Pleiten op je doop

-DIA-

Re: Pleiten op je doop

Bericht door -DIA- »

Adagio schreef: 15 jan 2025, 09:22
-DIA- schreef: 14 jan 2025, 16:40 De preek van zondagavond 2 januari 2025 in Noord gaat over ZONDAG 27 vr./antw.
Het gaat daar over
DE GROND VAN DE KINDERDOOP
die ligt
1. In het begrepen zijn in het verbond
2. In de toezegging van het verbond
2. In de afzondering vanwege het verbond.

Een preek die goed is om te beluisteren voor u en voor mij.
Het is juist hier, op dit punt, dat er veel dwalingen zijn geweest en nog steeds zijn.
https://www.gergemrijssen.nl/terugluisteren/
Dank! wist niet dat men kon terugluisteren.
Preken blijven, dacht ik, 2 maanden staan.
Terugluisteren kan pas sinds kort.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Bertiel

Bericht door Bertiel »

J.C. Philpot schreef: 15 jan 2025, 12:01
Bertiel schreef: 15 jan 2025, 11:55 wat zie jij dan in de doop en hoe verhoudt zich dat met HC?
Ik onderschrijf wat de HC zegt over de doop. Zoals bijvoorbeeld de toezegging in de doop (vraag 74: dat Hij ons zo zekerlijk met Zijn bloed en Geest wassen wil, als wij met het doopwater gewassen worden).

Op grond van die toezegging mag een zondaar rechtstreeks tot Christus gaan met zijn zonde, schuld en onbekeerlijkheid. Wat mij betreft hoeft er niet eerst op de doop gepleit te worden.
maar dat toegaan is toch omwille van het verbond? Daarin wordt toch de toezegging gedaan? Dan wordt er toch op die toezegging gepleit bij de Heere?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Een voorbeeld:
Maar als ik een waardebon krijg van mijn vrouw voor een etentje, ga ik haar niet voortdurend op de belofte op de waardebon wijzen. Mijn vrouw is zo betrouwbaar, dat ik haar niet hoef te herinneren aan dat ze dat beloofd heeft. Het zou van wantrouwen spreken als ik haar elke dag ga vertellen dat ze goed moet onthouden wat ze beloofd heeft. Ik ga op grond van de waardebon rechtstreeks naar haar toe, en vraag haar om het etentje te plannen, en dat gebeurt ook.

Ik hou verder niemand tegen om op de doop te pleiten. Maar vlucht daarbij vooral tot Christus, want buiten Hem kunnen we niet in beloften rusten. We kunnen niet pleiten op de doop, en tegelijkertijd volharden in ongeloof en onbekeerlijkheid.

Verder eens met de posting van DDD, en die van Helma als het gaat om het pleiten voor anderen.

En ik heb denk ik mijn kruit voor nu verschoten voor dit onderwerp, dus ik laat het hier even bij.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Scheepsbel

Bericht door Scheepsbel »

Waar ik een beetje mee worstel is, Men zegt dat God iets belooft in de doop, en als Hij dit niet toepast dan? Ga je dan verloren? En ligt er geen gevaar dat je God dan de schuld geeft ipv jezelf?

Ik zeg duidelijk worsteling, ik geef hier mee aan dat ik niet vind dat men ongelijk heeft of het beter wil weten maar het is een oprechte worsteling met al de tegenstrijdigheden die ik lees, tuurlijk zijn wij ons gezin allemaal gedoopt en volgens het doopformulier en dan vooral het dankgebed zegt dat onze zonden vergeven zijn, maar ja dan ineens hoor ik weer dat dit niet zo gelezen moet worden en men nog wedergeboren moet worden, worden je zonden dan voor de tweede keer vergeven, snappen jullie de verwarring? Daarom vraag ik door bij jou ddd niet om je dwars te zitten maar om het oprecht te willen begrijpen. Als in alles terug lees is men toch niet eenduidig hierin terwijl men allemaal op hetzelfde formulier ja zeggen, hoe dan?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

als God het niet toepast is dat vanwege je ongeloof en daar is er maar één schuldig aan.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Scheepsbel schreef: 15 jan 2025, 12:46 Waar ik een beetje mee worstel is, Men zegt dat God iets belooft in de doop, en als Hij dit niet toepast dan? Ga je dan verloren? En ligt er geen gevaar dat je God dan de schuld geeft ipv jezelf?

