Gods gezag

Wim Anker

Re: Gods gezag

Bericht door Wim Anker »

Posthoorn schreef:
Wim Anker schreef: 14 jan 2025, 16:04
Posthoorn schreef: 14 jan 2025, 15:11 Maar goed, welke praktische consequenties heeft al dit gestipuleer voor het forum? Dat er bepaalde mensen zijn die vaststellen wat waarheid is en dat de rest zich onderwerpt? :?
Het lijkt me best relevant om het te hebben over wat de Bijbel over de - zaligmakende - leer en leven te zeggen heeft anno 2025?
Dat is geen antwoord op mijn vraag.
De vraag gaat is over de praktische consequenties van al dit "gestipuleer" (bedingen, bepalen, vastleggen).
Het is m.i. relevant om helder te hebben (inderdaad, te bepalen, vast te leggen) en toe te passen wat de boodschap van de bijbel voor ons is. Praktisch gezien kan het dan worden vormgegeven in het leven van alledag. Dat zijn praktische consequenties. Het gaat, in dit topic, over de methode, de regels, hoe van de tekst tot de betekenis voor ons te komen.

Maar ik hoor graag waarom het dan geen antwoord is.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef: 14 jan 2025, 13:18 Ik dacht dat de mens als schepsel van God een koninklijk, priesterlijk en profetisch ambt droeg?
Door @advocaat wordt verondersteld dat iedere willekeurige koning een goddelijk ambt bekleed. Daar vind ik nog wel wat op af te dwingen.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Wim Anker schreef: 14 jan 2025, 16:58 Maar ik hoor graag waarom het dan geen antwoord is.
Omdat het niet ingaat op de vraag hoe dit nu gaat werken op het forum. Want iedereen denkt dat hij de waarheid verdedigt.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef: 14 jan 2025, 17:03
-DIA- schreef: 14 jan 2025, 13:18 Ik dacht dat de mens als schepsel van God een koninklijk, priesterlijk en profetisch ambt droeg?
Door @advocaat wordt verondersteld dat iedere willekeurige koning een goddelijk ambt bekleed. Daar vind ik nog wel wat op af te dwingen.
Maar dat is ook niet de bedoeling. Dit zijn de ambten waarmee wij in het Paradijs mee versierd waren, en die wij verloren zijn.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Scheepsbel

Bericht door Scheepsbel »

-DIA- schreef: 14 jan 2025, 18:03
Maar dat is ook niet de bedoeling. Dit zijn de ambten waarmee wij in het Paradijs mee versierd waren, en die wij verloren zijn.
Met alle respect dia waar staat dit in Gods Woord?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Scheepsbel schreef: 14 jan 2025, 18:08
Wat wordt bedoeld met de verworven gerechtigheid van Christus? Ik denk nu aan van de Heilderberger Catechismus, Zondag 12 vraag en antwoord 31 en verder
DDD

Bericht door DDD »

https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... closemodal

Wel een aardig artikel. Maar toch ook weer wat willekeurig.

De Gereformeerde Gemeenten zelf staan juist bekend om hun vrijzinnige interpretatie van het doopformulier. Niet bij henzelf natuurlijk. Veel predikanten in de Gereformeerde Gemeenten vinden dat je dat formulier geestelijk moet verstaan. Maar gewoon lezen wat er staat is daarbij zeker niet aan de orde.

Dat geldt voor het bijbellezen trouwens ook. Al heb ik het idee dat daar wel iets meer aandacht voor is gekomen sinds breder in de kerken ieder zijn gevoel in de heilige Schrift vertolkt ziet en meer gereformeerde belijders gedwongen zijn om de tekst zelf ook serieus te nemen.

Overigens vind ik de artikelen van dit studiesecretariaat in de Saambinder wel goed. Ze zijn soms wat kort door de bocht, soms vind ik onderdelen ook zeer onjuist, maar ze stijgen wel met kop en schouders boven veel artikelen uit, waarvan de vraag soms rijst waartoe deze zo onnuttig de bladzijden beslaan.

Toch vind ik het ook weer een weinig diepgravend interview. Ze hadden hier best een driegesprek van kunnen maken met wat andere deskundigen.

Los daarvan vind ik de opmerking van Valcke over prof. Peels niet zo geweldig. Maar dat geheel terzijde.
Wachter
Verbannen

Bericht door Wachter »

DDD schreef: 14 jan 2025, 21:31 https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... closemodal

Wel een aardig artikel. Maar toch ook weer wat willekeurig.

