Wat was dat in jullie geval? Waar moet ik dan aan denken?Scheepsbel schreef:
Maar als die prediking en catechese niet meer voluit Bijbels is heb je goede grond om een andere plek te zoeken, en voor ons was dat zo in de GG.
ex-GerGem topic
-
OnlineFlyingEagle
Re: ex-GerGem topic
- Maanenschijn
ex-GerGem topic
Nee, niet altijd. Als het verstandig is om bij elkaar in de wei te blijven is dat zeker te verkiezen.huisman schreef:Mogen ze zelf kiezen om welke wei ze lopen? M.a.w. staat het hek altijd open?Maanenschijn schreef: ↑15 jan 2025, 18:41Ik proef in jouw denken een kerk/geloofsgemeenschap met een hekje. Niet een denken als onderdeel van de kerk, lands/wereld breed. Als je denkt in een kader kun je uit dat kader stappen als ingewikkeld beschouwen. Als je je weet deel uit te maken van een geloofsgemeenschap, verdeeld onder verschillende denominaties, is het minder ingewikkeld.Ad Anker schreef:Het blijft natuurlijk ingewikkeld als je door God door geboorte ergens geplaatst wordt, je daar het teken en zegel ontvangt van Zijn verbond, Hij jou vervolgens met al Zijn liefde naloopt door je te onderwijzen door prediking en catechese en dat je dan vervolgens zegt: Dank U wel, maar ik zoek toch maar een ander plekje op.
In mijn wei lopen schapen. Een deel van de schapen lopen bij een ander in de wei. Het is de zelfde kudde. Soms wisselen ze van wei. Maar het is de zelfde kudde, waar de zelfde zorg aan besteed wordt.
Soms is het gras schaars, dan zetten we het hek open en loopt het heen en weer. Soms springen ze er zelf uit. Dat moet niet te veel gebeuren, een mooie verdeling is vaak het beste. Sommige schapen passen ook niet bij elkaar.
Ik besef best dat ieder voorbeeld ergens mank gaat. Maar ik denk dat wat ik bedoel wel duidelijk is.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-
Men preekte daar een levendmaking in de ellendekennis met een verborgen Christus, je deelt wel in de weldaden maar je zonden zijn nog niet vergeven.FlyingEagle schreef: ↑15 jan 2025, 18:54Wat was dat in jullie geval? Waar moet ik dan aan denken?Scheepsbel schreef:
Maar als die prediking en catechese niet meer voluit Bijbels is heb je goede grond om een andere plek te zoeken, en voor ons was dat zo in de GG.
…..en ook wolfwerende hekken? Want anders lopen schapen, wolven en bokken door elkaar. Dan moet je toch de schapen afscheiden. Afscheiding is soms heilzaam voor de schapen…Maanenschijn schreef: ↑15 jan 2025, 18:58Nee, niet altijd. Als het verstandig is om bij elkaar in de wei te blijven is dat zeker te verkiezen.huisman schreef:Mogen ze zelf kiezen om welke wei ze lopen? M.a.w. staat het hek altijd open?Maanenschijn schreef: ↑15 jan 2025, 18:41Ik proef in jouw denken een kerk/geloofsgemeenschap met een hekje. Niet een denken als onderdeel van de kerk, lands/wereld breed. Als je denkt in een kader kun je uit dat kader stappen als ingewikkeld beschouwen. Als je je weet deel uit te maken van een geloofsgemeenschap, verdeeld onder verschillende denominaties, is het minder ingewikkeld.Ad Anker schreef:Het blijft natuurlijk ingewikkeld als je door God door geboorte ergens geplaatst wordt, je daar het teken en zegel ontvangt van Zijn verbond, Hij jou vervolgens met al Zijn liefde naloopt door je te onderwijzen door prediking en catechese en dat je dan vervolgens zegt: Dank U wel, maar ik zoek toch maar een ander plekje op.
In mijn wei lopen schapen. Een deel van de schapen lopen bij een ander in de wei. Het is de zelfde kudde. Soms wisselen ze van wei. Maar het is de zelfde kudde, waar de zelfde zorg aan besteed wordt.