Ik zeg duidelijk worsteling, ik geef hier mee aan dat ik niet vind dat men ongelijk heeft of het beter wil weten maar het is een oprechte worsteling met al de tegenstrijdigheden die ik lees, tuurlijk zijn wij ons gezin allemaal gedoopt en volgens het doopformulier en dan vooral het dankgebed zegt dat onze zonden vergeven zijn, maar ja dan ineens hoor ik weer dat dit niet zo gelezen moet worden en men nog wedergeboren moet worden, worden je zonden dan voor de tweede keer vergeven, snappen jullie de verwarring? Daarom vraag ik door bij jou ddd niet om je dwars te zitten maar om het oprecht te willen begrijpen. Als in alles terug lees is men toch niet eenduidig hierin terwijl men allemaal op hetzelfde formulier ja zeggen, hoe dan?
Beste Scheepsbel, ik kan begrijpen dat je met het reformatorische doopformulier worstelt.
Wat mij helpt is dat als God iets belooft, dat het alleen vervuld wordt in de weg van geloof. Beloven vraagt om geloven. Beloftes werken niet automatisch. God past niet automatisch toe wat Hij belooft. Geheel Israël was Kanaän beloofd, maar ze konden niet ingaan vanwege hun ongeloof. Dus God is niet onbetrouwbaar als wij door ongeloof Zijn belofte in de weg staan. Hoe graag had de Heere Jezus Zijn volk niet vergaderd als een hen haar kuikens maar ze wilden niet.

Zijn de zonden van de kinderen vergeven en verzoend? Wat God betreft ja. Daarom ook dat de Dordtse Leerregels zeggen dat jonggestorven kinderen die gedoopt zijn zalig worden.

Maar we kunnen de belofte van vergeving verwerpen.
Hebreeen 10:29: Hoeveel te zwaarder straf, meent gij, zal hij waardig geacht worden, die den Zoon van God vertreden heeft, en het bloed des testaments onrein geacht heeft, waardoor hij geheiligd was, en den Geest der genade smaadheid heeft aangedaan?

Lees de kanttekeningen over het bloed van Jezus waardoor de gedoopten geheiligd waren.
Scheepsbel

Refojongere schreef: 15 jan 2025, 18:26
Scheepsbel schreef: 15 jan 2025, 12:46 Waar ik een beetje mee worstel is, Men zegt dat God iets belooft in de doop, en als Hij dit niet toepast dan? Ga je dan verloren? En ligt er geen gevaar dat je God dan de schuld geeft ipv jezelf?

Beste Scheepsbel, ik kan begrijpen dat je met het reformatorische doopformulier worstelt.
Wat mij helpt is dat als God iets belooft, dat het alleen vervuld wordt in de weg van geloof. Beloven vraagt om geloven. Beloftes werken niet automatisch. God past niet automatisch toe wat Hij belooft. Geheel Israël was Kanaän beloofd, maar ze konden niet ingaan vanwege hun ongeloof. Dus God is niet onbetrouwbaar als wij door ongeloof Zijn belofte in de weg staan. Hoe graag had de Heere Jezus Zijn volk niet vergaderd als een hen haar kuikens maar ze wilden niet.

Zijn de zonden van de kinderen vergeven en verzoend? Wat God betreft ja. Daarom ook dat de Dordtse Leerregels zeggen dat jonggestorven kinderen die gedoopt zijn zalig worden.

Hebreeen 10:29: Hoeveel te zwaarder straf, meent gij, zal hij waardig geacht worden, die den Zoon van God vertreden heeft, en het bloed des testaments onrein geacht heeft, waardoor hij geheiligd was, en den Geest der genade smaadheid heeft aangedaan?