De Gereformeerde Gemeenten zelf staan juist bekend om hun vrijzinnige interpretatie van het doopformulier. Niet bij henzelf natuurlijk. Veel predikanten in de Gereformeerde Gemeenten vinden dat je dat formulier geestelijk moet verstaan. Maar gewoon lezen wat er staat is daarbij zeker niet aan de orde.

Dat geldt voor het bijbellezen trouwens ook. Al heb ik het idee dat daar wel iets meer aandacht voor is gekomen sinds breder in de kerken ieder zijn gevoel in de heilige Schrift vertolkt ziet en meer gereformeerde belijders gedwongen zijn om de tekst zelf ook serieus te nemen.

Overigens vind ik de artikelen van dit studiesecretariaat in de Saambinder wel goed. Ze zijn soms wat kort door de bocht, soms vind ik onderdelen ook zeer onjuist, maar ze stijgen wel met kop en schouders boven veel artikelen uit, waarvan de vraag soms rijst waartoe deze zo onnuttig de bladzijden beslaan.

Toch vind ik het ook weer een weinig diepgravend interview. Ze hadden hier best een driegesprek van kunnen maken met wat andere deskundigen.

Los daarvan vind ik de opmerking van Valcke over prof. Peels niet zo geweldig. Maar dat geheel terzijde.
Je maakt er een mooi verhaaltje van, maar echte inhoudelijke argumenten mis ik. Bijvoorbeeld je laatste twee zinnen: waarom is dat volgens jou niet geweldig?

Ik ben zeer benieuwd naar je inhoudelijke commentaren over dit artikel en over je oordeel over de Saambinder. Misschien kun je het wat verduidelijken? Ik vond het artikel namelijk wel verhelderend, eigenlijk. Het geeft toch duidelijk aan dat de GG hierover wel goed heeft nagedacht, in relatie tot de toekomst. Onlangs stond er al een vraag in het classisverslag van de classis Kampen om de Generale Synode al reeds een uitspraak te laten doen en dit te laten vastleggen dat de ambten niet toekomen aan de vrouw. Dat lijkt me een goede zaak.
Spreuken 23: 23
DDD

Bericht door DDD »

De opmerking over prof. Peels is naar mijn idee suggestief. Valcke erkent dat het goed kan dat prof. Peels een standpunt heeft, maar vindt dat daarmee nog niet gereformeerd. Dat is nogal een vérgaande stelling, die zeker in dit geval nog wel wat onderbouwing verdient. Hoewel ik niet vind dat je perse altijd alle theologen zelf hoeft te lezen. Maar dat zou je ook anders kunnen vermelden. En ik vind eigenlijk zijn boeken voor zover ik ze ken, wel geslaagd.

Verder staat er niet zoveel in het artikel. Het is een aardig artikel, maar niet zo diepgravend, helaas.

Verder lijkt het mij niet de bedoeling om alle Saambinder-artikelen hier te bespreken. Maar in zijn algemeenheid vind ik het schriftberoep soms wat willekeurig. Maar goed. Daarvan zeggen anderen hier weer dat je in ieder geval bij de duidelijke uitspraken moet beginnen. Als je dan ook nog zeker weet wat duidelijk is, dan ben je gauw uitgepraat.

Ik snap dat je het een goede zaak vindt om het uitsluiten van de zusters der gemeente van de ambten vast te leggen. Ik verbaas mij erover als dat nog niet zou zijn gebeurd. De kerkorde is pas op allerlei punten grondig gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

@Valcke: Ik keek mijn ogen uit.

Ik vind dat je dit wel eens wat beter zou mogen onderbouwen. Maar goed, dan begrijp ik ook beter waarom jij mij vrijzinnig vindt.

Maar ik zie dat het alweer is verdwenen. Dat is maar goed ook.
Scheepsbel

Bericht door Scheepsbel »

-DIA- schreef: 14 jan 2025, 18:28

Wat wordt bedoeld met de verworven gerechtigheid van Christus? Ik denk nu aan van de Heilderberger Catechismus, Zondag 12 vraag en antwoord 31 en verder
Dat gaat over Christus en niet over Adam, waar staat dat Adam de drie ambten bezat?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Scheepsbel schreef: 15 jan 2025, 00:12
-DIA- schreef: 14 jan 2025, 18:28
Dat gaat over Christus en niet over Adam, waar staat dat Adam de drie ambten bezat?
Ik weet het niet. Waar wordt gesproken van het herstel in de drie ambten? Ook Adam was immers profeet, priester en koning?