Soms is het gras schaars, dan zetten we het hek open en loopt het heen en weer. Soms springen ze er zelf uit. Dat moet niet te veel gebeuren, een mooie verdeling is vaak het beste. Sommige schapen passen ook niet bij elkaar.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- Maanenschijn
ex-GerGem topic
Zeker, ook proberen we de kleine vossen te vangen, die bederven de boel maar…huisman schreef:…..en ook wolfwerende hekken? Want anders lopen schapen, wolven en bokken door elkaar. Dan moet je toch de schapen afscheiden. Afscheiding is soms heilzaam voor de schapen…Maanenschijn schreef: ↑15 jan 2025, 18:58Nee, niet altijd. Als het verstandig is om bij elkaar in de wei te blijven is dat zeker te verkiezen.huisman schreef:Mogen ze zelf kiezen om welke wei ze lopen? M.a.w. staat het hek altijd open?Maanenschijn schreef: ↑15 jan 2025, 18:41
Ik proef in jouw denken een kerk/geloofsgemeenschap met een hekje. Niet een denken als onderdeel van de kerk, lands/wereld breed. Als je denkt in een kader kun je uit dat kader stappen als ingewikkeld beschouwen. Als je je weet deel uit te maken van een geloofsgemeenschap, verdeeld onder verschillende denominaties, is het minder ingewikkeld.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Dat geldt inderdaad wanneer het om je plaatselijke gemeente gaat. Maar ik geloof niet dat de Heere organisatorisch denkt, want daar zie ik in de Schrift geen aanwijzing voor. Dus voor een stelletje dat trouwt, verhuist naar een andere plaats vanwege de woningmarkt en een ander kerkverband vindt gaat dit m.i. niet op.Ad Anker schreef: ↑15 jan 2025, 17:56 Het blijft natuurlijk ingewikkeld als je door God door geboorte ergens geplaatst wordt, je daar het teken en zegel ontvangt van Zijn verbond, Hij jou vervolgens met al Zijn liefde naloopt door je te onderwijzen door prediking en catechese en dat je dan vervolgens zegt: Dank U wel, maar ik zoek toch maar een ander plekje op.
Mooi, deze metafoor is nu wel uitgemolken.Maanenschijn schreef: ↑15 jan 2025, 19:04Zeker, ook proberen we de kleine vossen te vangen, die bederven de boel maar…huisman schreef:…..en ook wolfwerende hekken? Want anders lopen schapen, wolven en bokken door elkaar. Dan moet je toch de schapen afscheiden. Afscheiding is soms heilzaam voor de schapen…Maanenschijn schreef: ↑15 jan 2025, 18:58Nee, niet altijd. Als het verstandig is om bij elkaar in de wei te blijven is dat zeker te verkiezen.huisman schreef:
Mogen ze zelf kiezen om welke wei ze lopen? M.a.w. staat het hek altijd open?

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ik zie argumenten als: de prediking is niet zuiver / zie het als een wei met een hekje, maar in een ander deel van de wei lopen ook schapen van dezelfde kudde / wat ik zei geldt plaatselijk. Het kan allemaal waar zijn hoor, ik heb daar niet een heel strakke visie over maar kom toch op even op het punt van Gods gezag. God plaatst je ergens, je moet toch wel heel goede, Bijbelse redenen hebben om daar dan van af te wijken. Ik zie daar, tot mijn spijt, ook veel foute voorbeelden van in de zin van doorschieten naar een kerkgemeenschap die ver van de oorspronkelijke belijdenis af staat.
En op ex-GG'ers die hele dogmatische en theologische gaven hebben om precies te vertellen wat er allemaal mis is, zit ik hier niet te wachten. Denk ik.
Ik wil heel graag n.a.v. Maanenschijn nadenken over de wereldkerk, en kleiner nog, de visie op de kerk in ons land. Want dat we er echt een bende van maken, is wel duidelijk. Mensen uit andere kerkverbanden worden in sommige gevallen niet als broeders en zusters gezien. Dat gaat natuurlijk lijnrecht tegen het Woord in. Ik kan me in de afgelopen jaren bijvoorbeeld niet herinneren dat er in onze gemeente gebeden is voor de plaatselijke hervormde kerk bijvoorbeeld, of sowieso voor andere kerkverbanden. Dat komt bijna niet voor. Jawel, wel voor de vervolgde kerk, dat wel, maar verder voor ons zendingswerk, voor onze evangelisatieposten, voor onze man in Israël. Dat zal in andere gemeenten (hoop ik) anders zijn.
En op ex-GG'ers die hele dogmatische en theologische gaven hebben om precies te vertellen wat er allemaal mis is, zit ik hier niet te wachten. Denk ik.
Ik wil heel graag n.a.v. Maanenschijn nadenken over de wereldkerk, en kleiner nog, de visie op de kerk in ons land. Want dat we er echt een bende van maken, is wel duidelijk. Mensen uit andere kerkverbanden worden in sommige gevallen niet als broeders en zusters gezien. Dat gaat natuurlijk lijnrecht tegen het Woord in. Ik kan me in de afgelopen jaren bijvoorbeeld niet herinneren dat er in onze gemeente gebeden is voor de plaatselijke hervormde kerk bijvoorbeeld, of sowieso voor andere kerkverbanden. Dat komt bijna niet voor. Jawel, wel voor de vervolgde kerk, dat wel, maar verder voor ons zendingswerk, voor onze evangelisatieposten, voor onze man in Israël. Dat zal in andere gemeenten (hoop ik) anders zijn.
De honden nog, die door de herder gestuurd wordenhuisman schreef: ↑15 jan 2025, 19:14Mooi, deze metafoor is nu wel uitgemolken.Maanenschijn schreef: ↑15 jan 2025, 19:04Zeker, ook proberen we de kleine vossen te vangen, die bederven de boel maar…huisman schreef:…..en ook wolfwerende hekken? Want anders lopen schapen, wolven en bokken door elkaar. Dan moet je toch de schapen afscheiden. Afscheiding is soms heilzaam voor de schapen…Maanenschijn schreef: ↑15 jan 2025, 18:58
Nee, niet altijd. Als het verstandig is om bij elkaar in de wei te blijven is dat zeker te verkiezen.
Soms is het gras schaars, dan zetten we het hek open en loopt het heen en weer. Soms springen ze er zelf uit. Dat moet niet te veel gebeuren, een mooie verdeling is vaak het beste. Sommige schapen passen ook niet bij elkaar.![]()
Bij ons wordt regelmatig gebeden voor de andere kerken in het dorp.
We kregen afgelopen kerst ook nog een kerstkaart van de drie gezamenlijke kerken.
We kregen afgelopen kerst ook nog een kerstkaart van de drie gezamenlijke kerken.
Wat aardig. Maar dat is geen GG toch? Dus leuk dat je het hier meldt. Al is in de drie gezamenlijke kerken wel een GG wellicht.

Dat gebeurt bij ons zeer regelmatig.Ad Anker schreef: ↑15 jan 2025, 19:32 Ik kan me in de afgelopen jaren bijvoorbeeld niet herinneren dat er in onze gemeente gebeden is voor de plaatselijke hervormde kerk bijvoorbeeld, of sowieso voor andere kerkverbanden. Dat komt bijna niet voor. Jawel, wel voor de vervolgde kerk, dat wel, maar verder voor ons zendingswerk, voor onze evangelisatieposten, voor onze man in Israël. Dat zal in andere gemeenten (hoop ik) anders zijn.
Bij ons ook. Gedankt dat de plaatselijke PKN een predikant mogen krijgen. In de GG’s in de regio is gebeden voor de CGK voor de eerste synodeweek. Vanaf 28 januari begint de tweede GS week. Graag gebed voor ons (CGK) en geef het door aan je kerkenraad. PKN,GG,OGG,HHK,GGiN. Bidden helpt!Zeeuw schreef: ↑15 jan 2025, 22:23Dat gebeurt bij ons zeer regelmatig.Ad Anker schreef: ↑15 jan 2025, 19:32 Ik kan me in de afgelopen jaren bijvoorbeeld niet herinneren dat er in onze gemeente gebeden is voor de plaatselijke hervormde kerk bijvoorbeeld, of sowieso voor andere kerkverbanden. Dat komt bijna niet voor. Jawel, wel voor de vervolgde kerk, dat wel, maar verder voor ons zendingswerk, voor onze evangelisatieposten, voor onze man in Israël. Dat zal in andere gemeenten (hoop ik) anders zijn.
Bij ons in de GG wordt ook voor andere kerken gebeden. Het blikveld is daarbij niet heel ruim, maar voor de CGK bijvoorbeeld wordt zeker gebeden.