Lees de kanttekeningen over het bloed van Jezus waardoor de gedoopten geheiligd waren.
Je zegt hier God vergeeft de zonden van die kinderen, volgens Gods woord is vergeving van zonden de overgang van de oude in de nieuwe mens in de kruisdood van Christus, er staat nergens een ja maar, vergeven is vergeven, als God die kinderen vergeeft hoeven ze niet meer rechtvaardigd te worden.
Refojongere

J.C. Philpot schreef: 15 jan 2025, 12:28 Een voorbeeld:
Maar als ik een waardebon krijg van mijn vrouw voor een etentje, ga ik haar niet voortdurend op de belofte op de waardebon wijzen. Mijn vrouw is zo betrouwbaar, dat ik haar niet hoef te herinneren aan dat ze dat beloofd heeft. Het zou van wantrouwen spreken als ik haar elke dag ga vertellen dat ze goed moet onthouden wat ze beloofd heeft. Ik ga op grond van de waardebon rechtstreeks naar haar toe, en vraag haar om het etentje te plannen, en dat gebeurt ook.

Ik hou verder niemand tegen om op de doop te pleiten. Maar vlucht daarbij vooral tot Christus, want buiten Hem kunnen we niet in beloften rusten. We kunnen niet pleiten op de doop, en tegelijkertijd volharden in ongeloof en onbekeerlijkheid.

Verder eens met de posting van DDD, en die van Helma als het gaat om het pleiten voor anderen.

En ik heb denk ik mijn kruit voor nu verschoten voor dit onderwerp, dus ik laat het hier even bij.
Je denkt te positief over de gelovige. Wij hebben de sacramenten nodig vanwege de zwakheid van ons geloof. De zwakheid van ons geloof is zonde, want het wantrouwt God. Wat een wonder dat God ons in sacrament toch tegemoet komt. Ja Hij zweert zelfs bij Zichzelf (Hebr 6:13).

Dat hebben wij zondige mensen nodig, ook al is Hij volkomen betrouwbaar.
Refojongere

Scheepsbel schreef: 15 jan 2025, 18:31

Je zegt hier God vergeeft de zonden van die kinderen, volgens Gods woord is vergeving van zonden de overgang van de oude in de nieuwe mens in de kruisdood van Christus, er staat nergens een ja maar, vergeven is vergeven, als God die kinderen vergeeft hoeven ze niet meer rechtvaardigd te worden.
Het wonder is dat die kinderen gered zijn door Zijn belofte omdat ze die niet door ongeloof kunnen verwerpen. Ze hoeven dus niet door het geloof gerechtvaardigd te worden om deel te hebben aan de belofte.
Scheepsbel

Refojongere schreef: 15 jan 2025, 18:34
Scheepsbel schreef: 15 jan 2025, 18:31

Het wonder is dat die kinderen gered zijn door Zijn belofte omdat ze die niet door ongeloof kunnen verwerpen. Ze hoeven dus niet door het geloof gerechtvaardigd te worden om deel te hebben aan de belofte.
Hu? dus iedereen die gedoopt is hoeft niet meer persoonlijk zalig te worden door een weg van recht en gerechtigheid? ingelijfd worden in Christus? waar beloofd God dat als je gedoopt ben je de zaligheid verdient hebt?
Je verwijzing naar Hebreeen 10 heeft niks met de doop te maken,
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Refojongere schreef: 15 jan 2025, 18:32Je denkt te positief over de gelovige. Wij hebben de sacramenten nodig vanwege de zwakheid van ons geloof. De zwakheid van ons geloof is zonde, want het wantrouwt God. Wat een wonder dat God ons in sacrament toch tegemoet komt. Ja Hij zweert zelfs bij Zichzelf (Hebr 6:13).

Ik denk niet dat ik (te) positief over een gelovige denk. Ik onderschrijf wat je schrijft over hoe het sacrament fungeerd in het leven van een gelovige. Als een kind van God op zichzelf ziet (en hij kan niet op Christus zien, tenzei de Heere dat bij vernieuwing weer eens schenkt), kan het zijn dat hij niet geloven kan dat de Heere zo één als hij is genadig zou willen zijn. Dan kan het voor een ieder, behalve voor hem of haar zelf.

