van
[...]
Johann Ludwig Krebs: Herr Jesu Christ, dich zu uns wend en Wir glauben all an einen Gott (BWV 740)
[...]
Van BWV 740 bestaan wel vier of vijf varianten, vierstemmig, vijfstemmig, met en zonder dubbelpedaal, met meer en met minder versieringen - en daarbij is lang niet zeker of ze wel allemaal van Krebs zijn. Nog steeds wordt rekening gehouden met de mogelijkheid dat de sobere vijfstemmige wél van Bach is, en dat Krebs zowel de vereenvoudigde versies als de versie met extra maten en nog méér versieringen maakte.

Zoals ook Carl Philipp Emanuel Bach werk van zijn vader "verfraaide" en uitbreidde (BWV 639).
https://youtu.be/vkksSGG7ahQ?si=SP1uKyhKaMP-aQ2H
~~Soli Deo Gloria~~
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

De dubbelpedaal versie(s) wordt/worden door meerdere gezaghebbende onderzoekers toegeschreven aan J.L. Krebs.

Waaronder Gerhard Weinberger en Lex Gunnink. https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 112b06a76c

Krebs WV: 554c: Double pedal, cantus firmus in soprano. Previously attributed to Bach (BWV 740) but now generally considered to be by Krebs.

There has been much debate over the authorship of Krebs-WV 554c (BWV 740). All four versions of the chorale have been handed down only in published editions: Krebs-WV 554, 554a and 554b attributed to Krebs, and 554c attributed to Bach. However, the structural concept of 554c is very similar to that of 554a, suggesting that they are by the same author. Doubts of Bach's authorship of 554c have also been raised on stylistic grounds. The likely attribution of 554c to Krebs is asserted by Tittel (1966) and accepted by Emans (1997), Weinberger (1986) and Williams (2003). BWV 740 was not included in the New Bach Edition (Emans 2008).

Vele kunnen het niet verkroppen dat Krebs hier Bach evenaart. Maar dat is geen goed argument om maar te denken dat het een werk van J.S. Bach is.
Te regelmatig hoor ik nog, zo goed werk moet wel van Bach zijn, maar als men er van overtuigd is dat het niet van Bach is, roept men om het hardst,
jah het was altijd al een wat minder werk hé?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Terri

Bericht door Terri »

J.C. Philpot schreef: 14 jan 2025, 08:26 Die Priester - Von guten Mächten
Wat mooi......
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Herman schreef: 14 jan 2025, 19:29

Ligt er aan. De begeleiding hoort dienstbaar te zijn aan de gemeente. Als je een voorspel hebt, waar de helft van de gemeente zich ronduit aan ergert, schiet je dan je doel niet voorbij?
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Wat blijft dit een prachtig lied:

www.youtube.com/watch?v=I3fIQQ1EXv8

Mooi ook zo'n beurtzang.
DDD

Bericht door DDD »

Ik zocht op de bedezang voor de preek.

Het valt mij op dat die in veel gemeenten niet zoveel gezongen wordt. Onze dominee geeft hem wel regelmatig op en onze vorige dominee ook, maar ik kom het in andere gemeenten niet zoveel tegen.

Allereerst: een mooie begeleiding. De gemeente zingt er wat achteraan, maar de organist speelt mooi en op de een of andere manier stoort het mij bij deze manier van spelen ook niet echt. Dat komt misschien omdat de organist wel in een ritme speelt.

Vaak zet een gemeente aarzelend in, omdat een organist niet telt en afhankelijk van het moment dat hij zin heeft een nieuwe regel inzet. Er zijn organisten die dat opzettelijk doen om op die manier de gemeentezang te vertragen. Dat gebeurt zelfs door bekende organisten.

Maar dat terzijde.

Ik was vooral even benieuwd wie dit heeft gespeeld of van wie deze bewerking is en ook in welke gemeenten de bedezang voor de preek wel gezongen wordt.

Ik vind het zelf wel een passend lied voor de zondag. Je kunt het natuurlijk ook thuis zingen, maar het lied is wel echt bedoeld voor de eredienst zelf.

https://www.youtube.com/watch?v=NVj-gklC9qs
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

DDD schreef:Ik zocht op de bedezang voor de preek.

Het valt mij op dat die in veel gemeenten niet zoveel gezongen wordt. Onze dominee geeft hem wel regelmatig op en onze vorige dominee ook, maar ik kom het in andere gemeenten niet zoveel tegen.

Allereerst: een mooie begeleiding. De gemeente zingt er wat achteraan, maar de organist speelt mooi en op de een of andere manier stoort het mij bij deze manier van spelen ook niet echt. Dat komt misschien omdat de organist wel in een ritme speelt.

Vaak zet een gemeente aarzelend in, omdat een organist niet telt en afhankelijk van het moment dat hij zin heeft een nieuwe regel inzet. Er zijn organisten die dat opzettelijk doen om op die manier de gemeentezang te vertragen. Dat gebeurt zelfs door bekende organisten.

Maar dat terzijde.

Ik was vooral even benieuwd wie dit heeft gespeeld of van wie deze bewerking is en ook in welke gemeenten de bedezang voor de preek wel gezongen wordt.

Ik vind het zelf wel een passend lied voor de zondag. Je kunt het natuurlijk ook thuis zingen, maar het lied is wel echt bedoeld voor de eredienst zelf.

https://www.youtube.com/watch?v=NVj-gklC9qs
Ik heb de Bedezang voor de Preek recent een keer begeleid in onze gemeente.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wij zingen het altijd thuis voordat we naar de middag/avonddienst gaan. Behalve als het leesdienst is. Dan zingen we, zoals altijd voor de morgendienst, Psalm 84:1.

Bedezang is een prachtig lied. Heel af en toe wordt hij in de dienst ook wel eens gezongen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

wij zingen het hele psalmboek door 's avonds voor de dienst.
We zijn nu bij de gezangen, de beide berijmingen van de geloofsbelijdenis is echt een crime
Bedezang voor de predikatie wel vaker gezongen.
Afgelopen week "O Heere die ons het leven voedt" en die ging nog redelijk goed.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Henk J

Bericht door Henk J »

Heb deze bedezang nog nooit gezongen volgens mij. De 2e berijming van de Geloofsbelijdenis wel een keer bij een belijdenisdienst elders. Mooie melodie.
Maar bij ons zingen we sowieso niet zo vaak uit de enige gezangen, volgens mij hebben we er afgelopen Kerstperiode niet of misschien één keer uit gezongen.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

De "enige gezangen" die mij het meeste aanspreken zijn het gebed des Heeren en de avondzang. Maar de bedezang voor de predikatie zouden we wat mij betreft ook vaker mogen zingen. In mijn vorige gemeente sprak een ouderling deze altijd uit in plaats van een vrij consistoriegebed.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie