Ik denk dat maar weinig organisten binnen de Gereformeerde gezindte een Preludium in stijl van Bach kunnen improviseren....Herman schreef: ↑14 jan 2025, 08:03Ik kan me voorstellen dat ze daar bedoelen dat je een passende psalm bij de preek ten gehore brengt, die inhoudelijk de lijn van de preek wat doorzet, zodat de mensen een moment van reflectie kunnen nemen. Maar dat zegt dan niets over de stijl, en daar begon het gesprek wel mee.DDD schreef: ↑13 jan 2025, 23:15 Ik speel orgel in een kerk waar men een meditatief orgelspel heeft na de preek. Maar er zijn geen voorschriften voor de ingetogenheid. En wat mij betreft, ook terecht. Ik zal daar toch eens navraag naar doen.
Wat mij betreft, kan de meditatie van het heil ook uitstekend bij een Van Vulpen-orgel.
Natuurlijk kan je op een Van Vulpen orgel meditatief spelen. Een barokke adagio kan heel meditatief zijn en een cantilena kan je er ook best op spelen.
Het is alleen de vraag als je een Psalm opent met het volle werk en in Preludium stijl van Bach, of dat nog onder de toelaatbare (meditatieve) muziek valt. Een gedeelte zal dat soort muziek identificeren met het begrip herrie.
Overigens een interessante vraag: in hoeverre houd je rekening met de gemeente?