Ik lees bij ds. Kersten o.a. het volgende (klein fragmentje) als u denkt dat hier iets niet klopt zet het dan alstublieft recht, want wij hebben nooit anders geleerd, zover ik me herinner.

Klein stukje uit verklaring van de catechismus (ds. G.H. Kersten):
Het beeld Gods behoorde tot ons wezen, en het verliezen er van beroofde ons van kennis, gerechtigheid, en heiligheid. Want toch, het beeld bestond in dat drietal deugden, gelijk ons Paulus leert uit de vernieuwing van de mens „die naar God geschapen is, in ware rechtvaardigheid en heiligheid" (Efeze 4 : 24) en „die vernieuwd wordt tot kennis naar het evenbeeld desgenen, die hem geschapen heeft (Kol. 3 : 10). Zó schiep God de mens, opdat hij God Zijn Schepper recht kennen. Hem van harte liefhebben, en met Hem in de eeuwige zaligheid leven zouden, om Hem te loven en te prijzen". De mens dus was krachtens Goddelijke formering profeet en priester en koning. Als profeet kende hij z'n Schepper recht; kende hij Hem in Zijne wijsheid en almacht en gerechtigheid en liefde en majesteit; kende hij Hem uit de Schepping. Genade behoefde de mens niet; de kennis Gods als een God der genade kon eerst vallen in het hart van de uit de zonde opgerichte mens; die kennis behoefde Adam niet. Zijn kennis betrof de Schepper, niet den Herschepper. Denk echter niet gering over deze oorspronkelijke kennis. Of is ook maar in één van Zijn volmaaktheden God te doorgronden; en zou mitsdien Adam niet eeuwig zich in God hebben verwonderd en verlustigd, zo hij had staande gebleven? Als profeet kende hij; als priester zou hij zich zelf opofferen in heiligheid gedrongen door de liefde met welke hij God lief had; als een kind zijn vader mint, minde „de zoon van God zijn Formeerder; en door die liefde deed hij wat God welbehaaglijk was. Ja hier reeds heerste Adam over geheel de aarde; en eens, zou hij indien hij staande bleef als koning eeuwig regeren met zijn God om Hem te loven en te prijzen.
Verre dus is het er van, dat het beeld Gods bestaan zou in heerschappij over de dieren; die heerschappij was gevolg van het beeld Gods, maar toch het beeld zelf was meer dan die heerschappij en bestond in kennis, gerechtigheid en heiligheid. Wij zijn van Gods geslacht. Wel anders dan de Zone Gods, die zelf God is, boven al te prijzen in der eeuwigheid, en die is het uitgedrukte beeld van Gods zelfstandigheid; maar toch als drager van het gelijkend beeld, omdat God van Zijn mededeelbare eigenschappen in de mens afdrukte.
In de ziel van de mens.
Maar ook in geheel z'n bestaan en verschijnen. In tweeërlei zin zoudt ge dan ook van het beeld Gods kunnen spreken: in engere, en in ruimere zin. In engere zin wordt met het beeld dan gedoeld op het genoemde drietal deugden: kennis, gerechtigheid en heiligheid; en zo zijn we het beeld Gods niet ten dele doch geheel verloren, door de val: de mens werd niet ziek in Adam, doch viel dood; geestelijk dood.
Van het beeld in ruimere zin echter behield de mens als kleine overblijfselen. Zo leert u de Nederl. geloofsbel. (art. 14). Dat is zó te verstaan.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Ik mis de connectie met wat advocaat heeft gezegd in zijn openingsreactie.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef: 15 jan 2025, 13:08
Ik mis de connectie met wat advocaat heeft gezegd in zijn openingsreactie.
Die begrijp ik niet.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef: 15 jan 2025, 13:23
Die begrijp ik niet.
Advocaat stelt dat met de Franse revolutie de mens centraal is komen te staan omdat ze koning hebben afgezet die zijn gezag ontleend aan God.

Ik bestrijd de juistheid van deze stelling, namelijk het tweede deel dat de betreffende Franse koning zijn gezag ontleende aan God.
Plaats reactie