Scheepsbel schreef: ↑15 jan 2025, 12:46
Waar ik een beetje mee worstel is, Men zegt dat God iets belooft in de doop, en als Hij dit niet toepast dan? Ga je dan verloren? En ligt er geen gevaar dat je God dan de schuld geeft ipv jezelf?
Ik zeg duidelijk worsteling, ik geef hier mee aan dat ik niet vind dat men ongelijk heeft of het beter wil weten maar het is een oprechte worsteling met al de tegenstrijdigheden die ik lees, tuurlijk zijn wij ons gezin allemaal gedoopt en volgens het doopformulier en dan vooral het dankgebed zegt dat onze zonden vergeven zijn, maar ja dan ineens hoor ik weer dat dit niet zo gelezen moet worden en men nog wedergeboren moet worden, worden je zonden dan voor de tweede keer vergeven, snappen jullie de verwarring? Daarom vraag ik door bij jou ddd niet om je dwars te zitten maar om het oprecht te willen begrijpen. Als in alles terug lees is men toch niet eenduidig hierin terwijl men allemaal op hetzelfde formulier ja zeggen, hoe dan?
Beste Scheepsbel, ik kan begrijpen dat je met het reformatorische doopformulier worstelt.
Wat mij helpt is dat als God iets belooft, dat het alleen vervuld wordt in de weg van geloof. Beloven vraagt om geloven. Beloftes werken niet automatisch. God past niet automatisch toe wat Hij belooft. Geheel Israël was Kanaän beloofd, maar ze konden niet ingaan vanwege hun ongeloof. Dus God is niet onbetrouwbaar als wij door ongeloof Zijn belofte in de weg staan. Hoe graag had de Heere Jezus Zijn volk niet vergaderd als een hen haar kuikens maar ze wilden niet.
Zijn de zonden van de kinderen vergeven en verzoend? Wat God betreft ja. Daarom ook dat de Dordtse Leerregels zeggen dat jonggestorven kinderen die gedoopt zijn zalig worden.
Maar we kunnen de belofte van vergeving verwerpen.
Hebreeen 10:29: Hoeveel te zwaarder straf, meent gij, zal hij waardig geacht worden, die den Zoon van God vertreden heeft, en het bloed des testaments onrein geacht heeft, waardoor hij geheiligd was, en den Geest der genade smaadheid heeft aangedaan?
Lees de kanttekeningen over het bloed van Jezus waardoor de gedoopten geheiligd waren.