Waar ik in dit topic echter op gedoeld heb is of we een ongelovige moeten laten pleiten op de doop (een variant van "bid er maar veel om", maar dan met de doop erbij), of op grond van die belofte direct mogen wijzen op Christus met bevel van geloof en bekering.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Refojongere

J.C. Philpot schreef: 15 jan 2025, 18:45
Refojongere schreef: 15 jan 2025, 18:32Je denkt te positief over de gelovige. Wij hebben de sacramenten nodig vanwege de zwakheid van ons geloof. De zwakheid van ons geloof is zonde, want het wantrouwt God. Wat een wonder dat God ons in sacrament toch tegemoet komt. Ja Hij zweert zelfs bij Zichzelf (Hebr 6:13).

Ik denk niet dat ik (te) positief over een gelovige denk. Ik onderschrijf wat je schrijft over hoe het sacrament fungeerd in het leven van een gelovige. Als een kind van God op zichzelf ziet (en hij kan niet op Christus zien, tenzei de Heere dat bij vernieuwing weer eens schenkt), kan het zijn dat hij niet geloven kan dat de Heere zo één als hij is genadig zou willen zijn. Dan kan het voor een ieder, behalve voor hem of haar zelf.

Waar ik in dit topic echter op gedoeld heb is of we een ongelovige moeten laten pleiten op de doop (een variant van "bid er maar veel om", maar dan met de doop erbij), of op grond van die belofte direct mogen wijzen op Christus met bevel van geloof en bekering.
De doop is ter versterking van het geloof, niet om het geloof te werken. Dus eens: een ongelovige kan niet pleiten op de doop, maar wel dient hij te gaan tot Christus.
Refojongere

Scheepsbel schreef: 15 jan 2025, 18:40 Hu? dus iedereen die gedoopt is hoeft niet meer persoonlijk zalig te worden door een weg van recht en gerechtigheid? ingelijfd worden in Christus? waar beloofd God dat als je gedoopt ben je de zaligheid verdient hebt?
Je verwijzing naar Hebreeen 10 heeft niks met de doop te maken,
1. Een gedoopte moet wel ingelijfd worden in Christus zoals het gebed in het doopformulier zegt.
2. God zegt nergens dat je door de doop de zaligheid verdient. De doop laat zien dat wat God betreft Hij jou aanneemt tot Zijn kind. Daarom geloven we dat jonggestorven kinderen zalig zijn. Omdat Zijn trouw van geslacht tot geslacht is. Niet omdat wij iets verdienen.
3. De verwijzing naar Hebr. 10 heeft alles te maken met het bloed des testaments onrein achten waardoor we geheiligd zijn. Dat geheiligd zijn komt in 1 Kor 7:14 terug en is mede grond om kinderen te dopen (zie 1e vraag doopformulier). Juist zulke gedoopten kunnen de Zaligmaker verwerpen. Waarmee gezegd is dat de doop niet zaligmakend is als wij de beloofde zaak van de doop verachten.
DDD

Bericht door DDD »

Scheepsbel schreef: 15 jan 2025, 11:09
DDD schreef: 15 jan 2025, 09:54 Ja.

Nee.
Wat maakt dat het tweede nee is?
Dat staat toch werkelijk meermalen in de Bijbel. Het geopenbaarde woord is: als iemand niet opnieuw geboren wordt, kan hij het Koninkrijk van God niet zien. Dat zou niet echt een vraag hoeven te zijn op dit forum.
Scheepsbel

DDD schreef: 16 jan 2025, 00:12
Scheepsbel schreef: 15 jan 2025, 11:09
DDD schreef: 15 jan 2025, 09:54 Ja.

Nee.
Wat maakt dat het tweede nee is?
Dat staat toch werkelijk meermalen in de Bijbel. Het geopenbaarde woord is: als iemand niet opnieuw geboren wordt, kan hij het Koninkrijk van God niet zien. Dat zou niet echt een vraag hoeven te zijn op dit forum.
Maar jij beweert dat je dat in de doop al bent, vergeving van zonden wat het formulier zegt, en nu zeg je dat dit twee keer gebeurt vergeving, is dat Bijbels en gereformeerd?
Plaats reactie